Η ΕΕ και η Κίνα συνεχίζουν να εργάζονται για την εξεύρεση εναλλακτικών, συμβατών με τον ΠΟΕ λύσεων.
Σήμερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ολοκλήρωσε την έρευνά της κατά των επιδοτήσεων επιβάλλοντας οριστικούς αντισταθμιστικούς δασμούς στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία (BEV) από την Κίνα για περίοδο πέντε ετών . Όπως αποκαλύφθηκε προηγουμένως, η έρευνα διαπίστωσε ότι η αλυσίδα αξίας BEV στην Κίνα επωφελείται από αθέμιτες επιδοτήσεις που προκαλεί κίνδυνο οικονομικής ζημίας στους παραγωγούς BEV της ΕΕ. Ως εκ τούτου, οι δασμοί θα τεθούν σε ισχύ την επόμενη ημέρα από τη δημοσίευσή τους στην Επίσημη Εφημερίδα.
Παράλληλα, η ΕΕ και η Κίνα συνεχίζουν να εργάζονται για την εξεύρεση εναλλακτικών, συμβατών με τον ΠΟΕ λύσεων που θα ήταν αποτελεσματικές για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που εντοπίστηκαν από την έρευνα. Η Επιτροπή παραμένει επίσης ανοιχτή στη διαπραγμάτευση αναλήψεων υποχρεώσεων ως προς τις τιμές με μεμονωμένους εξαγωγείς, όπως επιτρέπεται από τους κανόνες της ΕΕ και του ΠΟΕ.
Επιβλήθηκαν αντισταθμιστικοί δασμοί για πέντε χρόνια
Από την έναρξη ισχύος των μέτρων, οι κινέζοι παραγωγοί-εξαγωγείς του δείγματος θα υπόκεινται στους ακόλουθους αντισταθμιστικούς δασμούς:
- ΚΟΣΜΟΣ: 17,0%
- Geely: 18,8%
- SAIC: 35,3%
Οι λοιπές συνεργαζόμενες εταιρείες θα υπόκεινται σε δασμό 20,7%. Μετά από τεκμηριωμένο αίτημα για ατομική εξέταση, στην Tesla θα επιβληθεί δασμός 7,8%. Όλες οι άλλες μη συνεργαζόμενες εταιρείες θα έχουν δασμό 35,3%.
Οι οριστικοί δασμοί θα εισπραχθούν από την έναρξη ισχύος. Οι προσωρινοί δασμοί που επιβλήθηκαν στις εισαγωγές BEV από την Κίνα στις 4 Ιουλίου 2024 δεν θα εισπραχθούν.
Διασφάλιση της αποτελεσματικότητας και της δικαιοσύνης των μέτρων
Στο εξής, η Επιτροπή θα παρακολουθεί την αποτελεσματικότητα των ισχυόντων μέτρων, μεταξύ άλλων για να διασφαλίσει ότι δεν καταστρατηγούνται.
Κάθε παραγωγός-εξαγωγέας που συνεργάστηκε και υπόκειται στον μέσο δασμό του δείγματος ή που είναι νέος εξαγωγέας, δικαιούται να ζητήσει ταχεία επανεξέταση για τον καθορισμό ατομικού συντελεστή δασμού.
Τα μέτρα θα λήξουν στο τέλος της 5ετούς περιόδου, εκτός εάν ξεκινήσει επανεξέταση λήξης πριν από αυτή την ημερομηνία.
Οι εισαγωγείς μπορούν να ζητήσουν επιστροφή εάν πιστεύουν ότι ο παραγωγός-εξαγωγέας τους δεν επιδοτείται ή εάν το περιθώριο επιδότησής τους είναι μικρότερο από τους δασμούς που καταβάλλουν οι εισαγωγείς. Ένα τέτοιο αίτημα θα πρέπει να είναι δεόντως τεκμηριωμένο και να υποστηρίζεται από τα αντίστοιχα αποδεικτικά στοιχεία.
Η έρευνα ανακοινώθηκε από την Ursula von der Leyen , Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στις 13 Σεπτεμβρίου 2023 κατά τη διάρκεια της ομιλίας της για την κατάσταση της Ευρωπαϊκής Ένωσης (SOTEU). Αυτή η απόφαση βασίστηκε σε αυξανόμενα στοιχεία σχετικά με την πρόσφατη και ταχεία αύξηση των εξαγωγών σε χαμηλές τιμές ηλεκτρικών οχημάτων που προέρχονται από την Κίνα στην ΕΕ. Η Επιτροπή ακολούθησε αυστηρές νομικές διαδικασίες σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ και του ΠΟΕ, επιτρέποντας σε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, συμπεριλαμβανομένης της κινεζικής κυβέρνησης και των εταιρειών/εξαγωγέων, να υποβάλουν σχόλια, αποδεικτικά στοιχεία και επιχειρήματα.