Αναφέρει ο Ευρωβουλευτής απο το Πράσινο Κόμμα στην Ευρωβουλή
Σε μια συνέντευξη με την EURACTIV France, ο Γερμανός ευρωβουλευτής Martin Häusling εξήγησε γιατί αμφισβητεί την απόφαση.
Ο Martin Häusling είναι εκπρόσωπος των Πρασίνων για τη γεωργική πολιτική στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και μέλος της επιτροπής περιβάλλοντος (ENVI).
Σε απάντηση στις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η βιομηχανία ζαχαρότευτλων, η γαλλική κυβέρνηση ανακοίνωσε στις αρχές Αυγούστου ότι ήθελε να εισαγάγει μια παρέκκλιση για την εκ νέου έγκριση της χρήσης νεονικοτινοειδών, τα οποία έχουν απαγορευτεί από το 2018. Ως βιολογικός αγρότης και ευρωβουλευτής , ανησυχείτε για αυτό;
Φυσικά με ανησυχεί. Οι παρεκκλίσεις πρέπει να παραμείνουν εξαιρετικές. Αυτές τις μέρες, ωστόσο, οι ευρωπαϊκές χώρες παίρνουν όλο και περισσότερες από αυτές. στην Αυστρία, την Πολωνία και σύντομα στη Γαλλία.
Όσο περισσότερο υπάρχουν παρεκκλίσεις, τόσο μεγαλύτερη πίεση θα υπάρξει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες που δεν τις υιοθετούν. Για παράδειγμα, στη Γερμανία, δεν έχουν χορηγηθεί παρεκκλίσεις μέχρι στιγμής. Εάν η Γαλλία επαναχρησιμοποιήσει τα νεονικοτινοειδή, οι Γερμανοί αγρότες θα μπορούν να αναρωτηθούν νόμιμα: «Και γιατί όχι εμείς;» Ο κίνδυνος είναι ότι η ευρωπαϊκή απαγόρευση θα καταστεί τελικά άκυρη.
Με αυτήν την απόφαση, η Γαλλία στέλνει επίσης ένα ισχυρό μήνυμα στον έξω κόσμο, στους εισαγωγείς κ.λπ. Ο κίνδυνος είναι ότι η ευρωπαϊκή απαγόρευση θα καταστεί τελικά παρωχημένη. Εάν εγκρίνουμε εκ νέου τα φυτοφάρμακα που είχαμε απαγορεύσει προηγουμένως, άλλες χώρες, όπως η Βραζιλία, θα πιστεύουν ότι η ευρωπαϊκή πολιτική για τα φυτοφάρμακα δεν είναι τόσο περιοριστική όσο ισχυρίζεται. Επομένως, ένα κακό μήνυμα αποστέλλεται και εκτός ΕΕ.
Εάν έχουν χορηγηθεί παρεκκλίσεις σε άλλες χώρες, δεν προσαρμόζεται η Γαλλία στον ανταγωνισμό της αγοράς;
Οι λόγοι πίσω από την εκ νέου έγκριση των νεονικοτινοειδών είναι καθαρά οικονομικοί. Αλλά αυτό δεν είναι ούτε ένα έγκυρο επιχείρημα ούτε μια λύση. Όταν λήξει η παρέκκλιση [σύμφωνα με το άρθρο 53 του κανονισμού της ΕΕ, ένα κράτος μέλος της ΕΕ μπορεί να εγκρίνει τη χρήση νεονικοτινοειδών με παρέκκλιση έως 120 ημέρες], οι αγρότες θα αντιμετωπίσουν το ίδιο πρόβλημα.
Είναι σημαντικό αυτές οι παρεκκλίσεις να παραμείνουν de facto εξαιρέσεις και να υπενθυμίσουν στα κράτη μέλη ότι τα οικονομικά επιχειρήματα δεν επαρκούν για να γίνουν δεκτά.
Όταν οι καλλιεργητές ζαχαρότευτλων αντιμετωπίζουν δυσκολίες, η απαγόρευση της χρήσης φυτοφαρμάκων δεν μπορεί να αρθεί τόσο απότομα, με τον κίνδυνο να την απαιτήσει και η επόμενη βιομηχανία. [Μετά την ανακοίνωση της γαλλικής κυβέρνησης στις αρχές Αυγούστου, η βιομηχανία αραβοσίτου ζήτησε επίσης την επανεισαγωγή νεονικοτινοειδών].
Στην ΕΕ έχουν απαγορευτεί τρεις τύποι νεονικοτινοειδών, ωστόσο ο γαλλικός νόμος για τη βιοποικιλότητα του 2016 προχωρά πέρα από αυτόν, απαγορεύοντας πέντε. Μπορεί πραγματικά να ειπωθεί ότι η Γαλλία είναι κακός μαθητής;
Όχι, ακριβώς όχι. Το γεγονός ότι η Γαλλία έλαβε αυτή την απόφαση με εξέπληξε πολύ. Κρατήθηκε ως πρότυπο για την απαγόρευση όλων των νεονικοτινοειδών και η πολιτική του ήταν μια από τις αυστηρότερες στην Ευρώπη.
Αυτή η απόφαση είναι ακόμη πιο εκπληκτική αφού προήλθε από έναν πρώην βουλευτή των Πρασίνων που τώρα είναι επικεφαλής του γαλλικού υπουργείου περιβάλλοντος.
Θα ήταν λιγότερο εκπληκτικό να προέρχονται από άλλα κράτη μέλη της ΕΕ;
Δεν θέλω να δείξω δάχτυλο σε κανέναν και πρέπει να αποφύγουμε βιαστικές συντομεύσεις. Αλλά είναι αλήθεια ότι η χρήση φυτοφαρμάκων σε ορισμένες χώρες της Ανατολικής Ευρώπης δεν είναι τόσο προβληματική.
Στη Γαλλία, τη Γερμανία, την Αυστρία, υπήρχε πάντα ένα σχετικά υψηλό επίπεδο περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης. Υπάρχει μια τάση να υποθέσουμε ότι θα ενεργούν πάντα με συνέπεια σε αυτό το σημείο. Μέχρι τώρα τουλάχιστον.
Ωστόσο, δεν είναι αλήθεια ότι η γαλλική κυβέρνηση συμμορφώνεται μόνο με το άρθρο 53 του ευρωπαϊκού κανονισμού, το οποίο ορίζει ότι τα κράτη μέλη της ΕΕ μπορούν να επωφεληθούν από παρέκκλιση σχετικά με τη χρήση αυτών των εντομοκτόνων εάν «ένας κίνδυνος που δεν μπορεί να ελεγχθεί από άλλους λογικά μέσα» προκύπτει;
Αυτό είναι αλήθεια. Προκειμένου μια χώρα να λάβει παρέκκλιση, υποχρεούται να ενημερώσει πρώτα την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Εάν όμως η παρέκκλιση αυτή γίνει μόνιμη, εάν επανεξεταστεί τα επόμενα χρόνια, τότε εναπόκειται στην Επιτροπή να εγκρίνει. Και μπορεί να το αρνηθεί.
Η Ευρωπαϊκή Επίτροπος Περιβάλλοντος Virginijus Sinkevičius και η Επίτροπος Υγείας Στέλλα Κυριακίδη ανέφεραν ότι αυτές οι παρεκκλίσεις δεν θα γίνουν δεκτές τόσο εύκολα στο μέλλον.
Στείλατε μια επιστολή στον Αντιπρόεδρο της Επιτροπής Frans Timmermans, ζητώντας του «να είναι σαφής και να μην αφήσει τη Γαλλία να ξεφύγει από αυτήν την παρέκκλιση» και λέτε ότι φοβάστε για την «αξιοπιστία» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Θα μπορούσατε να το επεξεργαστείτε;
Πράγματι, έχουμε γράψει μια επιστολή και στους δύο Επιτρόπους και μια επιστολή στον κ. Timmermans, στην οποία καταστήσαμε σαφές ότι αυτό δεν είναι πλέον αποδεκτό. Έχει αποφασιστεί η απαγόρευση σε ευρωπαϊκό επίπεδο και είναι καιρός να τηρηθεί αυστηρά. Εάν όχι, η περιβαλλοντική μας πολιτική θα χάσει την αξιοπιστία της.
Προσβλέπουμε στην απάντηση της Επιτροπής. Εναπόκειται τώρα στην Επιτροπή να ενεργήσει. Απλώς δεν είναι δυνατόν να επιβληθεί απαγόρευση με αυτόν τον τρόπο και ότι οι χώρες την καταστρατηγούν αμέσως μετά. Η Επιτροπή πρέπει να είναι πιο απαιτητική.
Στο πλαίσιο της στρατηγικής της «From Farm to Fork» (F2F), η ΕΕ ανακοίνωσε ότι θέλει να μειώσει τη χρήση φυτοφαρμάκων στην ΕΕ κατά 50%. Εάν δεν τηρηθούν οι δεσμεύσεις μας για τα πιο τοξικά φυτοφάρμακα, πώς μπορεί η Επιτροπή να λάβει σοβαρά υπόψη τη δική της στρατηγική F2F;
Από τη μία πλευρά, υπερηφανευόμαστε για το ότι θέλουμε να μειώσουμε τη χρήση φυτοπροστατευτικών προϊόντων, από την άλλη δεχόμαστε τις παρεκκλίσεις των κρατών μελών. Η Επιτροπή πρέπει να είναι πιο απαιτητική κατά την εκπόνηση ενός σχεδίου, έτσι ώστε να εφαρμόζεται στα κράτη μέλη.
Προς το παρόν, φαίνεται ότι η Επιτροπή απλά δεν έχει την πολιτική βούληση να την εφαρμόσει και να την επιβάλει στα κράτη μέλη.