Ο αυξανόμενος αριθμός χωρών με δεσμεύσεις καθαρών μηδενικών εκπομπών είναι μια «σημαντική και ενθαρρυντική εξέλιξη», σύμφωνα με την έκθεση
Η μείωση των ταξιδιών, της βιομηχανικής δραστηριότητας και της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας κατά τη διάρκεια του COVID-19 σήμαινε ότι οι παγκόσμιες εκπομπές μειώθηκαν έως και 7% το 2020, αλλά ο αντίκτυπος του COVID-19 θα είναι αμελητέος χωρίς πράσινη ανάκαμψη, σύμφωνα με τα Ηνωμένα Έθνη.
Η τελευταία έκθεση για τα κενά εκπομπών 2020, που δημοσιεύθηκε από το Πρόγραμμα Περιβάλλοντος των Ηνωμένων Εθνών δείχνει ότι, εάν οι κυβερνήσεις εισάγουν πράσινες ανακάμψεις, θα μπορούσαν να περιορίσουν τη θέρμανση στους 2 ° C και να μειώσουν έως και το 25% των προβλεπόμενων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου για το 2030, οι οποίες βασίζονται σε προ- Δεσμεύσεις COVID.
«Η αναμενόμενη πτώση των εκπομπών το 2020 μεταφράζεται σε μείωση της θερμοκρασίας του πλανήτη κατά 0,01 ° C έως το 2050», δήλωσε ο Inger Anderson, Εκτελεστικός Διευθυντής του Προγράμματος Περιβάλλοντος των Ηνωμένων Εθνών, στο προοίμιο της έκθεσης.
«Συνολικά, κατευθυνόμαστε προς έναν κόσμο που είναι 3,2 ° C πιο ζεστός μέχρι τα τέλη αυτού του αιώνα, ακόμη και με την πλήρη εφαρμογή ανεπιφύλακτων εθνικά καθορισμένων συνεισφορών βάσει της Συμφωνίας του Παρισιού», προειδοποίησε.
«Αυτή η πτώση θα έχει ασήμαντο αντίκτυπο στον στόχο της Συμφωνίας του Παρισιού να περιορίσει την υπερθέρμανση του πλανήτη σε πολύ κάτω από τους 2 ° C και να επιδιώξει 1,5 ° C, εκτός εάν η διεθνής κοινότητα δώσει προτεραιότητα σε μια πράσινη ανάκαμψη», πρόσθεσε.
Ο αυξανόμενος αριθμός χωρών με δεσμεύσεις καθαρών μηδενικών εκπομπών είναι μια «σημαντική και ενθαρρυντική εξέλιξη», σύμφωνα με την έκθεση. Με την ολοκλήρωσή του, υπήρχαν 126 χώρες υπεύθυνες για το ήμισυ περίπου των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, οι οποίες είχαν υιοθετήσει, ανακοινώσει ή εξέταζαν στόχους καθαρού μηδενικού.
Ωστόσο, οι χώρες πρέπει να τις αντικατοπτρίσουν στις δεσμεύσεις τους βάσει της συμφωνίας του Παρισιού και πρέπει να τις υποστηρίξουν με ταχεία δράση, αναφέρει η έκθεση του ΟΗΕ.
Ενώ το 2020 υπήρξε μνημειώδες για τους κλιματικούς στόχους, είναι επίσης σε καλό δρόμο να είναι ένα από τα θερμότερα ρεκόρ, με έντονες πυρκαγιές, ξηρασίες, καταιγίδες και παγετώνες να εντείνονται εν μέσω μιας παγκόσμιας πανδημίας.
Το COVID-19 είναι μια προειδοποίηση από τη φύση να δράσει για την αλλαγή του κλίματος, την απώλεια της φύσης και τη ρύπανση, παρέχοντας την ευκαιρία να κινηθούμε προς ένα μονοπάτι 2 ° C, σύμφωνα με το UNEP.
Παρά την πτώση των εκπομπών CO2, η έκθεση διαπιστώνει ότι οι κυβερνήσεις πρέπει να επενδύσουν στη δράση για το κλίμα και να παγιώσουν τις αναδυόμενες δεσμεύσεις καθαρής μηδενικής με ενισχυμένες δεσμεύσεις στο COP 26 στη Γλασκόβη το επόμενο έτος, για να φέρουν τις εκπομπές σε επίπεδα που να είναι συμβατά με την αύξηση της θερμοκρασίας 2 ° C.
Εάν αυτό συνδυαζόταν με ταχεία, ισχυρή δράση, οι κυβερνήσεις θα μπορούσαν ακόμη να φτάσουν τον στόχο θέρμανσης των 1,5 ° C.
Μια πράσινη ανάκαμψη θα έβαζε επίσης τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου το 2030 στα 44 GtCO2e - πολύ κάτω από το προβλεπόμενο 59 GtCO2e. Αυτό θα περιορίσει την τάση της τελευταίας δεκαετίας, όπου οι εκπομπές έχουν αυξηθεί κατά μέσο όρο 1,4% ετησίως από το 2010.
Ωστόσο, ενώ το ένα τέταρτο των μελών της G20 έχουν αφιερώσει μερίδια δαπανών έως και 3% του ΑΕΠ σε μέτρα χαμηλών εκπομπών άνθρακα, πολλές χώρες της G20, συμπεριλαμβανομένης της ΕΕ, διαθέτουν κεφάλαια ανάκαμψης ανοιχτά για ορυκτά καύσιμα.
Ναυτιλία, αεροπορία και καταναλωτική δράση
Κάθε χρόνο, η έκθεση σχετικά με το χάσμα εκπομπών του ΟΗΕ εξετάζει τον αντίκτυπο συγκεκριμένων τομέων. Το 2020, επικεντρώθηκε στη ναυτιλία και την αεροπορία, που παράγουν το 5% των παγκόσμιων εκπομπών. Απαιτείται μεγαλύτερη ενεργειακή απόδοση για την αντιμετώπιση των εκπομπών εκεί, σε συνδυασμό με την ταχεία μετάβαση μακριά από τα ορυκτά καύσιμα, υποστηρίζει η έκθεση.
Η έκθεση του ΟΗΕ εξέτασε επίσης τη συμπεριφορά των καταναλωτών, όπου αναφέρει ότι πρέπει να γίνουν αλλαγές από τον ιδιωτικό τομέα και τα άτομα.
Περίπου τα δύο τρίτα των παγκόσμιων εκπομπών συνδέονται με ιδιωτικά νοικοκυριά, όταν χρησιμοποιούν λογιστική βάσει κατανάλωσης, με τους πλούσιους να φέρουν τη μεγαλύτερη ευθύνη.
Η έκθεση προτείνει την αντικατάσταση των εσωτερικών πτήσεων μικρών αποστάσεων με σιδηροδρομικές και κτιριακές υποδομές, ώστε να επιτρέπεται η ποδηλασία και η κοινή χρήση αυτοκινήτων, καθώς και η βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των κατοικιών και των πολιτικών για τη μείωση των απορριμμάτων τροφίμων.