Το δήθεν απορριφθέν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ελληνικό Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020, που είχε υποβληθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση στις 17 Ιουλίου 2014 επί υπουργίας του Γιώργου Καρασμάνη και το οποίο σύμφωνα με τα λεγόμενά του «επεστράφη κυριολεκτικά διάστικτο από παρατηρήσεις και σχόλια», υπέβαλε τελικά προς έγκριση στην Κομισιόν ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Βαγγέλης Αποστόλου. Και για να διασκεδάσει την πολύμηνη καθυστέρηση στην έγκρισή του, από την αδράνεια της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, το βάφτισε «ριζικά αναμορφωμένο».
Δυστυχώς, όμως, για την κυβέρνηση η πραγματικότητα είναι τελείως διαφορετική, επισήμανε σε σημερινές του δηλώσεις ο βουλευτής Πέλλας της Ν.Δ. και πρώην υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Γιώργος Καρασμάνης. Και τούτο, πρόσθεσε, γιατί το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων που δήθεν ξαναϋποβλήθηκε :
* Δεν είναι άλλο από το αρχικά υποβληθέν με ακριβώς τα ίδια μέτρα και δράσεις και με ορισμένες μόνο αυξομειώσεις ως προς τα κονδύλια του, που προήλθαν από την καθυστερημένη διαβούλευση μεταξύ κυβέρνησης και Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Μια διαβούλευση, που ισχύει για όλα τα Προγράμματα όλων των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης – για τα οποία είναι λογικό να υπάρχουν παρατηρήσεις - και η οποία καθυστέρησε αφού τον περασμένο Ιανουάριο ο τότε αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Βαγγέλης Αποστόλου δεν έκανε αποδεκτή (παρότι ο τότε υπουργός Παναγιώτης Λαφαζάνης είχε, προς τιμή του, διαφορετική γνώμη και άποψη) την πρόταση μου για διατήρηση επί 4 έως 6 μήνες της ίδια διαπραγματευτικής ομάδας προσώπων, προκειμένου να μην χαθεί πολύτιμος χρόνος για ένα τόσο σημαντικό θέμα, όπως οι επενδύσεις στον πρωτογενή τομέα καθώς επίσης και η έναρξη εφαρμογής της νέας ΚΑΠ.
* Η αύξηση κατά 500 εκατ. ευρώ της κοινοτικής συμμετοχής στο Πρόγραμμα, που επικαλείται σήμερα η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, δεν είναι τίποτα άλλο παρά η μεταφορά πόρων στο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης, που είχε αποφασισθεί και προταθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση και η οποία υιοθετήθηκε με κοινοτικό κανονισμό (1378/2014), που δημοσιεύθηκε στην επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις 23 Δεκεμβρίου 2014. Κατ’ αυτόν τον τρόπο διασφαλίσαμε την εξισωτική αποζημίωση για την περίοδο 2015-2020.
* Αντιθέτως, τα 902 εκατ. ευρώ που μεταφέρονται στο καινούργιο Πρόγραμμα, είναι ανειλημμένες υποχρεώσεις του προηγούμενου Προγράμματος (μεγάλο μέρος των οποίων αφορούν στη βιολογική γεωργία και κτηνοτροφία των ετών 2013 και 2014), τα οποία λόγω κυβερνητικής απραξίας δεν μπόρεσαν να απορροφηθούν. Μάλιστα η μεταφορά τους μειώνει κατά 21% τα διαθέσιμα κονδύλια και τις ενισχύσεις προς όφελος των αγροτών της νέας προγραμματικής περιόδου 2014-2020, όπως άλλωστε συμβαίνει και με το πρόγραμμα πρόωρης συνταξιοδότησης αγροτών, όπου τα μη απορροφηθέντα κονδύλια 62 εκατ. ευρώ για το 2015, που ουδέποτε πληρώθηκαν από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ στους δικαιούχους, μεταφέρονται στο καινούργιο Πρόγραμμα.
* Ούτε ένα από τα ποσοστά των κονδυλίων του Προγράμματος, τα οποία πρόκειται να εκχωρηθούν για διαχείριση στις Περιφέρειες της χώρας δεν μεταβλήθηκαν και για τούτο αποτελεί έκπληξη η παρουσίαση από την κυβέρνηση ως δική της πρωτοβουλία τον ενστερνισμό των προτάσεων της προηγούμενης κυβέρνησης.
Οι μόνες αλλαγές που επέρχονται στο «νέο» Πρόγραμμα, επισήμανε στις δηλώσεις του ο κ. Καρασμάνης, είναι αυτές που αλλοιώνουν τη φυσιογνωμία ορισμένων κομβικών μέτρων και δράσεων όπως :
- Η δραματική και άνευ λόγου περικοπή κατά 40,4% των κονδυλίων για το πρόγραμμα ανάπτυξης των γεωργικών εκμεταλλεύσεων και επιχειρήσεων, για την κάλυψη ανειλημμένων υποχρεώσεων του προηγούμενου Προγράμματος όπως για παράδειγμα της εξισωτικής αποζημίωσης (τα κονδύλια της οποίας, ύψους 130 εκ ευρώ, είχαν διασφαλιστεί και ένα ποσοστό περίπου 70% είχε πληρωθεί για πρώτη φορά εντός του 2014 ενώ το υπόλοιπο είχε προγραμματιστεί να πληρωθεί εντός του πρώτου τριμήνου του 2015), που δεν έχουν πληρωθεί ακόμη, με άμεσο αντίκτυπο στη μείωση των πόρων για την ίδρυση και εκσυγχρονισμό μικρομεσαίων αγροτικών επιχειρήσεων (start ups / νεοφυείς επιχειρήσεις κ.α.) και την ενίσχυση των νέων αγροτών για την αντιμετώπιση της ανεργίας.
- Η κατάργηση του αρχικού προϋπολογισμού 10 εκατ. ευρώ (ο οποίος θα αυξάνονταν στα 200 εκατ. ευρώ, μετά την υποβολή σχετικής μελέτης) για την κάλυψη από τον ΕΛΓΑ συγκεκριμένων ασφαλιστικών κινδύνων στη φυτική και ζωική παραγωγή, σε μια περίοδο μάλιστα που οι ζημιές στην αγροτική μας παραγωγή αυξάνονται συνεχώς εξαιτίας δυσμενών κλιματολογικών φαινομένων.
- Η μείωση κατά 20 εκατ. ευρώ ή κατά 67% του κονδυλίου για τα μέτρα υπέρ της καλής διαβίωσης των ζώων, που θα έχει δυσμενείς επιπτώσεις στην υγιεινή και ασφάλεια του εγχώριου ζωικού κεφαλαίου και στη μείωση ή εξάλειψη μεταδοτικών ζωονόσων. Και αυτό σε μια περίοδο που στη χώρα μας υπάρχει έξαρση ζωονόσων, με μεγάλες απώλειες στο ζωικό κεφάλαιο των κτηνοτρόφων.
Η κυβέρνηση που δεν γνώριζε καλά-καλά πότε είχε αρχικά υποβληθεί το Πρόγραμμα (παρουσία του Πρωθυπουργού τον περασμένο Αύγουστου σε δηλώσεις του στο ΥΑΑΤ ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων έκανε λόγο για το Δεκέμβρη του 2014 και στις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης τον περασμένο Οκτώβριο μίλαγε για το Νοέμβριο του 2014, ενώ το Πρόγραμμα υποβλήθηκε τον Ιούλιο του 2014), η κυβέρνηση που δεν αναμόρφωσε ριζικά τίποτα, αλλά απλώς αποδέχθηκε τις παρατηρήσεις της Κομισιόν και η κυβέρνηση που δεν αύξησε ούτε κατά 1 ευρώ την κοινοτική συμμετοχή στη χρηματοδότηση του Προγράμματος, καλύτερα θα ήταν να σιωπά, αντί να πανηγυρίζει, προσπαθώντας με αλχημείες να αποδείξει πως κάτι έκανε, ενώ το πρόγραμμα ακόμη δεν έχει εγκριθεί, κατέληξε στις δηλώσεις του ο κ. Καρασμάνης.