Ενισχύεται το «περί δικαίου αίσθημα» στην προσπάθεια κάλυψης του ελλείμματος του ΛΑΓΗΕ
Νομοτεχνικές βελτιώσεις ακόμα και λίγο πριν την ψηφοφορία
• Τι πετύχαμε με τις παρεμβάσεις οι Βουλευτές της Ν.Δ. προς τους Υπουργούς Μανιάτη- Παπαγεωργίου:
- Στοχεύσαμε και ερχόμαστε πιο κοντά σε μια άμεση και βιώσιμη λύση στο πρόβλημα του Ειδικού Λογαριασμού τουλάχιστον έως το 2020. Οδηγούν - με σχετικά μικρή αναπροσαρμογή του Ειδικού Τέλους Μείωσης Εκπομπών Αερίων Ρύπων (ΕΤΜΕΑΡ) - το έλλειμμα του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ σε μηδενισμό στο τέλος του 2014 σύμφωνα με τη μνημονιακή υποχρέωση που αποτελεί και προαπαιτούμενο για την εκταμίευση της δόσης.
- Αποφυγή νέων, υπέρογκων αυξήσεων στο ΕΤΜΕΑΡ που άλλως θα επιβάρυναν τους καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας. Η αναπροσαρμογή του ΕΤΜΕΑΡ θα γίνει με Απόφαση της ΡΑΕ, με εφαρμογή από 1ης Απριλίου, αφού συνεκτιμηθεί η εξοικονόμηση που επέρχεται με τις προς ψήφιση ρυθμίσεις.
- Ενίσχυση και αποκατάσταση βιωσιμότητας του Υποστηρικτικού Μηχανισμού για τις ΑΠΕ.
- Δίκαιο καταμερισμό των βαρών ανάμεσα στους παραγωγούς Α.Π.Ε με κριτήριο τον κατά το δυνατόν συγκρίσιμο εσωτερικό βαθμό απόδοσης για τις επενδύσεις εξασφαλίζοντας τη βιωσιμότητά τους σε ορίζοντα εικοσαετίας. Συμμετέχουν περισσότεροι και από λιγότερο εν συγκρίσει με την αρχική πρόταση του ΥΠΕΚΑ
- Εξορθολογισμό των αποζημιώσεων των παραγωγών Α.Π.Ε. ώστε αυτές να απεικονίζουν τα πραγματικά - σε σχέση με την περίοδο σύνδεσης - διαμορφωμένα κόστη παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. συνεκτιμώντας και το κατά πόσον η πραγματοποιηθείσα επένδυση έτυχε ενίσχυσης, πχ από αναπτυξιακούς νόμους.
• Ταυτόχρονα προβλέπεται
- Κατάργηση της έκτακτης εισφοράς.
- Αρση της απαγόρευσης μεταβίβασης αγροτικών φωτοβολταϊκών ικανοποιώντας μια πάγια απαίτηση των εν λόγω παραγωγών που έχουν τη ιδιότητα του κατ’ επάγγελμα αγρότη.
- Αρση αναστολής για φωτοβολταϊκούς σταθμούς και καθοριμένες τιμές για νέα ισχύ έως 200 MW κατ’ έτος ανοίγοντας νέες προοπτικές για την αγορά.
- Παράταση των συμβάσεων κατά 5 έτη: Ως αντιστάθμισμα, οι παραγωγοί των οποίων οι τιμές αποζημίωσης μειώνονται, έχουν την δυνατότητα να επεκτείνουν τις συμβάσεις πώλησής τους για επιπλέον 5 έτη αντισταθμίζοντας τις απώλειες από τις μειώσεις αυτές. Με την παράταση των συμβάσεων, οι παραγωγοί θα έχουν τη δυνατότητα ευελιξίας ως προς την επιλογή τιμής αποζημίωσης ανάμεσα:
- στην σταθερή τιμή 90 €/MWh και
- στην τιμή που θα προκύπτει από τις συνθήκες λειτουργίας της αγοράς κατά το χρόνο που θα κάνουν την επιλογή τους
-και ταυτόχρονα δυνατότητα παράτασης της τραπεζικής δανειακής σύμβασης των παραγωγών
• Τι εισάγουν οι ρυθμίσεις;
- Για την έκδοση πιστωτικού/εκπτωτικού τιμολογίου για την παραγωγή του 2013, από τη οποίαν εξαιρούνται τα οικιακά, εφαρμόζεται παραμετροποίηση.
· Το ποσοστό δεν είναι πια οριζόντιο 35%, αλλά κυμαίνεται από 28%-37,5% βάσει πέντε (5) κατηγοριών για τα φωτοβολταϊκά, λαμβάνοντας υπόψη τη μέση ετήσια τιμή αποζημίωσης και το πώς επηρεάζει αυτή η παρέμβαση τις ήδη ομογενοποιημένες αποδόσεις των επενδύσεων-
· 20% για φωτοβολταϊκούς σταθμούς έως και 100kW (συμπεριλαμβανομένων και των αγροτικών)
· 10% για τις υπόλοιπες τεχνολογίες ΑΠΕ και ΣΥΘΗΑ
Στην αιτιολογική Έκθεση υπάρχει Έκφραση Βούλησης (η οποία σε επόμενο ν/σ του Υπ. Οικονομικών θα νομοθετηθεί) για τον συμψηφισμό του ΦΠΑ του πιστωτικού με το ΦΠΑ που οφείλουν να αποδώσουν οι παραγωγοί στο ελληνικό Δημόσιο.
-Τα οικιακά φωτοβολταϊκά παραμένουν στο «απυρόβλητο» φορολογικά και συμμετέχουν και εκείνα στην κάλυψη του ελλείμματος του ΛΑΓΗΕ μεσοσταθμικά κατά 18%, ενώ προστατεύονται με την αύξηση της τιμής των φ/β μεσοσταθμικά στο διασυνδεδεμένο σύστημα εν συγκρίσει με το προηγούμενο κείμενο διαβούλευσης
· Για τα οικιακά φωτοβολταϊκά, έγινε βελτίωση στις αρχικές ρυθμίσεις, συνεκτιμώντας ότι πολλά από αυτά είναι συνδεδεμένα με αντίστοιχα στεγαστικά δάνεια. Ωστόσο σημειώνονται τα εξής: τα οικιακά φωτοβολταϊκά αποτελούν τη μοναδική κατηγορία έργων ΑΠΕ που μέχρι σήμερα δεν είχαν ενταχθεί σε κανένα από τα μέτρα που πήρε η Κυβέρνηση για τη μείωση του ελλείμματος του ΛΑΓΗΕ. Είχαν εξαιρεθεί και από την επιβολή της έκτακτης εισφοράς. Παράλληλα με την ενέργεια που συμψηφίζεται για την κατανάλωση κάθε σπιτιού, πωλείται και ενέργεια – ηλεκτρικό ρεύμα στη ΔΕΗ, για το οποίο σήμερα αποζημιώνονται (και εξοφλούνται χωρίς καθυστέρηση) με σημαντικά μεγαλύτερη τιμή από αυτήν που το αγοράζουν. Κατά κανόνα η ποσότητα του ρεύματος που παράγουν (και για το οποίο αποζημιώνονται) είναι πολλαπλάσια αυτής που καταναλώνουν (για μέση κατοικία με φ/β ισχύος 10kW, η ετήσια παραγωγή είναι 14.000kWh, ενώ η ετήσια κατανάλωση δεν υπερβαίνει τις 5.000kWh). Για το εισόδημα αυτό δεν φορολογούνται, καθώς τα οικιακά φωτοβολταϊκά ήταν και παραμένουν αφορολόγητα.
- Υπήρξαν βελτιώσεις στις ρυθμίσεις που αφορούν αγροτικά φωτοβολταϊκά καθώς και μονάδες ισχύος μέχρι και 100kW
- Υπήρξαν βελτιώσεις στις ρυθμίσεις που αφορούν μονάδες ΣΗΘΥΑ που εξυπηρετούν θερμοκήπια
- Στις τεχνολογίες όπως το βιοαέριο, η βιομάζα και τα αέρια ΧΥΤΑ έχουν υπάρξει βελτιώσεις τιμών και αυξήσεις ορίου για την επιτρεπόμενη ένταξη νέων μονάδων με καθορισμένη τιμή
- Επιπλέον έχει υπάρξει αρχική συμφωνία με Ένωση Ελληνικών Τραπεζών και Ένωση Συνεταιριστικών Τραπεζών για δανειολήπτες επενδυτές μέχρι 100kWp για:
• παράταση δανείων έως 18 χρόνια,
• πάγωμα δανείων (περίοδος χάριτος) για 1 χρόνο,
• παράταση του χρόνου αποπληρωμής και
• μείωση των επιτοκίων δανεισμού κατά 3%
- Ακόμη, εντοπίζονται όσοι αγόρασαν άδειες αγροτικών φωτοβολταϊκών και εφόσον δεν είναι κατ΄ επάγγελμα αγρότες, παύουν να έχουν τα σχετικά οφέλη, ενώ πρόκειται να φορολογηθούν εφάπαξ.
- Ξεκινά η διαδικασία εντοπισμού και φορολόγησης εφάπαξ όσων έχουν εκδώσει και πωλήσει άδειες φωτοβολταϊκών σε προηγούμενους χρόνους. Τα έσοδα θα καταλήξουν στο ελλειμματικό ταμείο του ΛΑΓΗΕ.
Νομοτεχνικές βελτιώσεις λίγο πριν την ψηφοφορία:
Μετά από πιέσεις Βουλευτών της Ν.Δ. μέχρι και λίγο πριν την ψηφοφορία, επετεύχθη να υπάρξει αύξηση της τιμής των μη διασυνδεδεμένων φωτοβολταϊκών πάρκων έως και 10 λεπτά ανά MW.
Ωστόσο, νέες πρωτοβουλίες αναμένεται να πάρουν οι Βουλευτές της Ν.Δ. για τον αναπτυξιακό νόμο. Στο νομοθέτημα προβλέπεται για τους φ/β σταθμούς οι οποίοι έχουν λάβει ή αναμένεται να λάβουν επιδότηση, ότι θα αποζημιώνεται λιγότερο. Ωστόσο δεν συνυπολογίζεται ότι η επιδότηση για πάρα πολλούς επενδυτές, δεν έχει εκταμιευτεί ακόμα, και ότι έχει ήδη απομειωθεί το 30% αυτής, λόγω τόκων. Σε πολλές περιπτώσεις, ακόμα και αν αφαιρεθεί η επιδότηση από το κόστος της επένδυσης, το τελικό κόστος παραμένει μεγαλύτερο, και κατά συνέπεια, ο χρόνος απόσβεσης επιμηκύνεται αντιστοίχως. Προκειμένου να αποφευχθεί από επενδυτές η οικειοθελής απένταξη των έργων τους, λόγω αυτών των διαφοροποιήσεων μεταξύ των δύο κατηγοριών (Με Επιδότηση – Χωρίς Επιδότηση) θα πρέπει να σταθμιστεί αυτός ο παράγοντας τόσο για τον υπολογισμό του ελλείμματος, όσο και για την απορροφητικότητα των κονδυλίων. Επιπλέον, θα πρέπει να προβλεφθεί και το ενδεχόμενο που επενδυτής έχει εισπραξει σε παλαιότερο χρόνο την επιδότηση, να μπορεί να την επιστρέψει σταδιακά και έτσι να μπορεί να ενταχθεί στην υψηλότερη τιμή πώλησης.
Συμπερασματικά: Οι επίμονες και συνεχείς παρεμβάσεις των κυβερνητικών Βουλευτών, έφεραν τελικά σημαντικά αποτελέσματα και επετεύχθη πιο δίκαιη συμμετοχή όλων των ΑΠΕ στην κάλυψη του ελλείμματος του ΛΑΓΗΕ.
Και γίνεται απόλυτα κατανοητή η αποτελεσματικότητα των πρωτοβουλιών, αν συγκρίνει κανείς το αρχικό κείμενο του Υφυπ. Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής κ. Παπαγεωργίου που ετέθη σε διαβούλευση πριν περίπου 15 ημέρες, το κείμενο του σχεδίου νόμου που κατατέθηκε στην Επιτροπή της Βουλής ξημερώματα Σαββάτου, και το τελικό ψηφισθέν κείμενο του πολυνομοσχεδίου που αφορά στις ΑΠΕ.