Βασικά σημεία ομιλίας Αν. Υπουργού ΑΑ&Τ, Γιάννη Τσιρώνη, στην Βουλή, σε ερωτήσεις βουλευτών της ΝΔ και της Δημοκρατικής συμπαράταξης σχετικά με βιολογική γεωργία και κτηνοτροφία
Σε ερώτηση του Βουλευτή Κιλκίς της ΝΔ, Γεωργίου Γεωργαντά, σχετικά με την άμεση πληρωμή των δικαιούχων παραγωγών βιολογικής γεωργίας – κτηνοτροφίας του Νομού Κιλκίς, ο Αν. Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Γιάννης Τσιρώνης, ανέφερε σχετικά:
«Οι ενισχύσεις στη βιολογική παραγωγή δεν είναι απλά και μόνο μια ενίσχυση εισοδήματος, αλλά είναι ακριβώς αυτό που προβλέπει ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός, η διαφορά ανάμεσα στη συμβατική και στη βιολογική γεωργία. Και η διαφορά προκύπτει από την αύξηση του κόστους και από τη μείωση της αποδοτικότητας, όταν μιλάμε για βιολογική γεωργία σε κάποιες καλλιέργειες. Άρα, είναι ζωτική ανάγκη να πληρώνονται οι βιοκαλλιεργητές στην ώρα τους, ώστε να μπορούν να καλύπτουν αυτά τα κόστη. Αλλιώς, θα αντιμετωπίζουν προβλήματα επιβίωσης.
Για να μιλήσω τώρα συγκεκριμένα, ξέρετε καλά ότι η βιολογική γεωργία είχε προβλήματα. Αυτήν την στιγμή πραγματικά σ’ όλη την Ελλάδα έχουμε ολοκληρώσει τουλάχιστον για τη βιολογική γεωργία το 65% των πληρωμών του 2014 και το 55% της βιολογικής κτηνοτροφίας για το 2014.
Η υπουργική απόφαση, στην οποία αναφέρεστε, έχει φύγει από το δικό μας το γραφείο προς το Υπουργείο Οικονομικών στις 28.3.2017 και, απ’ ό,τι ενημερώθηκα για να σας απαντήσω, έχει ήδη υπογραφεί από τον κ. Χουλιαράκη. Επομένως, αυτήν τη στιγμή εκτιμούμε ότι όλο το 2014 και για όλες τις περιπτώσεις και όχι μόνο για το Κιλκίς -εκτός, φυσικά, αν υπάρχουν κάποιες ελάχιστες περιπτώσεις κάποιων προβλημάτων - θα έχουν πληρωθεί μέχρι τέλος Ιουνίου. Επιπροσθέτως, σ’ αυτήν την υπουργική απόφαση που υπογράψαμε θα λήξουν μέχρι τέλος του χρόνου –εκτιμώ- όλες οι πληρωμές και του 2015 και του 2016. Κλείνουμε, δηλαδή, όλο το πρόγραμμα.
Θεωρώ, λοιπόν, ότι με την πολύ μεγάλη επιτάχυνση που έγινε στις πληρωμές την προηγούμενη χρονιά -και αυτή η επιτάχυνση ολοκληρώνεται και σ’ αυτό το έτος- αυτή η πολύ μεγάλη ψαλίδα που είχε δημιουργηθεί -η ψαλίδα, δηλαδή, ότι χειριζόμασταν τον προηγούμενο χρόνο ακόμα και πληρωμές εκκρεμούσες του 2009, του 2010, του 2011- κλείνει σιγά-σιγά.
Φτάνουμε λοιπόν στο σημείο, απ’ ότι έχω ενημερωθεί γιατί το πρόγραμμα το χειρίζεται ο ΟΠΕΚΕΠΕ, πολύ σύντομα μέχρι τέλος του χρόνου, να μην έχουμε καμία απολύτως εκκρεμότητα, δηλαδή ακόμα και οι πληρωμές του 2016 να έχουν κλείσει μέσα στο 2017.
Δεν είναι της κουλτούρας μου να κάνω αντιπολίτευση για την αντιπολίτευση. Ξέρετε πολύ καλά ότι στην πλειοψηφία των περιπτώσεων οι μεγάλες αυτές καθυστερήσεις οφείλονται σε ένα εγγενές πρόβλημα που έχει όλη η αγροτική και κτηνοτροφική μας παραγωγή, το γεγονός ότι δεν είχαμε καλά χωροθετημένες τις ιδιοκτησίες στην Ελλάδα. Υπήρχε τεράστιος αριθμός επικαλύψεων, οι οποίες επικαλύψεις μπορεί να μην ενοχλούν έναν παραδοσιακό καλλιεργητή. Διότι, όταν διαπιστωθεί ότι το δικό μου το χωράφι έχει μια επικάλυψη με το χωράφι του γείτονα, μια τεχνική μετακίνηση στο χωράφι, όταν μιλάμε για παραδοσιακή καλλιέργεια, μπορεί να μη βλάψει κανέναν και να ωφεληθούν όλοι.
Όμως, όταν μιλούμε για βιοκαλλιεργητή, ξέρετε πάρα πολύ καλά ότι ο βιοκαλλιεργητής έχει δηλώσει τα δεκατριαψήφια νούμερα, τα χωροθετημένα του χωραφιού του στον πιστοποιητικό οργανισμό, οπότε οποιαδήποτε επικάλυψη τινάζει στον αέρα το δικό του αίτημα. Τελικά, είναι το θύμα ο βιοκαλλιεργητής μιας άναρχης κατάστασης στη χωροταξία της Ελλάδας, που είναι ένα εγγενές πρόβλημα, το οποίο αντιμετωπίζεται σιγά-σιγά.
Ελπίζω με την ολοκλήρωση του Κτηματολογίου σε σύντομο χρονικό διάστημα, όλος αυτός ο εφιάλτης κάποια στιγμή να σταματήσει και πραγματικά, οι άνθρωποι να πληρώνονται -άλλωστε, ο καινούργιος κανονισμός είναι αυστηρός- μέσα σε έναν χρόνο τις αποζημιώσεις τους.
Σε ερώτηση του Βουλευτή Έβρου της ΝΔ, Αναστασίου Δημοσχάκη, σχετικά με την εξαίρεση του Έβρου και της Σαμοθράκης από την έκτακτη ενίσχυση σε παραγωγούς γάλακτος σε νησιά που αντιμετωπίζουν προβλήματα λόγω μεταναστευτικών ροών, αλλά και γενικότερα προβλήματα της περιοχής, ο Αν. Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Γιάννης Τσιρώνης, ανέφερε σχετικά:
Κανείς δεν αμφιβάλλει ότι ο Έβρος και η Σαμοθράκη, όπως και άλλες περιοχές της Ελλάδας, είναι περιοχές οι οποίες ανέκαθεν δέχονταν μεταναστευτικές ροές. Μάλιστα, μπορούμε να πούμε ότι ο Έβρος και η Σαμοθράκη, λόγω ακριβώς της γειτνίασης με τη γείτονα χώρα Τουρκία, είναι περιοχές οι οποίες αντιμετώπισαν και άλλα σοβαρότατα προβλήματα, όπως είναι τα εξωτικά νοσήματα. Τα νησιά τα οποία είναι πάρα πολύ κοντά στις τουρκικές ακτές και κυρίως ο Έβρος είναι περιοχές οι οποίες είναι οι πύλες εισόδου από την Τουρκία. Ξέρετε, όλα αυτά τα νοσήματα προέρχονται κυρίως από την Τουρκία και σπάνια έχουν αντίστροφη ροή. Σπανίως, δηλαδή, έρχονται νοσήματα από τις γείτονες ευρωπαϊκές χώρες.
Ωστόσο, επιτρέψτε μου να διαφωνήσω μαζί σας σχετικά με το κατά πόσο αυτό το συγκεκριμένο μέτρο θα έπρεπε «να απλώσει» τόσο πολύ και να δοθεί και στον Έβρο και τη Σαμοθράκη. Ξέρετε ότι το τελευταίο διάστημα, τον περασμένο ή τον προπερασμένο χρόνο, δεν μιλάμε απλώς για κάποιες μεταναστευτικές ροές οι οποίες είναι γενικότερο πρόβλημα όλης της περιοχής. Μιλάμε για προσφυγικές ροές οι οποίες σχεδόν διέλυσαν τον κοινωνικό ιστό σε συγκεκριμένα νησιά, όπως για παράδειγμα στη Λέσβο. Αναφέρατε και τα υπόλοιπα, μην τα μνημονεύσω κι εγώ όλα. Την περυσινή χρονιά ο τουρισμός αυτών νησιών κατέρρευσε εξαιτίας ακριβώς όλου αυτού του προβλήματος.
Επομένως, είναι ένα πρόβλημα ειδικό. Βέβαια, δεν μπορούμε παρά να αναγνωρίσουμε ότι το κόστος που υπέστησαν αυτές οι περιοχές, χωρίς να θέλω να υποτιμήσω τα προβλήματα άλλων περιοχών, είναι τεράστιο. Έπρεπε να στοχεύσουμε, λοιπόν, σ’ αυτούς τους ανθρώπους, οι οποίοι σε περίοδο δημοσιονομικής ασφυξίας υπέστησαν τόσο μεγάλο πλήγμα και με ηρωισμό υποδέχθηκαν τους πρόσφυγες.
Εδώ δεν μιλάμε για γενικευμένες μεταναστευτικές ροές. Εδώ μιλάμε γι’ αυτό το πράγμα που παρακολουθούσε με αγωνία όλος ο πλανήτης. Το ίδιο συμβαίνει και στην Ιταλία. Άλλο πράγμα η Λαμπεντούζα και άλλο πράγμα όλη η άλλη Ιταλία, γιατί και η Σικελία δέχεται μεταναστευτικές ροές. Όμως, η Λαμπεντούζα είναι Λαμπεντούζα. Είναι ένα τεράστιο πρόβλημα αυτήν τη στιγμή για την Ιταλία. Η Μυτιλήνη είναι Μυτιλήνη. Η Χίος είναι Χίος. Έχουν πολλά προβλήματα. Με το «να σπείρουμε» ένα μέτρο με μία έννοια υποτιθέμενης δικαιοσύνης και, επειδή είναι ένα συγκεκριμένο μέτρο, με το να το «απλώσουμε» σε πάρα πολλούς δικαιούχους, απλώς μειώνουμε πάρα πολύ τη στήριξη αυτών των ανθρώπων.
Υπάρχουν πράγματα τα οποία τα κάνουμε ειδικά σε Έβρο και Σαμοθράκη, τα οποία θα ανακουφίσουν πολύ περισσότερο τους παραγωγούς μας σ’ αυτές τις περιοχές, απ’ ό,τι απλά αν μοιράζαμε το συγκεκριμένο κονδύλι σε περισσότερους δικαιούχους.
Σας ενημερώνω, ότι το Κέντρο Εξωτικών Νοσημάτων θα λειτουργήσει άμεσα, γιατί το εντάξαμε στο Πρόγραμμα -το οποίο μάλιστα έτυχε να το έχω και μαζί μου αυτή τη στιγμή- των Εξωτικών Νοσημάτων της ευλογιάς, του αφθώδους πυρετού, της πανώλης και της οζώδους δερματίτιδας, το οποίο πρόγραμμα περιέχει μέσα και ανθρώπους για να λειτουργήσει το Διασυνοριακό Κέντρο, αλλά περιέχει και όλη την υλικοτεχνική υποδομή, ακόμα και οχήματα για να γίνονται οι έλεγχοι, έξτρα έλεγχοι από έξτρα κτηνιάτρους. Είναι πρόγραμμα για το οποίο δώσαμε μάχη στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Είναι εκτός των ευρωπαϊκών κονδυλίων. Τον Μάρτιο του 2017 εγκρίθηκε. Εδώ έχω το αγγλικό κείμενο. Εάν ήμουν έτοιμος, θα σας έδινα λεπτομέρειες και για το πρόγραμμα, στο οποίο αυτή τη στιγμή αποκαθίσταται μια τεράστια αδικία των περιοχών φυσικά και των άλλων νησιών, αλλά κυρίως όσον αφορά τον Έβρο, γιατί θα δείτε ότι οι κτηνίατροι που θα έρθουν στον Έβρο είναι δυο, ενώ σε άλλες περιοχές θα είναι μόνο ένας. Δεν μου δίνεται η ευκαιρία αυτή τη στιγμή να αναφερθώ αναλυτικά.
Για την οζώδη δερματίτιδα μόνο να πω ότι για την αντικατάσταση ζωικού κεφαλαίου για την περιοχή σας, δόθηκαν 2.258.000 ευρώ.
Επίσης, επιτέλους ξαναμπαίνει και προκηρύσσεται ελεύθερη ακτοπλοϊκή γραμμή Αλεξανδρούπολης-Λήμνου-Μυτιλήνης, γιατί όταν μιλάμε για ζωικό κεφάλαιο ξέρετε ότι από την Αλεξανδρούπολη θα έπρεπε να πηγαίνουν κανονικά οι ζωοτροφές σε αυτά τα νησιά. Δυστυχώς, αυτή η γραμμή είχε καταργηθεί.
Να μιλήσω για τα γεωθερμικά πεδία. Ξεκινάμε τώρα, σύντομα, το πεδίο της Τραϊανούπολης. Ξέρετε επίσης πάρα πολύ καλά ότι υπάρχει το αναπηνιστήριο στο Σουφλί, το οποίο ουδέποτε λειτούργησε. Πήραμε 1.900.000 ευρώ από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Είναι έτοιμο εργοστάσιο από το 2001, το οποίο επισκέφθηκα προ ημερών. Και είχαμε σύσκεψη προ ημερών ακριβώς για να ξεκολλήσει άμεσα αυτό το έργο. Αντιλαμβάνεστε τι τεράστια σημασία έχει επιτέλους να λειτουργήσει στην Ελλάδα ένα αναπηνιστήριο. Έχουμε ένα χρυσάφι που λέγεται μετάξι και δεν μπορούμε να το αξιοποιήσουμε.
Σε ερώτηση του Βουλευτή Ηρακλείου της Δημοκρατικής Συμπαράταξης ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ, Βασιλείου Κεγκέρογλου, σχετικά με το πότε θα γίνουν οι πληρωμές της βιολογικής γεωργίας και κτηνοτροφίας, ο Αν. Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Γιάννης Τσιρώνης, ανέφερε σχετικά.
Οι πληρωμές που έχουν γίνει για το 2014 πανελλαδικά είναι: το 65% για τη βιολογική γεωργία και το 55% για τη βιολογική κτηνοτροφία. Πολύ μεγάλη προσπάθεια έχουμε κάνει -και νομίζω ότι επιτέλους θα το κλείσουμε αυτό μέσα στην άνοιξη- και ήδη υπογράφηκε για τις υφιστάμενες εγκαταστάσεις υπουργική απόφαση για την αδειοδότηση των σταβλικών εγκαταστάσεων. Ξέρετε ότι πολύ μεγάλο ποσοστό των κτηνοτρόφων μας καθυστερούσαν εξαιτίας αυτής της αδειοδότησης. Και αυτό είναι ένα θέμα που βαίνει προς λύση. Είναι τεράστιο αναπτυξιακό θέμα το να έχουμε επιτέλους αδειοδοτημένες νόμιμες σταβλικές εγκαταστάσεις.
Όσον αφορά την υπουργική απόφαση, στην οποία αναφέρεστε, επαναλαμβάνω ότι υπογράφηκε από εμένα προσωπικά, έφυγε από το γραφείο μάλλον -είχε υπογραφεί λίγες μέρες πριν, στις 28 Μαρτίου- προς το Υπουργείο Οικονομικών. Και από ό,τι έχω πληροφορηθεί για να έρθω να σας απαντήσω, έχει ήδη υπογραφεί από τον κ. Χουλιαράκη. Άρα, είναι πλέον θέμα χρόνου τεχνικού δημοσίευσης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Και από κει και πέρα, θα μπορέσουν να αρχίσουν να πληρώνονται. Εκτιμώ ότι όλο το 2014, από ό,τι μου λένε στον ΟΠΕΚΕΠΕ, θα κλείσει μέσα στον Ιούνιο, ίσως σε κάποιες περιοχές σαφώς και νωρίτερα. Και όλο το 2015 και το 2016 θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του χρόνου.
Όσον αφορά το γιατί υπήρξε η καθυστέρηση, οφείλεται κυρίως στις επικαλύψεις των γαιών, οι οποίες δημιουργούν τεράστιο πρόβλημα στους δικαιούχους και αυτό είναι κάτι που εργαζόμαστε εντατικά για να ολοκληρωθεί και να λήξει. Σημαντικό μερίδιο ευθύνης έχει επίσης η διπλή ευθύνη ανάμεσα στις ΔΑΟΚ και στον ΟΠΕΚΕΠΕ.
Αν θέλετε την γνώμη μου, κακώς οι ΔΑΟΚ δεν συνεργάζονται -και αυτό είναι ένα ζήτημα συνολικό της δημόσιας διοίκησης- κατευθείαν και καθετοποιημένα με τις υπηρεσίες του Υπουργείου. Μπορεί κάλλιστα να ανήκουν διοικητικά στις περιφέρειες, αλλά θα έπρεπε κανονικά, όπως γίνεται στη Γαλλία, οι περιφερειακές αυτές οργανώσεις να είναι καθετοποιημένες και να είναι σε άμεση συνεργασία με το Υπουργείο. Είναι ένα μοντέλο που δυστυχώς στην Ελλάδα δεν ισχύει. Τα ίδια συμβαίνουν με την πολεοδομία, με τις διευθύνσεις δασών, με δεκάδες άλλες υπηρεσίες, που έχουμε τα ίδια προβλήματα επειδή τα αρμόδια Υπουργεία δεν έχουν κανένα λόγο σε αυτές τις υπηρεσίες που λειτουργούν στις περιφέρειες, ενώ θα έπρεπε να υπάρχει καθετοποιημένη σύνδεση.
Πολύ, λοιπόν, σημαντικό πρόβλημα είναι εκεί, αλλά ξέρετε ότι στο καινούριο πρόγραμμα αυτό το καταργούμε, γιατί πλέον ένας οργανισμός θα είναι υπεύθυνος για όλα, ο ΟΠΕΚΕΠΕ, και τα πάντα θα γίνονται ηλεκτρονικά. Οπότε, τουλάχιστον εκτιμούμε ότι αυτό το πρόβλημα θα το έχουμε πια ξεπεράσει οριστικά με την καινούρια δομή των προγραμμάτων της βιολογικής γεωργίας.
Η βιοκαλλιέργεια στην Ελλάδα πραγματικά ήταν το αποπαίδι όλες αυτές τις δεκαετίες, ενώ στις άλλες χώρες καλπάζει. Θεωρώ ότι το ελληνικό ανάγλυφο είναι εκείνο που δίνει τεράστιο πλεονέκτημα να έχουμε προϊόντα υψηλής ποιότητας. Το 2014, επί της προηγούμενης Κυβέρνησης είχε μπει ως κύριο κριτήριο να δοθεί προτεραιότητα στις περιοχές Natura. Ακούγεται λογικό. Οφείλω να επισημάνω ότι από το 2014 μέχρι και πριν λίγες εβδομάδες κανένας -το τονίζω- ούτε από βιοκαλλιεργητές, ούτε από πιστοποιητικούς οργανισμούς, ούτε από επαγγελματίες γεωπόνους, δεν είχε κριτικάρει αυτό το κριτήριο. Ακουγόταν να υπάρχουν κάποιες άλλες προτεραιότητες για τους υπόλοιπους. Πάντως το 2014 όταν κατατέθηκε από τους προκατόχους μας, το πρόγραμμα ήταν Natura.
Φυσικά τότε δεν μπορούσε κανένας να εκτιμήσει ότι οι αιτούντες Natura θα ξεπεράσουν κατά πολύ όλο το πρόγραμμα. Άρα, εκείνο που κάναμε -και είμαστε με τον νόμο- ήταν ότι τουλάχιστον στην φυτική, που ήταν εντός του προϋπολογισμού, δώσαμε στους δικαιούχους τα χρήματα Natura. Είναι περίπου 220 εκατομμύρια. Εκτιμώ όμως ότι θα είναι πολύ λιγότερα τελικά αυτά που θα δώσουμε, γιατί έχουμε αποφασίσει να μην πάρουν οι δικαιούχοι ενός αγροπεριβαλλοντικού προγράμματος κανένα άλλο αγροπεριβαλλοντικό. Άρα, αυτοί οι οποίοι θα πάρουν αυτό το πρόγραμμα δεν θα πάρουν Νιτρορύπανση ή «Κομφούζιο» ή άλλα προγράμματα. Με αυτή την έννοια πιθανά κάποιοι θα επιλέξουν να μην πάρουν αυτό το πρόγραμμα.
Στην κτηνοτροφία βέβαια δεν μπορούσε να λειτουργήσει η Natura γιατί λόγω της τεχνικής λύσης, τα χωράφια που παίρνουν οι κτηνοτρόφοι δεν είναι εκεί που καλλιεργούν. Η τεχνική λύση δεν δίνει το χωράφι. Το δίνει με τυχαίο τρόπο. Άρα, εδώ υπάρχει πρόβλημα. Εκεί, έτσι κι αλλιώς είχαμε πολύ μεγάλη υπερδέσμευση. Άρα, από τον νόμο είχαμε κάθε δικαίωμα να επαναπροκηρύξουμε.
Σχεδιάζουμε έτσι το πρόγραμμα, το οποίο θα είναι η μερίδα του λέοντος, πάνω από 400 εκατομμύρια, ώστε πλέον το βασικό κριτήριο να είναι η εμπειρία –υπάρχει και σε άλλες χώρες- η οποία θα είναι όσο πιο μακριά, τόσο πιο μεγάλη. Άρα, δεν υπάρχει καμία, μα καμία περίπτωση να αδικηθεί οποιοσδήποτε ζωντανός βιοκαλλιεργητής, ο οποίος αποδεικνύεται από τα στοιχεία ότι είναι μέσα στην βιοκαλλιέργεια, μην παίρνοντας αυτός λεφτά και παίρνοντας κάποιος άλλος που ίσως δεν τα δικαιούται. Για μας αυτό θα είναι το σημαντικότερο κριτήριο.
Όσον αφορά τα γενικότερα φορολογικά, ασφαλιστικά προβλήματα νομίζω ότι η συντριπτική πλειονότητα των αγροτών και των αγροτισσών μας είναι ωφελημένη από το καινούριο σύστημα. Έχει αποδειχθεί αυτό. Φάνηκε με νούμερα. Το παραδέχονται οι ίδιοι οι αγρότες και οι αγρότισσες ότι οι μικροί, αυτοί που πραγματικά έχουν πρόβλημα επιβίωσης και έχουν χαμηλά έσοδα, είναι εκείνοι που κυρίως ωφελούνται. Πράγματι υπάρχουν προβλήματα κυρίως στους μεγαλύτερους παραγωγούς, για τα οποία έχουμε πάρα πολύ καλή συνεργασία για να τα επιλύσουμε κι αυτά. Νομίζω τελικά ότι αυτό το καινούριο φορολογικό και ασφαλιστικό πρόγραμμα θα είναι προς όφελος συνολικά.
Το σημαντικό πρόβλημα που έχει ο παραγωγός μας σήμερα, δεν είναι το εάν θα πληρώσει φόρο 500 ή 600 ευρώ. Το σημαντικό πρόβλημα είναι ότι η φέτα πουλιέται στην παγκόσμια αγορά 5,60 ευρώ το κιλό -δεν είναι τιμή αυτή για φέτα, θα μπορούσε άνετα να πουλιέται 15 και 20 ευρώ, όπως κάνουν οι Ιταλοί με τα δικά τους τυριά- και ότι πολλές φορές οι εισροές τους είναι δύο και τρεις φορές πάνω από τις εισροές των ανταγωνιστών τους. Αυτά είναι τα μεγάλα σοβαρά προβλήματα.
Όταν ένα φάρμακο, λοιπόν, το αγοράζει ο δικός μας ο παραγωγός 130 ευρώ και ο Ιταλός 30 ευρώ, το ίδιο φάρμακο, από την ίδια φαρμακευτική εταιρεία, με τον ίδιο τίτλο, αυτό είναι πρόβλημα το οποίο πρέπει κυρίως να επιλύσουμε και εκεί στοχεύουμε αυτήν τη στιγμή. Στοχεύουμε στην οργάνωση εισροών-εκροών με τα agrilogistics, ώστε να μην συμβαίνουν αυτές οι καταχρήσεις και αυτές οι ολιγοπωλιακές συμπεριφορές. Αν λυθούν αυτά, τα νούμερα, τα οποία λέμε αυτήν τη στιγμή, που θα πληρώσει ο αγρότης και η αγρότισσα για την ασφάλισή του, είναι παρωνυχίδα μπροστά σε αυτά τα τεράστια προβλήματα, το πόσο πληρώνει τη ζωοτροφή ή πόσο πληρώνει το φυτοφάρμακο.