Η παραγωγή βιοκαυσίμων δεν είναι ο λόγος για τις υψηλές και ασταθείς τιμές, οι οποίες προκαλούνται από παραδοσιακά θεμελιώδη δεδομένα της αγοράς, όπως οι τιμές του πετρελαίου, τις συναλλαγματικές ισοτιμίες, τα ακραία καιρικά φαινόμενα και την ad- hoc περιορισμούς της εμπορικής πολιτικής. Το εύρημα αυτό είναι ένα από τα αποτελέσματα μιας νέας μελέτης που ήταν παρουσίασε σήμερα κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στις Βρυξέλλες.
Οι τοπικές αγορές στις αναπτυσσόμενες χώρες συχνά είναι αποκομμένες από τις διακυμάνσεις των παγκόσμιων τιμών των αγροτικών προϊόντων. Οι έντονες διακυμάνσεις των τιμών στις παγκόσμιες αγορές αγροτικών προϊόντων τα τελευταία χρόνια, δεν είχαν παρά ελάχιστη επίδραση στις περιοχές όπου οι άνθρωποι υποφέρουν από την πείνα.
«Η αποσύνδεση των αγορών στις αναπτυσσόμενες χώρες συχνά οδηγεί σε εντατικοποίηση του λιμού», δήλωσε ο καθηγητής Michael Schmitz του Πανεπιστημίου του Giessen της Γερμανίας, ο οποίος είναι ο συγγραφέας της μελέτης «Τα βιοκαύσιμα συμβάλλουν στην αστάθεια των τιμών και της επισιτιστικής ανασφάλειας; Η πείνα και η φτώχεια, αντιθέτως, είναι το αποτέλεσμα κακής διακυβέρνησης, διαφθοράς, εμφύλιων πολέμων και ακραίων καιρικών φαινομένων».
Ο Schmitz, με ειδίκευση στην αγροτική οικονομία, ήταν μέλος της Επιστημονικής Συμβουλευτικής Επιτροπής για την αγροτική πολιτική του γερμανικού ομοσπονδιακού Υπουργείου Τροφίμων και Γεωργίας για πολλά χρόνια. «Για ορισμένες αναπτυσσόμενες χώρες και αναδυόμενες, τα βιοκαύσιμα είναι πραγματικά μια πηγή πρόσθετων εσόδων από τις εξαγωγές και μειώνουν τα έξοδα εισαγωγής ενέργειας από ορυκτά καύσιμα», τόνισε ο Schmitz.
Ο Καθ. Jo Swinnen από το Πανεπιστήμιο του Leuven σημειωθεί ότι οι μη-κυβερνητικές οργανώσεις (ΜΚΟ) και οι μεγάλοι διεθνείς οργανισμοί έχουν λάβει μια δραματική στάση τα τελευταία χρόνια. Ενώ οι χαμηλές παγκόσμιες τιμές των αγροτικών προϊόντων θεωρήθηκε ότι συνέβαλλαν στην άνοδο της παγκόσμιας πείνας το 2006, οι υψηλές παγκόσμιες τιμές των αγροτικών προϊόντων έχουν κατηγορηθεί για την παγκόσμια πείνα το 2009. «Οι ΜΚΟ με την επιχειρηματολογία τους οδηγούν σε πλήρη αναπροσανατολισμό το ευρύ κοινό, γεγονός που εγείρει ερωτήματα για το πόσο έγκυρα ήταν τα επιχειρήματα πριν από το 2006 και πραγματικά ήταν αυτά του 2009», υποστήριξε ο Swinnen.
Ανάμεσα σε άλλες θέσεις που είχε ο Καθ. Jo Swinnen, διετέλεσε Επικεφαλής Οικονομολόγος της Παγκόσμιας Τράπεζας και σύμβουλος στην Κομισιόν, στον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) και στον Οργανισμός Τροφίμων και Γεωργίας των Ηνωμένων Εθνών (FAO).
«Μια πιο διαφοροποιημένη εξέταση των βιοκαυσίμων από εκείνη που προβάλλουν σήμερα οι ΜΚΟ είναι απαραίτητη», επεσήμανε ο Swinnen.
«Η συζήτηση των τροφίμων έναντι των βιοκαυσίμων διεξάγεται με έναν εντελώς λανθασμένο τρόπο και αγνοείται η αλήθεια στην παραγωγή βιοκαυσίμων», δήλωσε ο Πέκα Πέσονεν, Γενικός Γραμματέας της Copa-Cogeca, που εκπροσωπεί τους αγρότες και τους συνεταιρισμούς της ΕΕ.
«Η παραγωγή βιοκαυσίμων στην πραγματικότητα παρέχει σημαντικά οφέλη για τον τομέα των ζωοτροφών, όπως η ελαιοκράμβη που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ταυτόχρονα τόσο για την παραγωγή βιοντίζελ και όσο και για την παραγωγή ζωοτροφών. Ζωοτροφές, οι οποίες είναι αποτέλεσμα της παραγωγής βιοκαυσίμων, πρέπει επομένως να θεωρηθούν ως πολύτιμο παραπροϊόν. Αν παράγεται λιγότερο βιοντίζελ και βιοαιθανόλη στην Ευρώπη, η ΕΕ θα αναγκαστεί να εισάγει περισσότερο σογιάλευρο για ζωοτροφή. Επιπλέον, η αυξημένη παραγωγή βιοκαυσίμων στην ΕΕ, ανακουφίζει από πιέσεις τις χώρες εκτός της ΕΕ και συμβάλλει στην καταπολέμηση της αποψίλωσης των τροπικών δασών. Περικοπές στην παραγωγή βιοκαυσίμων θα αυξήσουν κατά συνέπεια, την εξάρτηση της ΕΕ από τις εισαγωγές ζωοροφών και θα οδηγήσουν σε απώλεια της βιοποικιλότητας. Η συζήτηση εναντίον των βιοκαυσίμων είναι άστοχη και οι πολιτικοί θα πρέπει να θέσουν ένα τέλος σ’ αυτό», κατέληξε ο κ. Πέσονεν.
Copa-Cogeca: Η παραγωγή βιοκαυσίμων δεν είναι ο λόγος για τις υψηλές και ασταθείς τιμές
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ο «χάρτης» των πληρωμών από e-ΕΦΚΑ, ΔΥΠΑ για την περίοδο 23 έως 27 Δεκεμβρίου
23 Δεκεμβρίου 2024, 09:00
Πληρωμες: Πιστώνονται τα 440 εκατ. ευρώ των ενισχύσεων
20 Δεκεμβρίου 2024, 17:53
Στο παγωμένο κλίμα της Φινλανδίας, το Renault Trucks E-Tech T Diamond Echo ξεπερνά κάθε προσδοκία
20 Δεκεμβρίου 2024, 16:41