11ο ετήσιο Συνέδριο Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης

 

 

 

 

 

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε το 11ο ετήσιο Συνέδριο Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης με θέμα «Η ΕΚΕ στο Προσκήνιο: Επανασχεδιάζοντας το Μέλλον», που διοργάνωσε το Ελληνο-Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο, στις 18 Νοεμβρίου 2013, στο ξενοδοχείο Athens Ledra Marriott.
 
Το συνέδριο χαιρέτησε ο κ. Σίμος Αναστασόπουλος, Πρόεδρος του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, ο οποίος τόνισε  «Οι δράσεις στο πλαίσιο της ΕΚΕ θα συμβάλλουν σημαντικά στην αποκατάσταση της εμπιστοσύνης μεταξύ των κοινωνικών εταίρων και στην ανάπτυξη του κράτους πρόνοιας. Συνεισφέρουν στην κοινωνική συνοχή και μέσα από την υποστήριξη της κοινωνίας μας δίνεται η ευκαιρία να επαναπροσδιορίσουμε την ταυτότητα της επιχειρηματικής ηθικής και την σχέση μας με το κοινωνικό σύνολο. Η χάραξη Εθνικής Στρατηγικής ΕΚΕ, πέραν του ότι αποτελεί μέρος των Ευρωπαϊκών υποχρεώσεων της χώρας,  θα  αποτελέσει  τον Οδικό Χάρτη για αυτή την πορεία και θα συμβάλλει στην ανάπτυξη πρωτοποριακών πρακτικών που θα ενισχύσουν  την εκτίμηση που απολαμβάνουν οι εταιρείες σε κοινωνικά και περιβαλλοντικά θέματα».
 
Στη ενότητα με συντονιστή τον κ. Δημήτρη Μιχαρικόπουλο, Ανώτερο Εταίρο, SIGNOSIS με θέμα «ΕΚΕ: Νέες Τάσεις για Ανάπτυξη με Έμφαση στη Βιωσιμότητα και στην Καινοτομία», μίλησαν ο κ. Richard Howitt, μέλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και εισηγητής του Κοινοβουλίου για το θέμα της ΕΚΕ, ο κ. Jan Noterdaeme, ανώτερος σύμβουλος του δικτύου επιχειρήσεων CSR Europe και ο πρύτανης του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, καθηγητής κ. Κωνσταντίνος Γάτσιος. Οι ομιλητές στάθηκαν ιδιαίτερα στο ζήτημα του επαναπροσδιορισμού του περιεχομένου της ΕΚΕ ενόψει του νέου περιβάλλοντος που δημιουργεί η οικονομική κρίση, τονίζοντας ότι η μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων προϋποθέτει πλέον την έμπρακτη συμβολή τους, μέσω των προϊόντων και υπηρεσιών που προσφέρουν, αλλά και μέσω της επιχειρηματικής τους ανάπτυξης, στην αντιμετώπιση των σύγχρονων κοινωνικών προκλήσεων. Παρουσιάστηκαν επίσης οι εξελίξεις σε διεθνές και Ευρωπαϊκό επίπεδο και υπογραμμίστηκε η σημαντική ευκαιρία για την Ελλάδα να συνδέσει την επερχόμενη Προεδρία της στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο με μια ιστορική εξέλιξη για την ΕΚΕ, που αφορά τη θεσμική κατοχύρωση των μηχανισμών κοινωνικής λογοδοσίας και αναφοράς των επιχειρήσεων, όπως αυτοί προτείνονται στο σχέδιο Οδηγίας για τη δημοσιοποίηση μη χρηματοοικονομικών πληροφοριών από μεγάλες εταιρείες και ομίλους.
 
Η συντονίστρια του πάνελ, «Επανασχεδιάζοντας το Μέλλον: Εθνικό Πρόγραμμα Δράσης για την ΕΚΕ», κα Λήδα Κοντογιάννη, Γενική Διευθύντρια, Ελληνικό Συμβούλιο Εταιρικής Διακυβέρνησης, έθεσε το πλαίσιο για την ΕΚΕ σύμφωνα με όσα ορίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ΕΕ). Η συμμετοχή της πολιτείας και ο ρόλος της κυβέρνησης στη διαμόρφωση του κανονιστικού πλαισίου για την ΕΚΕ τέθηκε στο επίκεντρο της συζήτησης,  με αφορμή την πρόταση οδηγίας της ΕΕ για τη δημοσιοποίηση μη- χρηματοοικονομικής πληροφόρησης. Ο κεντρικός ομιλητής του πάνελ κ. Victor Kjaer, Γενικός Διευθυντής, Danish Business Authority, μετέφερε την εμπειρία της Δανίας, η οποία υλοποιεί ήδη το δεύτερο σχέδιο δράσης για την ΕΚΕ, τονίζοντας ότι: στο κανονιστικό πλαίσιο της Δανίας ο ρόλος του δημοσίου τομέα είναι να θέτει το πλαίσιο και τις κατευθύνσεις για τις δράσεις ΕΚΕ των επιχειρήσεων. Παρομοίασε δε, την έλλειψη της δημοσιοποίησης των σχετικών μη-χρηματοοικονομικών πληροφοριών με τη σπορά που ξεχνάει  κανείς να θερίσει. Η Διοίκηση της κάθε επιχείρησης είναι υπεύθυνη, όχι μόνο για τον όμιλο στον οποίο ανήκει, αλλά και για την εφοδιαστική της αλυσίδα, ενώ οι επενδυτές φαίνεται να επιβραβεύουν τις επιχειρήσεις με υπεύθυνες επενδύσεις. Οι προκλήσεις έγκεινται στη δημιουργία μηχανισμού επίλυσης διαφωνιών και αντιμετώπισης παραπόνων καθώς και στης ανάπτυξη εποικοδομητικού διαλόγου μεταξύ όλων των εταίρων. Τέλος τόνισε ότι η ΕΚΕ δεν αποτελεί εργαλείο μάρκετινγκ. Παίρνοντας την σκυτάλη ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου κ. Στέφανος Κομνηνός επισήμανε ότι η ΕΚΕ δεν είναι δημόσιες σχέσεις ούτε αποτελεί πολυτέλεια. Η ΕΚΕ είναι απαραίτητη για να ανακτήσουν οι επιχειρήσεις την αξιοπιστία τους. Ενέργειες ΕΚΕ πραγματοποιούν όχι μόνον οι μεγάλες επιχειρήσεις αλλά και πολλές μικρές χωρίς όμως να τις προβάλουν. Η Γενική Γραμματεία Εμπορίου σε συνεργασία με συναφείς υπηρεσιακές μονάδες υπουργείων και φορείς της αγοράς έχουν συγκροτήσει ομάδα εργασίας για την εκπόνησης εθνικής στρατηγικής  ΕΚΕ για την Ελλάδα. Επίσης ανέφερε ότι η πιο πάνω πρόταση οδηγίας καθώς και η δημιουργία κανονιστικού πλαισίου είναι στις προτεραιότητες της ΓΓΕ. Η Πρόεδρος του Ελληνικού Δικτύου ΕΚΕ κα. Μαρία Αλεξίου τόνισε τη σημασία της συλλογικής δράσης στην επίτευξη βιώσιμης, αμοιβαίας και επωφελούς σχέσης μεταξύ των επιχειρήσεων και της κοινωνίας. Στην Ελλάδα η εθνική στρατηγική οφείλει πρωτίστως να επικεντρωθεί στο έλλειμμα παιδείας τόσο στις επιχειρήσεις όσο και στους συμμετόχους. Η λογοδοσία και η διαφάνεια στη σύμπραξη με τα ενδιαφερόμενα μέρη πρέπει να αποτελούν βασικό άξονα ενός προγράμματος δράσης για την ΕΚΕ με προτεραιότητες: την εφαρμογή της νομοθεσίας και των διεθνών συνθηκών, την καταπολέμηση της ανεργίας των νέων, την καταπολέμηση της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού, την αύξηση της κοινωνικής αλληλεγγύης και την καταπολέμηση της περιβαλλοντικής υποβάθμισης. Ο Πρόεδρος της Διεθνούς Διαφάνειας Ελλάδος κ. Κώστας Μπακούρης τόνισε ότι η επιχειρηματικότητα έχει "δαιμονοποιηθεί", μολονότι αποδείχθηκε ότι η ιδιωτική πρωτοβουλία παίζει κεντρικής σημασίας ρόλο ιδίως σε συνθήκες κρίσης. Τα προγράμματα ΕΚΕ όταν οργανώνονται με διαφάνεια και όχι για επικοινωνιακούς λόγους, βοηθούν τον επιχειρηματικό κόσμο να ανακτήσει την αξιοπιστία του. Επισήμανε ότι οι κανόνες της εταιρικής διακυβέρνησης αποτελούν περιβάλλον θετικής υποδοχής των προγραμμάτων της ΕΚΕ και στόχος παραμένει η ανάδειξη βέλτιστων πρακτικών. Παράλληλα είναι ανάγκη τα προγράμματα αυτά της ΕΚΕ να εφαρμοστούν στο πλαίσιο της αυτορρύθμισης για να μην υπάρξει άνωθεν επιβολή με νομοθετήματα. Όλα τα μέλη του πάνελ συμφώνησαν ότι το πλαίσιο για την ΕΚΕ πρέπει να αποτελείται από κατάλληλο μίγμα ετερορρύθμησης  και αυτορρύθμισης .
 
Στην ενότητα «Όραμα και Προτεραιότητες για Υπεύθυνη και Βιώσιμη Επιχειρηματικότητα- Από την θεωρία στην Πράξη» με συντονίστρια την κα. Νίκη Λυμπεράκη, Δημοσιογράφος, SBC τοποθετήθηκαν ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Pfizer Hellas, Erik Nordkamp, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, Ζωούλλης Μηνά, ο Διευθύνων Σύμβουλος Νοτιοανατολικής Ευρώπης της McCain Hellas, Γιώργος Γκόνος και ο Μάνος Ραπτόπουλος, COO Head για τη Νότια Ευρώπη και Διευθύνων Σύμβουλος της SAP για την Ελλάδα και την Κύπρο. Οι ομιλητές εξήγησαν, με απτά παραδείγματα, πώς έχουν ενσωματώσει στη λογική των εταιριών που διοικούν την έννοια της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης. Επιπλέον, στάθηκαν στα οφέλη που απορρέουν από αυτού του είδους τις πρακτικές, για να καταλήξουν στο συμπέρασμα ότι ο δρόμος προς το κέρδος όχι απλώς δεν εμποδίζεται από στρατηγικές Βιώσιμης Ανάπτυξης και Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, αλλά, αντιθέτως, πρόκειται για έννοιες συμπληρωματικές. Παράλληλα, ερωτηθέντες για τον ρόλο που καλείται να διαδραματίσει η Πολιτεία προκειμένου να αποτελεί η ΕΚΕ κανόνα και όχι εξαίρεση για τις εταιρείες στην Ελλάδα, οι ομιλητές τόνισαν ότι πρώτιστο καθήκον του κράτους είναι όχι τόσο η παροχή κινήτρων στις επιχειρήσεις, όσο η εμπέδωση, μέσω της παιδείας, της απαραίτητης κουλτούρας που θα καταστήσει την ΕΚΕ επιλογή- μονόδρομο για τον ελληνικό επιχειρηματικό κόσμο.
 
Στο πλαίσιο της εκδήλωσης πραγματοποιήθηκε το CSR Marketplace οπού οι σύνεδροι είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν και να αναπτύξουν διάλογο για τις καλές πρακτικές που εφαρμόζουν οι εταιρίες AB Βασιλόπουλος, Αθηναϊκής Ζυθοποιία, Citibank, Diageo, Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, Ελληνικά Πετρέλαια, Interamerican, Johnson & Johnson - Janssen-Cilag, Παπαστράτος, Siemens, Titan, Vodafone, αλλά και ο Δήμος Αθηναίων, η ΜΚΟ Praksis και η WWF Ελλάς.
 
Το συνέδριο πραγματοποιήθηκε με τη στήριξη του Ελληνικού Δικτύου για την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη.
 
Χορηγοί του συνεδρίου: AMGEN, CITIBANK, VODAFONE και υποστηρικτές οι: AB ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ, ABBOTT, COCA-COLA ΤΡΙΑ ΕΨΙΛΟΝ, DIAGEO, ΕΥΔΑΠ, ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ, INTERAMERICAN, MICROSOFT, ΠΑΠΑΣΤΡΑΤΟΣ, SIEMENS.
 
Χορηγοί επικοινωνίας: Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, KATHIMERINI.GR, GLOBAL SUSTAIN, GREEN BUSINESS, BUSINESS PARTNERS, BUSINESS PARTNERS ONLINE, SBC.