Ακολουθούν αποσπάσματα από τις παρεμβάσεις του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Πάνου Σκουρλέτη επί του – ψηφισθέντος πλέον - Σχεδίου Νόμου «Νέο καθεστώς στήριξης των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Συμπαραγωγή ηλεκτρισμού και θερμότητας υψηλής απόδοσης - Διατάξεις για το νομικό και λειτουργικό διαχωρισμό των κλάδων προμήθειας και διανομής στην αγορά του φυσικού αερίου και άλλες διατάξεις», κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην κοινή συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου και της Διαρκούς Επιτροπής Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης στις 3 Αυγούστου 2016, καθώς και στην Ολομέλεια της Βουλής στις 4 Αυγούστου 2016.
Επισημαίνεται ότι στην Ολομέλεια της Βουλής, μεταξύ άλλων, ο υπουργός ΠΕΝ:
- Προανήγγειλε την κατάθεση Σχεδίου Νόμου το Φθινόπωρο για τη λειτουργία της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας βάσει του Τarget Model της ΕΕ
- Εξήγγειλε την κατάρτιση Σχεδίου Νόμου για τη Γεωθερμία μέσα στο 2016
- Εκτίμησε ότι το ελληνικό τμήμα του Διαδριατικού Αγωγού Φυσικού Αερίου TAP θα είναι το πρώτο που θα ολοκληρωθεί
Στην κοινή συνεδρίαση των αρμόδιων επιτροπών της Βουλής, ο κ. Σκουρλέτης επεσήμανε για το Σχέδιο Νόμου:
«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εάν θέλουμε να περιγράψουμε την κατάσταση στον χώρο των ΑΠΕ και να κατανοήσουμε ποια είναι η στόχευση του νομοσχεδίου με "τρεις λέξεις", θα λέγαμε ότι από την πραγματικότητα της στρέβλωσης που υπήρξε στο ζήτημα της ενίσχυσης των ανανεώσιμων μορφών ενέργειας, περάσαμε στην αφερεγγυότητα της πολιτείας και τώρα κάνουμε το αποφασιστικό βήμα για τον εξορθολογισμό του πλαισίου στήριξης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Αυτή είναι με λίγα λόγια η βασική στόχευση, ο πυρήνας της λογικής αυτού του νομοσχεδίου.
Με το σύστημα λοιπόν που εισάγουμε, περνάμε από το καθεστώς του "feed in tarrif" στο "feed in premium", από το καθεστώς των σταθερών εγγυημένων τιμών, στο καθεστώς των διαγωνιστικών διαδικασιών. Προσπαθούμε να μειώσουμε το κόστος, να έχουμε ελαφρύνσεις, αλλά και να απαντήσουμε στα πολύ μεγάλα και ζέοντα ζητήματα που εμφανίζονται στη συγκεκριμένη αγορά ενέργειας και στο χώρο των ΑΠΕ.
Κυρίες και κύριοι, η ζωή θέτει αμείλικτα ερωτήματα, πολύ δε περισσότερο είναι αμείλικτα όταν έχουν προέλθει από επιλογές που ήταν εκτός ενεργειακού σχεδιασμού και ειλικρινά χαίρομαι και μειδιώ ταυτόχρονα, όταν ακούω προηγούμενους Υπουργούς να ανακαλύπτουν την αξία του ενεργειακού σχεδιασμού, τον οποίο όμως ποτέ δεν φρόντισαν να παρουσιάσουν επί των ημερών τους. Στοιχεία, όμως, ενεργειακού σχεδιασμού έχουμε μπροστά μας αυτή τη στιγμή και με αυτό το νομοσχέδιο και με το νόμο, πριν από μερικούς μήνες, της εξοικονόμησης ενέργειας και με το μοντέλο που προωθούμε στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, διασφαλίζοντας το δημόσιο χαρακτήρα της ΔΕΗ και των δικτύων Υψηλής Τάσης. Αναφέρομαι στον πρόσφατο πολυνόμο, που αφορά την κατάργηση του παλιού νόμου για τη "μικρή ΔΕΗ" και την ψήφιση για τη συγκρότηση του νέου ΑΔΜΗΕ με την παράλληλη διαφύλαξη του 51% στο Δημόσιο, αλλά ταυτόχρονα εξασφαλίζοντας τη συνεργασία ενός στρατηγικού επενδυτή με ανάλογη εμπειρία. Και επειδή είναι επίκαιρο το θέμα, σας υπενθυμίζω ότι μόλις την προηγούμενη εβδομάδα που τελείωσε η πρώτη φάση του διαγωνισμού ουσιαστικά είχαμε ένα θετικό βήμα, είχαμε την ανταπόκριση από τέσσερις μεγάλες εταιρείες από την Γαλλία, Ιταλία και δύο από την Κίνα για τη συμμετοχή στον νέο ΑΔΜΗΕ στο ποσοστό του 24%. Αυτό δείχνει ακριβώς την ορθότητα των επιλογών μας και των σχεδιασμών μας.»
Αναφερόμενος στο έλλειμμα του ειδικού λογαριασμού για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και τις στοχεύεις της νομοθετικής παρέμβασης, ο κ. Σκουρλέτης επεσήμανε:
«Το δίλημμα, λοιπόν, ήταν το εξής: Θα πηγαίναμε ξανά σε ένα new deal, σε μία νέα πράξη εις βάρος των επενδυτών, βάζοντας φρένο ή τινάζοντας στον αέρα αυτό τον κρίσιμο τομέα ενέργειας, πηγαίνοντας πίσω έτσι με αυτό τον τρόπο για πολλά χρόνια επενδυτικά σχέδια και διογκώνοντας ακόμη περισσότερο αυτό που ονομάζουμε αφερεγγυότητα του ελληνικού Δημοσίου; Άσχετα αν ήταν υπερβολικές, το είπαμε αυτό, οι εγγυημένες τιμές, άσχετα αν σε συνθήκες κρίσης ήταν παράλογο κάποιοι να κερδίζουν τόσο πολλά, αλλά δεν ήταν δική τους ευθύνη, η πολιτεία τους τα έταξε, η πολιτεία χωρίς σχεδιασμό, απερίσκεπτα, η πολιτεία η οποία ναρκοθετεί τα πάντα, η πολιτεία έτσι όπως λειτουργούσε με τις κυβερνήσεις της Ν.Δ. και του ΠΑ.ΣΟ.Κ., που έχουν τεράστιες ευθύνες σε αυτό το ζήτημα.
Θα μετακυλύαμε το κόστος για να κλείσει αυτό το έλλειμμα στους πολίτες; Στις σημερινές συνθήκες των πολλών δισεκατομμυρίων ανεξόφλητων, λόγω δυσπραγίας των πολιτών να ικανοποιήσουν τις ανάγκες τους, θα δίναμε άλλο ένα χτύπημα; Στους πολίτες τους οποίους έχουμε οδηγήσει σε οριακές καταστάσεις, πολίτες οι οποίοι έχουν υποστεί την πεντάχρονη λιτότητα; Και το πιο τρανό παράδειγμα, το αποτύπωμα των πολιτικών λιτότητας που εφαρμόζατε, κύριοι της Ν.Δ. και του ΠΑ.ΣΟ.Κ., είναι αυτό το δυσθεώρητο ύψος των ληξιπρόθεσμων ως προς τη ΔΕΗ, είναι τα αποτελέσματα της πολιτικής σας. Τα αποτελέσματα της πολιτικής που διέλυσαν εργασιακές σχέσεις, έκλεισαν επιχειρήσεις, οδήγησαν νέους στη μετανάστευση, μείωσαν μισθούς εν μία νυκτί. Δικαίως σας λένε ότι υπήρξατε οι μακελάρηδες των συντάξεων και των μισθών. Το γνωρίζει αυτό η κοινωνία.»
Αναφορικά με την ανάγκη άμεσης παρέμβασης για το Πάρκο Τρίτση, ο Υπουργός ΠΕΝ τόνισε:
...«Δεν μπορούμε πράγματι να παίζουμε με αυτόν τον τεράστιας σημασίας πνεύμονα και Πάρκο υπερτοπικής αξίας της Δυτικής Αττικής και να το αφήνουμε να ρημάζει, όπως με επιπόλαιο τρόπο έκαναν οι προηγούμενες κυβερνήσεις, όταν γνωρίζουμε ότι όλα τα σχήματα που είχατε επιλέξει οδήγησαν στη χρεοκοπία, όταν πριν από λίγες ημέρες κινδύνευσε να καταστραφεί ολοσχερώς ο χώρος. Και μας εγκαλείτε και μας λέτε ότι δεν είναι κατεπείγον αυτό το θέμα; Να χαρώ την ευαισθησία σας λοιπόν. Για μας είναι πολύ μεγάλης προτεραιότητας το θέμα αυτό. Το οφείλουμε στη Δυτική Αθήνα και γι' αυτό κατεβάζουμε τη συγκεκριμένη τεκμηριωμένη πρόταση, η οποία εξασφαλίζει τη βιωσιμότητα του νέου φορέα με συγκεκριμένους πόρους και με την ανάγκη να υπάρξει ένα βιώσιμο σχέδιο διαχείρισης, έτσι ώστε να εξασφαλιστεί η αυτάρκειά του.»
Σε σχέση με την τροποποίηση ενός συγκεκριμένου σημείου της σύμβασης για τον αγωγό φυσικού αερίου TAP, ο ΥΠΕΝ σημείωσε:
«Όσον αφορά στον ΤΑΠ, κυρίες και κύριοι, στη σύμβαση που είχατε ψηφίσει δεν προβλέπατε την αποζημίωση από τη διέλευση από τη δημόσια γη και από τα δημόσια δάση. Το πετύχαμε εμείς και σήμερα, ερχόμαστε και το αποτυπώνουμε με τη συγκεκριμένη ρύθμιση που φέρνουμε προς ψήφιση. Είναι κακό; Διαφωνείτε; Να μας το πείτε».
Ιδιαίτερη ήταν η αναφορά του υπουργού στο θέμα της εικονικής αυτοπαραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος, με θετικές επιδράσεις στον αγροτικό κόσμο και όχι μόνο:
«Επίσης, κορυφαίο ζήτημα που εισάγεται με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο είναι η δυνατότητα ιδιαίτερα για τον αγροτικό κόσμο, να εισαχθεί το "virtual net metering" - η εικονική αυτοπαραγωγή ρεύματος, κάτι το οποίο θα έρθει να μειώσει, σε μια πολύ κρίσιμη στιγμή για τον αγροτικό κόσμο, το κόστος παραγωγής. Πρόκειται για ιστορική τομή που γίνεται αυτή την στιγμή με αυτό το νομοσχέδιο και που δεν αφορά μόνο τους αγρότες μας, στους οποίους θα δοθεί η δυνατότητα να επιδοτηθούν μέσα από συγκεκριμένα προγράμματα από τα ευρωπαϊκά διαρθρωτικά ταμεία για να έχουν τέτοιες επενδύσεις. Αλλά, αυτό αφορά και τους συνεταιρισμούς και τα δημόσια κτίρια και τα πανεπιστήμια για να μπορέσουμε να μειώσουμε το κόστος ενέργειάς τους.»
Σχετικά με τη δημιουργία του Ισλαμικού Τεμένους Αττικής, ο κ Σκουρλέτης σχολίασε:
«Πρόκειται για μια υποχρέωση της χώρας μας που πρέπει να υλοποιηθεί. Πρόκειται για ζήτημα ανθρωπίνων δικαιωμάτων σεβασμού των ατομικών ελευθεριών και στην Ελλάδα, όπως επιβάλλει το Σύνταγμα, πρέπει απρόσκοπτα όλοι όσοι διαμένουν εδώ να έχουν τη δυνατότητα της ελεύθερης λατρείας. Σε αυτό το θέμα νομίζω ότι μας δίνεται μια ευκαιρία ως Βουλή των Ελλήνων, να υψώσουμε ένα τείχος απέναντι στις μισαλλόδοξες φωνές.»
Μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής, ο Υπουργός ΠΕΝ διευκρίνισε για τις ΑΠΕ:
«Το νομοσχέδιο αυτό αποτέλεσε αντικείμενο εξαντλητικής συζήτησης του προηγούμενους μήνες μέσα από συναντήσεις με τους φορείς της αγοράς, με τους λειτουργούς της ηλεκτρικής ενέργειας, τον ΛΑΓΗΕ, τον ΑΔΜΗΕ, τη ΡΑΕ. Και ακριβώς επειδή ένα βασικό μέρος του, που αποτύπωνε την λογική των προτάσεών μας, βγήκε για διαβούλευση δύο φορές, είχαμε αυτό το κλίμα κατά τη χθεσινή παρουσία των φορέων στην Επιτροπή. Δηλαδή την αποδοχή και την συναίνεση της μεγάλης πλειοψηφίας των φορέων που σχετίζονται με τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, απέναντι στο περιεχόμενο αυτού του νομοσχεδίου.»
Κατά τη διάρκεια της ολοκλήρωσης της συζήτησης στην Ολομέλεια της Βουλής, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, συνόψισε ως εξής:
«Τρία πράγματα θέλω να πω πάνω σε αυτά που ειπώθηκαν στη διήμερη συνεδρίαση, αλλά φαίνεται ότι κάποιοι εμμένουν να μην κατανοούν.
Πρώτον, δεν υπάρχει καμία υπογραφή της κυβέρνησης για ιδιωτικοποίηση, για την πώληση του 17% της ΔΕΗ. Αυτό, δε, το οποίο έχετε ανακαλύψει είναι το ΦΕΚ, το οποίο επικαιροποιεί το Asset Development Plan του ΤΑΙΠΕΔ και στο οποίο περιλαμβάνονται περιουσιακά στοιχεία που η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ και Νέας Δημοκρατίας είχαν βάλει. Προσπάθειά μας είναι μέσα από τη δημιουργία του νέου Υπερταμείου Αξιοποίησης της Δημόσιας Περιουσίας να αποδυναμώσουμε το ΤΑΙΠΕΔ και να ακυρώσουμε τη συγκεκριμένη ιδιωτικοποίηση. Αυτή είναι η θέση της κυβέρνησης, δεν ακούγεται για πρώτη φορά, δεν ακούγεται μόνο από εμένα, έχει ακουστεί και από άλλους υπουργούς, αλλά, βεβαίως, εσείς όπως είπατε και πριν, έχετε γίνει η πορτ-παρόλ της ιδιωτικοποίησης της Δημόσιας περιουσίας και ιδιαίτερα της ΔΕΗ, την οποία κυριολεκτικά την έχετε στοχοποιήσει.
Δεύτερον, τα χρέη της ΔΕΗ δεν είναι πάνω από τρία δισεκατομμύρια, είναι δύο δισεκατομμύρια τριακόσια εκατομμύρια. Άρα να μην διαδίδονται ψευδή στοιχεία.
Τρίτον, για τα συγκεκριμένα ληξιπρόθεσμα χρέη εφαρμόζουμε με απόλυτη επιτυχία, ήδη, την πολιτική της ρύθμισης των οφειλών σε 36 δόσεις χωρίς προκαταβολή. Και η επιτυχία της αποδεικνύεται από τον μεγάλο αριθμό των πολιτών - πάνω από εξακόσιες πενήντα χιλιάδες πολίτες - που έχουν υπαχθεί στη συγκεκριμένη ρύθμιση. Μας κληροδοτήσατε το έλλειμμα του ΛΑΓΗΕ, ως αποτέλεσμα ενός άναρχου και στρεβλού τρόπου ανάπτυξης των ΑΠΕ στη χώρα μας, κι έρχεστε εδώ, ασκώντας κριτική σε μία πρόταση η οποία πάει να νοικοκυρέψει τα πράγματα και προσπαθεί να κλείσει το έλλειμμα, χωρίς να προτείνετε το οτιδήποτε.
Αυτό λέγεται ανευθυνότητα και μικροκαρδία, όπως μικροκαρδία δείχνετε στην πρόταση για το πάρκο Τρίτση, όπου ενώ απέτυχε το υφιστάμενο σχέδιο, κάνετε αυτή τη στιγμή κριτική εκ του ασφαλούς. Υπάρχει συγκεκριμένη και τεκμηριωμένη πρόταση και το πάρκο Τρίτση σώζεται.
Τέλος, σε ό,τι αφορά στις θέσεις για τον ΛΑΓΗΕ και την ΡΑΕ, είναι θέσεις οι οποίες καλύπτονται με βάση την ισχύουσα νομιμότητα, την οποία σεβόμαστε απόλυτα και αφορά σε ειδικές ρυθμίσεις που υπάρχουν για τις Ρυθμιστικές Αρχές Ενέργειας ενώ η μόνη παρέκκλιση που υπάρχει αφορά στις αμοιβές σε κάποιες περιπτώσεις και όχι σε όλες τις θέσεις, τις οποίες θα συναποφασίσουμε με το Υπουργείο Οικονομικών. Η μικροκαρδία, δε, η οποία αποτυπώνεται, είναι ότι δεν βρήκατε ούτε μια πραγματικά σωστή κουβέντα, ούτε μια κουβέντα να πείτε για ένα πραγματικά μέτρο τομή για τον αγροτικό κόσμο, που είναι η εφαρμογή του μέτρου virtual net metering, της εικονικής αυτοπαραγωγής, κάτι που θα αποτελέσει τομή για τους κατ' επάγγελμα αγρότες και θα δώσει τη δυνατότητα και στα εκπαιδευτικά ιδρύματα και στους δήμους να μειώσουν το κόστος της ενέργειάς τους.»