Ερώτηση προς τους Υπουργούς Οικονομίας & Ανάπτυξης, Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, κατέθεσε ο βουλευτής Ηρακλείου με το Ποτάμι, Σπύρος Δανέλλης, σχετικά με τα νέα δεδομένα που δημιουργεί η απόφαση του ΣτΕ για τον ΕΦΚ στο κρασί.
Αν και η μείωση του φόρου, όπως προκύπτει από το σχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού, είναι σαφώς θετική, αφού εκτιμάται ότι από τα 20 λεπτά ανά λίτρο, στο εξής θα ανέρχεται αναλογικά σε περίπου 4 λεπτά ανά λίτρο, εντούτοις η νέα τροποποιημένη και προσαρμοσμένη στην απόφαση του ΣτΕ εγκύκλιος που αναμένεται να εκδοθεί από το Υπουργείο Οικονομικών, προκαλεί ανησυχία, κυρίως στους μικρούς οινοποιούς.
Συγκεκριμένα, στη σελίδα 6 της απόφασης 1734/2018 του ΣτΕ αναφέρεται: «πολλώ μάλλον που η προβαλλόμενη απόφαση δεν προβλέπει τήρηση πρόσθετων βιβλίων και στοιχείων προκειμένου να παρακολουθείται η κίνηση και η επεξεργασία κρασιού εντός του Οινοποιείου». Η εν λόγω φράση δηλώνει μεγαλύτερη γραφειοκρατία, επιβεβαιώνοντας πως το μεγαλύτερο πρόβλημα του ΕΦΚ στο κρασί δεν είναι τόσο η οικονομική επιβάρυνση, όσο το δυσβάσταχτο κοστοβόρο και χρονοβόρο γραφειοκρατικό πλαίσιο. Είναι δε σαφές, πως η επιβολή δυσβάσταχτης γραφειοκρατίας ιδιαίτερα στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις αποτελεί μέτρο στο οποίο αδυνατεί να ανταποκριθεί ο μικρομεσαίος παραγωγός, που συνήθως είναι παραγωγός, έμπορος, πωλητής και κρατάει ο ίδιος τα βιβλία του.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Προς τους κ.κ. Υπουργούς: Οικονομίας & Ανάπτυξης, Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης& Τροφίμων
Θέμα: Ανησυχία για δυσβάσταχτη γραφειοκρατία στους μικρούς οινοποιούς μετά την απόφαση του ΣτΕ
Όπως προκύπτει από το σχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού, το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στο κρασί (ΕΦΚ), δεν καταργείται - παρά το πάγιο αίτημα του κλάδου για ολική κατάργηση - αλλά ωστόσο μειώνεται από το 2019, με την πρόβλεψη είσπραξης να ανέρχεται πλέον στο 1 εκατ. ευρώ, σε σχέση με τα 28 εκατ. ευρώ του 2018 και του 2017.
Αν και η μείωση του φόρου είναι σαφώς θετική, αφού εκτιμάται ότι από τα 20 λεπτά ανά λίτρο, στο εξής θα ανέρχεται αναλογικά σε περίπου 4 λεπτά ανά λίτρο, εντούτοις η νέα τροποποιημένη και προσαρμοσμένη στην απόφαση του ΣτΕ εγκύκλιος που αναμένεται να εκδοθεί από το Υπουργείο Οικονομικών, προκαλεί ανησυχία, κυρίως στους μικρούς οινοποιούς.
Συγκεκριμένα, στη σελίδα 6 της απόφασης 1734/2018 του ΣτΕ αναφέρεται: «πολλώ μάλλον που η προβαλλόμενη απόφαση δεν προβλέπει τήρηση πρόσθετων βιβλίων και στοιχείων προκειμένου να παρακολουθείται η κίνηση και η επεξεργασία κρασιού εντός του Οινοποιείου». Η εν λόγω φράση δηλώνει μεγαλύτερη γραφειοκρατία, επιβεβαιώνοντας πως το μεγαλύτερο πρόβλημα του ΕΦΚ στο κρασί δεν είναι τόσο η οικονομική επιβάρυνση, όσο το δυσβάσταχτο κοστοβόρο και χρονοβόρο γραφειοκρατικό πλαίσιο. Επιπλέον, είναι σαφές πως θα αντιμετωπίσουν προβλήματα όσοι δεν έχουν συστήσει φορολογική αποθήκη, δεδομένου ότι διαθέτουν φορολογημένο απόθεμα για τις περιόδους 2016, 2017, 2018, οπότε και τέθηκε σε εφαρμογή ο ΕΦΚ.
Δεδομένου ότι η απόφαση του ΣτΕ ανέφερε ρητά πως δεν υφίσταται βάση εφαρμογής του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο κρασί.
Δεδομένου ότι στόχος θα πρέπει να είναι η μείωση της γραφειοκρατίας και η ταυτόχρονη αύξηση των μέτρων ανάπτυξης, προκειμένου ο Έλληνας αμπελουργός – οινοποιός να μπορεί να ανταποκριθεί στον ανταγωνισμό εντός και εκτός συνόρων.
Δεδομένου ότι η επιβολή δυσβάσταχτης γραφειοκρατίας στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις αποτελεί μέτρο στο οποίο είναι αδύνατο να ανταποκριθεί ο μικρομεσαίος παραγωγός, που συνήθως είναι παραγωγός, έμπορος, πωλητής και κρατάει ο ίδιος τα βιβλία του.
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1. Με ποιο τρόπο θα προστατευτούν από την επιπρόσθετη γραφειοκρατία οι μικροί οινοποιοί;
2. Πώς θα επιστραφούν τα χρήματα στους μικρούς οινοποιούς για ποσότητες που έχουν ήδη φορολογηθεί, αλλά δεν έχουν συστήσει φορολογική αποθήκη και ταυτόχρονα διαθέτουν φορολογημένο απόθεμα για τις περιόδους 2016, 2017, 2018, οπότε και τέθηκε σε εφαρμογή ο ΕΦΚ;