Η συνέντευξη με τον κ.Ποντίκα, Πρόεδρο & Διευθύνοντα Σύμβουλο της Syngenta Hellas, αποτυπώνει το όραμα μιας γεωργίας που ισορροπεί ανάμεσα στην καινοτομία και τη βιωσιμότητα.
Η γεωργία βρίσκεται σε μια κρίσιμη καμπή, με τις ευρωπαϊκές και παγκόσμιες προκλήσεις να διαμορφώνουν ένα νέο περιβάλλον για την παραγωγή τροφίμων. Οι πιέσεις για μείωση της χρήσης χημικών φυτοπροστατευτικών, η ανάπτυξη βιολογικών λύσεων, η ενσωμάτωση ψηφιακών τεχνολογιών και η προσαρμογή στις κλιματικές αλλαγές καθορίζουν τη στρατηγική των μεγάλων εταιρειών του κλάδου.
Η Syngenta Hellas, ως κορυφαίος παίκτης στον τομέα της φυτοπροστασίας και των σπόρων, βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των εξελίξεων, προωθώντας καινοτόμες λύσεις για μια βιώσιμη και ανταγωνιστική γεωργία. Ο κ. Γεώργιος Ποντίκας, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, μιλά αποκλειστικά στο Agrocapital και στον Γεώργιο Μπακόλα για τις στρατηγικές της Syngenta Hellas απέναντι στις νέες προκλήσεις.
Στη συνέντευξη, ο κ. Ποντίκας αναλύει τον ρόλο της τεχνητής νοημοσύνης στην έρευνα και ανάπτυξη νέων βιολογικών προϊόντων, τις ψηφιακές λύσεις που προσφέρει η εταιρεία στους παραγωγούς, καθώς και την επίδραση των κλιματικών αλλαγών στη στρατηγική φυτοπροστασίας. Παράλληλα, τοποθετείται για τη μετάβαση της ελληνικής γεωργίας σε ένα πιο ανταγωνιστικό και βιώσιμο μοντέλο, παρουσιάζοντας τις καινοτομίες και τις επενδύσεις που υλοποιεί η Syngenta Hellas.
Μια συνέντευξη που φωτίζει τις σύγχρονες τάσεις και τις μελλοντικές προοπτικές της γεωργίας, μέσα από τη ματιά ενός εκ των πλέον έμπειρων στελεχών του κλάδου.
* Ακολουθεί η συνέντευξη του κ. Ποντίκα στο Agrocapital
- Ερ.: Ποια στρατηγική ακολουθεί η Syngenta Hellas για τη μείωση της χρήσης χημικών φυτοπροστατευτικών προϊόντων, εντασσόμενη στους ευρωπαϊκούς κανονισμούς που στοχεύουν σε μείωση κατά 50% έως το 2030.
Απ.: Πρώτα από όλα κ. Μπακόλα θα ήθελα να ξεκαθαρίσω ότι τόσο η βιομηχανία των φυτοπροστατευτικών προϊόντων όσο και η Syngenta, ως εταιρία ηγέτης στο χώρο, ασπάζονται τα οράματα της πράσινης συμφωνίας και της στρατηγικής από το αγρόκτημα στο πιάτο όμως με ένα ΑΛΛΑ!. Μου έχει δοθεί η ευκαιρία και σε συνέδρια, αλλά και σε άλλες συνεντεύξεις να μιλήσω για τις γέφυρες της μετάβασης, αλλά και για την στοχοθέτηση του 2030 και κάθε έτους ορόσημο σε ένα τέτοιο πλάνο. Πιστεύω λοιπόν, ότι η στοχοθέτηση πρέπει να γίνεται σύμφωνα με μελέτες και μετά από διάλογο, τόσο συνολικά, όσο και κατά χώρα. Μελέτες που δυστυχώς πρέπει να λαμβάνουν υπόψη και τις έντονες γεωπολιτικές ανακατατάξεις, την ευμεταβλητότητα του περιβάλλοντος, την κλιματική κρίση, και τις καταστάσεις σαν αυτές που ζήσαμε με την πανδημία.
Από ότι διαπιστώνουμε με το πρόσφατο κείμενο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «A Vision for Agriculture and Food Shaping together an attractive farming and agri-food sector for future generations», που εκδόθηκε στις 19 Φεβρουαρίου, μιλάμε πλέον για ένα αγροδιατροφικό σύστημα που θα είναι ελκυστικό, ιδιαίτερα για τους νέους, ανταγωνιστικό και δίκαιο για την σημερινή και τις επόμενες γενιές. Φαίνεται λοιπόν, ότι ξεκινάει ένας διάλογος, που μέσα στα πλαίσια μια βιώσιμης γεωργίας, η Ένωση πρέπει να εντείνει τον τρόπο που διαχειρίζεται τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι γεωργοί, οι αλιείς, άλλοι αγροτικοί παράγοντες και ο αγροδιατροφικός τομέας και να προετοιμαστεί για το μέλλον με μια πιο δυναμική πολιτική, που θα είναι απάντηση υπέρ της στρατηγικής μας αυτονομίας, καθώς και της επισιτιστικής ασφάλειας, επιδιώκοντας παράλληλα τους στόχους της για την προστασία της φύσης και την απαλλαγή από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Αυτό λοιπόν, είναι το συμπέρασμα του κειμένου της 19ης Φεβρουαρίου.
Με αυτή την επαναπροσέγγιση η στρατηγική μας ήταν και παραμένει ίδια. Στηριζόμαστε σε τέσσερις πυλώνες, την κλασσική χημική φυτοπροστασία, που παρόλη την μείωση και τις απαγορεύσεις πολλών δραστικών, θα συνεχίσει να παίζει καταλυτικό ρόλο, την ανάπτυξη των βιολογικής προέλευσης φυτοπροστατευτικών, συμπεριλαμβανομένων των βιοδιεγερτών και της ειδικής λίπανσης, τις ψηφιακές λύσεις για την αριστοποίησης όλης της αλυσίδας παραγωγής προ, κατά και μετά την διαδικασία παραγωγής και τέλος τους συνεργάτες μας στο χωράφι και στο κατάστημα γεωργικών εφοδίων.
- Ερ.: Πώς αξιοποιεί η εταιρεία την τεχνητή νοημοσύνη στην έρευνα και την ανάπτυξη νέων βιολογικών προϊόντων, και ποια είναι τα μέχρι τώρα αποτελέσματα;
Απ.: Η Syngenta αξιοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη (AI) με διάφορους τρόπους στην έρευνα και ανάπτυξη νέων βιολογικών προϊόντων. Ορισμένες από τις κύριες εφαρμογές και τα αποτελέσματα περιλαμβάνουν την ανακάλυψη νέων βιοδιεγερτών, με την χρήση μηχανικής μάθησης μέσα από την ανάλυση μεγάλων βάσεων δεδομένων βιολογικών ενώσεων. Μπορεί επίσης, να γίνει πρόβλεψη πιθανών υποψήφιων ουσιών με επιθυμητές ιδιότητες, έτσι ώστε να καταλήξουμε στο προϊόν στόχος γρηγορότερα και ευκολότερα. Επίσης, μπορούμε να έχουμε επιτάχυνση της διαδικασίας ανακάλυψης νέων βιοφυτοπροστατευτικών, βελτιστοποίηση της σύνθεσής τους, αλλά και μείωση του κόστους ανάπτυξης.
Η τεχνητή νοημοσύνη μέσα από αλγόριθμους μπορεί να βελτιώσει τη σταθερότητα και την αποτελεσματικότητα των βιολογικών σκευασμάτων, να προβλέψει τον άριστο συνδυασμό συστατικών και την εύρεση της κατάλληλης δοσολογίας, ανάλογα με την καλλιέργεια και τις συνθήκες. Μια ακόμα σημαντική βοήθεια που μας δίνει η τεχνητή νοημοσύνη είναι η κατανόηση της δράσης των δραστικών ουσιών, πάνω στο πρόβλημα-στόχος ανάπτυξης ενός προϊόντος. Τέλος, θα ήθελα να αναφέρω και την δυνατότητα να μελετήσουμε την βελτιστοποίηση των εφαρμογών για τη μέγιστη δυνατή αποτελεσματικότητα, με τις ελάχιστες περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
Πρέπει όμως να αναφέρουμε ότι η ανάπτυξη όλων αυτών των προϊόντων δεν είναι υπόθεση του σήμερα. Σήμερα οι μεγάλες εταιρίες του κλάδου συνεργάζονται ή εξαγοράζουν μικρότερες εταιρίες που αναπτύσσουν προϊόντα βιολογικής προέλευσης και επιταχύνουν τα προγράμματα ανάπτυξης, ξοδεύοντας πλέον του 10% του κύκλου εργασιών τους στην έρευνα, για να έχουμε προϊόντα στα χέρια των παραγωγών τα επόμενα χρόνια. Για να γίνει αυτό, θα πρέπει και το κανονιστικό πλαίσιο της Ένωσης να βοηθήσει την επίσπευση της εισαγωγής αυτών των προϊόντων, χωρίς κανένα συμβιβασμό σε ότι αφορά την ασφάλεια χρήστη, περιβάλλοντος και καταναλωτή. Χαίρομαι που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με το κείμενο που ανέφερα παραπάνω, ανοίγει τον διάλογο προς αυτή την κατεύθυνση.
- Ερ.: Ποιες ψηφιακές λύσεις προσφέρει η Syngenta Hellas στους παραγωγούς για την παρακολούθηση και βελτιστοποίηση της υγείας του εδάφους και των καλλιεργειών;
Απ.: Οι ψηφιακές λύσεις είναι ένα νέο κομμάτι της αγοράς που αναπτύσσεται στην χώρα μας και αυτό πρέπει να γίνει με τον σωστό τρόπο. Οι ψηφιακές λύσεις απαιτούν οργάνωση και επένδυση από τον παραγωγό και την αλυσίδα αξίας. Οι ψηφιακές λύσεις απαιτούν κανονιστικό πλαίσιο για την σωστή εφαρμογή τους, χωρίς προβλήματα για το χρήστη, το περιβάλλον και τον καταναλωτή. Δουλεύουμε με τον ΕΣΥΦ για την μελέτη των εφαρμογών με Drones, καθώς και για την ανάπτυξη του σχετικού κανονιστικού πλαισίου, γιατί δυστυχώς, πριν την ανάπτυξη πλαισίου, πριν την τεχνική μελέτη εφαρμογών, πριν την ανάπτυξη των σκευασμάτων και των σχετικών οδηγιών χρήσης, ο κάμπος γέμισε drones.
Στην Syngenta Hellas δεν βιαζόμαστε να κάνουμε παρουσίαση και πωλήσεις ψηφιακών λύσεων χωρίς να έχουμε μελετήσει, και πιστέψει εμείς οι ίδιοι αλλά και ο παραγωγός, και χωρίς να υπάρχει συγκεκριμένο μοντέλο για την πώληση των ψηφιακών λύσεων και της γνώσης, από την εταιρία στον παραγωγό. Ετοιμάζουμε και φέρνουμε στα χέρια του αγρότη, ψηφιακές παγίδες παρακολούθησης προσβολών από έντομα, που τις έχουμε δοκιμάσει στο βαμβάκι, στην ελιά, καθώς και σε μήλα. Έχουμε αναπτύξει την εφαρμογή Cropwise που δίνει όλες τις πληροφορίες που απαιτούνται κατά καλλιέργεια, για την αριστοποίηση των εφαρμογών, από την σπορά μέχρι την συγκομιδή. Πιστεύω σύντομα θα έχουμε και στην Ελλάδα το σύστημα που πολύ επιτυχημένα εφαρμόζεται ήδη στην Ιταλία, το InterraScan. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που τσεκάρει όλο το χωράφι και δίνει τις σωστές οδηγίες για την αριστοποίηση της λίπανσης και την μεγιστοποίησης της παραγωγικότητας του χωραφιού. Πολλές ψηφιακές εφαρμογές έρχονται, αλλά θα ήθελα να τονίσω και κάτι από αυτά που λέω βασικά. Έχουμε στις αποθήκες μας προς διάθεση το σύστημα καθαρισμού των υπολειμμάτων του ψεκαστικού, έτσι ώστε οι παραγωγοί μας να σταματήσουν να πετάνε τα υπολείμματα στα χωράφια. Το RemDry όπου το κόστος αγοράς του επιδοτείται από τα προγράμματα ανάπτυξης και που επίσης επιδοτείται και στη χρήση του, μέσα από τα οικολογικά σχήματα, το οποίο δυστυχώς δεν έχει υιοθετηθεί από τους αγρότες μας! Τέλος, πιστεύω ακράδαντα ότι οι ψηφιακές λύσεις είναι προϊόν και ως προϊόν απαιτεί έξοδα ανάπτυξης και βελτίωσης και ως εκ τούτου, πρέπει να αποκτήσει αξία μέσα από επένδυση του παραγωγού και όχι να δίνεται δωρεάν!
- Ερ.: Πώς επηρεάζουν οι πρόσφατες κλιματικές αλλαγές και οι φυσικές καταστροφές, όπως αυτές στη Θεσσαλία, τη στρατηγική της εταιρείας στον τομέα της φυτοπροστασίας και της αγροτικής ανάπτυξης;
Απ.: Γνωρίζω ότι τα τμήματα σχεδιασμού και στρατηγικής των εταιρειών μας, βλέπουν και προετοιμάζονται, πριν ακούσουμε εμείς τα δελτία ειδήσεων. Η απάντηση στην κλιματική κρίση είναι η τεχνολογία, είναι η οργάνωση που ξεκινάει από την πολιτεία και φτάνει μέχρι τον αγρότη, εμπλέκοντας όλους τους κρίκους της αλυσίδας αξίας, είναι η πρόβλεψη και η προετοιμασία, είναι τα έργα υποδομής και μετατροπής του κινδύνου σε ευκαιρία. Πάνω από όλα όμως, είναι η νοοτροπία που βλέπει το πρόβλημα πριν έρθει και λειτουργεί και προς τις δυο κατευθύνσεις. Από πάνω προς τα κάτω, αλλά και από κάτω προς τα πάνω, για να μην τα βάζουμε πάντα με την πολιτεία που δεν ήρθε να μας σώσει. Η τεχνολογία για την εταιρία μας ξεκινά από το πολλαπλασιαστικό υλικό. Για να αντιμετωπίσουμε τις κλιματικές κρίσεις των επόμενων χρόνων, θα πρέπει να έχουμε το κατάλληλο γενετικό υλικό με αντοχές σε αβιοτικούς και βιοτικούς παράγοντες. Η εταιρία μας διαθέτει μια μεγάλη γκάμα βιοδιεγερτών και ειδικής θρέψης, που βοηθούν τα φυτά από την ρίζα μέχρι τον καρπό, να αντέξουν σε τέτοια δύσκολα περιβάλλοντα. Στην χημική φυτοπροστασία αναπτύσσουμε δραστικά που απαιτούν λιγότερες επεμβάσεις, άλλα μειώνουμε έτσι το αποτύπωμα διοξειδίου του άνθρακα, συμβάλλοντας στην μείωση των κλιματικών κρίσεων. Τέλος, όπως φάνηκε και στην Θεσσαλία, είμαστε δίπλα στους συνεργάτες και τους αγρότες μας, να τους βοηθήσουμε να παραμείνουν στις θέσεις τους και να συνεχίζουν να επιτελούν αυτή την μοναδική αποστολή. Να παράγουν την τροφή όλων μας.
- Ερ.: Πώς προσαρμόζεται η Syngenta Hellas στις προκλήσεις του νέου ευρωπαϊκού περιβάλλοντος, ειδικά όσον αφορά τη μετάβαση σε βιολογικά προϊόντα και υπηρεσίες;
Απ.: Νομίζω ότι και σε προηγούμενη ερώτηση μου δόθηκε η ευκαιρία να αναφερθώ στις προκλήσεις αλλά και στην νέα προσέγγιση της Ένωσης, που βγήκε μέσα από την ανακοίνωση του νέου οράματος στις 19 Φεβρουαρίου. Παρόλα αυτά πιστεύω, ότι τόσο η εταιρία μας όσο και οι υπόλοιπες εταιρίες έρευνας και ανάπτυξης, έχουν διαμορφώσει μια ισορροπία στο προϊοντικό τους χαρτοφυλάκιο, ενισχύοντας το πολλαπλασιαστικό υλικό το οποίο και μοναδικότητα έχει, αλλά και δεν απειλείται με απαγορεύσεις. Εδώ να τονίσω την ανάγκη υιοθέτησης της νέας τεχνολογίας ανάπτυξης ποικιλιών πολλαπλασιαστικού υλικού, CRISPR, τις λεγόμενες NBT (New Breeding Techniques), που για μια ακόμα φορά καθυστερούν στην Ευρώπη, λόγω του κανονιστικού της πλαισίου. Επίσης, η εταιρία μας αναπτύσσει νέα χημικά σκευάσματα, συμβατά με τις νέες απαιτήσεις μέσα από εξαγορές, όπου συνεχίζει να ενισχύει την γκάμα της με βιολογικής προέλευσης φυτοπροστατευτικά, με βιοδιεγέρτες, με ειδική θρέψη, αλλά και με την ανάπτυξη ψηφιακών λύσεων και υπηρεσιών που αναφέρθηκαν παραπάνω.
- Ερ.: Ποια είναι η στρατηγική της εταιρείας για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής γεωργίας σε διεθνές επίπεδο, λαμβάνοντας υπόψη τις τρέχουσες παγκόσμιες προκλήσεις;
Απ.: Κ. Μπακόλα, το ζητούμενο πέρα από την στρατηγική της Syngenta Hellas, είναι η στρατηγική για την Ελληνική γεωργία. Και πριν πάμε στην στρατηγική, πρέπει να μιλήσουμε για τους στόχους της Ελληνικής γεωργίας. Για να πιάσουμε λοιπόν σωστά το θέμα αυτό, θα χρειαστούμε ένα συνέδριο για την στρατηγική της ελληνικής γεωργίας, δεδομένων των μεγάλων αλλαγών σε διεθνές επίπεδο. Εμείς, στην Syngenta Hellas, δηλώνουμε παρόντες σε κάθε βήμα διαλόγου και είμαστε έτοιμοι να συμβάλουμε με θέσεις και δουλειά, με όλους μας τους ανθρώπους. Αν θέλουμε να μιλήσουμε για το τί ακόμα κάνουμε τώρα, θα έλεγα ότι στηρίζουμε με τα προϊόντα που αναπτύσσουμε για την χώρα μας, στρατηγικές καλλιέργειες, που η Ελλάδα παρουσιάζεται με σημαντική θέση στη διεθνή σκηνή. Μιλάμε για το σκληρό σιτάρι, το βαμβάκι και την ελιά. Στηρίξαμε και στηρίζουμε με σπόρο και φυτοπροστασία, καθώς και με δικτύωση τον ηλίανθο και την ελαιοκράμβη, τις ενεργειακές καλλιέργειες που πρωτοστατήσαμε για την ανάπτυξή τους πριν από 20 χρόνια. Στηρίζουμε με μεταφορά γνώσης, με προϊόντα φυτοπροστασίας και θρέψης, τα φρούτα και τα κηπευτικά που είναι καλλιέργειες όπου η χώρα πρέπει να στοχεύσει με ανάπτυξη οικονομιών κλίμακας, νέα τεχνολογία, ποιότητα και δημιουργία σταθερής και ισχυρής παρουσίας στις διεθνείς αγορές. Η διεθνής παρουσία της Syngenta σε 90 και πλέον χώρες συνδέει μέσα από τις οργανώσεις μας την μεταφορά τεχνογνωσίας και εμπορικής δικτύωσης από το χωράφι στο ράφι.
- Ερ.: Πώς σχεδιάζει η Syngenta Hellas να ενσωματώσει τις πέντε βασικές τάσεις της τεχνητής νοημοσύνης στη στρατηγική της το 2025;
Απ.: Νομίζω ότι το 2025 είναι πολύ σύντομη και ίσως βιαστική προσέγγιση για να μιλάμε για τεχνητή νοημοσύνη στην Ελλάδα, στο χώρο της Φυτοπροστασίας και των Σπόρων. Πριν πάμε στις πέντε βασικές τάσεις, να πούμε ότι πολλά από τα εργαλεία αναζήτησης της τεχνητής νοημοσύνης, έχουν υιοθετηθεί και αριστοποιηθεί ως εφαρμογές σε όλους τους εργαζόμενους, έτσι ώστε γρήγορα και με ασφάλεια, να μπορούν να μεταφέρουν συνδυασμένη γνώση μεταξύ βάσεων δεδομένων, αλλά και εσωτερικών πλατφορμών συλλογής και διαχείρισης γνώσης. Επίσης, στα εργαλεία επικοινωνίας και ανάπτυξης ψηφιακών λύσεων αλλά και εργαλείων marketing, ναι μπορούμε σιγά-σιγά να μιλάμε για εργαλεία που είναι μέσα στην στρατηγική 2025-26. Τώρα για τα υπόλοιπα, όπως δημιουργία προτύπων, ενισχυτική μάθηση, μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης, μεταφορές και ασφάλεια δεδομένων και επιστημονικές ανακαλύψεις, για τα οποία μιλήσαμε και παραπάνω, θα απαιτήσουν ένα φάσμα πενταετίας για να γνωρίζουμε τι, πως και που θα το εφαρμόσουμε για να βοηθήσουμε την ανάπτυξη της Ελληνικής γεωργίας, αλλά και το μέλλον των επόμενων γενεών της Syngenta Hellas.
- Ερ.: Ποια είναι τα κύρια εμπόδια που αντιμετωπίζετε στην ανάπτυξη και την υιοθέτηση βιολογικών προϊόντων φυτοπροστασίας στην ελληνική αγορά;
Απ.: Τα βιολογικής προέλευσης καλύτερα θα έλεγα φυτοπροστατευτικά προϊόντα, χωρίζονται σε δυο μεγάλες κατηγορίες. Τα βιο-φυτοπροστευτικά (biocontrols) και τους βιο-φυτοδιεγέρτες (biostimulants). Τα πρώτα, είναι πολύ λίγα ακόμα στη διεθνή αλλά και στην ελληνική αγορά και πιστεύω ένα από τα εμπόδια είναι ότι ακολουθούν το ίδιο χρονοβόρα πλαίσιο εγκρίσεων, σε επίπεδο ΕΕ, όπως και τα χημικά φυτοπροστατευτικά. Πρέπει λοιπόν να έχουμε ένα ξεχωριστό πλαίσιο, που θα επιταχύνει την ανάπτυξη των βιο-φυτοπροστευτικών. Επίσης, θα πρέπει στο μυαλό του παραγωγού, να υπάρξει η παραδοχή και η αποδοχή ότι ένα πρωτόκολλο με χημικά μπορεί να συμπληρωθεί και με βιο-φυτοπροστατευτικά προϊόντα για να διαχειριστεί σημαντικά θέματα, όπως η αποφυγή ανθεκτικότητας, η μείωση των υπολειμμάτων και οι απαιτήσεις του καταναλωτικού κοινού και της βιομηχανίας τροφίμων για πιο υγιεινή διατροφή. Στους βιο-φυτοδιεγέρτες, έχουμε ένα κανονιστικό πλαίσιο διάφορων ταχυτήτων που πρέπει να ομαλοποιηθεί για να είναι ξεκάθαρο τι σημαίνει βιο-φυτοδιεγέρτης, καθώς επίσης, πρέπει να αναπτυχθεί συνείδηση και γνώση σε επίπεδο γεωπόνων, εφαρμοστών και παραγωγών σχετικά με το κόστος, έναντι ωφέλειας, πέραν από τις επιδοτήσεις και το εμπορικό μίγμα.
- Ερ.: Πώς αξιολογείτε την αποδοχή των ψηφιακών λύσεων από τους Έλληνες αγρότες και ποιες ενέργειες κάνετε για την ενίσχυση της χρήσης τους;
Απ.: Κάποιοι αγρότες που έχουν δημιουργήσει επιχειρηματικό μέγεθος, γνώση και οργάνωση, κινούνται στην σωστή κατεύθυνση, αλλά μάλλον είναι η εξαίρεση. Θέλουμε οικονομίες κλίμακας, καινοτομία και προσέγγιση κόστους / ωφέλειας για να μην γίνουν και οι ψηφιακές λύσεις μονοπάτι για επιδότηση. Επίσης, όλοι όσοι φέρνουμε στην αγορά αυτές τις λύσεις, δεν θα πρέπει να λέμε στον παραγωγό ότι θα κάθεται στο καφενείο και θα καλλιεργεί στον «αυτόματο». Οι ψηφιακές λύσεις δεν είναι ψηφιακή γεωργία που βάζει τον παραγωγό και τον γεωπόνο στο περιθώριο. Οι ψηφιακές λύσεις είναι κομμάτι της ψηφιακά υποβοηθούμενης γεωργίας, που θέλει και τον παραγωγό και τον γεωπόνο στο χωράφι. Στη Syngenta Hellas έχουμε την προσέγγιση που σας ανέλυσα και προωθούμε λύσεις με αυτό το σκεπτικό, λύσεις που πρώτα έχουν δοκιμαστεί και έχουμε εκτιμήσει πόσο πρέπει να κοστολογηθούν σε σχέση με αυτό που θα δώσουν στον αγρότη.
- Ερ.: Με δεδομένη τη μείωση της χρήσης χημικών συνθετικών προϊόντων, ποιες εναλλακτικές λύσεις προτείνει η Syngenta για τη διατήρηση της παραγωγικότητας των καλλιεργειών.
Απ.: Κ. Μπακόλα, η Syngenta όσο και να μειώνονται τα χημικά, ως εταιρία που ηγείται του τομέα της φυτοπροστασίας, τόσο σε παγκόσμια κλίμακα όσο και στην Ελλάδα, θα έχει πάντα στην γκάμα της, ότι και να συμβεί, τα καλύτερα και πιο συμβατά με το νέο πλαίσιο χημικά προϊόντα φυτοπροστασίας. Ήδη τα επόμενα 3 χρόνια θα έρθουν σημαντικά νέα προϊόντα να προστεθούν στο χαρτοφυλάκιό μας. Όμως, δεν φτάνει μόνο αυτό. Ο Έλληνας παραγωγός πρέπει να αλλάξει. Πρέπει να μάθει και με την χρήση της τεχνολογίας, των νέων συσκευασιών της βιομηχανίας, με το κλειστό σύστημα μεταφοράς (CTS) του χημικού στο χωράφι, με την χρήση των οδηγιών που πλέον ψηφιοποιούνται μέσα από την ψηφιακή ετικέτα, με την χρήση των σωστών ακροφυσίων ψεκασμού, με την ανάπτυξη συνείδησης και υπευθυνότητας για το περιβάλλον, να διατηρήσει όσα περισσότερα χημικά εργαλεία υπάρχουν στην φαρέτρα του. Από εκεί και μετά, στη Syngenta αναπτύσσουμε βελτιωμένες ποικιλίες σχεδόν για όλες τις καλλιέργειες, αναπτύσσουμε ταχύτατα προϊόντα βιολογικής προέλευσης, αναπτύσσουμε ψηφιακές λύσεις που κάνουν τη διαφορά και τέλος αναπτύσσουμε σχέση και γνώση με τους συνεργάτες μας γεωπόνους, με τους παραγωγούς καθώς και με όλους τους εμπλεκόμενους στην αλυσίδα παραγωγής τροφής, για μια νέα βιώσιμη γεωργία, για τον παραγωγό, τον καταναλωτή και το περιβάλλον.
Η Syngenta Hellas, υπό την καθοδήγηση του κ. Γ.Ποντίκα, αναδεικνύεται σε έναν ισχυρό σύμμαχο του Έλληνα παραγωγού, ενσωματώνοντας καινοτομία, έρευνα και στρατηγική σκέψη στη γεωργική παραγωγή. Μέσα από τη σύνθεση χημικής και βιολογικής φυτοπροστασίας, την αξιοποίηση των ψηφιακών λύσεων και τη συνεχή επένδυση στην τεχνητή νοημοσύνη, η εταιρεία χαράσσει μια πορεία που συνδυάζει τη βιωσιμότητα με την ανταγωνιστικότητα.
Σε ένα γεωργικό τοπίο που μεταβάλλεται ραγδαία, τόσο λόγω των ευρωπαϊκών κανονισμών όσο και των κλιματικών και γεωπολιτικών προκλήσεων, η Syngenta Hellas παραμένει αταλάντευτα προσηλωμένη στη στήριξη του Έλληνα παραγωγού. Με αφοσίωση στη διαρκή εξέλιξη και με σεβασμό στις σύγχρονες απαιτήσεις της αγροτικής παραγωγής, συνεχίζει να αποτελεί έναν σταθερό πυλώνα της ελληνικής γεωργίας, συνδέοντας το σήμερα με το αύριο της αγροδιατροφής.