PwC: Αυξάνεται ο κίνδυνος μπλακάουτ στον τομέα της ενέργειας

Παρά τα σχέδια για μονάδες δυναμικότητας νέας γενιάς, τα εκτελεστικά στελέχη του κλάδου ενέργειας αναμένουν αύξηση του κινδύνου μπλακάουτ στην Ευρώπη και στη Βόρεια Αμερική, καθώς ο κλάδος βρίσκεται αντιμέτωπος με προκλήσεις που αφορούν το κόστος της ενέργειας, την αποδοτικότητα και την αδυναμία των πολιτικών ενεργειακής ασφάλειας να ικανοποιήσουν τις σχετικές απαιτήσεις. Εκφράζονται επίσης ανησυχίες ότι ο αριθμός των καταναλωτών που επηρεάζονται από το φαινόμενο της «ενεργειακής φτώχειας» θα σημειώσει σημαντική αύξηση μέσα στα επόμενα 20 χρόνια.

Η 12η Παγκόσμια Έκθεση Ενέργειας και Υπηρεσιών Κοινής Ωφελείας της PwC με τίτλο «Η μορφή της ενέργειας του μέλλοντος», μελέτησε τις απόψεις 72 εταιρειών παροχής ενέργειας και υπηρεσιών κοινής ωφελείας σε 43 χώρες. Μέσα από την ανάλυση των σημαντικότερων ζητημάτων που αντιμετωπίζει σήμερα ο κλάδος και της αναμενόμενης διαμόρφωσης του τοπίου της ηλεκτρικής ενέργειας το 2030, η έκθεση υπογραμμίζει τις τεράστιες αλλαγές και προκλήσεις για το συγκεκριμένο κλάδο.

Η ενεργειακή ζήτηση αναμένεται, σύμφωνα με την Ανασκόπηση του Παγκόσμιου Κλάδου Ενέργειας 2011 του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΙΕΑ), να αυξηθεί από 17,200 TWh το 2009 σε περισσότερα από 31,700 TWh το 2035, με το αέριο να βρίσκεται πρώτο στη λίστα των επενδυτικών προτεραιοτήτων για ενέργεια νέας γενιάς, με διπλάσια ποσοστά σε σύγκριση με την παραγωγή άνθρακα και πυρηνικής ενέργειας. Ωστόσο, σύμφωνα με τους εκπροσώπους του κλάδου, δεν αναμένεται να διαφοροποιήσει τους κανόνες του παιχνιδιού, καθώς το μερίδιό του στο μείγμα καυσίμων προβλέπεται να ανέλθει από 29% σήμερα σε 33% το 2030.

Γενικά, οι εταιρείες παραγωγής ενέργειας αναμένουν ότι το μείγμα καυσίμων τους θα διαφοροποιηθεί από 66% ορυκτά καύσιμα έναντι 34% μη ορυκτά καύσιμα που είναι σήμερα σε 57% έναντι 43% το 2030. Ενώ μια τέτοια εξέλιξη προσεγγίζει τις δεδηλωμένες προβλέψεις του κλάδου για ικανοποίηση της ζήτησης, απέχει πολύ από τις απαιτούμενες προϋποθέσεις για περιορισμό της υπερθέρμανση του πλανήτη κατά μέσο όρο 2°C μέχρι το 2030.

Καθώς οι ανησυχίες για το κόστος και το ρυθμό των επενδύσεων σε υποδομές στις δυτικές αγορές ενέργειας μεταφράζονται σε αμηχανία σε ό,τι αφορά την ασφάλεια της ενεργειακής προμήθειας, η Ευρώπη και η Βόρεια Αμερική ανησυχούν σήμερα περισσότερο για τον κίνδυνο μπλακάουτ σε σύγκριση με τις αναπτυσσόμενες αγορές. Στη Ευρώπη και στη Βόρεια Αμερική, οι μισοί σχεδόν συμμετέχοντες στην έρευνα (46%) προβλέπουν αυξημένο κίνδυνο μπλακάουτ μέχρι το 2030, ενώ στις αναπτυσσόμενες αγορές, όπου οι διακοπές στην παροχή ηλεκτρικού ρεύματος είναι σήμερα πιο συχνές, το 53% αναμένει μείωση του σχετικού κινδύνου.

Έξυπνες μετρήσεις / πλέγματα
Οι απόψεις γύρω από τα έξυπνα πλέγματα και συστήματα μέτρησης τονίζουν το χάσμα που θα πρέπει να γεφυρωθεί μεταξύ εγχώριων καταναλωτών και του κλάδου. Το χάσμα αυτό είναι ιδιαίτερα αισθητό στη Βόρεια Αμερική και στην Ευρώπη, όπου το 80% και το 75% των ερωτηθέντων αντίστοιχα εκφράζουν την ανησυχία ότι η αφοσίωση των πελατών θα αποτελέσει εμπόδιο στην πλήρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων που προσφέρουν οι τεχνολογίες αυτές.

Ανανεώσιμες πηγές / καθαρή ενέργεια
Η κλίμακα των μονάδων δυναμικότητας νέας γενιάς που θα απαιτηθούν ώστε να ικανοποιηθεί η αυξανόμενη ζήτηση θα ενισχύσει τον κλάδο των ανανεώσιμων πηγών, με ποσοστό πέραν του 80% των ερωτηθέντων να πιστεύει ότι μέχρι το 2030 η παράκτια αιολική ενέργεια, η βιομάζα καθώς και όλες οι μορφές ηλιακής ενέργειας δεν θα εξαρτώνται πλέον από επιδοτήσεις για να είναι ανταγωνιστικές. Γενικά, οι συμμετέχοντες στην έρευνα αναμένουν μια τεράστια ανάπτυξη των μη υδροηλεκτρικών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ώστε να ανταποκριθούμε στα σενάρια ενεργειακής ζήτησης του 2030.

Ακόμη, τα τρία πέμπτα των ερωτηθέντων πιστεύουν ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα αποτελούν μέχρι το 2030 ένα σημαντικό ποσοστό των οχημάτων παγκοσμίως. Ζωτικής σημασίας θα είναι οι νέες τεχνολογίες και συστήματα που μπορούν να ικανοποιήσουν τις ανάγκες των καταναλωτών που βρίσκονται όλο και περισσότερο σε κίνηση. Τρεις στους πέντε συμμετέχοντες δήλωσαν ότι οι υποδομές που απαιτούνται για τις μεταφορές με τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας θα αποτελέσουν μια τεράστια πρόκληση για τον κλάδο των υπηρεσιών κοινής ωφελείας.