Το εμπόριο των εκπομπών


Το εμπόριο των εκπομπών

1) Στόχος του EU ETS

Το ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών (ΣΕΕ) είναι το πρώτο διεθνές σύστημα εμπορίου δικαιωμάτων για το διοξείδιο του άνθρακα. Ξεκίνησε το 2005, είναι μέρος του αγώνα των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην αλλαγή του κλίματος. Ο μηχανισμός για μείωση των εκπομπών δίνεται από τα συμβαλλόμενα μέρη του πρωτοκόλλου Κιότο, το οποίο περιλαμβάνει επιπροσθέτως την Κύπρο και τη Μάλτα. Τα κράτη αυτά δεν έχουν υπογράψει τη συνθήκη, αλλα συμμετέχουν στο ΣΕΔΕ.
ΣΕΔΕ καλύπτει 11.500 εγκαταστάσεις σε 27 χώρες - μέλη της ΕΕ και άλλες τρεις χώρες, η Ισλανδία, το Λιχτενστάιν και τη Νορβηγία, οι οποίες παράγουν σχεδόν το ήμισυ των εκπομπών στην ΕΕ και καλύπτει έξι τομείς: της βιομηχανίας - της ενέργειας, της μεταλλουργίας, της διύλισης πετρελαίου, την παραγωγή οικοδομικών υλικών (τσιμέντο, ασβέστη, τούβλο), γυαλί και χαρτί.

Από την 1η Ιανουαρίου 2012 περιλαμβάνει τον τομέα της αεροδιαστημικής. Όλοι οι αερομεταφορείς που προσγειώνονται ή απογειώνονται σε χώρες της ΕΕ, η οποία αριθμεί περίπου 3000 αεροπορικές εταιρείες πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Η εξέταση των αερομεταφορέων θα πρέπει να υλοποιηθεί μέσω ενός ειδικού τύπου δικαιωμάτων εκπομπών για την αεροπορία. Χρηματιστηριακές συναλλαγές μαζί τους, θα ξεκινήσουν το Φεβρουάριο 2012 και σταδιακά εξαπλώνονται σε πολλές αγορές στην Ευρώπη.

ETS έχει ως στόχο τη μείωση των εκπομπών στους τομείς αυτούς κατά οικονομικώς αποδοτικό τρόπο. Ο μηχανισμός της αγοράς βασίζεται στο σύστημα «cap and trade", η οποία συνεπάγεται την εισαγωγή ενός γενικού ορίου στις εκπομπές και τον περιορισμό των ατομικών εγκαταστάσεων δωρεάν άδειες εκπομπών καιτότε μπορούν να αγοράζουν ή να πωλούν άδειες μεταξύ τους. Ευρωπαϊκή Οδηγία № 2003/87/ΕΚ № της 13ης Οκτωβρίου 2003 εισήγαγε ποσοστώσεις για το εμπόριο των εκπομπών.

2) Καθορισμός της τιμής άδειες εκπομπών

Όταν ο μηχανισμός της αγοράς, η τιμή των δικαιωμάτων είναι συνάρτηση της προσφοράς και της ζήτησης στην αγορά. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν επηρεάζει τον ορισμό της αγοράς, αν και τωρα να μιλάνε για μια παρέμβαση σχετικά με τα μέτρα για τη μείωση της προσφοράς των ποσοστώσεων ή την εισαγωγή μιας ελάχιστης τιμής στην αγορά. Η τιμή των αδειών εκπομπών που κίνητρα για εγκαταστάσεις ETS να επενδύσουν σε τεχνολογίες χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από την παραγωγή για το επιπλέον κόστος της αγοράς δικαιωμάτων εκπομπής, εάν οι εκπομπές που συνδέονται με την κατανομή της παραγωγής υπερβαίνει το όριο δωρεάν.

Ο αριθμός των δικαιωμάτων που μειώνεται κάθε έτος ούτως ώστε να προκαλέσει μείωση στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Το 2020 οι εκπομπές CO2 θα πρέπει να είναι με 21% χαμηλότερη από το 2005 τη φιλοδοξία της ΕΕ να αυξήσει το στόχο αυτό στο 30%, αλλά δεν εξέδωσε ακόμη απόφαση για τον σκοπό αυτό.

3) Κατανομή των ποσοστώσεων

Μια ποσόστωση του ETS αντιστοιχεί σε ένα τόνο CO2 eq. Τα εθνικά σχέδια κατανομής δικαιωμάτων (ΕΣΚ), που εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για κάθε χώρα, καθορίζει τη μέγιστη ποσότητα δικαιωμάτων προς το δυναμικό μείωσης των εκπομπών και τομεακές προβλέψεις για την ανάπτυξη της διασπώμενης μεταξύ των εγκαταστάσεων στους τομείς αυτούς. Σε αυτό το σχέδιο αποκαλύπτονται δικαιωμάτων σε κάθε εγκατάσταση για χρόνια την περίοδο του ΣΕΔΕ - Περίοδος Ι (2005-2007), Περίοδος ΙΙ (2008-2012) και ΙΙΙ Περιόδου (2013-2020).

Η κατανομή πραγματοποιείται κατά Φεβρουαρίου κάθε έτους, λαμβάνοντας υπόψη τις εγκαταστάσεις παροχής στο εθνικό μητρώο των αερίων του θερμοκηπίου. Η κατανομή αυτή είναι η ποσότητα της ποσόστωσης για το τρέχον ημερολογιακό έτος. Μια κατανομή σε εγκατάσταση θα τερματιστεί αν ο φορέας εκμετάλλευσης έχει δηλώσει στις αρχές ότι έχει ανασταλεί για περισσότερα από ένα ημερολογιακό έτος.

3.1. Περίοδος ΙΙ του ΣΕΔΕ: Τρέχουσα ΕΣΚ για την περίοδο ΙΙ του ΣΕΔΕ για το διάστημα 2008-2012
Η συνολική ετήσια κατανομή στην ΕΕ ανερχόταν σε 2,08 δισεκατομμύρια δικαιωμάτων κατ'έτος.
Ο παρακάτω πίνακας δείχνει τα 27 ΕΣΚ που πρότεινε κάθε κρατος και τα εγκεκριμένα από την κατανομή της ΕΚ για το διάστημα 2008-2012 και τα εθνικά όρια που έχουν εγκριθεί για τη χρήση πιστωτικών μορίων Κιότο:
3,2. Διανομή για την Περίοδο ΙΙΙ του ΣΕΔΕ: ΕΣΔ της τρίτης περιόδου του ΣΕΔΕ δεν έχει ακόμη δημοσιευθεί επίσημα, αλλά με απόφαση του Οκτωβρίου του 2010, συνολικό όριο της Επιτροπής σχετικά με τις εκπομπές μετά το 2013 για 2, 039, 152, 882 ποσοστώσεις . Αυτό το όριο θα μειωθεί κατά 1,74% κάθε χρόνο.

ETS μετά το 2012 θα καλύψει νέους τομείς για επιβλαβή αέρια: εγκαταστάσεις που παράγονται οργανικές χημικές ουσίες, υδρογόνο, αμμωνία και αλουμίνιο, καθώς επίσης και οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα υποξείδιο του αζώτου (N2O) από την παραγωγή νιτρικού και παραγωγή αδιπικού οξέος και υπερφθοράνθρακες από τον τομέα του αλουμινίου θα υπόκεινται σε ανώτατο όριο από το 2013

4) Πληροφόρηση των πραγματικών εκπομπών

Κάθε εγκατάσταση, το αργότερο έως της 30 Απριλίου κάθε έτους, πρέπει να πραγματοποιεί μέτρηση παρούσία των αρμοδίων κρατικών οργάνων για τις πραγματικές εκπομπές του προηγούμενου έτους που ισοδυναμούν σε СО2 εκπομπών. Το μέγεθος τους ορίζεται στην πιστοποιημένη έκθεση ελέγχου, ο οποία καταθέτεται στο εθνικό μητρώο . Για τη μέτρηση των πραγματικών εκπομπών ο καθένας χειρηστής/ χρήστης μπορεί να χρησιμοποιεί Ευρωπαικές ποσοστώσες σε ρύπους ή δάνεια Κιότο СЕРЕ/ ЕРЕ) στα πλαίσια των εγγεκριμένων ορίων για τη χρήση των δανείων Κιότο από τις εγκαταστάσεις του εκάστοτε κράτους. Για τη Βουλγαρία αυτό το όριο ανταποκρίνεται σε ποσοστό 12,507% από τη διανομή των ποσοστόσεων για πενταέτη Περίοδο ІІ от ЕСТЕ.

Αν στο τέλος του Απριλίου η εγκατάσταση δεν είναι έτοιμη για μέτρηση από το κράτος, ο απαραίτητος αριθμός αδειών για τις εκπομπές διοξιδίου του άνθρακα απαντά στην καταθετημένη δήλωση για τις επαληθευμένες εκπομπές, αυτή θα λάβει πρόστιμο της τάξης των 100 ευρό/ εκλειπόμενου τόνου εκπομπών καθώς επίσης υποχρεούτε να προσκομίσει τον λείποντα αριθμό των αδειών. Μέχρη σήμερα, στην ЕСТЕ δεν έχει επιβληθεί πρόστιμο σε εγκατάσταση για εκκρεμή ή μη ολοκληρωμένη μέτρηση των εκπομπών ρύπων. Η κύρια εξήγηση για την απουσία μιας τέτοιας περίπτωσης προέρχεται από τον τρόπο με τον οποίο ειναι δομημένο το σύστημα για τον «δανεισμό» των δικαιωμάτων σε ποσοστώσεις, κατανεμημένα για αυτή τη χρονιά για μέτρηση των πραγματικών εκπομπών με βάση το προηγούμενο έτος. Στην πράξη, κατά την μέτρηση των πραγματικών έκπομπων που πραγματοποιήθηκε τον Απρίλιο για την προηγούμενη χρονιά για λογαριασμό του χειριστή-φορέα πλέον έχουν μετεφερθεί ποσοστά για το τρέχον έτος καθώς επίσης ποσοστά για το επόμενο έτος. Μέσω αυτής της συσσώρευσης των ποσοστόσεων για 2 ή και περισσότερων ετών, ο φορέας εγκατάστασης είναι σε θέση να δανείσει από τις ποσοστώσεις για να εκπληρώσει την υποχρέωση που φέρει στο να αποφύγει την επιβολή προστίμου.

5) Η χρήση των δανείων Κιότο

Η δυνατότητα για την χρήση των δανείων Κιότο για μέτρηση των πραγματικών εκπομπών απο τις εγκαταστάσεις στην ЕСТЕ οφείλεται στην Ευρωπαϊκή Οδηγία 2004/101/ΕΕ στης 27 Οκτωμβρίου 2004 η οποία τροποποιεί την Οδηγία 2003/87/EΕ και δημιουργεί την ΕCTE. Η απόφαση αυτή εγκρίθηκε ως αποτέλεσμα της βούλησης της ΕΕ να υποστηρίξει πρωτοβουλίες για τη μείωση των μηχανισμών του έργου «Καθαρής ανάπτυξης» και «Κοινής Εφαρμογής». Μέχρη σήμερα η ECTE απέδειξε οτι ορίζει την εύρεση των ποσοστόσεων Κιότο σε παγκόσμιο επίπεδο. Η χρήση των ποσοστόσεων Κιότο ορίζονται στο ποσοστό της κατανωμής για την πενταετή περίοδο 2008 – 2012. Αυτό το όριο είναι διαφορετικό για κάθε κράτος μέλος και εγκεκριμένο από την Ευροπαϊκή Επιτροπή με Απόφαση στης 26 Οκτωμβρίου 2007.

6) Αγορά ποσοστόσεων

Η ανάγκη για αγορά ποσοστόσεων δημιουργείται όταν το μέγεθος των πραγματικών εκπομπών υπερβαίνει αυτό των δωρεάν κατανεμημένων ποσοστόσεων για την εκάστοτε χρονιά. ‘Εχοντας υπόψη αυτήν την περίπτωση η εγκατάσταση θα πρέπει να πληρεί το έλλειμα αδειών για τις εκπομπές ρύπων όταν τις αγοράζει από την αγορά ή απευθείας από την άλλη εγκατάσταση η οποία είναι πλεονάζουσα. Αυτές οι άδειες μπορούν να είναι είτε ευρωπαϊκές ποσοστώσεις για εκπομπές ρύπων, είτε δάνεια Κιότο για προγράμματα  «Κοινή Εφαρμογή» ή «Καθαρή εξέλιξη».

7) Υπέρβαση του επιδόματος

Όταν η εγκατάσταση έχει περισσότερες δωρεάν κατανεμημένες ποσοστώσες από τις πραγματικές εκπομπές που να σχετίζονται με την παραγωγική δραστηριότητα, για λογαριασμό τους στο μητρώο συσσωρεύται πλεόνασμα ποσοστόσεων. Η εγκατάσταση δεν υποχρεούται να πουλάει το πλεόνασμα της. Το δικαίωμα της αποθήκευσης/τραπεζοποιήσης των ποσοστόσεων στα ευρωπαϊκά σχήματα του εμπορίου των εκπομπών δίνει τη δυνατότητα το πλεόνασμα των ποσοστόσεων να αποθηκευτεί και να μεταφερθεί από τη μια χρονιά στην άλλη. Επί του παρόντος, ο κανόνας αυτός ισχύει για την συγκεκριμένη περίοδο ІІ του ECTE και διατυπώνεται στη νομοθεσία της ІІІ Περιόδου. Πρακτικά, το συσσωρευμένο πλεόνασμα μπορεί να αποθηκευτεί και να χρησιμοποιηθεί από τις εγκαταστάσεις για μέτρηση των πραγματικών εκπομπών για την περίοδο 2008 – 2020. Αυτή η δυνατότητα αποδεικνύει την θετική επιρροή όσον αφορά την τιμή της αγοράς των ευρωπαϊκών πιστώσεων από αυτήν την περίοδο ανεξάρτητα με το οτι εντοπίστηκαν πλεονάσματα από το 2008 λόγο των προσδοκιών οτι μετά τ0 2013 οι εγκαταστάσεις της ECTE θα έχουν συνθετικό πλεόνασμα.

8) Μήτρωο για τα αέρια του θερμοκηπίου

Για την περίοδο 2005 – 2012 κάθε κράτος, συμετέχει  στο ΕСТЕ διευθύνει το δικό της μητρώο για τα αέρια του θερμοκηπίου. Κάθε εγκατάσταση, στην οποία πρέπει να μετριούντε οι εκπομπές, υποχρεούται να έχει λογαριασμό στο μητρώο των αερίων του θερμοκηπίου του κράτους, στο οποίο πρέπει να γίνει ο έλεγχος. Για τις βουλγαρικές εγκαταστάσεις, το Εθνικό μητρώο για την καταγραφή των εκδόσεων, κατοχής, μεταφοράς και ακύρωση δικαιωμάτων αερίων του θερμοκηπίου για τα έργα που διαχειρίζεται η IAOCB. Ο καθένας πάροχος εγκατάστασης ή διαμεσολαβητής για το εμπόριο μπορεί να ανοίξει λογαριασμό σε κάθε μητρώο αερίων θερμοκηπίου, για να διαπράξη μια συμφωνία εμπορική για τον ενεργό άνθρακα. Κατά την διάρκεια της ІІІ Περιόδου της  ЕСТЕ, τα Εθνικά μητρώα θα παύσουν να ισχύουν, έτσι ώστε να αλλαχθούν από ένα κοινό ευρωπαϊκό μητρώο. Το οποίο υπολογίζεται οτι θα τεθεί σε λειτουργία τον Ιούνιο του 2012. Μέχρη τότε τα εθνικά μητρώα των αερίων του θερμοκηπίου θα είνα  σε λειτουργία. Κατα τη διάρκεια του Ιανουαρίου έγινε ακόμα ένα βήμα όσον αφορά το άνοιγμα μιας βάσης δεδομένων με το άνοιγμα λογαριασμών για φορείς  στον τομέα της αεροπορίας.

9) Χρηματιστήρια για το εμπόριο των ανθρακικών δραστηριοτήτων

Υπάρχουν 5 χρηματιστήρια, στα οποία εμπορεύονται ανθρακικές δραστηριότητες ECX Exchange,  GreenX Exchange, EEX Exchange, Bluenext Exchange και и NordPool Exchange. Μπορείτε να συμβουλευτείτε ιστοσελίδες τους μέσω της δικής μας στο κομμάτι Χρήσιμη σύνδεσμοι. Επίσημα οι εμπορεύσιμοι όγκοι μέσω των προαναφερθέντων 5 χρηματιστηρίων ανήλθαν σε 4,014 δισεκατομμύρια μονάδες. Ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης μεταξύ αυτών των χρηματιστηρίων έχει την έδρα του στο Λονδίνο ECX Exchange, η οποία έχει το 95%του συνολικού ετήσιου κύκλου εργασιών της αγοράς. Η Saga Commodities EAD εμπορευέτε σε ECX Exchange με clearing μέσω γαλλικής τράπεζας. Με αυτόν τον τρόπο προτείνουμε μια πρόσβαση στους πελάτες μας σε πιο ρευστή αγορά για εμπόριο με συμβάσεις ορισμένου χρόνου και επιλογών. Η ημερήσια καθημερινή σύμβαση τερματίστηκε λόγω των προβλημάτων ασφαλείας των παραδοτέων ποσοστόσεων μετά από κλοπές που βρέθηκαν σε λογαριασμούς σε διάφορα ευρωπαϊκά μητρώα. Το χρηματιστήριο ανήγγειλε οτι θα ξεκινήσει και πάλι τις ημερήσιες συμβάσεις κατά τη διάρκεια του Μαϊου του τρέχοντος έτους. Περισσότερα νέα: Το χρηματιστήριο ICE ανήγγειλε οτι θα λανσάρει εμπόριο με άδειες άνθρακα για την αεροπορία. Με την τοποθέτηση και πάλι αυτού του συμβολαίου στο χρηματιστήριο και την ολοκλήρωση των συναλλαγών επιτόπου με τα ευρωπαϊκά επιδόματα και τις πιστώσεις Κιότο τα οποία γίνονται μόνο μέσω απευθείας διαπραγμάτευσης εκτός χρηματιστηριακού συμβολαίου.