Τα προϊόντα που θα συμπληρώσουν και μακροπρόθεσμα θα αντικαταστήσουν ως εναλλακτικές λύσεις πρωτεΐνης το κρέας, έχουν ήδη αρκετές γενιές ιστορία. Πλέον όμως κινούμαστε σε δρόμους που θυμίζουν επιστημονική φαντασία -αλλά δεν είναι!
Ο λόγος για το κρέας που καλλιεργείται σε εργαστήρια (σ.σ cultured meat). Το concept αναφέρεται σε κρέας που παράγεται μέσα από μια κυτταρική δομή (σ.σ produced via cell structure) και όχι μέσα από σφαγέντα ζώα.
Η Ελβετή επιστήμονας Μπεντζαμίνα Μπόλαγκ (Benjamina Bollag) είναι συνιδρύτρια και CEO της εταιρίας "Higher Steaks", η οποία ετοιμάζει τεχνολογία, που μέσα στα επόμενα χρόνια θα οδηγήσει σε προϊόντα που θα δούμε στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Όπως εξήγησε η ίδια "βρισκόμαστε στην φάση της έρευνας και της ανάπτυξης και ακόμη εξελίσσουμε τα προϊόντα μας, κάτι που αναμένουμε να κάνουμε για τον επόμενο έναν με ενάμιση χρόνο, μια φάση μετά από την οποία θα προχωρήσουμε σε μεγαλύτερη κλίμακα και θα περάσουμε μέσα από τις διαδικασίες που αφορούν την τήρηση των σχετικών κανονισμών".
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έθεσε η ίδια, αναμένεται να έχουμε κρέας από κυτταρικές δομές -και όχι εκτροφή και σφαγή- "στην αγορά μέσα σε τρία με πέντε χρόνια".
"Το μόνο που θα χρειαστεί για να φτάσουν τα προϊόντα (από το εργαστήριο) στο ράφι, είναι να περάσουμε μέσα από τις διαδικασίες του κανονιστικού πλαισίου, της συμμόρφωσης με αυτό, σε ό,τι αφορά την Ευρωπαϊκή Ένωση", εξηγεί η κα Bollag, που τονίζει πως για το συγκεκριμένο μόνο στάδιο θα υπάρξουν διαφορετικοί χρόνοι.
Ο λόγος είναι πως δεν υπάρχει κοινό πλαίσιο σε όλο τον κόσμο και, για την ακρίβεια, μόνο στην Ελβετία έχει ολοκληρωθεί η δημιουργία αυτού του κανονιστικού πλαισίου, χωρίς όμως να υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση στο σύνολο του δυτικού κόσμου: "εξαρτάται μεν για την περιοχή για την οποία μιλάμε, αλλά αναφερόμαστε στα επόμενα τρία χρόνια", τονίζει, όταν αναφέρεται στον χρόνο περάτωσης της διαδικασίας αυτής, που θα αφορά τις εγκρίσεις.
Τα πλεονεκτήματα που κρέατος από κυτταρική δομή
"Μιλάμε για κρέας που απαιτεί μέχρι και 100 φορές μικρότερη επιφάνεια γης κι έχει ιδιαίτερα μειωμένες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, ενώ μπορούμε να έχουμε αυτό το κρέας χωρίς καμία χρήση αντιβιοτικών" εξηγεί η κα Bollag.
Όπως είχε πει η ίδια στην 84η ΔΕΘ, στην εταιρία της "φτιάχνεται κρέας που είναι το ίδιο, σε μοριακό επίπεδο με το κανονικό, αλλά είναι πιο αειφόρο και πιο υγιεινό", αφού καλλιεργείται.
Το κρέας που καλλιεργείται είναι μια σχετικά νέα ιδέα, εκεί όμως που τίθεται ζήτημα σε σχέση με άλλες πηγές πρωτεΐνης όπως τα πουλερικά, τα αβγά, τα ψάρια κ.ο.κ, που κρίνονται ως πηγές πλήρους πρωτεΐνης με όλα τα αμινοξέα που χρειάζονται για τη λειτουργία του σώματος, είναι στο κατά πόσον μαζί με αυτές τις διατροφικές απαιτήσεις είναι αποδεκτή και η γεύση.
"Ο στόχος είναι το κρέας αυτό να έχει ακριβώς την ίδια γεύση. Δουλεύουμε με το ίδιο στοιχείο, οπότε στην ουσία η δουλειά αφορά την τελειοποίηση της τεχνολογίας. Αν, για παράδειγμα, φτιάχνουμε μια μπριζόλα, (το εγχείρημα) είναι κάπως πιο σύνθετο, αφορά την τελειοποίηση της υφής, αν μιλάμε για λουκάνικο είναι απλό και τα υπόλοιπα προϊόντα βρίσκονται ενδιάμεσα σε επίπεδο δυσκολίας. Μακροπρόθεσμα θα είναι ακριβώς το ίδιο σε ό,τι αφορά τη γεύση όμως", είναι η απάντηση της Ελβετής συνιδρύτριας της Higher Steaks στο σχετικό ερώτημα.
Η αγορά, ο καταναλωτής και οι προοπτικές για την Ελλάδα
"Σήμερα η αγορά στην ουσία είναι ανύπαρκτη και ακόμη είμαστε στη φάση ανάπτυξης του προϊόντος, αλλά είναι μια αγορά που μπορεί να φτάσει μέχρι και στο 35% της συνολικής αγοράς του κρέατος μέχρι το 2040, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις μιας μεγάλης εταιρίας συμβουλευτικών υπηρεσιών" απαντά η κα.Bollag, που μάλιστα μεταφέρει και τις εκτιμήσεις για το μέγεθος του καταναλωτικού τζίρου πάνω στις οποίες κινούνται εταιρίες όπως η δική της: "σε είκοσι με 30 χρόνια αναμένουμε η αγορά να είναι της τάξης των 500 δισεκατομμυρίων" τονίζει.
Ιδιαίτερα αισιόδοξη εμφανίζεται η κα Bollag όταν θα ερωτηθεί για μια, κρίσιμη όταν μιλάμε για διατροφικό προϊόν, παράμετρο, αυτή της καταναλωτικής εμπιστοσύνης και αποδοχής.
"Θα υπάρξουν πολλές δοκιμές, με τα σουπερμάρκετ, υπάρχει μια μεγάλη αγορά, μια ήδη υπαρκτή αγορά εκεί έξω, περίπου το 51% των πολιτών στο Ηνωμένο Βασίλειο, για παράδειγμα, λένε πως θα "άλλαζαν" από το κλασικό κρέας, οπότε ναι, υπάρχει εκεί έξω η αγορά, το κοινό που είναι έτοιμο να το δοκιμάσει".
"Θα είναι βέβαια μια περίπτωση στην οποία θα πάμε από τους λεγόμενους early adopters (σ.σ. τους πρώτους που υιοθετούν ένα νέο προϊόν ή υπηρεσία) στη μαζική αγορά. Αυτό θα είναι μια πρόκληση", καταλήγει η Ελβετή ειδικός στο κρέας που παράγεται μέσα από μια κυτταρική δομή.
Στο ερώτημα "θα μου αρέσει τη γεύση από το χάμπουργκερ όταν θα έχει σαν βάση το προϊόν σας;", η απάντηση της κας Bollag είναι ρητή: "Απολύτως!"
Όσο αφορά το ενδεχόμενο να εισέλθει και η Ελλάδα (που έχει μια ήδη ανεπτυγμένη αγορά κλασικού κρέατος) στον συγκεκριμένο τομέα σε ερευνητικό αλλά και επιχειρηματικό επίπεδο, η κα Bollag απαντά θετικά. Μάλιστα, εξηγεί πως έχουν ήδη υπάρξει συζητήσεις επί του θέματος κατά τη διάρκεια της παραμονής της στην Ελλάδα.
"Είναι απολύτως εφικτό. Είχαμε, να σας αναφέρω, και συζητήσεις με άτομα από Τμήμα Χημικών Μηχανικών από το Πανεπιστήμιο Αθηνών και έχετε πάρα πολύ καλούς ερευνητές στην Ελλάδα, οπότε είναι απλά θέμα να κάνετε το βήμα και να το κάνετε εδώ", ανέφερε η συνιδρύτρια και CEO της Higher Steaks.
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις