Θαλάσσια ρομποτάκια ξετρελαίνουν τους μαθητές

 

 

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ του ΒΑΣΙΛΗ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ, Υπεύθυνου του Προγράμματος για τα Υδρορομπότ στην ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΗ

H Διαδραστική Έκθεση Επιστήμης και Τεχνολογίας του Ιδρύματος Ευγενίδειου Ιδρύματος , σε συνεργασία με το εργαστήριο Sea Grant του Τεχνολογικού Ινστιτούτου Μασαχουσέτης (MIT), έφεραν για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά στην Ελλάδα τα Hydrobots, ένα πρόγραμμα θαλάσσιας ρομποτικής βασισμένο στο πρόγραμμα SeaPerch. O υπεύθυνος του προγράμματος Βασίλης Παπακωσταντίνου μίλησε στο Agrocapital   για το πρόγραμμα ξεκινώντας από το γεγονός ότι πήγε καλύτερα απ’ όσο περίμεναν, όταν το έφεραν στην Ελλάδα. «Είναι ένα πρωτότυπο πρόγραμμα και   προκαλεί το ενδιαφέρον».
 

- Τι είναι αναλυτικότερα το SeaPerch;
«Τo «SeaPerch» είναι ένα πρωτότυπο πρόγραμμα ρομποτικής, μέσω του οποίου εκπαιδεύονται οι καθηγητές –οι οποίοι με τη σειρά τους εκπαιδεύουν τους μαθητές τους– στην κατασκευή ενός υποβρύχιου τηλεκατευθυνόμενου οχήματος (Remotely Operated Vehicle – ROV). Ξεκίνησε το 2003  από τον Διευθυντή του MITSG, καθηγητή Χρυσόστομο Χρυσοστομίδη μαζί με τον εκπαιδευτικό συντονιστή Brandy M. Wilbur, οι οποίοι ανέπτυξαν περαιτέρω την ιδέα αυτή σε ένα «πακέτο», το οποίο χρησιμοποιώντας σωλήνες PVC και άλλα σχετικά οικονομικά και εύκολα προσβάσιμα υλικά, έδωσε την ευκαιρία σε καθηγητές και σε μαθητές όλων των ηλικιών να κατασκευάσουν το δικό τους ρομπότ».
 

- Ποιά είναι τα στάδια του προγράμματος;
«Το πρώτο είναι το hydrorobot δηλαδή η κατασκευή του ρομπότ. Το συμπληρωματικό πρόγραμμα είναι το Hydrosensors. Πρόκειται για ένα πακέτο αισθητήρων μέτρησης πίεσης, θερμοκρασίας και φωτεινότητας, εντός του νερού, το οποίο έχει σχεδιαστεί από ομάδα ερευνητών του Ε.Μ.Π.. Το σύστημα αισθητήρων, αφού κατασκευαστεί με τα απαραίτητα υλικά που αποστέλλονται στα σχολεία, ενσωματώνεται στο hydrorobot  κι επιτρέπει την λήψη σχετικών μετρήσεων. Οι μετρήσεις αυτές μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους μαθητές, που τις λαμβάνουν αλλά ταυτόχρονα καταχωρούνται σε ειδική βάση δεδομένων, που έχει δημιουργηθεί από την ομάδα  hydrorobot  κι είναι διαθέσιμη σε όλους τους μαθητές αλλά και στην ευρύτερη ερευνητική κοινότητα για συστηματικότερη μελέτη του θαλάσσιου οικοσυστήματος της χώρας μας».
 

- Πως ενημερώνετε τα σχολεία για το πρόγραμμα;
«Δημιουργείται κοινότητα. Στην αρχή της χρονιάς στέλνουμε προσκλήσεις και στέλνουμε και κάποιες στη μέση της χρονιάς. Επίσης από το site μας και το facebook».
 

- Το πρόγραμμα δημιουργήθηκε για να γίνονται μετρήσεις σε νερό. Για να συμμετάσχει κάποιο σχολείο πρέπει να έχει απαραίτητα πρόσβαση σε υδάτινα περιβάλλοντα ή έχετε προβλέψει κάτι για αυτό;
«Στο πρώτο επίπεδο που κατασκευάζεται το ρομπότ δεν χρειάζεται έχουμε στείλει παντού. Στο δεύτερο στάδιο όμως θέλουμε νερό. Το στάδιο αυτό είναι πιο ακριβό από το πρώτο και δεν θέλουμε να μην δοκιμαστεί. Το να δοκιμαστεί στο νερό αποτελεί ερευνητική δουλειά πράγμα που χρειάζεται για να ολοκληρωθεί το πρόγραμμα».
 

- Το πρόγραμμα απευθύνεται μόνο σε γυμνάσια και λύκεια. Γιατί όχι και σε δημοτικά;
«Δεν ήμασταν σίγουροι ότι θα υπάρχει συμμετοχή και ενδιαφέρον από τα δημοτικά. Τελικά όμως υπήρξε. Το θέμα είναι πως οι γνώσεις απευθύνονται πιο πολύ σε αυτές που παίρνουν τα παιδιά από την φυσική που διδάσκονται στο γυμνάσιο, οπότε κάτι τέτοιο θα ήταν πολύ δύσκολο για αυτά. Έχουμε δημιουργήσει άλλο πρόγραμμα, το οποίο εισάγει τα παιδιά του δημοτικού στη μηχανική».
 

- Είναι συγκεκριμένος ο αριθμός των ομάδων συμμετοχής;
«Το κόστος είναι ο βασικός παράγοντας που δεν μας επιτρέπει να δώσουμε αυτή τη στιγμή παραπάνω από 100 πακέτα. Αλλά το υλικό βρίσκεται εύκολα και αν κάποιο σχολείο θέλει μπορεί να το κάνει μόνο του.  Στη Σαλαμίνα καθηγητής επειδή καθυστερούσαμε να του στείλουμε το υλικό πήρε μόνος του τα υλικά και έφτιαξε άλλα δύο ρομπότ μόνος του. Το ένα μάλιστα είναι πολύ πιο μπροστά και από αυτά που φτιάχνουμε».
 

- Ποιά είναι τα θετικά που παίρνουν οι μαθητές από αυτό το πρόγραμμα;
«Αρχικά μπορούν να επιδείξουν πρακτικά αυτά που θεωρητικά μαθαίνουν. Τα παιδιά καταλαβαίνουν τι είναι μηχανικός. Λειτουργούν σε ομάδες και φτιάχνουν κάτι που ξεφεύγει από την χειροτεχνία. Στην Κρήτη το δοκίμασαν σε μία πισίνα και ο υπεύθυνος αυτής τους ζήτησε να του φτιάξουν ένα για να καθαρίσει την πισίνα. Οπότε μπορεί να υπάρξει και ένα οικονομικό κέρδος. Επίσης είναι ένα είδος επαγγελματικού προσανατολισμού».
 

- Ποιές είναι οι εντυπώσεις των συμμετεχόντων όπως εσείς τις ακούτε;
«Τα σχόλια είναι ενθουσιώδη. Καταφέραμε να έχουμε ολόκληρες ομάδες από κορίτσια».
 

- Τι άλλο περιμένετε;
«Θέλουμε καλύτερη επένδυση των χρημάτων, ώστε να έχουμε ακόμη περισσότερα πακέτα, περισσότερη συνεργασία μεταξύ των σχολείων ενώ προσβλέπουμε σε ακόμα καλύτερη συνεργασία με την ακαδημαϊκή κοινότητα».