Πρώτη συνεργασία για Valmet-Massey Ferguson

Γύρω στο 1986 η Valmet, η οποία ήταν τότε ο κρατικός κατασκευαστής τρακτέρ της Φινλανδίας, αποφάσισε ότι χρειαζόταν μια σειρά μεγαλύτερων μηχανημάτων για να συμπληρώσει τη γκάμα της, η οποία ουσιαστικά σταματούσε στα Valmet 2005 και 2105, που παρουσιάστηκαν το 1985.

Παρά το γεγονός ότι έφεραν το όνομα Valmet, ήταν ουσιαστικά τα τελευταία εξακύλινδρα μηχανήματα της Volvo BM, παρέχοντας 120hp από το 2005 και, με την προσθήκη υπερσυμπιεστή, 140hp από το 2105.

Απαιτούμενη ισχύς

Η Volvo BM κατασκεύαζε πάντοτε τα βαρύτερα τρακτέρ, ενώ η Valmet επικεντρωνόταν σε μικρότερα και ελαφρύτερα μηχανήματα, αλλά με τη συνένωση των πόρων των δύο εταιρειών για τη δημιουργία της σειράς τρακτέρ Nordic το 1982, τα μεγάλα παλαιά τρακτέρ της Volvo ντυμένα ως Valmet είχαν αρχίσει να φαίνονται ξεπερασμένα.

Η Valmet είχε ήδη πειραματιστεί με ένα μεγαλύτερο τρακτέρ στα μέσα της δεκαετίας του εβδομήντα, το μάλλον μοναδικό εξάτροχο 150hp 1502 που αποδείχθηκε πολύ βαρύ και, ακριβώς στη μέση της πρώτης πετρελαϊκής κρίσης, μάλλον πολύ διψασμένο για να έχει μεγάλη επιτυχία.

Ωστόσο, η ζήτηση για μεγαλύτερα τρακτέρ ήταν υπαρκτή. Οι 100 ίπποι ήταν πλέον φυσιολογικοί παρά εξωτικοί και η κορυφή της σειράς Nordic ήταν το 905-4, το οποίο μόλις που ξεπέρασε το όριο με 105 ίππους.

Κάτι έπρεπε να γίνει, αλλά η εταιρεία αντιμετώπιζε ένα σημαντικό πρόβλημα, καθώς, παρόλο που υπήρχε ζήτηση, οι ποσότητες θα ήταν μικρές, οπότε χρειαζόταν έναν συνεργάτη για να το κάνει προσιτό.

Δανέζικοι συνδυασμοί

Η απάντηση ήρθε μέσω του τμήματος κινητήρων, τμήμα της αυτοκρατορίας της Valmet που αργότερα έγινε AGCO Power, και του Δανού πελάτη της Dronningborg, ο οποίος χρησιμοποιούσε τους κινητήρες στη σειρά θεριζοαλωνιστικών μηχανών της.

Η Massey Ferguson αγόραζε τις θεριζοαλωνιστικές μηχανές της Dronningborg με τα δικά της κόκκινα και γκρι χρώματα, αλλά επέμενε στους κινητήρες Perkins, πράγμα που δεν αποτελεί έκπληξη, δεδομένου ότι εκείνη την εποχή της ανήκε ο κατασκευαστής ντίζελ.

Αυτό που εξέπληξε λίγο περισσότερο ήταν ότι αρκετά σύντομα στράφηκαν στους κινητήρες της Valmet, αλλά δεν είναι σαφές αν αυτό ήταν θέμα κόστους ή απόδοσης. Πάντως, έπεισε τους μηχανικούς της MF ότι οι κινητήρες της Valmet ήταν ένας άξιος υποψήφιος όταν το εργοστάσιο του Beauvais ήθελε να δημιουργήσει ένα τρακτέρ 180hp.

Ο Perkins των 5,9 λίτρων εκείνης της εποχής ήταν πολύ μικρός και το επόμενο μοντέλο ήταν ένας V8, ο οποίος θα περιόριζε σημαντικά τον κύκλο στροφής ενός τρακτέρ με άκαμπτο πλαίσιο και τετρακίνηση.

Ως εκ τούτου, η MF πήγε να αναζητήσει άλλον προμηθευτή και εξέτασε τρεις κατασκευαστές που δεν συνδέονταν συνήθως με τρακτέρ εκείνη την εποχή - την DAF, τη Scania και τη Valmet.

Υπήρχαν διάφοροι λόγοι γι' αυτό, ο πρώτος ήταν ότι ήταν ουδέτεροι, καθώς δεν προέρχονταν από κάποιον σοβαρό αντίπαλο στον τομέα των ελκυστήρων, ενώ ένας άλλος ήταν ότι παρήγαγαν ήδη κινητήρες κατάλληλης ισχύος για τοποθέτηση σε οχήματα.

Η Valmet ήταν αυτή που κέρδισε τον διαγωνισμό με έναν νέο εξακύλινδρο κινητήρα 7,4 λίτρων που ανέπτυσσε τότε. Αυτός ήταν ο 612 DS, ο οποίος θεωρήθηκε ότι είχε ακριβώς το σωστό μέγεθος.

Το άλλο μεγάλο πλεονέκτημα ήταν ότι ο κινητήρας είχε εξαρχής σχεδιαστεί για οχήματα εκτός δρόμου, με κύριο χαρακτηριστικό την πρόσθετη στήριξη του χιτωνίου των κυλίνδρων που έκανε το μπλοκ αρκετά ισχυρό ώστε να χρησιμοποιηθεί ως φορέας βάρους, ενώ παράλληλα ήταν αρκετά άκαμπτο ώστε να διασφαλίζει ότι το λάδι δεν θα μπορούσε να διαφύγει από τα έμβολα μέσω της παραμόρφωσής του.

MF με κινητήρα Valmet

Το πρώτο τρακτέρ που είχε αυτόν τον κινητήρα στην καρδιά του ήταν το MF 3680, το οποίο παρουσιάστηκε στο κοινό το 1988 με 180hp. Ήταν επίσης φινιρισμένο σε μπλε χρώμα και πωλούνταν ως Landini 19000 στην Ιταλία.

Αυτή η συνεργασία λειτούργησε καλά και για τις δύο εταιρείες και άνοιξε την πόρτα για μια πολύ πιο φιλόδοξη κοινοπραξία, το σχεδιασμό ενός τρακτέρ που θα χρησιμοποιούσε εξαρτήματα και από τις δύο εταιρείες και θα μπορούσε να πωλείται και από τις δύο.

Τα μοντέλα που προέκυψαν ήταν το Valmet Mega 8300 και το Mega 8600 με τούρμπο, το οποίο έγινε το ισχυρότερο τρακτέρ της Valmet μέχρι σήμερα με 170hp.

Τα αντίστοιχα μοντέλα της Massey Ferguson ήταν τα MF 3670 και MF 3690, με το τελευταίο να δέχεται δύο αναβαθμίσεις κινητήρα πριν αποσυρθεί το 1995. Η Landini τα είχε στον κατάλογό της ως 17500 και 19500.

Κινητήρες Valmet

Στην αρχή του εγχειρήματος το εργοστάσιο κινητήρων ντίζελ στο Linnavuori, το οποίο απέχει τρεις ώρες οδήγησης από το εργοστάσιο συναρμολόγησης τρακτέρ στο Suolahti, ήταν μια ξεχωριστή εταιρεία του ομίλου Valmet, αλλά το 1990 μεταφέρθηκε στην Valmet Tractors.

Αυτό το έφερε σταθερά υπό τον έλεγχο της εταιρείας τρακτέρ και στα μέσα της δεκαετίας του '90 η Valmet Diesel μετονομάστηκε σε SisuDiesel, ενώ η επωνυμία άλλαξε για να το αντικατοπτρίζει αυτό λίγο αργότερα.

Μετά από δύο ακόμη αλλαγές ιδιοκτησίας, η AGCO απέκτησε τελικά τα εργοστάσια τρακτέρ και κινητήρων το 2004 και έτσι απολάμβανε επιτέλους κάποια σταθερότητα εντός της αμερικανικής εταιρείας, η οποία ανέπτυξε το εργοστάσιο και πούλησε τους κινητήρες με την επωνυμία AGCO Power τα τελευταία 21 χρόνια.

Η Steyr ήταν ένας άλλος πελάτης για τα μοντέλα που κατασκευάζονταν από την Beauvais με τη σειρά 9000 του 1993, η οποία ξεκινούσε από 155hp και έφτανε τους 200hp στο 9200, ένα μοντέλο που ήταν διαθέσιμο μέχρι το 1997, ένα χρόνο μετά την εξαγορά της από την Case Corporation.

Η Valmet και η Steyr είχαν εμπλακεί σε ένα προηγούμενο κοινό σχέδιο το 1986, στο οποίο είχαν συνεργαστεί για τον σχεδιασμό μιας μικρότερης σειράς κινητήρων για μικρού και μεσαίου μεγέθους τρακτέρ.

Μεγάλο μέρος της εργασίας είχε γίνει πριν η τράπεζα που την έλεγχε επιμείνει να στραφεί η Steyr στη συνεργασία με την Klöckner Humboldt Deutz AG (KHD), η οποία είχε την ιστορική μάρκα κινητήρων Deutz υπό την ομπρέλα της.

Η αυστριακή εταιρεία αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τη συνεργασία με τη Valmet και τελικά έχασε εντελώς την παραγωγή κινητήρων από την Deutz, ενώ η Valmet μάζεψε τα κομμάτια και συνέχισε να κατασκευάζει η ίδια τον νέο κινητήρα, ο οποίος μπήκε στη μικρότερη σειρά τρακτέρ Mezzo του 1991.

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις