Δεν υπάρχει κανένα σημάδι επιβράδυνσης του αρνητικού πρόσημου της αγοράς ελκυστήρων σε αυτό το πρώτο, περίπλοκο μέρος του 2024. Μετά τα (κακά) στοιχεία των τριών πρώτων μηνών, η πτώση συνεχίζεται στο ίδιο μήκος κύματος σύμφωνα με τη FederUnacoma, επικαλούμενη τα αρχεία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023, οι ελκυστήρες μειώθηκαν έτσι κατά 19,2%, με συνολικά 6.750 οχήματα να πωλούνται, ενώ οι θεριζοαλωνιστικές μηχανές μειώθηκαν κατά 40% έναντι 100 εγγεγραμμένων μονάδων.
Μειωμένο ήταν το πρόσημο και για τους ελκυστήρες με φορτωτή, με πτώση 13,3% (235 μονάδες) και τα ρυμουλκούμενα, τα οποία, ωστόσο, κατάφεραν να περιορίσουν τις απώλειές τους στο 2% (3.270 μονάδες).
Τα πράγματα δεν πήγαν καλύτερα για τους τηλεσκοπικούς χειριστές, μια κατηγορία μηχανημάτων που τα προηγούμενα χρόνια παρουσίαζε συνεχή αύξηση των πωλήσεων, αλλά που σε αυτό το πρώτο μέρος του 2024 τιμωρήθηκε από τη δυσμενή οικονομική κατάσταση: στα τέλη Μαΐου, οι εγγραφές σταμάτησαν στις 400 μονάδες, μειωμένες κατά 28,3% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2023.
Για την FederUnacoma, η αρνητική τάση μπορεί να αποδοθεί στη σταδιακή μείωση των επιδοτήσεων για τις 4 τεχνολογίες. - που εξακολουθούν να ισχύουν αλλά με λιγότερο ευνοϊκούς όρους χρηματοδότησης - και στην καθυστέρηση της τελειοποίησης των εργαλείων κινήτρων που προβλέπονται από το PNRR (400 εκατομμύρια για τη γεωργία ακριβείας και τους νέους κινητήρες), σε συνδυασμό με τη μείωση των γεωργικών εισοδημάτων.
Η σύγκριση με την διετία 2021-2022 (όταν τα κίνητρα ήταν πολλά και καλά κατανεμημένα) είναι χαοτική.
Ωστόσο, για τη FederUnacoma, η επιβράδυνση της αγοράς τρακτέρ στην Ιταλία φαίνεται να οφείλεται περισσότερο σε κυκλικούς παράγοντες παρά σε πραγματική πτώση της εγχώριας ζήτησης. Η οποία, από την άλλη πλευρά, συνεχίζει να διατηρείται, έστω και αν ικανοποιείται σε μεγάλο βαθμό μέσω του καναλιού των μεταχειρισμένων ελκυστήρων.
Από το σύνολο των 70 χιλιάδων τρακτέρ που ταξινομήθηκαν το 2023, όχι λιγότερα από 53 χιλιάδες ήταν μεταχειρισμένα οχήματα, ενώ μόνο οι υπόλοιπες 17 χιλιάδες ήταν καινούργια μηχανήματα.
Πρόκειται για ένα φαινόμενο που παρατηρείται εδώ και αρκετά χρόνια", υπογραμμίζει η ένωση των κατασκευαστών, "και το οποίο προκαλεί ανησυχία, καθώς αναφέρεται σε παλαιά οχήματα, με μέση ηλικία άνω των 22 ετών, που δεν μπορούν να ανταποκριθούν στα πιο προηγμένα πρότυπα παραγωγικότητας, ασφάλειας και βιωσιμότητας.
Για έναν στρατηγικό τομέα όπως η γεωργία, η παρουσία ενός τόσο μεγάλου αριθμού απαρχαιωμένων μηχανημάτων είναι ένα κρίσιμο στοιχείο που κινδυνεύει επίσης να αποδυναμώσει τις πρόσφατες πρωτοβουλίες που τέθηκαν σε εφαρμογή ακριβώς για να διευκολυνθεί η εισαγωγή νέων μηχανημάτων.
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις