Τα χαρακτηριστικά που ξεχωρίζουν τα βιολογικά από τα συμβατικά προϊόντα

Για πολλούς τα βιολογικά προϊόντα αποτελούν ένα είδος διατροφής το οποίο προτιμούν αλλά μερικές φορές τα βιολογικά προϊόντα κρύβουν και παγίδες διότι υπάρχουν και πολλές απομιμήσεις τους στην αγορά που ξεγελάνε τους καταναλωτές και κοστίζουν όσο και τα βιολογικά, συνεπώς χρειάζεται προσοχή. Τα βιολογικά προϊόντα, είτε τα γεωργικά είτε τα κτηνοτροφικά, έχουν κάποια βασικά χαρακτηριστικά για να ξεχωρίζουν από τα κοινά προϊόντα και το πρόβλημα είναι ότι οι περισσότεροι καταναλωτές δε γνωρίζουν για αυτά.

Τα βιολογικά προϊόντα έχουν μία χαρακτηριστική μυρωδιά και ξεχωρίζουν από τα άλλα. Επίσης διακινούνται στην αγορά όλο το χρόνο, για παράδειγμα η βιολογική ντομάτα υπάρχει συνέχεια σε αντίθεση με τη κοινή ντομάτα που βγαίνει μονάχα τους θερινούς μήνες. Τα βιολογικά προϊόντα καλό είναι να ψωνίζονται από καταστήματα τα οποία είναι ειδικά στον τομέα αυτό και να αποφεύγονται καταστήματα που έχουν κοινά προϊόντα και κάποια εξτρά προϊόντα αναγράφοντάς τα ‘οικολογικά’, ‘βιολογικά’, ‘πράσινα’, ή και ‘οργανικά’.
Όσον αφορά τα κρεατικά, το βιολογικό κρέας είναι σαφέστατα πιο σκληρό και έχει πιο σκούρο χρώμα και λιγότερο λίπος, αλλά γευστικά είναι αρκετά πιο νόστιμο από το κοινό κρέας. Πάντως τα βιολογικά προϊόντα σε γενικές γραμμές έχουν πιο σκούρο χρώμα από τα συμβατικά λόγω των φυσικών συστατικών που περιέχουν, και έχουν κατά κανόνα μεγαλύτερο μέγεθος από τα συμβατικά προϊόντα λόγω του ότι καταστρέφονται όλοι οι παράγοντες που εμποδίζουν την ανάπτυξή τους. Όμως αυτό δεν είναι απόλυτο αφού τα βιολογικά προϊόντα των πατατών, των καρότων και των φρούτων έχουν μικρότερο μέγεθος από τα συμβατικά.
Ακόμη, μέχρι το 2009, τα συσκευασμένα βιολογικά προϊόντα ξεχώριζαν από το λογότυπο των οργανισμών πιστοποίησης, οι οποίοι είναι και οι υπεύθυνοι για να εγγυηθούν ότι η αγροτική παραγωγή εφαρμόζει τους κανόνες βιολογικής γεωργίας. Από το Φεβρουάριο του 2010, η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) έχει επιβάλλει κοινό σήμα για όλα τα βιολογικά προϊόντα που παράγονται ή κυκλοφορούν σε όλες τις χώρες της ΕΕ. Αυτό που πρέπει να κοιτάει ο καταναλωτής είναι τα υπόλοιπα στοιχεία που πρέπει να αναγράφονται στις συσκευασίες των βιολογικών προϊόντων, όπως ο οργανισμός πιστοποίησης, αλλά και το ποίος είναι ο παραγωγός του προϊόντος. Πρέπει επίσης στους πάγκους των αγορών να είναι αναρτημένα σε εμφανή σημεία το όνομα και τα πιστοποιητικά του παραγωγού των προϊόντων, τα οποία θα πρέπει να έχουν τη σφραγίδα των οργανισμών πιστοποίησης, αλλιώς τα προϊόντα μπορεί να είναι απλές απομιμήσεις. Όσον αφορά τα κοτόπουλα, τα βιολογικά κοτόπουλα ζούνε πολύ περισσότερο από τα συμβατικά και σε αρκετά μεγαλύτερο ελεύθερο χώρο διότι τα συμβατικά κοτόπουλα τα στριμώχνουν σε πολύ στενούς χώρους με λάμπα, με σκοπό να σφαχτούν όσο το δυνατόν γρηγορότερα μετά από 40 μέρες από τότε που γεννήθηκαν ενώ τα βιολογικά σφάζονται μετά από 80 μέρες περίπου από τότε που γεννήθηκαν, δηλαδή εκτρέφονται στο διπλάσιο χρονικό διάστημα από τα συμβατικά, κάτι που αναγράφεται και στη συσκευασία τους. Τέλος, προσοχή στην εμφάνιση των βιολογικών διότι τα βιολογικά φαινομενικά δεν έχουν την εντυπωσιακή εμφάνιση των συμβατικών προϊόντων, κάτι που προκαλεί κάποια δυσαρέσκεια στο καταναλωτή και αυτό συμβαίνει κυρίως με τα οπωροκηπευτικά και τα λαχανικά.

Εφόσον τηρούνται οι παραπάνω οδηγίες οι καταναλωτές μπορούν να κάνουν τις αγορές βιολογικών προϊόντων με ασφάλεια, το θέμα είναι βέβαια τι θα γίνει με τις τιμές τους που κοστίζουν τριπλάσια και τετραπλάσια από τα συμβατικά και πλέον με τη τεραστίων διαστάσεων κρίση είναι απαγορευτικά για τις τσέπες των περισσότερων νοικοκυριών..

 

ecotimes.gr