Την Τετάρτη, 2 Σεπ 2020, στις 12.00, οργανώνεται δημόσια διαδικτυακή συζήτηση στο facebook: skywalker, από τον Κτηνοτροφικό Σύλλογο Αττικής, με θέμα: Αγροτική Επιχειρηματικότητα-ΤΥΡΟΚΟΜΗΣΗ.
Ο κ Γιάννης Κοντογιάννης, Πρόεδρος του Κτηνοτροφικού Συλλόγου Περιφέρειας Αττικής «Άγιος Γεώργιος», προσκάλεσε τον κ Δημήτριο Ρουκά, Επιστημονικό Συνεργάτη την Περιφερειακής Ενότητας Πιερίας να παρουσιάσει τις νομοθετικές δυνατότητες που έχει ένας αγρότης (κτηνοτρόφος) στα πλαίσια της Οικοτεχνίας να προσφέρει στους τελικούς καταναλωτές μεταποιημένα αγροτικά προϊόντα, όπως είναι το τυρί.
Ο αγρότης υπόκειται σε συνθήκες εκβιασμού διότι τα αγροτικά προϊόντα είναι ογκώδη (μη εύκολα αποθηκεύσιμα) και ευπαθή (μη διατηρήσιμα). Έτσι πολύ συχνά εκβιάζεται και αναγκάζεται να διαθέσει την παραγωγή του σε εξευτελιστικές τιμές, ακόμα και με πληρωμές που τραβάνε στον χρόνο (τον πραγματικό χρόνο-12 μήνες και …).
Για να ανταπεξέλθει, ο αγρότης-παραγωγός πραγματικού πλούτου πρέπει να βρει χρήματα για τις τους σπόρους, τα λιπάσματα, τα πετρέλαια, τα εργατικά, για τις ζωοτροφές, για τα φάρμακα και την επιβίωσή του, μέχρι να παραχθεί το προϊόν, που συνήθως τα τελευταία χρόνια (τελευταίες δεκαετίες) διατίθεται σε εμπόρους, σε μεσάζοντες και σε μεταποιητές.
Οι έμποροι, οι μεσάζοντες & οι μεταποιητές δίνουν την όποια ταυτότητα στο αγροδιατροφικό προϊόν και στην ουσία έχουν πρόσβαση στο χρήμα, δηλαδή στους καταναλωτές. Πρόσφατα καθιερώθηκε η «μόδα» των αγροδιατροφικών προϊόντων «ιδιωτικής ετικέτας» δηλαδή τα τρόφιμα αποκτούν την ταυτότητα του καταστήματος λιανικής πώλησης (συνήθως αλυσίδας καταστημάτων λιανικής). Και έτσι το «χρήμα» συγκεντρώνεται στις αλυσίδες λιανικής πώλησης.
Εάν μπορούσαν οι παραγωγοί να συμπιέζουν τον όγκο των αγροτικών προϊόντων ή ακόμα και να τα μεταποιούν, τότε οι αγρότες θα μπορούσαν να διαπραγματευτούν την τιμή των αγροτικών προϊόντων χωρίς να υπόκεινται σε πιθανούς εκβιασμούς.
Αν μάλιστα μπορούσαν οι παραγωγοί-αγρότες να δίνουν όνομα-ταυτότητα στα αγροδιατροφικά προϊόντα τότε οι καταναλωτές θα ήταν «δικοί» τους.
Αν ακόμα οι αγρότες-παραγωγοί μπορούσαν να μεταποιήσουν την ευαλλοίωτη αγροτική τους παραγωγή, ίσως θα μπορούσαν να την διαθέτουν στον τελικό καταναλωτή, από το χώρο παραγωγής τους, και έτσι θα αποκτούσαν επαρκή ταμειακή ρευστότητα για να μην προστρέχουν στους εμπόρους χρήματος (τις Τράπεζες).
Λαμβανομένου υπ όψη ότι οι τιμές καταναλωτή είναι 5 έως 8 φορές πάνω από τις τιμές παραγωγού, ακόμα και μόνο με το 20% της σημερινής τους παραγωγής θα μπορούσαν να έχουν οι αγρότες τα ίδια έσοδα όσα αν παρέδιδαν την παραγωγή τους σε εμπόρους, μεσάζοντες & μεταποιητές. Έτσι το γενικό (παγκοσμιοποιημένο? ...) εμπόριο θα μπορεί να διακινείται χωρίς τους σημερινούς εκβιασμούς, και χωρίς προβλήματα, με το σημερινό 80% της αγροτικής παραγωγής, χωρίς να πιέζουν τις τιμές των τροφίμων προς τα πάνω, αλλά έχοντας και τους αγρότες-παραγωγούς αρκετά ικανοποιημένους για να σκέπτονται παραγωγικά και επενδυτικά για το επάγγελμά τους
Ο Δρ Δημήτριος Ρουκάς (επιστημονικός Συνεργάτης της Περιφερειακής Ενότητας Πιερίας) θα δώσει όλα τα στοιχεία για να μεταποιούν οι κτηνοτρόφοι το γάλα σε τυρί, και άλλα γαλακτοκομικά προϊόντα, ΝΟΜΙΜΑ, οι ίδιοι οι κτηνοτρόφοι, στις μονάδες τους, και να το πουλάνε ως τυρί, εάν μπορούν να βρουν καταναλωτές.
Μετά την υπογραφή της Υ.Α. 3638/92505/26-8-2015 για την οικοτεχνία, σε εφαρμογή του Ν. 4235/2014, όπου καθορίστηκαν οι όροι και οι απαιτήσεις παραγωγής και διάθεσης τροφίμων οικοτεχνικής παρασκευής και των διαδικασιών για την καταχώριση των μονάδων παρασκευής αυτών στο Κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Οικοτεχνίας (ΚΗΜΟ), που τηρούνται από τις Δ/νσεις Αγροτικής Οικονομίας & Κτηνιατρικής των οικείων Περιφ. Ενοτήτων, σύμφωνα με τις προδιαγραφές της EE 92/46. Μια νέα «Κτηνοτροφική επιχειρηματικότητα» είναι πλέον η νέα πραγματικότητα.
Η δημιουργία μια τέτοιας καθετοποιημένης παραγωγικής μονάδας αποτελεί μια καθαρή επιχειρηματική δράση, η οποία προσφέρει άμεση χρηματοδότηση στον κτηνοτρόφο, αφού πουλάει τα προϊόντα του κατευθείαν στον καταναλωτή, χωρίς να παύσει να είναι αγρότης. Μέχρι και κατά 50% αύξηση μπορεί να έχει ένας κτηνοτρόφος στο σημερινό εισόδημα των αιγοπροβάτων με την δημιουργία ενός οικογενειακού τυροκομείου.
Το κόστος επένδυσης για την κατασκευή ενός οικογενειακού τυροκομείου κυμαίνεται από 25.000€ μέχρι 50.000€ ευρώ, ανάλογα με τις ποσότητες γάλακτος που θέλει ένας κτηνοτρόφος να εκμεταλλεύεται για την παραγωγή τυροκομικών προϊόντων, σε χώρο από 40 έως και 100 τ.μ. δίπλα στον στάβλο ή σπίτι.
Το μοντέλο των μικρών αγροκτημάτων ακολουθείται εδώ και δεκαετίες στις ευρωπαϊκές χώρες. Στην Ελλάδα μόνο στον οινοποιητικό τομέα υπάρχει κάποια εξέλιξη, αν, ακόμα και εκεί, προήλθε από τους επέκταση κυρίως των μεταποιητών (οινοποιών), παρά από την καθετοποίηση των αγροτών (αμπελουργών).
«Η παρασκευή των παραδοσιακών τυριών στο αγρόκτημα από γάλα που παράγεται από ζώα που εκτρέφονται σ' αυτό με τη χρήση παραδοσιακών μεθόδων και τεχνικών παρουσιάζει σημαντικά πλεονεκτήματα σε σχέση με την ποιότητα του τυριού».
Τα μικρά αυτά οικογενειακα τυροκομεία «οικογενειακού τύπου» μπορεί να επεξεργάζονται γύρω στα 200 λίτρα γάλα και χρειάζονται μόλις 20 τμ για να μετατρέψουν το αιγοπρόβειο γάλα σε διάφορους τύπους τυριών ή ακόμα και γιαουρτιού και άλλα. Χρειάζονται άλλα 20 τ.μ. για τους χώρους ωρίμανσης, αποθήκευσης και πώλησης. Το μικρό τυροκομείο έχει υπολογισθεί και κατασκευασθεί για τις ανάγκες παραγωγών της τάξης των 300-600 αιγοπροβάτων με ετήσια παραγωγή (240 ημέρες) κατά μέσο όρο μέχρι 320 λίτρα γάλα/αιγοπρόβατο.
Ήδη στην Zootechnia ο κ. Δ. Ρουκάς-6945370358 παρουσίασε το οικογενειακό τυροκομείο που λειτούργησε πλήρως εκεί στην Zootechnia που προέβλεπε 25τμ για μεταποίηση του γάλακτος από 100lt-500lt σε κάθε κύκλο περίπου 3,5 ωρών, και 25τμ για την ωρίμανση. Το τελικό κόστος εκείνου του τυροκομείου ήτανι περίπου 50-70.000€ και περιελάμβανε 30% κατασκευή, 15% διαμόρφωση χώρων και 55% εξοπλισμό. Η ακριβής ορολογία είναι Εργαστήριο Τροφίμων, και στην ίδια κατηγορία είναι και ένα μικρό μελισσοκομείο, μικρό παρασκευαστήριο γλυκών κλπ. Τα κρίσιμα σημεία είναι να είναι μικρότερης εγκατεστημένης ισχύος κίνησης από 22KW, μικρότερο από 60KW σε ισχύ θέρμανσης και μικρότερο από 50 db σε θόρυβο. Το σημείο προσοχής είναι η χρήση γης. Ένας σοφός κανόνας είναι ποτέ να μην υπερβεί το διπλάσιο του ετήσιου τζίρου η επένδυση που σχεδιάζεις, αλλιώς είναι εξασφαλισμένη χρεωκοπία.
Πολλές φορές κατά τις παρουσιάσεις που κάνει η κα Μάγδα Κοντογιάννη, Κτηνοτρόφος, Μενίδι, και έχει κάνει περίπου 312 εκδηλώσεις τα τελευταία τρία χρόνια με τον Κτηνοτροφικό Σύλλογο Αττικής, ακούστηκε η φράση «δεν ερχόσασταν πριν από λίγα χρόνια που υπήρχαν λεφτά;». Ίσως τα 30-70.000€ που απαιτούνται για τη δημιουργία ενός οικογενειακού τυροκομείου μπορεί να είναι μεγάλο ποσό. Ούτως η άλλως τυροκόμηση γινόταν πάντα από πολλούς κτηνοτρόφους, απλά γινόταν «στη ζούλα». Με αυτό τον τρόπο μπορούν να νομιμοποιήσουν τις δραστηριότητές τους και κυρίως να αναπτύξουν ένα προϊόν με υπεραξία εκμεταλλευόμενοι και τη διατροφική τάση που υπάρχει για στροφή σε ποιοτικά τοπικά προϊόντα, τα οποία όμως πρέπει να είναι με ταυτότητα και ποιότητα».
Η κα Μάγδα Κοντογιάννη (6932094231), κτηνοτρόφος, ενημέρωσε ότι στην σειρά των δημόσιων διαδικτυακών συζητήσεων με την υποστήριξη του Skywalker-Εργασία στην Ελλάδα, που προσφέρει και ευκαιρίες για αγροτικές ανακοινώσεις, την Τετάρτη, 2 Σεπ 2020, στις 12.00, οργανώνεται δημόσια διαδικτυακή συζήτηση στο facebook: skywalker, από τον Κτηνοτροφικό Σύλλογο Αττικής, με θέμα: Αγροτική Επιχειρηματικότητα-ΤΥΡΟΚΟΜΗΣΗ.
Για την καταγραφή, Δημήτρης Μιχαηλίδης, ΑγροΝέα
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις