Με τροπολογία που κατατέθηκε στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων με τίτλο «Ίδρυση, ανάπτυξη, διαχείριση και λειτουργία των Επιχειρηματικών Πάρκων - Ενιαίο πλαίσιο ρύθμισης για τους φορείς Οργανωμένων Υποδοχέων Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων και άλλες διατάξεις για την ενίσχυση της ανάπτυξης» προβλέπονται μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:
1.Τροποποιούνται-συμπληρώνονται διατάξεις του άρθρου 178 του ν. 4972/2022 αναφορικά με τον τρόπο υπολογισμού του ύψους της επιδότησης του κόστους του πετρελαίου εσωτερικής καύσης-θέρμανσης.
2.Προβλέπεται η δυνατότητα χορήγησης οικονομικής ενίσχυσης σε επιχειρήσεις γεωργικών εκμεταλλεύσεων, λόγω της ενεργειακής κρίσης και της αύξησης του κόστους των λιπασμάτων.
Η σχετική δαπάνη, μέχρι το ποσό των εξήντα εκατομμυρίων (60.000.000) ευρώ, θα βαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό.
Αιτιολογική έκθεση
Η «ταυτότητα» της αξιολογούμενης ρύθμισης
Ποιο ζήτημα αντιμετωπίζει η αξιολογούμενη ρύθμιση;
Άρθρο 1
Με την αξιολογούμενη ρύθμιση επέρχονται νομοτεχνικές βελτιώσεις στο άρθρο 178 του ν. 4972/2022 (Α' 181), που αφορά στην επιδότηση του κόστους του πετρελαίου εσωτερικής καύσης - θέρμανσης, με σκοπό την ορθή εφαρμογή του.
Ειδικότερα, αποσαφηνίζεται ότι το ύψος της επιδότησης που ανέρχεται σε είκοσι λεπτά (0,20) του ευρώ ανά λίτρο, υπολογίζεται άπαξ επί της αξίας των τιμολογίων πώλησης προ Φ.Π.Α., που εκδίδονται από τα διυλιστήρια, τις εταιρείες κατόχους άδειας εμπορίας πετρελαιοειδών προϊόντων κατηγορίας Α, που εισάγουν πετρέλαιο θέρμανσης και τους κατόχους άδειας πωλητή πετρελαίου θέρμανσης που πραγματοποιούν εισαγωγές, ως δικαιούχους της επιδότησης.
Επίσης, προβλέπεται ότι το τελικό συνολικό ύψος της επιδότησης υπολογίζεται επί των συνολικών λίτρων καυσίμου που διατίθενται, σύμφωνα με όσα ορίζονται στον ν. 3054/2002 (Α' 230), στην εσωτερική αγορά από τους ως άνω δικαιούχους της επιδότησης προς τα πρατήρια καυσίμων, τους πωλητές πετρελαίου θέρμανσης και τους τελικούς καταναλωτές, οικιακούς καταναλωτές, βιομηχανικούς και εμπορικούς πελάτες.
Άρθρο 2
Με το προτεινόμενο άρθρο ρυθμίζονται θέματα που αφορούν τη χορήγηση ενισχύσεων σε επιχειρήσεις γεωργικών εκμεταλλεύσεων, σύμφωνα με τους κανόνες κρατικών ενισχύσεων.
Γιατί αποτελεί πρόβλημα;
Άρθρο 1
Κρίνεται αναγκαία η διόρθωση της υφιστάμενης διάταξης, ως προς τον προσδιορισμό των δικαιούχων και της διαδικασίας χορήγησης της επιδότησης του κόστους πετρελαίου εσωτερικής καύσης - θέρμανσης, προκειμένου να καταστεί δυνατή η ορθή εφαρμογή της.
Άρθρο 2
Η διάταξη κρίνεται απαραίτητη προκειμένου να ενισχυθούν οικονομικά οι επιχειρήσεις γεωργικών εκμεταλλεύσεων λόγω των ιδιαίτερων οικονομικών συνθηκών που έχουν δημιουργηθεί από τον πόλεμο στην Ουκρανία και τη συνεπακόλουθη διεθνή αύξηση των τιμών στην ενέργεια, τη μεγάλη αύξηση των τιμών των λιπασμάτων και τις έντονες πληθωριστικές πιέσεις.
Ποιους φορείς ή πληθυσμιακές ομάδες αφορά;
Άρθρο 1
Η αξιολογούμενη ρύθμιση αφορά στους δικαιούχους της επιδότησης, τα διυλιστήρια και τις εταιρείες κατόχους άδειας εμπορίας πετρελαιοειδών προϊόντων κατηγορίας Α, που εισάγουν πετρέλαιο θέρμανσης και κατόχους άδειας πωλητή πετρελαίου θέρμανσης, που πραγματοποιούν εισαγωγές, και τους ωφελούμενους τελικούς καταναλωτές, δηλαδή, τους οικιακούς καταναλωτές, τους βιομηχανικούς και τους εμπορικούς πελάτες.
Άρθρο 2
Η προτεινόμενη ρύθμιση αφορά στις επιχειρήσεις γεωργικών εκμεταλλεύσεων.
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
Άρθρο 1
Επιδότηση πετρελαίου εσωτερικής καύσης - θέρμανσης - Τροποποίηση άρθρου 178 ν. 4972/2022
1. Στο άρθρο 178 του ν. 4972/2022 (Α' 181) τροποποιούνται α) η παρ. 1 αα) στο δεύτερο εδάφιο με την προσθήκη της λέξης «άπαξ» και με την αντικατάσταση των λέξεων «και τους εισαγωγείς καυσίμων» από τις λέξεις «τις εταιρείες κατόχους άδειας εμπορίας πετρελαιοειδών προϊόντων κατηγορίας Α και τους κατόχους άδειας πωλητή πετρελαίου θέρμανσης που πραγματοποιούν εισαγωγές», αβ) στο τρίτο εδάφιο, ως προς τον τρόπο υπολογισμού του τελικού συνολικού ύψους της επιδότησης, β) στην παρ. 2 βα) με την προσθήκη παραπομπής στην παρ. 1 και ββ) με τη διαγραφή της φράσης «από τα διυλιστήρια και τις εταιρείες εμπορίας καυσίμων προς τα πρατήρια καυσίμων ή τους εισαγωγείς καυσίμων και τους βιομηχανικούς πελάτες» και το άρθρο 178 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 178
Επιδότηση πετρελαίου εσωτερικής καύσης - Θέρμανσης
1. Επιδοτείται το κόστος του πετρελαίου εσωτερικής καύσης - θέρμανσης, που διατίθεται στην εσωτερική αγορά από την 14η.10.2022 έως την 31η.12.2022 από τον Κρατικό Προϋπολογισμό. Το ύψος της επιδότησης ανέρχεται σε είκοσι λεπτά (0,20) του ευρώ ανά λίτρο, υπολογιζόμενο άπαξ επί της αξίας των τιμολογίων πώλησης προ Φ.Π.Α., που εκδίδονται από τα διυλιστήρια, τις εταιρείες κατόχους άδειας εμπορίας πετρελαιοειδών προϊόντων κατηγορίας Α που εισάγουν πετρέλαιο θέρμανσης και τους κατόχους άδειας πωλητή πετρελαίου θέρμανσης που πραγματοποιούν εισαγωγές, ως δικαιούχους της επιδότησης. Το τελικό συνολικό ύψος της επιδότησης υπολογίζεται επί των συνολικών λίτρων καυσίμου που διατίθενται, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον ν. 3054/2002 (Α' 230), στην εσωτερική αγορά από τους ως άνω δικαιούχους της επιδότησης προς τα πρατήρια καυσίμων, τους πωλητές πετρελαίου θέρμανσης και τους τελικούς καταναλωτές.
2. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Ανάπτυξης και Επενδύσεων καθορίζονται η διαδικασία χορήγησης της επιδότησης, ο μηχανισμός εκκαθάρισης, βάσει των ποσοτήτων πετρελαίου εσωτερικής καύσης - θέρμανσης που διατίθενται κατά την παρ. 1 στην εσωτερική αγορά και κάθε άλλο θέμα σχετικό με τη χορήγηση της επιδότησης.
3. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών δύναται να παρατείνεται το χρονικό διάστημα εφαρμογής του παρόντος και να αναπροσαρμόζεται το ποσό της επιδότησης.».
Άρθρο 2
Ενίσχυση επιχειρήσεων γεωργικών εκμεταλλεύσεων
1. Σε επιχειρήσεις γεωργικών εκμεταλλεύσεων δύναται να χορηγείται ενίσχυση, σύμφωνα με τους κανόνες κρατικών ενισχύσεων λόγω της ενεργειακής κρίσης και της αύξησης του κόστους των λιπασμάτων. Δικαιούχοι είναι φυσικά πρόσωπα, επαγγελματίες αγρότες, καθώς και νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες. Η σχετική δαπάνη βαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό και δεν υπερβαίνει το συνολικό ποσό των εξήντα εκατομμυρίων (60.000.000) ευρώ.
2. Η ενίσχυση είναι αφορολόγητη, ακατάσχετη και ανεκχώρητη στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης, μη εφαρμοζομένης της παρ.
1 του άρθρου 47 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α' 167) σε περίπτωση διανομής ή κεφαλαιοποίησής της, δεν υπόκειται σε οποιοδήποτε τέλος, εισφορά ή άλλη κράτηση υπέρ του Δημοσίου, συμπεριλαμβανομένης και της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης του άρθρου 43Α του ν. 4172/2013, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη στη Φορολογική Διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τα νομικά πρόσωπά τους, τα ασφαλιστικά ταμεία ή πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιοσδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.
3. Σε περίπτωση ψευδούς δήλωσης ή σε περίπτωση που διαπιστωθεί μη τήρηση των όρων της ενίσχυσης ή ότι ο λαβών δεν είναι δικαιούχος ή ότι δικαιούται ποσό ενίσχυσης μικρότερο από αυτό που έλαβε, πέραν των προβλεπομένων από άλλες διατάξεις κυρώσεων, το σύνολο ή το υπερβάλλον ποσό ενίσχυσης, κατά περίπτωση, επιστρέφεται στο ελληνικό Δημόσιο ως αχρεωστήτως καταβληθέν εντόκως από τη στιγμή που τέθηκε στη διάθεση του δικαιούχου, με το επιτόκιο ανάκτησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως αυτό καθορίζεται σύμφωνα με την Ανακοίνωσή της σχετικά με την αναθεώρηση της μεθόδου καθορισμού των επιτοκίων αναφοράς και προεξόφλησης (2008/C14/06) και εισπράττεται σύμφωνα με τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν. 4978/2022, Α' 190). Οι οφειλές που βεβαιώνονται δυνάμει της παρούσας καταβάλλονται εφάπαξ και, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης, δεν υπάγονται σε ρύθμιση αποπληρωμής οφειλών βάσει νόμου, δικαστικής απόφασης, συμφωνίας ή απόφασης διοικητικού οργάνου.
4. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων καθορίζονται η μορφή της ενίσχυσης, η ενωσιακή νομική βάση χορήγησής της και εξειδικεύονται οι δικαιούχοι και η μεθοδολογία προσδιορισμού του ύψους της ενίσχυσης, οι όροι, οι ειδικότερες προϋποθέσεις και η διαδικασία χορήγησης της ενίσχυσης, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και ο τρόπος καταβολής της, οι υποχρεώσεις των δικαιούχων, οι διαδικασίες ελέγχου, ανάκτησης, βεβαίωσης και είσπραξης αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος.
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις