«Voltάρω 2018»

Συνέντευξη Τύπου εν όψει της μεγάλης «πράσινης» γιορτής, αφιερωμένης στην ηλεκτροκίνηση, με τίτλο «Voltάρω 2018», που διοργανώνουν την Κυριακή 16 Σεπτεμβρίου 2018 (από τις 10 το πρωί έως τις 8 το βράδυ), στη Νέα Παραλία της Θεσσαλονίκης η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και η Αντιπεριφέρεια Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, πραγματοποιήθηκε  στη Θεσσαλονίκη.

Τις στοχεύσεις και το περιεχόμενο της εκδήλωσης, στο πλαίσιο της πολιτικής της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας για τη Βιώσιμη Αστική Μετακίνηση, παρουσίασε ο Αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος Κώστας Γιουτίκας. Παρούσα στη συνέντευξη Τύπου ήταν και η Αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης Βούλας Πατουλίδου, η οποία αναφέρθηκε διεξοδικά στη Στρατηγική Ολοκληρωμένης Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης Θεσσαλονίκης, ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την αειφόρο αστική ανάπτυξη, που σχεδίασε και συντονίζει η Μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, σε συνεργασία με 8 Δήμους της πόλης (Αμπελοκήπων-Μενεμένης, Θεσσαλονίκης, Καλαμαριάς, Κορδελιού-Ευόσμου, Νεάπολης-Συκεών, Παύλου Μελά, Πυλαίας-Χορτιάτη και Καλοχωρίου).

Τον εκπαιδευτικό χαρακτήρα της δράσης «Voltάρω 2018» υπογράμμισε ο Αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος Κώστας Γιουτίκας, μιλώντας για μια διοργάνωση που πραγματοποιείται φέτος για δεύτερη χρονιά και είναι αφιερωμένη στην ηλεκτροκίνηση. Ο κ. Γιουτίκας εξέφρασε την ικανοποίησή του για την υψηλή επισκεψιμότητα και την ανταπόκριση της περσινής εκδήλωσης, που ξεπέρασε τους 3.500 επισκέπτες, ιδίως νέους και οικογένειες. «Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας δίνει το δικό της στίγμα στο δημόσιο διάλογο που έχει ανοίξει τα τελευταία χρόνια και στην Ελλάδα για την προστασία του περιβάλλοντος και την αειφορική ανάπτυξη. Ευελπιστούμε ότι το “Voltάρω 2018” θα αποτελέσει μια μεγάλη γιορτή ψυχαγωγίας, ενημέρωσης και ανάδειξης ενός πιο φιλικού προς το περιβάλλον τρόπου ζωής», υπογράμμισε ο κ. Γιουτίκας.

 «Σε μια πόλη όπως η Θεσσαλονίκη, με τα γνωστά κυκλοφοριακά προβλήματα, τις δυσκολίες στη μετακίνηση και τις μεταφορές, που κάνουν την καθημερινότητά μας δύσκολη και κουραστική, θέλουμε να δείξουμε ότι υπάρχουν τρόποι και λύσεις, που εφαρμόζονται σε πολλές πόλεις ανά τον κόσμο, οι οποίες βελτιώνουν αισθητά τις συνθήκες στο αστικό περιβάλλον και κάνουν τη ζωή μας καλύτερη», σημείωσε ο κ. Γιουτίκας. «Θέλουμε να ευαισθητοποιήσουμε πολίτες, φορείς και οργανισμούς στα θέματα που αφορούν στη βιώσιμη αστική μετακίνηση και, σε επόμενο στάδιο, στην υιοθέτηση πρακτικών, που μπορούν να αναβαθμίσουν την ποιότητα της καθημερινότητάς μας», πρόσθεσε ο κ. Γιουτίκας.

Για «ένα στοίχημα για τη βιώσιμη αστική ανάπτυξη και μετακίνηση, που κερδίζεται με την ενεργό συμμετοχή των πολιτών της πόλης» έκανε λόγο, μιλώντας στη συνέντευξη Τύπου, η Αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης Βούλα Πατουλίδου. «Με τη στρατηγική μας επιθυμούμε να πετύχουμε την αναγέννηση της πόλης με τη διαμόρφωση ενός βιώσιμου περιβάλλοντος ζωής και εργασίας στους κατοίκους της, ιδίως στις πιο υποβαθμισμένες περιοχές και στις πιο ευάλωτες κοινωνικές και δημογραφικές ομάδες», υπογράμμισε η κ. Πατουλίδου, η οποία αναφέρθηκε στα 19 έργα πρασίνου, προϋπολογισμού άνω των 15 εκατομμυρίων ευρώ, που θα υλοποιήσουν οι συνεργαζόμενοι δήμοι σε όλη την περιοχή παρέμβασης, καθώς και στην ένταξη από το Δήμο Θεσσαλονίκης του έργου της ανάπτυξης συστήματος ποδηλατοδρόμων, ύψους 1 εκατομμυρίου ευρώ.

ΟΙ ΔΥΟ ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΤΟΥ «VOLTΑΡΩ 2018»

Ο Αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος Κώστας Γιουτίκας παρουσίασε τις δύο μεγάλες θεματικές του «Voltάρω 2018»: η πρώτη αφορά στη βιώσιμη αστική μετακίνηση, εμπλουτισμένη φέτος με περισσότερα και πολύ πιο εντυπωσιακά εκθέματα και η δεύτερη σχετίζεται με τη βιώσιμη ανάπτυξη, όπου στόχος είναι η παρουσίασης το ευρύ κοινό των πλεονεκτημάτων της κυκλικής οικονομίας, των καλών πρακτικών της ανακύκλωσης, αλλά και τους τρόπους με τους οποίους μπορεί η τοπική αυτοδιοίκηση να στηρίξει αυτή την προσπάθεια.

Σε ό,τι αφορά την ενότητα της βιώσιμης αστικής μετακίνησης, η δράση «Voltάρω 2018» περιλαμβάνει μία ….υψηλών Volt οικολογική περιήγηση στον κόσμο των ηλεκτροκίνητων μέσων μεταφοράς. Οι επισκέπτες θα έχουν τη δυνατότητα να εξερευνήσουν ηλεκτρικά υποβοηθούμενα e-bikes, απόλυτα ελεγχόμενα από ένα smartphone, ηλεκτρικά πατίνια και ηλεκτρικά ποδήλατα σε τρεις τροχούς και ηλεκτρικά scooter, με κάποια από τα οποία θα μπορούν να κάνουν και μικρές βόλτες σε ελεγχόμενους χώρους.

Στο «Voltάρω 2018» οι επισκέπτες θα δουν και θα ενημερωθούν από ειδικούς για το πρώτο ελληνικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Θα δουν επιτόπου ένα πάρκινγκ που θα είναι ταυτόχρονα και φωτοβολταϊκός σταθμός οχημάτων, αλλά και τα ηλεκτροκίνητα οχήματα καθαριότητας που έχει προμηθευτεί ο Δήμος Θεσσαλονίκης, σταθμοί φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων και ηλεκτροκινούμενα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν σήμερα στην παγκόσμια αγορά. Οι επισκέπτες θα μπορούν να οδηγήσουν στο φορητό προσομοιωτή οικολογικής οδήγησης του Ι.Μ.Ε.Τ. του Ε.Κ.Ε.Τ.Α. για να μάθουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα που αφήνει η οδηγική τους συμπεριφορά, αν καταναλώνουν άσκοπα καύσιμα και προκαλούν μεγάλες εκπομπές ρύπων.

Το «Voltάρω 2018» περιλαμβάνει επίσης επιδείξεις από μη επανδρωμένα τηλεκατευθυνόμενα αεροσκάφη (drones) και ενημέρωση από τους ειδικούς για τις ωφέλιμες χρήσεις τους στην καθημερινότητα, καθώς και ηλεκτροκίνητα ανεμόπτερα της Αερολέσχης Σερρών.

Η δεύτερη θεματική της εκδήλωσης για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη περιλαμβάνει το εικονικό εργαστήριο του «Voltάρω 2018», όπου θα παρουσιαστεί το εύρος των ανακυκλώσιμων υλικών, οι τρόποι σωστής ανακύκλωσης, οι νέες δομές συγκέντρωσης ανακυκλώσιμων υλικών που οργανώνονται από την αυτοδιοίκηση, καθώς και μερικά από τα εκατοντάδες χρήσιμα προϊόντα που προέρχονται από την ανακύκλωση απορριμμάτων. Οι επισκέπτες θα έχουν τη δυνατότητα να δουν επί τόπου τα στάδια παραγωγής κομπόστ από οργανικά απορρίμματα.

Επίσης, στο «Voltάρω 2018» θα παρουσιαστεί ένα ολοκληρωμένο Πράσινο Σημείο Συγκέντρωσης Ανακυκλώσιμων Υλικών, ένας οργανωμένος χώρος ανακύκλωσης που προσφέρει κίνητρα στους πολίτες για να ανακυκλώσουν σε όλη την αλυσίδα των επαναχρησιμοποιήσιμων υλικών. Όπως εξήγησε ο Αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος Κώστας Γιουτίκας, «στο φετινό “Voltάρω 2018” θα παρουσιαστεί ένα Κινητό Πράσινο Σημείο, η πιο εξελιγμένη μορφή της συγκεκριμένης δομής, για την οποία έχει εκδηλωθεί έντονο ενδιαφέρον από αρκετούς δήμους». «Πρόκειται για ένα ειδικά διαμορφωμένο όχημα, που μπορεί να πηγαίνει στις γειτονιές και να συλλέγει πλαστικό, γυαλί, μέταλλο, σύνθετες συσκευασίες (τετραπάκ), απόβλητα ηλεκτρικού εξοπλισμού (μικρές ηλεκτρικές συσκευές), ακόμη και τηγανέλαια. Επίσης, διαθέτει μικρή πρέσα, ενώ στους επισκέπτες θα γίνει ενημέρωση σχετικά με τη μέθοδο της ανταποδοτικής ανακύκλωσης, της διάθεσης πόντων και ανταποδοτικών μπόνους ως κινήτρων για να υιοθετήσουν τις καλές πρακτικές της ανακύκλωσης», διευκρίνισε ο κ. Γιουτίκας, ο οποίος υπογράμμισε τη μεγάλη συμμετοχή εθελοντών στο «Voltάρω 2018», τους οποίους ευχαρίστησε θερμά, μαζί με τους χορηγούς και τους χορηγούς επικοινωνίας για τη συμβολή τους στη διοργάνωση της εκδήλωσης.

ΝΕΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΣΤΗΝ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗ

Ο Αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος Κώστας Γιουτίκας αναφέρθηκε διεξοδικά τα πλεονεκτήματα της ηλεκτροκίνησης, παραθέτοντας στοιχεία για τα τελευταία δεδομένα που ισχύουν σε παγκόσμιο επίπεδο για την ηλεκτροκίνηση.

Η Ελλάδα είναι μια χώρα σχεδόν 100% εξαρτώμενη στο μεταφορικό τομέα από τα πετρελαιοειδή που εισάγει. Στην Ελλάδα το πετρέλαιο και τα παράγωγά του που χρησιμοποιούνται στις μεταφορές κοστίζουν πάνω από 10 εκατομμύρια ευρώ την ημέρα, τη στιγμή που σε αρκετές χώρες της Ευρώπης (Ολλανδία, Νορβηγία, Αγγλία, Γαλλία), αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο (Κίνα, Ινδία) αυξάνουν οι καλές πρακτικές για την ηλεκτροκίνηση και οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων σημειώνουν άλματα.

Η Κίνα ήταν πρωταθλήτρια σε πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων με 579.000 αυτοκίνητα το 2017, ενώ η Αμερική ήρθε δεύτερη με 198.350 πωλήσεις. Στην Ολλανδία έχουν 1,1 σταθμούς φόρτισης ανά όχημα, τα δίκτυα φορτίσεων στην Αγγλία και τη Γαλλία έχουν επενδύσει ήδη 50 εκατομμύρια ευρώ σε κάθε χώρα, ενώ η πόλη του Όσλο στη Νορβηγία έχει εξοπλίσει μόνο με ηλεκτρικά οχήματα το στόλο της.

Τα ηλεκτρικά οχήματα είτε με συσσωρευτές είτε επαναφορτιζόμενα υβριδικά, καταναλώνουν περίπου 1 ευρώ ανά 100 χιλιόμετρα, ενώ το αντίστοιχο κόστος καυσίμου για ένα μέσο βενζινοκίνητο αυτοκίνητο είναι έως και δεκαπλάσιο. Η σημαντική οικονομία καυσίμου, της τάξης των 3.000 ευρώ περίπου ετησίως, επιτρέπουν τη γρήγορη απόσβεση του κόστους αγοράς ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

Οι μπαταρίες εξελίσσονται συνέχεια και πλέον μπορούν να παρέχουν εξαιρετικές επιδόσεις, καθώς η απόσταση μεταξύ των φορτίσεων υπερβαίνει πλέον τα 300 χιλιόμετρα, ενώ η ταχυφόρτιση για ένα αυτοκίνητο διαρκεί περίπου μισή ώρα.