Ακτιβιστές της Greenpeace δημιούργησαν στην πλατεία Συντάγματος μία θάλασσα πλαστικού με τα απορρίμματα που συνέλεξαν στην παραλία Χάρακα της ανατολικής Εύβοιας. Η πλειονότητα του πλαστικού μίας χρήσης, που εμφανώς προερχόταν από την ανοιχτή θάλασσα, ήταν συσκευασίες για ροφήματα, νερό και φαγητό που ανήκουν σε γνωστές εταιρείες παραγωγής καταναλωτικών αγαθών. Η ολοκληρωμένη καταγραφή της ταυτότητας των χιλιάδων πλαστικών μίας χρήσης που συλλέχθησαν ανέδειξε τις εταιρείες που είχαν τα περισσότερα πλαστικά απορρίμματα στην παραλία του Χάρακα[1]. Χωρίς τη συμβολή αυτών, αλλά και όλων των μεγάλων εταιρειών, δεν θα μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά την πλαστική σπατάλη και ρύπανση.
Τα προϊόντα των εταιρειών Coca Cola Co., ΒΙΚΟΣ Α.Ε., Nestle, ΧΗΤΟΣ ΑΒΕΕ, Unilever, ΔΙΡΦΥΣ Α.Ε., Danone και Vivartia αποτέλεσαν την πλειονότητα της πλαστικής ρύπανσης στην παραλία Χάρακα στην Εύβοια. Κατά κύριο λόγο πρόκειται για συσκευασίες μίας χρήσης για ροφήματα, νερό και φαγητό, ενώ κυρίως είναι από πολυαιθυλένο υψηλής πυκνότητας. Η Ελλάδα και η Τουρκία αναδείχτηκαν οι κυριότερες χώρες προέλευσης, για εκείνα τα πλαστικά αντικείμενα στα οποία μπορούσε βέβαια να διευκρινιστεί η συγκεκριμένη πληροφορία.
“Οι μεγάλες εταιρείες παραγωγής καταναλωτικών προϊόντων μίας χρήσης αντιμετωπίζουν το πρόβλημα της πλαστικής ρύπανσης ως πρόβλημα κυρίως διαχείρισης απορριμμάτων και καταναλωτικών υπερβολών. Η εξάρτησή τους όμως από το πλαστικό μίας χρήσης είναι ο βασικός παράγοντας που μετατρέπει τις θάλασσές μας σε τεράστιες χωματερές”, δήλωσε ο Άλκης Καφετζής, υπεύθυνος της εκστρατείας για το θαλάσσιο περιβάλλον στο ελληνικό γραφείο της Greenpeace.
Οι εταιρείες οφείλουν να κάνουν ορισμένα πρώτα βήματα αν θέλουν να συμβάλλουν ουσιαστικά στην αντιμετώπιση του προβλήματος:
-
Να δώσουν στη δημοσιότητα τις ποσότητες του πλαστικού που χρησιμοποιούν σε όλο τον κύκλο εργασιών τους,
-
Να προχωρήσουν μέχρι το τέλος του 2019 στη ριζική μείωση των πλέον άχρηστων και των μη ανακυκλώσιμων ειδών πλαστικού που χρησιμοποιούν και
-
Να επενδύσουν ουσιαστικά στην καινοτομία για την εξεύρεση εναλλακτικών λύσεων που θα βασίζονται στην επαναχρησιμοποίηση.
Για τον καθαρισμό της παραλίας του Χάρακα στην Εύβοια η Greenpeace συνεργάστηκε με τον Δήμο Καρύστου και τον Σύλλογο Εθελοντών Δασοπυροσβεστών/Διασωστών Στύρων Ευβοίας. Χρειάστηκαν δύο μέρες και περίπου εκατό εθελοντές για να μαζευτεί πάνω από μισός τόνος σκουπιδιών, η συντριπτική πλειονότητα του οποίου ήταν πλαστικό[2][3].
“Είναι ολοφάνερο ότι η πλαστική ρύπανση που βρήκαμε στον Χάρακα έρχεται από την ανοικτή θάλασσα, γεγονός που καταδεικνύει ότι και το Αιγαίο έχει μετατραπεί σε σούπα πλαστικού,” δήλωσε ο Άλκης Καφετζής. “Δυστυχώς, όσο μαζεύαμε γινόταν εξίσου φανερό ότι η ζημιά στην παραλία αυτή είναι ανεπανόρθωτη, καθώς τεράστιες ποσότητες πλαστικού έχουν ήδη γίνει πολύ μικρά κομμάτια που είναι αδύνατον να συλλεχθούν”, συμπλήρωσε ο κ. Καφετζής.
Χωρίς την ουσιαστική συμμετοχή των εταιρειών, τα προϊόντα των οποίων κατακλύζουν τις αγορές και εν τέλει το φυσικό περιβάλλον, η οικονομική και κοινωνική μεταστροφή που απαιτείται για την αντιμετώπιση της πλαστικής ρύπανσης δεν μπορεί να συμβεί[4].
Coca Cola Co. |
ΒΙΚΟΣ Α.Ε. |
Nestle |
ΧΗΤΟΣ ΑΒΕΕ |
Unilever |
ΔΙΡΦΥΣ Α.Ε. |
Danone |
Vivartia |
ΛΟΙΠΕΣ |
|
Εταιρείες |
10.2% |
8.3% |
7.5% |
5.1% |
4.3% |
3.6% |
2.9% |
1.4% |
56.7% |
FP |
HP |
PC |
ΑΛΛΟ |
||||||
Είδος συσκευασίας |
79% |
8.5% |
3.7% |
8.8% |
|||||
HDPE |
PP |
PET |
SL |
ML |
PVC |
PS |
ΑΛΛΟ |
||
Είδος πλαστικού |
44,5% |
27,6% |
18% |
4.7% |
2.2% |
1% |
0.7% |
1.3% |
|
GR |
TR |
ΑΛΛΗ |
ΑΓΝΩΣΤΟ |
||||||
Χώρα προέλευσης |
51% |
22% |
13% |
14% |
FP: είδη διατροφής, HP: είδη οικιακής χρήσης, PC: είδη προσωπικής υγιεινής, GR: Ελλάδα, TR: Τουρκία, PP: πολυπροπυλένιο, PET: πολυαιθυλένιο, HDPE: πολυαιθυλένιο υψηλής πυκνότητας, SL: συσκευασία μίας στρώσης, ML: συσκευασία πολλαπλών στρώσεων, PVC: πολυβινυλοχλωρίδιο, PS: πολυστυρένιο