Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του τετραήμερου σεμιναρίου περιβαλλοντικής εκπαίδευσης «Το Παγκόσμιο Γεωπάρκο UNESCO και το Απολιθωμένο Δάσος Λέσβου, υπό το πρίσμα της Εκπαίδευσης για το περιβάλλον και την αειφορία» με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης των Διευθύνσεων Β’ και Γ’ Αθήνας. Το σεμινάριο πραγματοποιήθηκε στη Λέσβο από 29 Ιουνίου έως και 2 Ιουλίου 2019 και οργανώθηκε από τις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Β’ και Γ’ Αθήνας με τη συμπαράσταση του Φορέα Ανάπτυξης και Προβολής Ερεσού και του Moυσείου Φυσικής Ιστορίας Απολιθωμένου Δάσους Λέσβου. Στην έναρξη του σεμιναρίου ο Καθηγητής Νίκος Ζούρος, Διευθυντής του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Απολιθωμένου Δάσους Λέσβου, με θέμα «Το Γεωπάρκο Λέσβου» και μέσα από πλούσιο φωτογραφικό υλικό και βίντεο, παρουσίασε αναλυτικά στους εκπαιδευτικούς το Νέο Διεθνές Πρόγραμμα της UNESCO «Παγκόσμια Γεωπάρκα UNESCO» και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Λέσβου που οδήγησαν στην αναγνώρισή της ως Παγκόσμιο Γεωπάρκο UNESCO. Ακολούθησε διάλεξη από την υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Δ.Δ.Ε. Β’ Αθήνας κα. Βαρβάρα Πετρίδου με θέμα «Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στα Παγκόσμια Γεωπάρκα της UNESCO στην Ελλάδα του 21ου αιώνα» και παιχνίδια γνωριμίας και δεσίματος ομάδας. Στο σεμινάριο συμμετείχαν 33 εκπαιδευτικοί διαφόρων ειδικοτήτων από 23 σχολεία των Διευθύνσεων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Β’ και Γ’ Αθήνας, οι οποίοι φιλοξενήθηκαν στην περιοχή της Σκάλας Ερεσού με πρωτοβουλία του κ. Παναγιώτη Μαντζώρου, Προέδρου του Φορέα Ανάπτυξης και Προβολής Ερεσού. Το σεμινάριο οργανώθηκε με πρωτοβουλία των υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Β’ Αθήνας κα. Βαρβάρα Πετρίδου και Γ’ Αθήνας κα. Ιωάννα Ντίνου και καθόλη τη διάρκεια του Σεμιναρίου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης οι εκπαιδευτικοί συνοδεύονταν από την κα. Κωνσταντίνα Μπεντάνα, Υπεύθυνη του Τμήματος Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Απολιθωμένου Δάσους Λέσβου. Η Λέσβος επιλέχθηκε ως τόπος υλοποίησης του Σεμιναρίου λόγω του μοναδικού γεωλογικού, φυσικού και πολιτιστικού της πλούτου, τα οποία έχουν οδηγήσει στην αναγνώρισή της ως Παγκόσμιο Γεωπάρκο UNESCO αλλά και της μεγάλης εμπειρίας της στην οργάνωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων για μαθητές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και φοιτητές Πανεπιστήμιων, τα οποία την καθιστούν ως μοναδικό προορισμό σε παγκόσμιο επίπεδο για την υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Στους συμμετέχοντες δόθηκε εκπαιδευτικό και ενημερωτικό υλικό καθώς και οι χάρτες του Γεωπάρκου Λέσβου που έχει προετοιμάσει το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Απολιθωμένου Δάσους Λέσβου. Στόχος του Φορέα Ανάπτυξης και Προβολής Ερεσού και του Moυσείου Φυσικής Ιστορίας Απολιθωμένου Δάσους Λέσβου ήταν μέσα από τη συγκεκριμένη εκπαιδευτική δράση να προβάλλουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Λέσβου και να γνωρίσουν στους εκπαιδευτικούς σχολείων της Αθήνας τις δυνατότητες υλοποίησης στη Λέσβο προγραμμάτων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης. Παράλληλα, στόχος τους είναι η συγκεκριμένη εκπαιδευτική δράση να αποτελέσει ένα κάλεσμα για την εκπαιδευτική επίσκεψη σχολείων από όλη την Ελλάδα στη Λέσβο.
Γνωριμία των εκπαιδευτικών με το Γεωπάρκο Λέσβου και το Απολιθωμένο Δάσος. Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου οι εκπαιδευτικοί επιμορφώθηκαν σε θέματα που σχετίζονται με τα Παγκόσμια Γεωπάρκα UNESCO και γνώρισαν τις δυνατότητες που προσφέρει η Λέσβος για την υλοποίηση εκπαιδευτικών επισκέψεων. Τους εκπαιδευτικούς συνόδευε καθόλη τη διάρκεια του σεμιναρίου η Υπεύθυνη του Τμήματος Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του Μουσείου κα. Κ. Μπεντάνα. Οι εκπαιδευτικοί δήλωσαν εντυπωσιασμένοι από τη γνωριμία τους με το γεωλογικό και φυσικό περιβάλλον της Λέσβου, το Απολιθωμένο Δάσος Λέσβου, τα πετρώματα της Λέσβου, τη γαστρονομία, τον πολιτισμό αλλά και τα φυσικά φαινόμενα όπως η ηφαιστειότητα, η γεωθερμία, οι σεισμοί, τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν για την υλοποίηση θεματικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων στη Λέσβο. Την πρώτη ημέρα οι εκπαιδευτικοί διασχίζοντας τη Λέσβο από τη Μυτιλήνη μέχρι τη Σκάλα Ερεσού γνώρισαν την ποικιλία των τοπίων και τις δυνατότητες εκπαιδευτικής επίσκεψης αλλά και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους που καθιστούν τη Λέσβο ως ένα ελκυστικό εκπαιδευτικό προορισμό. Παρατήρησαν τους γεωλογικούς σχηματισμούς της περιοχής της Μυτιλήνης και το λεσβιακό ελαιώνα, τον τρόπο δημιουργίας του κόλπου Γέρας, το μεγάλο γεωλογικό ρήγμα την Λάρσου, την ποικιλία των γεωλογικών σχηματισμών και τη σχέση τους με τη βλάστηση. Παράλληλα, επισκέφτηκαν τον Ι.Ν. Αγίου Ραφαήλ, γνώρισαν τα πετρώματα του ωκεάνιου πυθμένα της Τηθύος και το πευκοδάσος της Κεντρικής Λέσβου, τον κόλπο της Καλλονής, τους υγροβιότοπους και την ορνιθοπανίδα, την ακτή του Αριστοτέλη και του Θεόφραστου αλλά και την αλληλεξάρτηση ανάμεσα στους γεωλογικούς σχηματισμούς, τη χλωρίδα και την πανίδα, τα μνημεία και τις κατασκευές του ανθρώπου με τον πολιτισμό της Λέσβου. Στον Αγροτουριστικό Συνεταιρισμό Γυναικών Μεσοτόπου είχαν την ευκαιρία να γευτούν μοναδικής ποιότητας τοπικά προϊόντα, να ενημερωθούν για τον τρόπο παρασκευής τους αλλά και να συμμετάσχουν και οι ίδιοι στην παρασκευή αμυγδαλωτών και παστελιού. Ακολούθως, επισκέφτηκαν τα ηφαίστεια, τους ηφαιστειακούς σχηματισμούς του Μεσοτόπου, τον ηφαιστειακό δόμο Πυθαρίου, την Ακρόπολη της Αρχαίας Ερεσού και τους ηφαιστειακούς σχηματισμούς της περιοχής Ερεσού. Η δεύτερη ημέρα περιλάμβανε γνωριμία με τα μνημεία της Βόρειας Λέσβου, το ηφαιστειακό συγκρότημα του Λεπετύμνου, τον ηφαιστειακό δόμο Μήθυμνας πάνω στον οποίο έχει χτιστεί το κάστρο, τον ηφαιστειακό λαιμό Πέτρας και το μοναδικό τοπίο της περιοχής, αποτέλεσμα της έντονης ηφαιστειακής δραστηριότητας πριν 18 εκατομμύρια χρόνια. Στην Πέτρα επισκέφτηκαν το Συνεταιρισμό Γυναικών, όπου γεύτηκαν παραδοσιακά εδέσματα. Ακολούθησε επίσκεψη στο Πάρκο Απολιθωμένου Δάσους, το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Απολιθωμένου Δάσους Λέσβου και το Πάρκο Σιγρίου, όπου ενημερώθηκαν για τη δημιουργία και μοναδικότητα του Απολιθωμένου Δάσους Λέσβου, τα πρώτα φυτικά απολιθώματα που βρέθηκαν στη Λέσβο ηλικίας 20 εκατομμυρίων χρόνων και την παλαιογεωγραφική εξέλιξη του Αιγαίου. Γνώρισαν στο φυσικό τους χώρο μοναδικής αξίας απολιθωμένα δέντρα και ριζικά συστήματα που πιστοποιούν την αυτοχθονία του Απολιθωμένου Δάσους και περιηγήθηκαν στους μόνιμους εκθεσιακούς χώρους του Μουσείου ενώ μέσα από τις μακέτες και τα εκθέματα του Μουσείου γνώρισαν την εξέλιξη της ζωής στο πέρασμα του γεωλογικού χρόνου. Ιδιαίτερα αναφορά έγινε για τα ευρήματα του Απολιθωμένου Δάσους και τη σημασία τους στην κατανόηση της γεωλογικής ιστορίας και εξέλιξης του Αιγαίου και της Λέσβου.
Στο χώρο του Μουσείου οι εκπαιδευτικοί συμμετείχαν παράλληλα σε βιωματικές εκπαιδευτικές δράσεις συντήρησης απολιθωμάτων και γνωριμίας με το φυσικό φαινόμενο του σεισμού. Η εκπαίδευση των συμμετασχόντων εκπαιδευτικών ολοκληρώθηκε με ενημέρωση για τις μεγάλες υποδομές του Μουσείου όπως η σεισμική τράπεζα και ο εκπαιδευτικός χώρος «Γεώραμα» καθώς και τις εκπαιδευτικές δράσεις που υλοποιούνται για μαθητές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στο χώρο του Μουσείου και τα υπαίθρια Πάρκα Σιγρίου, Πλάκας καθώς και το Θαλάσσιο Πάρκο Νησιώπης από τον Καθηγητή Νίκο Ζούρο, Διευθυντή του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Απολιθωμένου Δάσους Λέσβου. Το Σεμινάριο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ολοκληρώθηκε την Τρίτη 2 Ιουλίου 2019 με δράση υπαίθρου στις περιοχές της Γέρας και του Πλωμαρίου. Οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί γνώρισαν την ιστορίας παραγωγής ελαιολάδου στο Μουσείο – Ελαιοτριβείο Βρανά, τα γεωλογικά και φυσικά μνημεία των περιοχών Γέρας και Πλωμαρίου καθώς και θέματα που σχετίζονται με το ιδιαίτερο φυσικό περιβάλλον των περιοχών αυτών. Παράλληλα, ενημερώθηκαν για την ιστορία και τη διαδικασία της παραγωγής ούζου κατά τη διάρκεια της επίσκεψής τους στο Μουσείο Ούζου της Ποτοποιίας Βαρβαγιάννη. Οι εκπαιδευτικοί, στο τέλος του τετραήμερου επιμορφωτικού σεμιναρίου, δήλωσαν ενθουσιασμένοι από τη γνωριμία τους με το Γεωπάρκο Λέσβου και το Απολιθωμένο Δάσος, την περιήγησή τους στα φυσικά μνημεία της Λέσβου και το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας και τις δυνατότητες για την υλοποίηση εκπαιδευτικών δράσεων και δήλωσαν ότι την επόμενη σχολική χρονιά θα επισκεφτούν τη Λέσβο με ομάδες μαθητών προκειμένου να συμμετάσχουν σε εκπαιδευτικά προγράμματα στη Λέσβο.