Στην Ειδική Έκθεση για την Αειφόρο Ανάκαμψη, η ΔΟΕ παρουσίασε ένα σχέδιο την Πέμπτη (18 Ιουνίου) για την ενίσχυση της οικονομίας με τη βοήθεια του ενεργειακού τομέα από το 2021 έως το 2023. Καταρτίστηκε μαζί με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.
Η έκθεση απευθύνεται σαφώς στις κυβερνήσεις των 30 κρατών μελών της ΔΟΕ. «Ο λόγος για τον οποίο είμαστε τόσο γρήγοροι με την έκθεση είναι ότι οι κυβερνήσεις λαμβάνουν τώρα αποφάσεις με τεράστιες συνέπειες σε σύντομο χρονικό διάστημα», δήλωσε ο Εκτελεστικός Διευθυντής του IEA Fatih Birol.
Η πανδημία είναι μια μοναδική ευκαιρία για μετασχηματισμό βιώσιμων ενεργειακών συστημάτων. «Αλλά εμείς στη ΔΟΕ δεν ζούμε ούτε σε άλλο πλανήτη. Γνωρίζουμε ότι πολλές κυβερνήσεις ανησυχούν κυρίως για τις οικονομίες και τις θέσεις εργασίας τους », δήλωσε ο Μπιρόλ.
Το τελευταίο έτος με την αύξηση των εκπομπών;
Η έκθεση έχει σχεδιαστεί ως ένα οικονομικό πρόγραμμα που στοχεύει κυρίως στην τόνωση των επενδύσεων, υπόσχοντας ετήσια παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη 1,1%.
Οι οικονομολόγοι είχαν υπολογίσει ότι το παγκόσμιο ΑΕΠ θα μπορούσε να μειωθεί έως και 6% το 2020 λόγω της πανδημίας. Η ΔΟΕ φοβάται επίσης ότι οι επενδύσεις σε ενεργειακές υποδομές θα μπορούσαν να μειωθούν κατά 20% φέτος.
Προτείνει λοιπόν να επενδύσει 3 τρισεκατομμύρια δολάρια για τρία χρόνια από δημόσιες και ιδιωτικές πηγές σε ηλεκτροφόρα καλώδια, ανακαίνιση κτιρίων και ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Το ένα τρίτο των χρημάτων προορίζεται για ενεργειακή απόδοση στις μεταφορές, τα κτίρια και τη βιομηχανία.
Αυτό θα διατηρούσε ή θα δημιουργούσε εννέα εκατομμύρια θέσεις εργασίας, επειδή μόνο στον τομέα της ενέργειας, το COVID-19 απειλεί περίπου τρία εκατομμύρια θέσεις εργασίας, σύμφωνα με τη ΔΕΑ. Μια θετική παρενέργεια: εάν οι κυβερνήσεις ακολούθησαν τις συστάσεις, περίπου 4,5 δισεκατομμύρια τόνοι αερίων του θερμοκηπίου θα μπορούσαν να εξοικονομούνται ετησίως.
Η ΔΟΕ υποθέτει ότι οι παγκόσμιες εκπομπές CO2 θα μπορούσαν να μειωθούν κατά 8% φέτος άμεσα ως αποτέλεσμα της μειωμένης οικονομικής παραγωγής. Ωστόσο, λόγω των σημερινών πολύ χαμηλών τιμών για το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, υπάρχει μια απειλή του λεγόμενου φαινομένου της ανάκαμψης, όπως φαίνεται ήδη μετά την οικονομική κρίση του 2008.
«Αλλά αυτό το έτος θα μπορούσε να είναι το τελευταίο έτος κατά το οποίο βλέπουμε αύξηση των εκπομπών CO2», δήλωσε ο Μπιρόλ.
Ο Michael Jacobs, καθηγητής πολιτικής οικονομίας στο Πανεπιστήμιο του Σέφιλντ, το βλέπει ως μια σημαντική θέση της ΔΟΕ. «Για έναν οργανισμό που είναι παραδοσιακά κοντά στη βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου, είναι ένα μεγάλο βήμα να πούμε ότι η επένδυση σε ορυκτές κατασκευές πηγαίνει εντελώς λανθασμένη».
Ωστόσο, λείπουν πιο συγκεκριμένες δηλώσεις. Πρώτον, η ΔΟΕ δεν αναφέρει τις ατομικές δεσμεύσεις των χωρών (NDC) βάσει της Συμφωνίας του Παρισιού, οι οποίες θα πρέπει να χρησιμεύσουν ως βάση για τα μέτρα τόνωσης.
Επιπλέον, δεν υπήρχε καμία αναφορά για την τεράστια εταιρική βοήθεια που έχει ήδη ξεκινήσει: «Θα έπρεπε να είχε καταστεί πολύ σαφές ότι δεν είναι εντάξει η υποστήριξη αεροπορικών εταιρειών ή πετρελαϊκών εταιρειών χωρίς όρους».
15 δισεκατομμύρια για πυρηνική ενέργεια
Το σχέδιο οικονομικής τόνωσης της ΔΟΕ επικεντρώνεται κυρίως στην ενεργειακή απόδοση και στην επέκταση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Οι επενδύσεις σε ηλεκτροφόρα καλώδια θα αυξηθούν κατά 40% και θα ανέλθουν σε 110 δισεκατομμύρια δολάρια. Άλλα 180 δισεκατομμύρια δολάρια πρόκειται να επενδυθούν σε αιολικά και ηλιακά εργοστάσια και 20 δισεκατομμύρια δολάρια σε υδροηλεκτρική ενέργεια.
Σύμφωνα με τον Birol, η πυρηνική ενέργεια είναι επίσης «ένας σημαντικός παράγοντας προσαρμογής στη μείωση των εκπομπών CO2». Επομένως, 15 δισεκατομμύρια δολάρια θα πρέπει να επενδυθούν στη συντήρηση και επέκταση νέων πυρηνικών σταθμών παραγωγής ενέργειας.
Για τη μείωση της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας, οι κυβερνήσεις πρέπει να επενδύσουν συνολικά 250 δισεκατομμύρια ευρώ στην ανακαίνιση κτιρίων, για παράδειγμα ενισχύοντας τις επενδύσεις μέσω δημοπρασιών και επιχορηγήσεων.
Για το σκοπό αυτό, η χρήση καυσίμων με ουδέτερο CO2 και ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα πρέπει να προωθηθεί στον τομέα των μεταφορών και οι δημόσιες μεταφορές θα πρέπει να υποστηρίζονται με 30 δισεκατομμύρια δολάρια. Σύμφωνα με τον IEA, αυτό θα εξοικονομούσε συνολικά δύο εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου ημερησίως σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι.
Ωστόσο, το πρόγραμμα δεν αναφέρει το τέλος της παραγωγής ορυκτών καυσίμων. Αντ 'αυτού, λέγεται ότι οι τρέχουσες πολύ ευνοϊκές τιμές πετρελαίου και φυσικού αερίου προσφέρουν την ευκαιρία να «αποσυναρμολογηθούν αναποτελεσματικές επιδοτήσεις για ορυκτά καύσιμα χωρίς αύξηση των τελικών τιμών κατανάλωσης».
Επιπλέον, πρέπει να γίνουν επενδύσεις σε τεχνολογίες δέσμευσης και αποθήκευσης CO2, για τις οποίες η έκθεση προβλέπει 45 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η ΔΟΕ, που θεωρείται γενικά ως σημαντική φωνή για την ενεργειακή πολιτική πολλών χωρών, έχει επικριθεί στο παρελθόν για το ότι συνέχισε να συμβουλεύει τις κυβερνήσεις να επενδύσουν σε ορυκτά καύσιμα.
Πρέπει να δούμε σε ποιο βαθμό τα κράτη μέλη της ΔΟΕ θα ακολουθήσουν τις συμβουλές του. Ο Jacobs είναι αισιόδοξος ότι αυτό θα συμβεί τουλάχιστον στην ΕΕ. «Αλλά το πρόβλημα είναι οι αναπτυσσόμενες χώρες. Θα χρειαστείτε κάποια βοήθεια. Βοηθήστε τις διεθνείς τράπεζες να είναι απρόθυμες να τους δώσουν », είπε.
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις