ΓΓΕ: Πτώση 13,2% στην τιμή βενζίνης από τον Ιούλιο

Επί ένα μήνα τα κανάλια διατύπωναν την άποψη ότι η λιανική τιμή καυσίμων δεν μειώνεται όσο η διεθνής. Ανακοινώσεις, συνεντεύξεις, κόντρα ανακοινώσεις ρεπορτάζ και δελτία με το ίδιο μοτίβο!

 

Κάποια ρεπορτάζ μάλιστα μιλούσαν για αισχροκέρδεια και για μειώσεις 70% στις διεθνείς τιμές και μόνο 2% στην Ελλάδα!!!

 

Κάτω από τον θόρυβο ο Αν. ΥΠ.ΟΙΚ. κ. Τρ. Αλεξιάδης, δήλωσε ότι θα παραπέμψει τα στοιχεία στην Επι τροπή Ανταγωνισμού να ερευνήσει «γιατί δεν πέφτουν οι τιμές»!

 

Το eea.gr αποφάσισε να διερευνήσει την αλήθεια. Έτσι με τη συμβολή της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος έκανε σχετική έρευνα και διαπίστωσε ότι η πραγματικότητα είναι ακριβώς αντίθετη! Οι λιανικές τιμές στην Ελλάδα μειώθηκαν περισσότερο από τις διεθνείς!

 

Αυτό το διατύπωσε με δύο άρθρα που αναρτήθηκαν στην ιστοσελίδα του ΕΕΑ

 

1) Πέφτουν ταχύτερα οι λιανικές τιμές καυσίμων από τις διεθνείς

 

2)Οι λιανικές τιμές καυσίμων μειώθηκαν περισσότερο από τις διεθνείς!

 

Μετά από τη δημοσίευση των άρθρων, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου - Καταναλωτή (ΓΓΕ-Κ)  έκανε δική τα έρευνα και έβγαλε ανακοίνωση με την οποία στην ουσία διέψευδε τους ισχυρισμούς των καναλιών και δικαίωνε το ee.gr.

 

Σύμφωνα με αυτή, δεν προκύπτουν ενδείξεις για φαινόμενα αισχροκέρδειας στο δίκτυο διακίνησης και εμπορίας της βενζίνης.

 

Η ανακοίνωση

 

"Με αφορμή ανακοινώσεις φορέων του χώρου των πετρελαιοειδών και σχετικά δημοσιεύματα, προκειμένου να προστατεύσουμε τους πολίτες από λανθασμένες εντυπώσεις και απλοϊκές συσχετίσεις των διεθνών τιμών αργού πετρελαίου με την τιμή διάθεσης της βενζίνης, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή παραθέτει τα κύρια σημεία έρευνας που διενεργήθηκε με βάση τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων (www.fuelprices.gr) και διατυπώνει τα συμπεράσματα που προκύπτουν.

 

Τα στοιχεία της έρευνας αναφέρονται στην απλή αμόλυβδη βενζίνη 95 οκτανίων και για το διάστημα από 01/07/2015 έως 31/12/2015.

 

Α. Πρώτη ύλη

 

Η τιμή του αργού πετρελαίου αποτελεί αντικείμενο διαπραγμάτευσης διεθνών χρηματιστηρίων. Το αργό πετρέλαιο τύπου Brent, χρησιμοποιείται συνήθως ως σημείο αναφοράς διεθνώς για την τιμολόγηση και άλλων τύπων αργού.

Σύμφωνα με στοιχεία του ηλεκτρονικού διηπειρωτικού χρηματιστηρίου (ICE) ο χρηματιστηριακός δείκτης του αργού πετρελαίου τύπου Brent υποχώρησε κατά 41,41% κατά το τελευταίο εξάμηνο του 2015 ενώ οι πτωτικές τάσεις συνεχίστηκαν με αποτέλεσμα στις 19/1/2016 η τιμή εκκαθάρισης να έχει πέσει αρκετά κάτω από τα 30 δολάρια (USD) το βαρέλι και συγκεκριμένα στα 28,71 USD. Η κατακόρυφη αυτή πτώση στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου αποδίδεται στους θεμελιώδεις κανόνες της αγοράς και συγκεκριμένα στην υποχώρησης της ζήτησης ως αποτέλεσμα της επιβράδυνσης της κινεζικής οικονομίας και των ανησυχιών για την παγκόσμια ανάπτυξη, καθώς και στην αύξηση της προσφοράς λόγω άρσης των διεθνών κυρώσεων σε βάρος του Ιράν, απροθυμίας της Σαουδικής Αραβίας να περικόψει την παραγωγή και άλλων επιμέρους παραμέτρων.

 

Η τιμή του αργού πετρελαίου διαπραγματεύεται σε δολάριο Αμερικής. Επομένως, οι τιμές αργού πετρελαίου που προμηθεύονται τα διυλιστήρια στην Ελλάδα, επηρεάζονται και από την ισοτιμία του ευρώ έναντι του δολαρίου. Η τάση ενίσχυσης του δολαρίου έναντι του ευρώ, που επικράτησε κατά την εξεταζόμενη περίοδο (περίπου 2%) μετρίασε στην ευρωπαϊκή αγορά τη μείωση που παρατηρήθηκε στις διεθνείς τιμές του αργού.

 

Β. Επεξεργασία – Διανομή – Λιανική Πώληση

 

Στην Ελλάδα, το αργό πετρέλαιο επεξεργάζεται στα διυλιστήρια των ΕΛ.ΠΕ. και της Motor Oil ΜΟΗ +2,06%, οι οποίες αποστέλλουν καθημερινά στο Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων τις τιμές πώλησής τους (ex-factory) αλλά και τις διεθνείς τιμές platts των τελικών προϊόντων πετρελαιοειδών ανατολικής μεσογείου (HCIF MED). Κατά την εξεταζόμενη περίοδο, για την απλή αμόλυβδη βενζίνη, οι τιμές platts, σε €/λτ μειώθηκαν κατά 35,32% ενώ οι μέσες σταθμικές ex-factory τιμές (προ τελών και φόρων, συμπεριλαμβανομένων εξόδων (φορτωτικά) μειώθηκαν κατά 32,87%.

 

Περαιτέρω, οι τιμές των τελικών προϊόντων πετρελαιοειδών επιβαρύνονται με διαφόρων ειδών φόρους και τέλη, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων είναι ανελαστικοί, δηλαδή δεν υπολογίζονται με βάση την τιμή αλλά με βάση την πωλούμενη ποσότητα. Συγκεκριμένα η τιμή της απλής αμόλυβδης βενζίνης επιβαρύνεται με:

• Ανταποδοτικό τέλος ΡΑΕ: 0,21€ ανά 1.000 λίτρα (σταθερό)

• Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ): 670 € ανά κυβικό μέτρο (σταθερό)

• Εισφορά ειδικού λογ/σμού Πετρελαιοειδών: 1,2% επί της τιμής διυλιστηρίου (μεταβλητό)

• Ειδικό Τέλος Δικαιωμάτων Εκτέλεσης Τελωνειακών Εργασιών (ΔΕΤΕ): 0,5% της αξίας του αθροίσματος της τιμής διυλιστηρίου και του ΕΦΚ (ημι- μεταβλητό)

• Φόρο Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ): 23% επί του συνόλου της τιμής διυλιστηρίου, των μικτών ονομαστικών περιθωρίων κέρδους και των ανωτέρω φορολογικών επιβαρύνσεων (ημί-μεταβλητό).

 

Τέλος, τα έξοδα λειτουργίας και τα περιθώρια κέρδους των εταιρειών εμπορίας και των πρατηρίων λιανικής πώλησης προστίθενται στα ανωτέρω και έτσι διαμορφώνεται η τελική τιμή λιανικής πώλησης. Κατά την εξεταζόμενη περίοδο οι μεσοσταθμικές πανελλαδικές τιμές πώλησης των εταιρειών εμπορίας , σύμφωνα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων, σημείωσαν πτώση κατά 14,09% (1,526 σε 1,311 €/λτ) ενώ οι μέσες τιμές λιανικές πώλησης στα πρατήρια μειώθηκαν κατά 13,16% (από 1,581 σε 1,373 €/λτ)

 

Στον παρακάτω πίνακα αναγράφονται λεπτομερώς τα ανωτέρω.

 

 

1/7/2015

Τιμες σε €/λτ

31/12/2015

Τιμες σε €/λτ

Διαφορά
σε €/λτ

% Διαφορά

PLATTS HCIF MED (€/ΛΤ)

0,477

0,3085

-0,1685

-35,32%

Μέση Τιμή Διυλιστηρίων
(σε €/ΛΤ)

0,499

0,335

-0,1640

-32,87%

Ανταποδοτικό Τέλος ΡΑΕ (σε €/ΛΤ)

0,00021

0,00021

0,0000

0,00%

Ειδικός Φόρος Καταναλωσης -ΕΦΚ (σε €/ΛΤ)

0,67

0,67

0,0000

0,00%

Εισφ. "Ειδικού Λογ. Πετρελαιοειδών"
(σε €/ΛΤ)

0,005988

0,00402

-0,0020

-32,87%

ΔΕΤΕ (σε €/ΛΤ)
ΣΤΑΘΕΡΟ ΜΕΡΟΣ

0,00335

0,00335

0,0000

0,00%

ΔΕΤΕ (σε €/ΛΤ)
ΜΕΤΑΒΛΗΤΟ ΜΕΡΟΣ

0,002495

0,001675

-0,0008

-32,87%

ΦΠΑ 23% ΣΤΑΘΕΡΟ ΜΕΡΟΣ

0,1549188

0,1549188

0,0000

0,00%

ΦΠΑ 23%
ΜΕΤΑΒΛΗΤΟ ΜΕΡΟΣ

0,140715346

0,101821037

-0,0389

-27,64%

ΣΥΝΟΛΟ ΣΤΑΘΕΡΩΝ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΕΩΝ

0,8284788

0,8284788

0,0000

0,00%

ΣΥΝΟΛΟ ΜΕΤΑΒΛΗΤΩΝ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΕΩΝ

0,149198346

0,107516037

-0,0417

-27,94%

Σύνολο Επιβαρύνσεων

0,977677146

0,935994837

-0,0417

-4,26%

Έξοδα και κερδοφορία Ετ. Εμπορίας και Πρατηρίων (σε €/ΛΤ)

0,104322854

0,102005163

-0,0023

-2,22%

Μέση Σταθμική τιμή χονδρικής πώλησης*

1,526

1,311

-0,2150

-14,09%

Μέση Λιανική Τιμή επόμενης ημέρας (σε €/ΛΤ)

1,581

1,373

-0,2080

-13,16%

Συμπερασματικά:
• Κατά την διάρκεια της υπό εξέταση περιόδου, οι τιμές διυλιστηρίων αποτελούν κατά μέσο όρο το 27% των λιανικών τιμών πώλησης, οι σταθερές επιβαρύνσεις το 57%, οι μεταβλητές το 8,5% ενώ τα έξοδα λειτουργίας και η κερδοφορία των εταιρειών εμπορίας και των πρατηρίων το 7,5% κατά την εξεταζόμενη περίοδο. Συνεπώς η μεταβολή των ex-factory τιμών των διυλιστηρίων επηρεάζει κατά 30% περίπου την τελική τιμή πώλησης της βενζίνης στον καταναλωτή.
• Οι συνολικές επιβαρύνσεις ανέρχονται σε 0,93 έως 0,98 € ανά λίτρο κάτι που θέτει «κατώφλι» στην λιανική τιμή πώλησης.
• Τα στάδια διύλισης, διανομής και εμπορίας αναλαμβάνονται από επιχειρήσεις, η λειτουργία των οποίων ενέχει κόστη (μέρος των οποίων είναι και αυτά ανελαστικά) και λογικό περιθώριο κέρδους. Με άλλα λόγια ακόμα και αν, σε εντελώς υποθετικό πλαίσιο, οι διεθνείς τιμές πετρελαίου μηδενιστούν, η λιανική τιμή πώλησης δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να είναι μηδενική.
• Σύμφωνα με τα ανωτέρω στοιχεία, οι τιμές διυλιστηρίων μειώθηκαν κατά την εξεταζόμενη περίοδο κατά 16,40 λεπτά του ευρώ (-32,87%) και η μέση λιανική τιμή της επόμενης μέρας μειώθηκε κατά 20,8 λεπτά του ευρώ (-13,16%). Δηλαδή σε απόλυτα νομισματικά μεγέθη η μείωση στις λιανικές τιμές ήταν μεγαλύτερη από τη μείωση στις τιμές ex-factory και ποσοστιαία αντιστοιχεί 39,2% της ποσοστιαίας μείωσης της ex-factory τιμής.
 
Από τα παραπάνω στοιχεία δεν προκύπτουν ενδείξεις για φαινόμενα αισχροκέρδειας στο δίκτυο διακίνησης και εμπορίας της βενζίνης. Παραμένει, βεβαίως, ως βασική προτεραιότητα η πάταξη του λαθρεμπορίου και των φαινομένων νοθείας συνολικά στα πετρελαιοειδή, πράγμα που μπορεί να αντιμετωπιστεί δραστικά, μεταξύ άλλων και με την εγκατάσταση του συστήματος εισροών – εκροών σε όλο το φάσμα διακίνησης των πετρελαιοειδών".
 

 

 

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις