Η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος, με επιστολή της προς το Γενικό Γραμματέα Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, κ. Αντώνη Παπαδεράκη, επανέρχεται σε ένα πάγιο αίτημά της, να επαναφερθούν σε ισχύ οι διατάξεις απαγόρευσης πωλήσεων κάτω του κόστους.
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει, με την παρ. 8 του άρθρου 248 του νόμου 4072/12 (ΦΕΚ 86 Α/11-4-2012) : «Βελτίωση επιχειρηματικού περιβάλλοντος - Νέα εταιρική μορφή - Σήματα - Μεσίτες Ακινήτων - Ρύθμιση θεμάτων ναυτιλίας, λιμένων και αλιείας και άλλες διατάξεις», καταργήθηκε η διάταξη του άρθρου 24 του ν. 2941/2001 (Α΄ 201) με τίτλο «Πωλήσεις κάτω του κόστους», όπως διαμορφώθηκε με το άρθρο 15 του ν. 3377/05, ΦΕΚ 202 Α΄.
Η κατάργηση αυτή επέφερε σοβαρότατα προβλήματα στην λιανική αγορά καυσίμων με κυριότερα την νομιμοποίηση αθέμιτων πρακτικών ανταγωνισμού και την ευκολία πωλήσεων παρανόμως ληφθέντων καυσίμων (λαθρεμπόριο).
Η Ομοσπονδία μας, εξ αρχής επεσήμανε τις παρενέργειες που θα έχει η κατάργηση αυτή, δεδομένου ότι κυκλώματα ολόκληρα την ανέμεναν για να αλώσουν την αγορά με παράνομα καύσιμα.
Παρατηρήθηκαν αμέσως φαινόμενα όπως η πώληση καυσίμων στην τιμή διυλιστηρίου ή και κάτω από αυτή. Σε επανειλημμένα διαβήματά μας για πραγματοποίηση ελέγχων, τα ελεγκτικά όργανα «δεν διαπίστωναν καμία παράβαση»! Φυσικό ήταν αφού νομιμοποιήθηκε η πώληση κάτω του κόστους παρότι γίνεται ευκόλως αντιληπτό ότι σε είδη όπως τα καύσιμα, αυτή η πολιτική που αξιοποιούν μεγάλες πολυεθνικές με χιλιάδες κωδικούς εμπορευμάτων, είναι αδύνατο να εφαρμοστεί. Το πρατήριο καύσιμων έχει ως κύριο, και μοναδικό πολλές φορές, είδος πώλησης και εσόδων τα καύσιμα και μόνο από εκεί μπορεί να επιβιώσει, καλύπτοντας τα έξοδα λειτουργίας και το ελάχιστο κέρδος για τους ιδιοκτήτες. Με επιχειρηματικούς και λογιστικούς όρους είναι αδύνατη η πώληση, και μάλιστα για μεγάλες περιόδους, σε τιμές κάτω ή στο κόστος διυλιστηρίου.
Το αποτέλεσμα ήταν να φουντώσει το λαθρεμπόριο, το δημόσιο να ζημιώσει από φόρους, οι νόμιμοι βενζινοπώλες να αδυνατούν να αντεπεξέλθουν και να κλείνουν τα πρατήρια και οι καταναλωτές να εξαπατούνται. Τελικώς οι πωλήσεις κάτω του κόστους έχουν πολύ υψηλό κόστος για την οικονομία, την κοινωνία, τα δημόσια έσοδα και των κλάδο των βενζινοπωλών. Είναι καιρός να τεθεί τέρμα σε αυτή την νομοθετημένη αυθαιρεσία.
Η πρόταση
Θα παρακαλούσαμε όπως επανεξετάσετε την επαναφορά των διατάξεων απαγόρευσης πωλήσεων κάτω του κόστους, με την τελευταία τους μορφή και συγκεκριμένα:
Πωλήσεις κάτω του κόστους.
1. Απαγορεύεται η πώληση εμπορευμάτων σε τιμές κάτω του κόστους αγοράς, όταν αυτή θέτει υπό διακινδύνευση ορισμένη αγορά ή θίγει κατά τρόπο ουσιώδη τις αρχές του ανταγωνισμού και τα συμφέροντα των
2. Ως κόστος αγοράς θεωρείται η τιμή μονάδας του προϊόντος, που αναγράφεται στο τιμολόγιο του προμηθευτή, αφαιρουμένων των εκπτώσεων που αναφέρονται στο τιμολόγιο ή αποδεικνύονται με πιστωτικά σημειώματα, ανεξάρτητα αν οι εκπτώσεις είναι βασικές ή εξαρτώνται από τον κύκλο εργασιών ή αναφέρονται σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, συνυπολογιζομένων στο κόστος του Φ.Π.Α. και των λοιπών δασμών και φόρων, που τυχόν επιβάλλονται, καθώς και των μεταφορικών, εφόσον δεν εμπεριέχονται στην τιμολογιακή τιμή