Πως θα αντιμετωπιστούν οι λεγόμενες διπλές ασφαλιστικές εισφορές.
Του Οικονομικού Επόπτη του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, φοροτεχνικού, Παναγιώτη Παντελή
Σε συνεργασία με τον φοροτεχνικό Ηλία Χατζηγεωργίου
Το αμέσως επόμενο στοίχημα των επαγγελματιών δεν είναι άλλο από το νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο, το οποίο αναμένεται να βγει προς διαβούλευση έως τα τέλη Ιανουαρίου και αφού γίνουν οι απαιτούμενες διαδικασίες θα καταλήξει προς ψήφιση.
Πάντως τα δεδομένα που θα εμπεριέχει είναι λίγο πολύ γνωστά, αφού θα προβλέπει την αποσύνδεση των εισφορών των επαγγελματιών από το εισόδημα τους. Το ποσοστό του 20,33% επί των κερδών θα αντικατασταθεί από έξι συν μία κλίμακες πληρωμής των ασφαλιστικών εισφορών. Αναφέρουμε το «συν μία» γιατί θα υπάρχει και μία μικρότερη κλίμακα από αυτή της ελάχιστης η οποία θα αφορά τους νέους ελεύθερους επαγγελματίες, την οποία θα μπορούν να επιλέξουν για τα πρώτα χρόνια λειτουργίας της επιχείρησης τους. Οι υπόλοιπες έξι κλίμακες – ασφαλιστικές κλάσεις, θα είναι σταθερές και θα επιλέγονται μετά από αίτηση του επαγγελματία. Δηλαδή, θα είναι καθαρά θέμα επιλογής το ύψος των εισφορών που θα πληρώνει ο επαγγελματίας. Η επιλογή αυτή δε θα επηρεάζεται ούτε από τα χρόνια ασφάλισης του, αφού δεν θα παίζουν ρόλο στην επιλογή του.
Βέβαια σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να γίνεται ένα «ζύγισμα» από τον ασφαλισμένο πριν καταλήξει στην επιλογή του, αφού θεωρητικά μέχρι στιγμής – πρακτικά στο μέλλον, η σύνταξη θα είναι συνεπαγόμενη των ασφαλιστικών εισφορών που έχουν πληρωθεί στο σύνολο του ασφαλιστικού βίου του υποψήφιου συνταξιούχου. Βάσει αυτού, η επιλογή της κατώτερης κλάσης ίσως δεν θα πρέπει να είναι αυτοσκοπός, δεδομένου ότι θα επηρεάζει τις συντάξιμες αποδοχές.
Από την άλλη, το κρίσιμο ερώτημα που δημιουργείται είναι πως θα αντιμετωπιστούν οι λεγόμενες διπλές ασφαλιστικές εισφορές. Από το 2017 και μετά, ο γενικός κανόνας που ισχύει είναι ότι πληρώνονται ασφαλιστικές εισφορές για κάθε δραστηριότητα που κάνει ο φορολογούμενος. Δηλαδή, αν κάποιος είναι μισθωτός και παράλληλα έχει ατομική επιχείρηση ή είναι μέλος σε εταιρεία, δε προβλέπεται απαλλαγή εισφορών για κάποια από τις δραστηριότητες του, αλλά επιβάλλονται εισφορές για κάθε πηγή εισοδήματος με μοναδικό περιορισμό αυτή των μέγιστων μηνιαίων ασφαλιστικών εισφορών.
Σύμφωνα με τα όσα ακούγονται και αυτό το καθεστώς πρόκειται να αλλάξει, αφού φαίνεται να πηγαίνουμε στη λογική της επιβολής μίας εισφοράς, με μοναδική προϋπόθεση να πληρώνεται το ελάχιστο ποσό της πρώτης κλάσης από την άλλη πηγή ασφαλιστικών εισφορών. Όταν αυτό δεν καλύπτεται, θα ζητάτε να πληρωθεί η διαφορά από την κατώτατη τάξη. Βάσει αυτού, φαίνεται ότι θα ισχύσει ένα ακόμα καλύτερο καθεστώς από αυτό που ίσχυε πριν το 2017. Να θυμίσουμε ότι με το παλαιότερο καθεστώς για να πάρει απαλλαγή κάποιος από τις εισφορές του δεύτερου ταμείου έπρεπε να είναι νέος ασφαλισμένος, μετά το 1993 δηλαδή, και παράλληλα να έχει πλήρη ασφάλιση στον άλλο ασφαλιστικό φορέα, δηλαδή να έχει 25 ένσημα.
Με αφορμή όμως το αναμενόμενο ασφαλιστικό νομοσχέδιο θα πρέπει να τονίσουμε και κάτι πολύ σημαντικό. Η εφαρμογή των διατάξεων του Ν. 4387/2016, δεν περιόρισε τα προβλήματα μόνο στο χρηματικό σκέλος της όλης υπόθεσης, αλλά δημιούργησε και άπειρα προβλήματα στους επαγγελματίες και στους υπαλλήλους των ταμείων, γεννώντας ακόμα ένα τμήμα της γραφειοκρατίας που ήρθε να προστεθεί στην ήδη υπάρχουσα.
Το ασφαλιστικό κινδύνευσε και έφτασε κατά πολύ να χαρακτηριστεί ως ο κυριότερος λόγος ώστε να μην επιχειρεί και να μην επενδύει κάποιος στην χώρα μας, αφού εκτός των υπέρογκων εισφορών το «πακέτο» εμπεριείχε και την τεράστια ταλαιπωρία της γραφειοκρατίας.
Σε αρκετά άρθρα που έχουμε γράψει, όπως για παράδειγμα «τα προβλήματα με την εκκαθάριση στον ΕΦΚΑ», «τι ισχύει με τις ασφαλιστικές εισφορές των διαχειριστών Ο.Ε., Ε.Ε. και Ε.Π.Ε.», «o ΕΦΚΑ της γραφειοκρατίας», αλλά και σε πολλά άλλα στο παρελθόν, είχαμε αφιερωθεί στην ανάδειξη των προβλημάτων, γραφειοκρατικών και μη, που δημιουργούνταν στα ασφαλιστικά ταμεία.
Ο νέος ασφαλιστικός νόμος δε γνωρίζουμε αν θα προβλέπει την επίλυση όλων των προβλημάτων, όμως θα πρέπει φυσικά να κινείται προς αυτή την κατεύθυνση. Ο ευκολότερος τρόπος υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών είναι ίσως η αρχή, μιας και πολλές φορές τα προβλήματα δημιουργούνταν από τον τρόπο υπολογισμού των εισφορών, όπου μέχρι την εκκαθάριση τους για το έτος, αυτές ήταν εικονικές. Τα προβλήματα που δημιουργούσε αυτή η διαδικασία ήταν υπέρογκα, καθότι μετέφερε το πρόβλημα και σε άλλες υπηρεσίες και διαδικασίες. Πόσες εγκύκλιοι άραγε έχουν εκδοθεί από το Υπουργείο Οικονομικών, ώστε να προβλεφθεί σωστά η καταχώρηση των εισφορών των επαγγελματιών και έτσι να προκύψουν σωστά φορολογικά αποτελέσματα;
Επίσης, πόσες ώρες άραγε έχουμε φάει στις ουρές για να εκδώσουμε το περιβόητο χαρτί για την προσθήκη ΚΑΔ και τελικά αυτό δε μπορούσε να εκδοθεί διότι φαίνονταν απλήρωτες οι εικονικές προκαταβολικές ασφαλιστικές εισφορές;
Τέλος, κανείς δε νομίζω να μπορεί να ξεχάσει το κυνήγι των εγγράφων ώστε να μπορέσει να γίνει η εγγραφή του νέου ασφαλισμένου στον ΕΦΚΑ. Πόσοι άραγε δαπάνησαν άπειρες εργατοώρες για να βρουν και να «κουμπώσουν» τα αναγραφόμενα στον κωδικό 659 της φορολογικής δήλωσης (τόκοι τραπεζών, μετοχές, μερίσματα κλπ.) που όλα πριν το 2013 δηλώνονταν σε έναν κωδικό; Το γεγονός ότι πρόκειται για χρήσεις που για την εφορία έχουν παραγραφεί, άρα τα παραστατικά μπορεί να μην υπάρχουν, αποτελούσε και αποτελεί μία μικρή και ασήμαντη λεπτομέρεια για τα ασφαλιστικά ταμεία.
Όλα αυτά τα προβλήματα μεταφέρονταν και μεταφέρονται και σε άλλες υπηρεσίες. Φανταζόμαστε ότι άπειρες μεταβολές νομικών προσώπων στην εφορία έχουν «κολλήσει» γιατί για παράδειγμα, δε βρίσκονται τα παραστατικά της δήλωσης του 2010, ενός από τους νέους εταίρους. Η μη εύρεση των παραστατικών, καθιστούσε αδύνατη την έκδοση σχετικής βεβαίωσης, άρα την ολοκλήρωση της μεταβολής του νομικού προσώπου στην εφορία. Μέχρι όμως να βρεθούν τα περιβόητα παραστατικά, η εφορία, το ΙΚΑ και ο ΣΕΠΕ γνώριζαν άλλους εταίρους και άλλον διαχειριστή, αφού η μεταβολή δε μπορούσε να ολοκληρωθεί και έτσι παρέμενε η εταιρεία σταθερά με την ίδια σύνθεση, ασχέτως αν το ΓΕΜΗ την εμφάνιζε τελείως διαφορετικά.
Το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών, προσπαθώντας να βρει λύση στο πρόβλημα, πρότεινε στη συνάντηση που είχε η διοικητική του επιτροπή με τον Υφυπουργό Οικονομικών κο Βεσυρόπουλο, στην οποία παρευρισκόμουν και εγώ προσωπικά, ότι θα πρέπει να βρεθεί τρόπος απεμπλοκής των υπηρεσιών του Υ.Ο. από αυτές του ΕΦΚΑ, γιατί η σχέση αυτή μόνο προβλήματα δημιουργεί.
Εκτός αυτού όμως, θα πρέπει και από τη μεριά του ΕΦΚΑ, σε συνεργασία φυσικά με τον αρμόδιο Υπουργό Εργασίας, να βρεθούν τρόποι ώστε όλα τα γραφειοκρατικά προβλήματα να εκλείψουν, με σκοπό να πάμε σε μία εποχή όπου ο ΕΦΚΑ θα ανακαλύψει και αυτός πλήρως την χαρά του διαδικτύου. Σίγουρα για να γίνει αυτό θα χρειαστεί μεγάλη προσπάθεια από όλους και κυρίως θα χρειαστεί να αλλαχτούν νοοτροπίες πολλών ετών, αλλά νομίζουμε ότι θα αξίζει τον κόπο…
Πηγή: www.e-forologia.gr