Το πρόγραμμα προωθεί την ποιότητα των προϊόντων εφαρμόζοντας πρότυπα μάρκετινγκ και υποστηρίζοντας λειτουργικά μέτρα.
Η ΕΕ υποστηρίζει ενεργά τον τομέα των οπωροκηπευτικών μέσω του συστήματος διαχείρισης της αγοράς με τέσσερις γενικούς στόχους:
- έναν πιο ανταγωνιστικό και προσανατολισμένο στην αγορά τομέα χάρη στις οργανώσεις παραγωγών
- λιγότερες διακυμάνσεις που σχετίζονται με την κρίση στο εισόδημα των παραγωγών
- μεγαλύτερη κατανάλωση φρούτων και λαχανικών στην ΕΕ
- αυξημένη χρήση φιλικών προς το περιβάλλον καλλιεργειών και τεχνικών παραγωγής
Οργανώσεις παραγωγών
Οι οργανώσεις παραγωγών (PO) είναι οι βασικοί παράγοντες του καθεστώτος οπωροκηπευτικών και οι καλλιεργητές ενθαρρύνονται να συνεργαστούν μαζί τους για να ενισχύσουν τις θέσεις τους στην αγορά. Το καθεστώς φρούτων και λαχανικών της ΕΕ υποστηρίζει ΟΠ για την εφαρμογή επιχειρησιακών προγραμμάτων με χρηματοδοτικές συνεισφορές.
Σε ορισμένες περιφέρειες της ΕΕ, για μια μεταβατική περίοδο, ομάδες παραγωγών φρούτων και λαχανικών (ΠΓ) που σχηματίζονται με πρωτοβουλία των καλλιεργητών μπορούν να λάβουν οικονομική βοήθεια για να τους βοηθήσουν να αποκτήσουν αναγνώριση ως οργανώσεις παραγωγών.
Το καθεστώς των ΟΠ απαιτεί από τις εθνικές αρχές να αναγνωρίζουν οποιαδήποτε ομάδα παραγωγών που υποβάλλει αίτηση για καθεστώς ΟΠ, εάν πληρούν τις απαιτήσεις:
- να είναι εθελοντική
- να συμβάλλουν στους γενικούς στόχους του καθεστώτος
- να αποδείξει τη χρησιμότητά του από το εύρος και την αποτελεσματικότητα των υπηρεσιών που προσφέρονται στα μέλη
Πρόληψη κρίσεων
Για τη μείωση των διακυμάνσεων των εισοδημάτων των παραγωγών που προκαλούνται από κρίσεις, διατίθεται χρηματοδότηση από την ΕΕ για μέτρα πρόληψης και διαχείρισης κρίσεων που εφαρμόζονται από ΟΠ στο πλαίσιο των επιχειρησιακών τους προγραμμάτων.
Η χρηματοδότηση είναι διαθέσιμη για την ακόλουθη ποικιλία δράσεων.
1. Απόσυρση αγοράς
Κατά την απόσυρση προϊόντων από την αγορά, χωρίς τη διάθεσή τους προς πώληση, τα χρήματα διατίθενται υπό αυστηρούς κανόνες.
Για 16 κύρια προϊόντα, τα μέγιστα ποσά υποστήριξης για αναλήψεις - συμπεριλαμβανομένων τόσο των συνεισφορών ΕΕ όσο και των ΟΠ
Εάν οποιαδήποτε χώρα αποφασίσει να επιτρέψει την απόσυρση άλλων προϊόντων, πρέπει να ορίσει μέγιστα ποσά υποστήριξης για αυτά. Για κάθε προϊόν, οι αποσύρσεις δεν μπορούν να υπερβούν το 5% του όγκου παραγωγής που διατίθεται στο εμπόριο από την ΟΠ (οι όγκοι που πρόκειται να διανεμηθούν δωρεάν εξαιρούνται από αυτόν τον υπολογισμό).
2. Πράσινη συγκομιδή και μη συγκομιδή
Η πράσινη συγκομιδή αναφέρεται σε πλήρη συγκομιδή μη εμπορεύσιμων (αλλά όχι κατεστραμμένων) προϊόντων σε μια δεδομένη καλλιεργημένη περιοχή, πριν από την κανονική συγκομιδή. Η μη συγκομιδή αναφέρεται στη μη λήψη εμπορικής παραγωγής από την καλλιεργούμενη περιοχή κατά τη διάρκεια του κανονικού κύκλου παραγωγής και δεν περιλαμβάνει καταστροφή προϊόντων λόγω κλιματολογικού γεγονότος ή ασθένειας. Και τα δύο μέτρα ενδέχεται να μην έχουν περιβαλλοντικές ή φυτοϋγειονομικές επιπτώσεις.
Και τα δύο μέτρα πρέπει να είναι επιπρόσθετα και διαφορετικά από τις συνήθεις πρακτικές καλλιέργειας. Δεν μπορούν και οι δύο να χρησιμοποιηθούν για το ίδιο προϊόν και την ίδια περιοχή σε οποιοδήποτε δεδομένο έτος ή σε 2 συνεχόμενα χρόνια.
Οι χώρες που επιτρέπουν πρέπει να εγκρίνουν λεπτομερείς κανόνες για την εφαρμογή και τον έλεγχο.
Τα ποσά αποζημίωσης (συμπεριλαμβανομένων των συνεισφορών ΕΕ και ΟΠ) πρέπει να καθορίζονται ανά εκτάριο από τις εθνικές αρχές, ώστε να καλύπτουν είτε:
μόνο πρόσθετα κόστη που προκύπτουν από τη συγκομιδή (συμπεριλαμβανομένης της περιβαλλοντικής και φυτοϋγειονομικής διαχείρισης), ή
όχι περισσότερο από το 90% του μέγιστου επιπέδου υποστήριξης για ανάληψη.
3. Προώθηση, επικοινωνία και εκπαίδευση
Οι χώρες που επιτρέπουν αυτά τα μέτρα πρέπει να υιοθετήσουν λεπτομερείς κανόνες για την εφαρμογή τους. Οποιαδήποτε δράση στο πλαίσιο μέτρων προώθησης / επικοινωνίας πρέπει να είναι επιπρόσθετη σε οποιαδήποτε συνεχιζόμενη δράση προώθησης / επικοινωνίας που εφαρμόζεται από την ενδιαφερόμενη ΟΠ.
4. Ασφάλιση συγκομιδής
Διατίθεται χρηματοδότηση από την ΕΕ για την ασφάλιση συγκομιδής που διαχειρίζεται μια ΟΠ ή τα δικά της μέλη για τη διασφάλιση των εισοδημάτων των μελών και την κάλυψη των απωλειών στην αγορά που προκαλούνται από φυσικές καταστροφές, κλιματολογικά γεγονότα, ασθένειες ή προσβολές από παράσιτα. Οι εθνικές αρχές πρέπει να υιοθετήσουν λεπτομερείς κανόνες για την ασφάλιση συγκομιδής, ιδίως για να διασφαλίσουν ότι δεν στρεβλώνει τον ανταγωνισμό στην ασφαλιστική αγορά.
Μπορούν επίσης να συνεισφέρουν επιπλέον εθνική χρηματοδότηση. Ωστόσο, η συνολική δημόσια υποστήριξη για ασφάλιση συγκομιδής (ΕΕ συν εθνικό) δεν μπορεί να υπερβεί τα ακόλουθα ποσοστά ασφαλίστρων που καταβάλλουν οι παραγωγοί:
80% του ασφαλίστρου για ασφάλιση αποκλειστικά έναντι ζημιών λόγω δυσμενών κλιματολογικών γεγονότων που μπορούν να θεωρηθούν φυσικές καταστροφές.
50% του ασφαλίστρου για την ασφάλιση φυσικών καταστροφών και άλλων απωλειών λόγω δυσμενών κλιματολογικών συμβάντων ή έναντι ζωικών / φυτικών ασθενειών ή προσβολών από παράσιτα.
Τα μέτρα ασφάλισης συγκομιδής ενδέχεται να μην καλύπτουν τις πληρωμές ασφάλισης που αποζημιώνουν τους παραγωγούς για περισσότερο από το 100% της απώλειας εισοδήματος που υπέστη, λαμβάνοντας υπόψη οποιαδήποτε αποζημίωση από άλλα σχετικά συστήματα στήριξης. Τα μέτρα μπορούν να παρέχουν υποστήριξη για το διοικητικό κόστος της δημιουργίας ή της αναπλήρωσης των αμοιβαίων κεφαλαίων.
Η χρηματοδότηση της ΕΕ διατίθεται κατά τα πρώτα 3 χρόνια λειτουργίας του αμοιβαίου κεφαλαίου.
5. Καθοδήγηση
Διατίθεται 100% οικονομική βοήθεια στην ΕΕ για μεταφορά γνώσεων σχετικά με μέτρα πρόληψης και διαχείρισης κρίσεων από έμπειρους ΟΠ ή ΑΠΟ σε όλη την ΕΕ σε κατώτερους ΟΠ, ΠΓ ή μεμονωμένους παραγωγούς (οι τελευταίοι βρίσκονται σε περιοχές με ποσοστό οργάνωσης μικρότερο από 20%). Επιπλέον, για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας που συνδέεται με την εφαρμογή αυτών των μέτρων, μπορεί επίσης να προωθήσει τη σύσταση νέων οργανώσεων παραγωγών, τη συγχώνευση υφιστάμενων ή τη δυνατότητα μεμονωμένων παραγωγών να ενταχθούν σε μια υπάρχουσα οργάνωση παραγωγών · δημιουργώντας ευκαιρίες δικτύωσης για καθοδήγηση παρόχων και παραληπτών, για ενίσχυση συγκεκριμένων καναλιών μάρκετινγκ ως μέσου πρόληψης και διαχείρισης κρίσεων.
6. Αναφύτευση οπωρώνων
Μετά την υποχρεωτική εκρίζωση, υποστηρίζεται η αναφύτευση οπωρώνων.
7. Αποτελεσματικότερη διαχείριση
Οι χώρες μπορούν να υποστηρίξουν επενδύσεις καθιστώντας τη διαχείριση των όγκων που διατίθενται στην αγορά πιο αποτελεσματική.
Μεγαλύτερη κατανάλωση
Ένα σχολικό πρόγραμμα φρούτων έχει δημιουργηθεί για την προώθηση της κατανάλωσης φρούτων και λαχανικών από τα παιδιά. Παρέχεται επίσης υποστήριξη για δωρεάν διανομή φρούτων και λαχανικών σε σχολεία, νοσοκομεία και φιλανθρωπικά ιδρύματα. Άλλες δραστηριότητες που προωθούν την κατανάλωση στο πλαίσιο των επιχειρησιακών προγραμμάτων της ΟΠ μπορούν επίσης να λάβουν υποστήριξη.
Ως μέτρο διαχείρισης κρίσεων, όταν οι καλλιεργητές αποσύρουν προϊόντα από την αγορά, μπορούν να λάβουν χρηματοδότηση βάσει του καθεστώτος της ΕΕ για τη διάθεσή τους. Αυτό περιλαμβάνει τη δωρεάν παραγωγή προϊόντων στους ακόλουθους φορείς:
- αναγνωρισμένοι φιλανθρωπικοί φορείς και ιδρύματα, για χρήση στη δουλειά τους βοηθώντας τους μειονεκτούντες
- ποινικά ιδρύματα, σχολεία / δημόσια εκπαιδευτικά ιδρύματα, στρατόπεδα διακοπών για παιδιά, νοσοκομεία και σπίτια ηλικιωμένων.
Οι εθνικές αρχές πρέπει να ορίσουν ποιοι οργανισμοί μπορούν να λάβουν δωρεάν προϊόντα και να διασφαλίσουν ότι οι ποσότητες που λαμβάνουν είναι επιπρόσθετες (δηλαδή δεν αντικαθιστούν) τις ποσότητες που συνήθως αγοράζουν αυτοί οι οργανισμοί.
Η ΕΕ χρηματοδοτεί το 100% της δωρεάν διανομής (σε σύγκριση με το 50 ή το 60% για άλλες χρήσεις αποσυρθέντων προϊόντων), για ποσότητες έως 5% του συνολικού όγκου της PO. Αυτό αποτελείται από τα ακόλουθα:
- αποζημίωση καταβληθείσα σε € / 100 kg αποσυρθέντων προϊόντων (με καθορισμένα ανώτατα ποσά για τα κύρια 16 προϊόντα)
- κατ 'αποκοπή ποσά για διοικητικό κόστος (μεταφορά, διαλογή και συσκευασία).
Οι εθνικές αρχές πρέπει να λάβουν όλα τα απαραίτητα μέτρα για να διευκολύνουν την επαφή και τη συνεργασία μεταξύ των ΟΠ και των φορέων που έχουν εγκρίνει για να λάβουν δωρεάν προϊόντα.
Πρότυπα μάρκετινγκ
Τα πρότυπα μάρκετινγκ εφαρμόζονται σε ορισμένα προϊόντα για την προώθηση της ποιότητας. Ο αριθμός των συγκεκριμένων προτύπων έχει μειωθεί από 36 σε 10, που εφαρμόζεται στα ακόλουθα φρούτα και λαχανικά:
μήλα, εσπεριδοειδή, ακτινίδια, μαρούλια κατσαρά φύλλα και πλατύφυλλα, ροδάκινα και νεκταρίνια, αχλάδια
φράουλες, πιπεριές, επιτραπέζια σταφύλια, ντομάτες.
Υπάρχουν ορισμένα προϊόντα που δεν καλύπτονται πλέον από συγκεκριμένα πρότυπα: βερίκοκα, αγκινάρες, σπαράγγια, μελιτζάνες, αβοκάντο, φασόλια, λαχανάκια Βρυξελλών, καρότα, κουνουπίδι, κεράσια, κολοκυθάκια, αγγούρια, καλλιεργημένα μανιτάρια, φουντούκια με κέλυφος, λάχανα με κεφάλια, πράσα, πεπόνια, κρεμμύδια, μπιζέλια, δαμάσκηνα, σέλινο με ραβδώσεις, σπανάκι, καρύδια με κέλυφος, καρπούζια και ραδίκια.
Οι εθνικές αρχές μπορούν να εξαιρέσουν προϊόντα (π.χ. παραμορφωμένα, κάτω του μεγέθους) από συγκεκριμένα πρότυπα εμπορίας, εάν φέρουν την ένδειξη "προϊόντα προοριζόμενα για μεταποίηση" ή "ζωοτροφή" ή οποιαδήποτε άλλη ισοδύναμη διατύπωση.
Οι εισαγωγές σκόρδου υπόκεινται σε σύστημα αδειών εισαγωγής και πιστοποιητικών καταγωγής.
Έλεγχοι συμμόρφωσης
Κάθε χώρα της ΕΕ υποχρεούται να δημιουργήσει μια βάση δεδομένων για εμπόρους που εμπορεύονται φρέσκα φρούτα και λαχανικά που καλύπτονται από πρότυπα εμπορίας. Ένας έμπορος οπωροκηπευτικών είναι κάθε άτομο ή οργανισμός που προβάλλει, προσφέρει προς πώληση ή αγορά (συμπεριλαμβανομένων εξ αποστάσεως πωλήσεων, διαδικτυακά ή με άλλο τρόπο) παράγει με οποιονδήποτε τρόπο - είτε εντός της ΕΕ, για εξαγωγή εκτός ΕΕ ή για εισαγωγή στην ΕΕ , όπως ορίζεται από τον κανονισμό της ΕΕ 543/2011.
Οι εθνικές αρχές πρέπει να μεριμνούν ώστε οι έλεγχοι να διενεργούνται επιλεκτικά, με βάση την ανάλυση κινδύνου και με την κατάλληλη συχνότητα, για να διασφαλιστεί η συμμόρφωση με τα πρότυπα και άλλες νόμιμες απαιτήσεις για την εμπορία οπωροκηπευτικών.
Η ανάλυση κινδύνου πρέπει να βασίζεται στις πληροφορίες που καταγράφονται στη βάση δεδομένων εμπόρων. Οι εθνικές αρχές πρέπει να καθορίσουν εκ των προτέρων ποια κριτήρια θα χρησιμοποιήσουν για να προσδιορίσουν τον κίνδυνο μη συμμόρφωσης για μια παρτίδα προϊόντων.
Όταν οι έλεγχοι αποκαλύπτουν σημαντικές παρατυπίες, οι αρχές πρέπει να ελέγχουν συχνότερα. Οι έμποροι πρέπει να παρέχουν στους οργανισμούς ελέγχου όλες τις πληροφορίες που χρειάζονται για να οργανώσουν και να διενεργήσουν ελέγχους συμμόρφωσης. Με βάση την εκτίμηση επικινδυνότητας ανά προϊόν, οι αρχές μπορούν να επιλέξουν να μην ελέγχουν επιλεκτικά προϊόντα που δεν καλύπτονται από συγκεκριμένο πρότυπο μάρκετινγκ.
Εγκεκριμένες χώρες εκτός ΕΕ
Κάθε χώρα που εξάγει στην ΕΕ που έχει πραγματοποιήσει τους δικούς της ελέγχους συμμόρφωσης μπορεί να ζητήσει από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να κρίνει εάν οι έλεγχοι αυτοί πληρούν τα συγκεκριμένα πρότυπα εμπορίας της ΕΕ ή τουλάχιστον ισοδύναμα πρότυπα.
Η χώρα μπορεί να λάβει "εγκεκριμένο" καθεστώς για προϊόντα που κατάγονται από την επικράτειά της και έχουν περάσει από αυτούς τους ελέγχους. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπορεί να αναστείλει την έγκριση εάν διαπιστώσει ότι, σε σημαντικό αριθμό παρτίδων και ποσοτήτων, τα εμπορεύματα δεν αντιστοιχούν στις πληροφορίες των πιστοποιητικών συμμόρφωσης που εκδίδει ο οργανισμός ελέγχου εκτός ΕΕ.
Ενημερωμένα πρότυπα μάρκετινγκ
Η UNECE έχει αναπτύξει πάνω από 50 ειδικά πρότυπα εμπορίας για φρέσκα φρούτα και λαχανικά (συμπεριλαμβανομένων των 10 τύπων που καλύπτονται από τα ειδικά πρότυπα εμπορίας της ΕΕ).
Τα ειδικά πρότυπα εμπορίας της ΕΕ για μεμονωμένα προϊόντα πρέπει να είναι σύμφωνα με τα σχετικά πρότυπα της ΟΕΕ / ΗΕ, σύμφωνα με τον κανονισμό ΕΕ 543/2011 και να ενημερώνονται τακτικά για το σκοπό αυτό.