Απώλειες της τάξης των 210 εκατ. ευρώ στον κύκλο εργασιών κατέγραψε η ΔΕΠΑ το 2019 λόγω της πτώσης κατά 28,4% των πωλήσεων φυσικού αερίου που πραγματοποίησε και παρά το γεγονός ότι την περσινή χρονιά καταγράφηκε ρεκόρ κατανάλωσης και εισαγωγών. Συνολικά η κατανάλωση ανήλθε στις 57,4 TWh από 52,4 TWh το 2018.
Τα παραπάνω προκύπτουν από τις ετήσιες οικονομικές καταστάσεις της δημόσιας επιχείρησης αερίου, οι οποίες αναρτήθηκαν χθες στην ιστοσελίδα της και μεταξύ άλλων δείχνουν τις πωλήσεις της εταιρείας στα σχεδόν 760 εκατ. από 970,9 εκατ. ευρώ το 2018.
Η ΔΕΠΑ, όπως προκύπτει πάντα από την ετήσια οικονομική της έκθεση, βλέπει και νέα μείωση των πωλήσεων της για το 2020 με αυτές να υποχωρούν στις 24 TWh (Τεραβατώρες) από 27 TWh την περασμένη χρονιά.
Η μάχη του φυσικού αερίου
Η εταιρεία αποδίδει την υποχώρηση της θέσης της στην αγορά στη μεγάλη πτώση των διεθνών τιμών του LNG και τις αθρόες εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου που έκαναν μεγάλοι καταναλωτές ακόμη και πελάτες της: «Οι συνθήκες στη διεθνή αγορά φυσικού αερίου κατά το 2019, χαρακτηρίστηκαν από τη μεγάλη μείωση των τιμών στους διεθνείς κόμβους (hubs), απόρροια της υπερπροσφοράς LNG που οδήγησε σε ανάλογη μείωση των τιμών LNG για ευκαιριακές αγορές (spot). Οι συνθήκες αυτές», εξηγεί η ΔΕΠΑ στις ετήσιες οικονομικές της καταστάσεις, «ευνόησαν την αθρόα εισαγωγή ευκαιριακών φορτίων από μεγάλους καταναλωτές στην Ελλάδα, οι οποίοι εν γένει κάλυπτουν μεγάλο μέρος των αναγκών τους από τη ΔΕΠΑ, βάσει των μακροχρόνιων συμβάσεων προμήθειας αερίου που διαθέτει η εταιρεία, οι τιμές των οποίων δεν σημείωσαν εντός του 2019 ανάλογη μείωση», συμπληρώνει.
Πρόκειται ουσιαστικά για την όξυνση του ανταγωνισμού στην αγορά του φυσικού αερίου, όπως σημειώνουν αρμόδιοι παράγοντες, που οδήγησαν τη ΔΕΠΑ σε μερίδια της τάξης του 46 με 48% για το 2019, με τα ποσοστά αυτά να βαίνουν κι άλλο μειούμενα εντός του 2020.
Η Gazprom και οι προβλέψεις για το 2020
Η ΔΕΠΑ επί της ουσίας, αναφέρει ότι βρέθηκε εγκλωβισμένη στις τιμές των μακροχρόνιων συμβάσεων προμήθειας αερίου - αγωγών που έχει συνάψει, και υπαινίσσεται μεταξύ άλλων τη συμφωνία με τη Gazprom. Σημειώνεται ότι τα συμβόλαια αγωγών καθορίζουν τις τιμές του φυσικού αερίου με την πορεία του αργού πετρελαίου. Κάτι το οποίο, όπως αναφέρουν πληροφορίες, άλλαξε. Και πλέον σημαντικό ποσοστό των τιμών θα καθορίζεται από το δεύτερο εξάμηνο με βάση τα hubs του LNG. Προηγήθηκαν σχετικές διαπραγματεύσεις με τη διοίκηση της ΔΕΠΑ.
Κατόπιν τούτου η δημόσια επιχείρηση αναμένει θετική πορεία για το 2020 αν και όπως προαναφέρθηκε οι πωλήσεις της θα μειωθούν κι άλλο: «Οι συνθήκες που επικράτησαν στις διεθνείς αγορές φυσικού αερίου κατά το 1ο εξάμηνο του 2020 δεν ήταν ευνοϊκές για την Εταιρεία (ΔΕΠΑ Εμπορίας / ΔΕΠΑ). Η κατάρρευση των τιμών LNG, λόγω της πανδημίας, ευνόησε ακόμα περισσότερο τις αθρόες εισαγωγές ευκαιριακών φορτίων LNG στην Ελλάδα από ηλεκτροπαραγωγούς και τρίτους προμηθευτές. Η ανταγωνιστικότητα των μακροχρόνιων συμβάσεων της ΔΕΠΑ αναμένεται να βελτιωθεί κατά το 2ο εξάμηνο του έτους, οδηγώντας σε αυξημένες πωλήσεις σε σχέση με τους πρώτους μήνες του έτους», αναφέρει η εταιρεία στις καταστάσεις της.
Το επιχειρησιακό σχέδιο
Η ΔΕΠΑ για το 2019 εμφάνισε βελτιωμένο λειτουργικό αποτέλεσμα στα 29,3 από 21,8 εκατ. ευρώ, ενώ τα κέρδη μετά φόρων από συνεχιζόμενες και διακοπείσες δραστηριότητες (ΔΕΠΑ Υποδομών και ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων) έπεσαν στα 67,9 από 243,1 εκατ. ευρώ.
Στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η εταιρία είναι η ιδιωτικοποίηση, αλλά και ο συνολικός μετασχηματισμός της ΔΕΠΑ Εμπορίας με βάση το επιχειρησιακό σχέδιο, όπως είχε αποκαλύψει το Euro2day.gr. Kεντρικοί άξονες στρατηγικής της διοίκησης είναι:
- Η μετατροπή της από εταιρεία αερίου σε εταιρεία ενέργειας με αυξημένη καθετοποίηση,
- Η διατήρηση της ανταγωνιστικότητας της στη βασική της εμπορική δραστηριότητα,
- Η επέκταση της δραστηριότητάς της εκτός της χώρας και
- Η πρωτοπορία στην υιοθέτηση νέων δραστηριοτήτων.