Ενδεικτικό του παραπάνω είναι ότι για κάθε 1% αύξηση της τιμής των βασικών ειδών σούπερ μάρκετ, καταγράφεται μείωση του όγκου πωλήσεων 2,5%, ενώ πάνω από τους μισούς καταναλωτές στρέφονται στην αγορά άλλης μάρκας από αυτή που συνήθως προτιμούσαν, εάν η τιμή της αυξηθεί.
Το παραπάνω έχει ως αποτέλεσμα προμηθευτές και λιανέμποροι, οι οποίοι επιθυμούσαν προ κορονοϊού να περιορίσουν σιγά σιγά τις μαζικές προωθητικές ενέργειες και να πάνε στο μοντέλο των προσωποποιημένων προσφορών που δεν προκαλεί μείωση του περιθωρίου κέρδους, να επιστρέφουν ξανά στις μαζικές προσφορές προκειμένου να μη χάσουν μερίδια αγοράς.
Σημειώνεται ότι το 2020, λόγω της σχεδόν αποκλειστικότητας στις δαπάνες που είχε το σούπερ μάρκετ, οι προωθητικές ενέργειες περιορίστηκαν. Το κρίσιμο ζήτημα, βεβαίως, είναι τι θα γίνει το επόμενο διάστημα, καθώς ήδη έχουν γίνει ανατιμήσεις και στα είδη σούπερ μάρκετ και αναμένεται να ακολουθήσουν και άλλες, αφού δεν έχει σημειωθεί υποχώρηση του κόστους βασικών πρώτων υλών και του μεταφορικού κόστους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς NielsenIQ που παρουσιάστηκαν σε ειδικό διαδικτυακό σεμινάριο, το 53% των καταναλωτών στην Ελλάδα μπορεί να καλύψει μόνο τις βασικές ανάγκες σε τροφή και στέγη, ενώ πλέον ένα 74% ανησυχεί σημαντικά για το κόστος διαβίωσης και έχει αλλάξει τις καταναλωτικές συνήθειες. Μάλιστα, το 54% αφορά άτομα που άρχισαν να ανησυχούν για το κόστος μετά την εκδήλωση της πανδημίας.
Αυτό που χαρακτηρίζει πλέον την πλειονότητα των καταναλωτών είναι η μεγιστοποίηση της αξίας των χρημάτων που δίνουν για την αγορά των βασικών προϊόντων διατροφής και σπιτιού. Για τον λόγο αυτό, άλλωστε, στην ερώτηση πώς διαχειρίζονται τα έξοδα για είδη σούπερ μάρκετ, το 51% δηλώνει ότι θα αλλάξει μάρκα εάν αυτή που επέλεγε πρώτα ακριβύνει, το 48% επιλέγει προϊόντα που δεν υπερβαίνουν τον προϋπολογισμό του, το 42% δηλώνει ότι αγοράζει ό,τι βρίσκεται σε προσφορά ανεξαρτήτως μάρκας και το 37% ότι πάντα αναζητεί προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Επιπλέον το 2020, πρώτη χρονιά της ζωής μας με την πανδημία, ως αντίδραση στην αύξηση τιμών το 56% δηλώνει ότι αγοράζει μόνο τα βασικά, ενώ πολύ σημαντικό είναι πλέον ότι το 57% κάνει έρευνα αγοράς και μάλιστα μέσω Διαδικτύου, καθώς πλέον πολλά σούπερ μάρκετ διαθέτουν ηλεκτρονικά καταστήματα.
Από τα στοιχεία της NielsenIQ προκύπτει επίσης ότι η πλέον αποτελεσματική μορφή προωθητικών ενεργειών είναι η προσωρινή μείωση τιμής. Την περίοδο Μαΐου 2020 – Απριλίου 2021 το ποσοστό προϊόντων της κατηγορίας «Τρόφιμα» που διατέθηκε σε προσφορά υπό τη μορφή προσωρινής μείωσης τιμής ήταν 73% έναντι 68% το διάστημα Μαΐου 2019 – Απριλίου 2020 και 62% το διάστημα Μαΐου 2018 – Απριλίου 2019.
Πηγή: Καθημερινή
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις