Το δύσκολο γρίφο των εξαγωγών, σε μια εποχή που η ελληνική οικονομία περιμένει πολλά από την εξωστρέφεια των επιχειρήσεων και οι ελληνικές εταιρείες αναζητούν τρόπους για να αυξήσουν τις πωλήσεις τους, κλήθηκαν να λύσουν οι ομιλητές της εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 31 Μαΐου 2015, στο συνεδριακό χώρο του εκθεσιακού κέντρου MEC, στην Παιανία, στο πλαίσιο της 2ης Έκθεσης Farmer Expo Hellas 2015.
Το εξαγώγιμο προϊόν
Στο πρώτο μέρος της εκδήλωσης, το οποίος επικεντρώθηκε στο εξαγώγιμο προϊόν αυτό καθεαυτό, τα στελέχη του Food Allergens Lab, εργαστήριο αναλύσεων για τον κλάδο των τροφίμων που είχε την επιστημονική επιμέλεια της εκδήλωσης, παρουσίασαν επιστημονικές εισηγήσεις. Ο Γιώργος Σειραδάκης αναφέρθηκε στις εργαστηριακές αναλύσεις που είναι απαραίτητες προκειμένου να εξαχθεί ένα προϊόν στις ΗΠΑ, την Ε. Ένωση, τη Ρωσία, την Κίνα καθώς και σε χώρες του Τρίτου Κόσμου και κατέδειξε τις νέες, πιο σύνθετες αναλύσεις που χρειάζονται για την είσοδο συγκεκριμένων ελληνικών προϊόντων στην Κίνα.
Ο Ανδρέας Βαρλάμος αναφέρθηκε στα ποιοτικά χαρακτηριστικά των τροφίμων που καλούνται να ‘ταξιδέψουν’ στα πέρατα του κόσμου, αλλά και τις κανονιστικές προδιαγραφές που διέπουν το εξαγωγικό εμπόριο. Τέλος, ο Παντελής Μπαργωτάκης, υπεύθυνος πωλήσεων του εργαστηρίου Food Allergens Lab αναφέρθηκε σε μια σειρά ζητημάτων που συνήθως ‘διαφεύγουν’ της προσοχής των παραγωγών που επιθυμούν να εξάγουν προϊόντα τους. Μεταξύ αυτών η ετικέτα, η σημασία της οποίας αυξάνει συνεχώς και οι διατροφικοί ισχυρισμοί όπως και οι ισχυρισμοί υγείας. Σύμφωνα με το στέλεχος του Food Allergens Lab, εάν ένα προϊόν επιθυμεί να ισχυριστεί ότι περιέχει κάποια σημαντική για την υγεία ουσία ή ότι έχει ευεργετική επίδραση στον ανθρώπινο οργανισμό, θα πρέπει να μπορεί να το αποδεικνύει μέσω πιστοποιημένων εργαστηριακών αναλύσεων.
Η εισήγηση του Αριστοτέλη Καρβέλλα, εκπροσώπου του Συνδέσμου Ελλήνων Εισαγωγέων Τροφίμων και Ποτών Εξωτερικού (ΣΕΛΕΤΡΟΠΕ) με έδρα το Λουξεμβούργου, επικεντρώθηκε στα μικρά και μεγάλα …μυστικά για πετυχημένες εξαγωγές ελληνικών προϊόντων ενώ εξήγησε στους συνέδρους τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, τα συνηθισμένα λάθη που διαπράττουν αλλά και τις παγίδες του διεθνούς ανταγωνισμού στις οποίες πέφτουν συνήθως οι μεμονωμένοι Έλληνες εξαγωγείς. «Οι Έλληνες παραγωγοί δεν είναι σε θέση να γνωρίζουν το σε ποιον λιανέμπορο καταλήγουν τα προϊόντα τους καθώς οι μεγάλες, οργανωμένες αλυσίδες της Ευρώπης, διαθέτουν μια εταιρεία byer, μια εταιρεία Logistics που διαχειρίζεται εμπορευματικό κέντρα και μια εταιρεία retail» ανέφερε σχετικά ο εξαγωγικός παράγοντας και συμπλήρωσε: «Εμείς σαν δίκτυο του Λουξεμβούργου, πουλάμε σε εταιρεία που πραγματοποιεί αγορές για τέσσερεις λιανεμπορικές αλυσίδες και δεν γνωρίζουμε που θα καταλήξουν τα προϊόντα».
Ο κ. Καρβέλλας παρουσίασε τη συνολική εφοδιαστική αλυσίδα μέσα από την οποία διακινούνται τα ελληνικά αγροτοδιατροφικά προϊόντα και εξήγησε πως « τα ελληνικά προϊόντα περνάνε από φίλτρο τα ελληνικά προϊόντα· κάποιοι αναλαμβάνουν την ευθύνη. Τα ελληνικά προϊόντα φτάνουν στο Βέλγιο, από εκεί διακινούνται στο logistics κέντρο στα σύνορα με την Ολλανδία, στο Μάαστριχ κι από εκεί φτάνουν σε μας, στο Λουξεμβούργο». Παρά το γεγονός ότι ο κ. Καρβέλλας αναγνώρισε τις δυσκολίες που έχουν οι Έλληνες παραγωγοί και τυποποιητές στο να εξάγουν τα προϊόντα τους, ο ίδιος είναι αισιόδοξος και προτρέπει τους Έλληνες επιχειρηματίες να το τολμήσουν. «Δεν είναι δύσκολοι οι κανόνες, είναι όμως πάνω κάτω ίδιοι τόσο στις αγορές της Ευρώπης, όσο και στις ΗΠΑ. Δεν πρέπει να μας φοβίζει η εξαγωγή, αρκεί να βρούμε το σωστό συνεργάτη, είτε πρόκειται για wholesaler, είτε πρόκειται για αποθήκη, είτε πρόκειται για διανομέα» εξήγησε. Όσο για το μείζον ζήτημα της επάρκειας της παραγωγής, ‘αγκάθι’ που ταλαιπωρεί ο Έλληνας επιχειρηματίας σχολιάζει: «Δεν υπάρχει κάποιος στην Ευρώπη που να αγοράζει ευκαιριακά προϊόντα, επειδή που άρεσε η προσφερόμενη τιμή και να υλοποιήσει την εξαγωγή».
Διαδικασία εξαγωγών
Στο δεύτερο μέρος της ημερίδας παρουσιάστηκαν άγνωστες πλευρές της διαδικασίας εξαγωγών, με τους ομιλητές να παρουσιάζουν τόσο σε θεωρητικό όσο και σε τεχνικό επίπεδο, τα μυστικά της εξαγωγής.
Ο Νίκος Κατσαρός, τέως πρόεδρος του ΕΦΕΤ και επιστημονικός σύμβουλος σήμερα στο Δημόκριτο, αναφέρθηκε στη μεσογειακή διατροφή και εξήγησε το πως η παγκόσμια προβολή της, ως αναπόσπαστο κομμάτι της ελληνικής τουριστικής εμπειρίας, μπορεί να συμβάλλει στην εξαγωγική τόνωση ορισμένων παραδοσιακών προϊόντων (ελιές και λάδι, φέτα, κρασιά κ.ά.).
Η Τζένη Σκοτίδη, επί χρόνια τραπεζικό στέλεχος και σήμερα σύμβουλος εξαγωγών για ελληνικές επιχειρήσεις, παρουσίασε ένα πλήρες πρόγραμμα για την προετοιμασία μιας εταιρείας για τη σωστή κι αποτελεσματική εξαγωγική διαδρομή, πρόγραμμα το οποίο ξεκινάει με την εγγραφή της εταιρείας στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ) και καταλήγει στην επιτυχή ολοκλήρωση και την επανάληψη της εξαγωγής. Η κυρία Σκοτίδη, παρουσίασε διάφορες περιπτώσεις κατά τις οποίες ακόμα κι έμπειρες στις εξαγωγές επιχειρήσεις κινδύνεψαν να χάσουν σημαντικά ποσά επειδή δεν διασφάλισαν την αξιοπιστία των συνεργατών τους στο εξωτερικό και δεν κάλυψαν τον εξαγωγικό κίνδυνο, μια διαδικασία για την οποία σήμερα υπάρχουν απλές, φθηνές κι επαρκείς λύσεις.
Ο Γιάννης Κριτσωτάκης, τέως πρόεδρος του Οργανισμού Προώθησης Εξαγωγών, σύμβουλος επιχειρήσεων και συγγραφέας παρουσίασε με γλαφυρό τρόπο τα μυστικά της διαπολιτισμικής επικοινωνίας, τους τρόπους δηλαδή με τους οποίους επικοινωνούμε αλλά και κατανοούμε συνεργάτες από άλλες χώρες κλείνοντας μαζί τους επωφελείς συνεργασίες. Τα δώρα που προσφέρουμε, ο τρόπος χαιρετισμού, το ντύσιμο και οι συμβολισμοί του, ακόμα και το φαγητό και η κατανάλωση αλκοόλ παίζουν σημαντικό ρόλο κατά τη διαδικασία επικοινωνίας μεταξύ συνεργατών που επιθυμούν να ’κλείσουν’ μια εξαγωγή.
Για την Κίνα και την ιδιαίτερα απαιτητική αγορά του αχανούς αυτού κράτους παρουσίασε εισήγηση η Σταματίνα Μάρκου, εκπρόσωπος του ΕλληνοΚινεζικού Επιμελητηρίου. Η κυρία Μάρκου αναφέρθηκε εκτενώς στις συντονισμένες προσπάθειες των τελευταίων ετών, προκειμένου να ‘τοποθετηθούν’ τα ελληνικά προϊόντα σε μια αγορά όπου επιχειρούν κι άλλες ανταγωνίστριες χώρες, ενώ στάθηκε και στους κινδύνους που απειλούν όσους οργανώνουν κατά μόνας τη διείσδυσή τους στην Κίνα. Όπως επεσήμανε το στέλεχος του ελληνοκινεζικού Επιμελητηρίου, υπάρχουν περιοχές της Κίνας και σημαντικές επιμέρους περιφερειακές αγορές με έντονο ενδιαφέρον, την ίδια στιγμή όμως, καλλιεργούνται ‘μύθοι’ για την κινεζική αγορά οι οποίοι δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. «Χρειάζεται πολύ καλή προετοιμασία, μακρόχρονη κι επίμονη δουλειά για να ξεκλειδώσει κάποιος την αγορά της Κίνας, η πρόκληση όμως είναι πολύ μεγάλη» επεσήμανε.
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις