Στο πλαίσιο των δράσεων της οικονομικής διπλωματίας για το 2016, στήριξης της εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων και ενημέρωσης/υποβοήθησης των Ελλήνων εξαγωγέων αναφορικά με τη χάραξη της εξαγωγικής τους πολιτικής ανά χώρα/ προϊόν, το Υπουργείο Εξωτερικών, προχώρησε πρόσφατα στην επεξεργασία και δημοσίευση στοιχείων από διεθνείς βάσεις δεδομένων και ανάλυση της δομής του εισαγωγικού εμπορίου κατ’αρχήν σε 15 χώρες ανά κλάδο, στοιχεία τα οποία μπορούν να αναζητηθούν στην ιστοσελίδα του Υπουργείου και στο link http://agora.mfa.gr/frontoffice/portal.asp?cpage=RESOURCE&cresrc=1430&cnode=115.
Ανάλυση ανά κλάδο/προϊόν του εισαγωγικού εμπορίου κρατών, που βοηθά στη χάραξη στρατηγικής των ελλήνων εξαγωγέων
Το Υπουργείο Εξωτερικών στο πλαίσιο των δράσεων στήριξης της εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων επεξεργάστηκε στοιχεία από διεθνείς βάσεις δεδομένων και παρουσιάζει ανάλυση της δομής του εισαγωγικού εμπορίου 15 χωρών ανά κλάδο. Στην πρώτη φάση ανάρτησης τέτοιων πινάκων με τα διαθέσιμα στοιχεία του 2014, ως κριτήριο για την επιλογή των χωρών, ελήφθησαν υπόψη οι δραστηριότητες που αναπτύσσει το ΥΠΕΞ εντός του 2016 (όπως π.χ. οι επιχειρηματικές αποστολές που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί ή έχουν προγραμματιστεί να πραγματοποιηθούν σ’ αυτές τις χώρες, η οργάνωση των Μεικτών Διυπουργικών Επιτροπών κ.λπ.)
Το αρχείο αυτό θα εμπλουτίζεται διαρκώς με στοιχεία εισαγωγών και άλλων κρατών. Η συλλογή των στοιχείων έγινε με βάση την τυποποιημένη ταξινόμηση του Διεθνούς εμπορίου (ΤΤΔΕ) - Standard International Trade Classification (SITC), προήλθε από τη βάση δεδομένων της Comtrade Database. πίνακας αποτελείται από δύο στήλες. Στην πρώτη στήλη παρουσιάζονται οι εισαγωγές από όλο τον κόσμο της κάθε χώρας, κατά φθίνοντα αριθμό αξίας. Οι εκατό (100) πρώτες κατηγορίες εισαγόμενων προϊόντων, είναι χωρισμένες ανά 25 με διαφορετικά χρώματα και δείχνουν τη ζήτηση που υπάρχει στην εκάστοτε χώρα. Τα προϊόντα από τις εκατό (100) πρώτες κατηγορίες που δεν είναι χρωματισμένα, φανερώνουν την απουσία τους από τη δεύτερη στήλη των ελληνικών εξαγώγιμων προϊόντων. Στη δεύτερη στήλη, παρουσιάζονται οι εξαγωγές της Ελλάδας προς την χώρα διαπίστευσης, εξίσου κατά φθίνοντα αριθμό αξίας. Σ’ αυτή την στήλη φαίνεται η θέση των ελληνικών εξαγώγιμων προϊόντων. Συγκεκριμένα, παρουσιάζεται ποιές από τις εκατό (100) πρώτες κατηγορίες προϊόντων, που εισάγει η εκάστοτε χώρα από όλο τον κόσμο , εξάγει η Ελλάδα προς αυτήν.
Από την ανάλυση του εμπορίου κάθε χώρας ξεχωριστά, φαίνεται ποιές είναι οι κατηγορίες προϊόντων ή ποιά είναι τα προϊόντα εκείνα, τα οποία παρουσιάζουν έντονο εισαγωγικό ενδιαφέρον για τη χώρα εισαγωγής ή έντονο ενδιαφέρον για κάθε εξαγωγέα. Δεδομένης της υψηλής ζήτησης σε κάποια από τα προϊόντα στις χώρες εισαγωγής, θεωρείται εύλογο ότι η χάραξη μιας επιχειρηματικής στρατηγικής Ελλήνων εξαγωγέων υπέρ αυτών των προϊόντων (διαφόρων ποικιλιών και ποιοτήτων) έχει πολλές πιθανότητες να προσδώσει θετικά αποτελέσματα υπέρ του εξαγωγέα.
Στόχος της ανάλυσης και παρουσίασης των στοιχείων αυτών είναι η ενημέρωση των Ελλήνων εξαγωγέων και η επιβοήθησή τους αναφορικά με τη χάραξη της εξαγωγικής τους πολιτικής ανά χώρα/ προϊόν.
Για να υπάρχει μία πληρέστερη και πιο ολοκληρωμένη εικόνα για τις ελληνικές εξαγωγές ανά χώρα/προϊόν, το Υπουργείο Εξωτερικών, δημοσιεύει σήμερα, νέα έρευνα με επεξεργασία των στοιχείων από την Ελληνική Στατιστική Αρχή, για την πορεία των ελληνικών εξαγωγών, κατά το διάστημα, 2013, 2014, 2015 καθώς και Α’ πεντάμηνο 2015, Α’ πεντάμηνο 2016. Στόχος της ανωτέρω έρευνας είναι η καταγραφή της πορείας των ελληνικών εξαγωγών ανά χώρα (περιλαμβάνονται 102 χώρες) και η καταγραφή της πορείας των εξαγωγών ανά προϊόν (σε τετραψήφιο κωδικό) σε 48 δειγματοληπτικά επιλεγμένες σημαντικές αγορές για τα ελληνικά προϊόντα.
Στην ανωτέρω έρευνα, περιλαμβάνονται :
1) πίνακας με αξία ελληνικών εξαγωγών ανά χώρα (περιλαμβάνονται 102 χώρες -με αξία εξαγωγών άνω των 5 εκ.Ευρώ-) για τις ανωτέρω προαναφερόμενες χρονικές περιόδους, ποσοστά αύξησης/μείωσης εξαγωγών και ποσοστά χώρας στο σύνολο των ελληνικών εξαγωγών.
2) πίνακας με τα κυριότερα εξαγόμενα προϊόντα σε 48 δειγματοληπτικά επιλεγμένες σημαντικές αγορές, ανά 4ψήφιο κωδικό, χώρες οι οποίες και συγκεντρώνουν συνολική αξία εξαγωγών 22 δις (ή 84% του συνόλου των ελλ.εξαγωγών), θέση της χώρας στην συνολική κατάταξη των χωρών προορισμού των ελληνικών εξαγωγών, σύνολο αξίας αναφερομένων κωδικών προϊόντων, ποσοστό του πρώτου σε αξία προϊόντος στο σύνολο των εξαγωγών στη χώρα, ποσοστό των αναφερομένων προϊόντων στο σύνολο των εξαγωγών στη χώρα και οι συνολικές σε αξία εξαγωγές στην χώρα.
Τόσο με την πρώτη έρευνα για τις εισαγωγές κάθε χώρας, όσο και με την ανωτέρω έρευνα για τις ελληνικές εξαγωγές σε κάθε χώρα, μπορούν να εξαχθούν άμεσα συμπεράσματα, για την πορεία των ελληνικών εξαγωγών και τις προοπτικές τους ανά χώρα, τόσο σε αξία όσο και ανά προϊόν.
Από την επεξεργασία του πρώτου πίνακα, με την αξία των ελληνικών εξαγωγών ανά χώρα, παρατηρούνται μεταξύ άλλων τα εξής:
- Ελληνικές εξαγωγές, παρουσιάζονται σε όλες τις χώρες του κόσμου. Από Ιαπωνία έως ΗΠΑ, από Γερμανία έως Υεμένη, από Ισλανδία έως Σιέρα Λεόνε, από Περού έως Βιετνάμ, μέχρι Μογγολία, Μαυρίκιο, Βανουάτου και Νήσους Μάρσαλ.
- Οι ελληνικές εξαγωγές συγκεντρώνονται κυρίως, σε 102 χώρες, στις οποίες μάλιστα, αυξάνεται στην πάροδο των ετών, το συνολικό ποσοστό εξαγωγών προς αυτές, σε σχέση με το γενικό σύνολο των ελληνικών εξαγωγών (2013 93,5%, 2015 97,9%, Α’ πεντάμηνο 2016 98,6%). Περαιτέρω, από τις 102 αυτές χώρες, κατά το 2015, σε 66 από αυτές σημειώθηκε αύξηση των εξαγωγών και σε 36 παρουσιάσθηκε μείωση των εξαγωγών .
- Οι συνολικές ελληνικές εξαγωγές κατά το 2015, σε αξία ανήλθαν στα 25,9 δισ.Ευρώ, σημειώνοντας μείωση τόσο έναντι του 2014, όσο και έναντι του 2013 (27,3 δισ.Ευρώ ή μείωση -4,4% και 27,1 δισ.Ευρώ ή μείωση -5,1% αντίστοιχα).
- Η συνολική μείωση των ελληνικών εξαγωγών το 2015, όσον αφορά στις χώρες προορισμού, προήλθε κυρίως από τις μειώσεις εξαγωγών (2015/2013) σε σημαντικές αγορές για τα ελληνικά προϊόντα όπως : στη Τουρκία (-1,4 δισ.Ευρώ), στη Λιβύη (-596 εκ.Ευρώ), στο Γιβραλτάρ (-592 εκ.Ευρώ), στη Ρωσία (-191 εκ.Ευρώ), στο Ισραήλ (-159 εκ.Ευρώ), στη ΠΓΔΜ (-157 εκ.Ευρώ), στην Αλγερία (-157 εκ.Ευρώ) και στη Κίνα (-153 εκ.Ευρώ).
- Παράλληλα αύξηση των εξαγωγών σημειώθηκε σε σημαντικές αγορές για τα ελληνικά προϊόντα όπως : Αίγυπτο (+494 εκ.Ευρώ), Ιταλία (+480 εκ.Ευρώ), ΗΠΑ (+355 εκ.Ευρώ), Κύπρο (+334 εκ.Ευρώ) και στη Σ.Αραβία (+331 εκ.Ευρώ).
- Η πορεία των ελληνικών εξαγωγών κατά το Α’ πεντάμηνο του τ.έ., σημείωσε περαιτέρω μείωση κατά -8,5% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2015, φθάνοντας στα 9.866,5 δισ.Ευρώ (έναντι των 10.780,2 δισ.Ευρώ του 2015), ενώ η αντίστοιχη μεταβολή χωρίς να περιλαμβάνονται τα πετρελαιοειδή, παρουσίασε μείωση κατά -0,7% (-55,7 εκ.Ευρώ).
- Κυριότερη χώρα προορισμού των ελληνικών εξαγωγών παραμένει η Ιταλία, με συνολικές εξαγωγές σχεδόν 3 δισ.Ευρώ (2015), ποσοστό στο σύνολο των ελληνικών εξαγωγών 11,4% και συνεχιζόμενη αύξηση των εξαγωγών καθ’όλη την προηγούμενη τριετία.
- Ποσοστό περίπου 49% των ελληνικών εξαγωγών (2015), κατευθύνεται σε 8 χώρες (Ιταλία, Γερμανία, Τουρκία, Κύπρος, Βουλγαρία, ΗΠΑ, Ην.Βασίλειο και Αίγυπτο).
- Ποσοστό περίπου 73% των ελληνικών εξαγωγών, κατευθύνεται σε 19 χώρες (προαναφερόμενες 8 και επιπλέον, Λίβανος, Σ.Αραβία, Ρουμανία, ΠΓΔΜ, Ισπανία, Γαλλία, Ολλανδία, Πολωνία, Γιβραλτάρ, Αλβανία και Βέλγιο).
Από την επεξεργασία του δεύτερου πίνακα, ανά χώρα και 4ψήφιο κωδικό σε 48 επιλεγμένες χώρες, ανά γεωγραφική περιοχή, ήτοι :
-19 χώρες από Ευρώπη/Βαλκάνια (Ιταλία, Γερμανία, Κύπρος, Ην.Βασίλειο, Γαλλία, Βουλγαρία, Ρουμανία, Ισπανία, Ολλανδία, Πολωνία, Βέλγιο, Μάλτα, Φινλανδία, Σουηδία, Νορβηγία, Ελβετία, Αλβανία, ΠΓΔΜ, Τουρκία)
-Ρωσία και δύο χώρες ΚΑΚ (Γεωργία, Καζακστάν)
-5 χώρες της Μ.Ανατολής (Ισραήλ, Λίβανος, Ιορδανία, Ιράκ, Ιράν)
-3 χώρες του Αραβικού Κόλπου (Σ.Αραβία, Κατάρ, ΗΑΕ)
-4 χώρες της Β.Αφρικής (Αίγυπτος, Αλγερία, Λιβύη, Μαρόκο)
-3 χώρες της Υποσαχάριας Αφρικής (Νιγηρία, Κένυα, Ν.Αφρική)
-4 χώρες της Β.Αμερικής (ΗΠΑ, Καναδάς, Μεξικό, Παναμάς)
-2 χώρες της Ν.Αμερικής (Βραζιλία, Αργεντινή)
-4 χώρες της Ασίας (Κίνα, Ινδία, Ινδονησία, Ιαπωνία) και η Αυστραλία
Βαθμός συγκέντρωσης εξαγωγών
Σε ορισμένες από τις ανωτέρω χώρες, παρουσιάζεται εξαιρετικά υψηλός βαθμός συγκέντρωσης των εξαγωγών σε ένα και μόνο προϊόν, με αποτέλεσμα αύξηση ή μείωση των εξαγωγών αυτού, να οδηγεί ανοδικά ή καθοδικά τις συνολικές εξαγωγές προς την χώρα, ανεξαρτήτως της πορείας των άλλων εξαγόμενων προϊόντων. Χαρακτηριστικότερα παραδείγματα των ανωτέρω αποτελούν οι χώρες :
- Λίβανος, ποσοστό εξαγωγών 1ου προϊόντος 86% στο σύνολο (έλαια πετρελαίου)
- Σ.Αραβία, ποσοστό εξαγωγών 1ου προϊόντος 81% στο σύνολο (έλαια πετρελαίου)
- Γεωργία, ποσοστό εξαγωγών 1ου προϊόντος 75% στο σύνολο (έλαια πετρελαίου)
- Αίγυπτος, ποσοστό εξαγωγών 1ου προϊόντος 72% στο σύνολο (έλαια πετρελαίου)
- Λιβύη, ποσοστό εξαγωγών 1ου προϊόντος 71% στο σύνολο (έλαια πετρελαίου, 2013)
- ΠΓΔΜ, ποσοστό εξαγωγών 1ου προϊόντος 59% στο σύνολο (έλαια πετρελαίου)
- Μάλτα, ποσοστό εξαγωγών 1ου προϊόντος 57% στο σύνολο (έλαια πετρελαίου)
- και Τουρκία, ποσοστό εξαγωγών 1ου προϊόντος 50% στο σύνολο (έλαια πετρελαίου)
Πορεία εξαγωγών πρώτου προϊόντος, πορεία εξαγωγών υπολοίπων προϊόντων
Εάν και στις περισσότερες από τις προαναφερόμενες χώρες, η πορεία των συνολικών εξαγωγών ακολουθεί την τάση αύξησης/μείωσης του πρώτου εξαγόμενου στη χώρα προϊόντος, υπάρχουν παραδείγματα όπου αν και μειώνονται οι εξαγωγές του πρώτου σε αξία προϊόντος άρα και οι συνολικές εξαγωγές στη χώρα, υπάρχει σημαντική αύξηση εξαγωγών στα περισσότερα από τα υπόλοιπα εξαγόμενα προϊόντα.
Ως χαρακτηριστικότερο παράδειγμα των ανωτέρω, αναφέρεται :
- το Ισραήλ, όπου μειώθηκαν μεν δραματικά οι εξαγωγές του πρώτου προϊόντος (έλαια πετρελαίου από 259,4 εκ.Ευρώ το 2013 σε 72,9 εκ.Ευρώ το 2015) και κατά συνέπεια οι συνολικές εξαγωγές προς Ισραήλ (κατά 159 εκ.Ευρώ), αλλά αυξήθηκαν σημαντικά 16 από τους συνολικά 18 κωδικούς των κυριότερων εξαγομένων προϊόντων και επιπλέον παρουσιάσθηκαν και σημαντικές εξαγωγές νέων κωδικών προϊόντων (π.χ. Θείο κάθε είδους, Ηλεκτρικοί συσσωρευτές, Ψάρια βρώσιμα, Καρποί με κέλυφος).
Πορεία εξαγωγών σε μεγάλες αγορές (Τουρκία, Κίνα, Ρωσία)
Στις παραπάνω προαναφερόμενες χώρες, η πορεία των εξαγωγών ήταν πτωτική. Όσον αφορά στην:
- Τουρκία, (2015/2013, -1,4 δισ.Ευρώ, μείωση -45,7%), αν και κατά το 2015 σημειώθηκε αύξηση στις εξαγωγές 19 κωδικών από τους συνολικά 29 κωδικούς των κυριότερων εξαγόμενων προϊόντων στην Τουρκία, η σημαντική μείωση των εξαγωγών στα τρία πρώτα κυριότερα εξαγώγιμα προϊόντα (έλαια πετρελαίου -1,3 δις.Ευρώ, βαμβάκι -43 εκ.Ευρώ και πολυμερή προπυλενίου -39,1 εκ.Ευρώ) οδήγησε στην ανωτέρω σημαντική μείωση σε σχέση με το 2013, των συνολικών εξαγωγών προς Τουρκία.
- Κίνα, (2015/2013, -153 εκ.Ευρώ, μείωση -40,1%), η σημαντική μείωση των εξαγωγών και στα επτά πρώτα κυριότερα εξαγώγιμα προϊόντα (Έλαια πετρελαίου -79,1 εκ.Ευρώ, Βαμβάκι -31,4 εκ.Ευρώ, Σιδηροπυρίτες -19,9 εκ.Ευρώ, Ελάσματα και ταινίες από αργίλιο -16,5 εκ.Ευρώ, Απορρίμματα χαλκού -15,6 εκ.Ευρώ, Μάρμαρα -8,9 εκ.Ευρώ και Γουνοδέρματα -5,9 εκ.Ευρώ) οδήγησε στην σημαντική μείωση σε σχέση με το 2013, των συνολικών εξαγωγών προς Κίνα.
- Ρωσία, (2015/2013, -191,5 εκ.Ευρώ, μείωση -47,3%), η σημαντική μείωση των εξαγωγών στη Ρωσία προκύπτει κατ’αρχήν από το συνεχιζόμενο ρωσικό εμπάργκο σε προϊόντα ΕΕ, εμπάργκο που οδήγησε σε μηδενικές εξαγωγές ελληνικών αγροτικών προϊόντων (μόνο από τους 5 κύριους εξαγόμενους κωδικούς αγροτικών προϊόντων, οι απώλειες -2015/2013- έφθασαν στα περίπου -120 εκ.Ευρώ). Περαιτέρω και σε ακόμη 6 κυριότερους κωδικούς υπήρξε σημαντική μείωση ( Ενδύματα -40,4 εκ.Ευρώ, Μηχανές-Συσκευές για Ανύψωση -9,2 εκ.Ευρώ, Χρώματα -4,8 εκ.Ευρώ, Ελαιόλαδο -4,8 εκ.Ευρώ, και Γλυκά κουταλιού -4,2 εκ.Ευρώ), ενώ υπήρξαν και 8 κωδικοί με σημαντική αύξηση της αξίας των εξαγωγών τους.
Θετική πορεία εξαγωγών σε ‘’νέες’’ αγορές (π.χ.Μάλτα, Μεξικό, Μολδαβία, Ινδία, Ιράκ, Ταϋλάνδη, Ιράν, Καζακστάν)
Σε όλες τις προαναφερόμενες χώρες, η πορεία των ελληνικών εξαγωγών, βαίνει συνεχώς αυξανόμενη στην περίοδο 2013-2015, με αποτέλεσμα οι εξαγωγές : στην Μάλτα να σημειώσουν αύξηση κατά 168,5% (237,7 εκ.Ευρώ το 2015, έναντι 88,5 εκ.Ευρώ το 2013), στο Μεξικό κατά 43,8% (170 εκ.Ευρώ το 2015, έναντι 118 εκ.Ευρώ το 2013), στη Μολδαβία κατά 102,6% (92,9 εκ.Ευρώ το 2015, έναντι 45,9 εκ.Ευρώ το 2013), στην Ινδία κατά 30,8% (60,8 εκ.Ευρώ το 2015, έναντι 46,5 εκ.Ευρώ το 2013), στο Ιράκ κατά 100.8% (48,1 εκ.Ευρώ το 2015, έναντι 23,9 εκ.Ευρώ το 2013), στην Ταϋλάνδη κατά 37% (43,5 εκ.Ευρώ το 2015, έναντι 31,7 εκ.Ευρώ το 2013), στο Ιράν κατά 73% (23,5 εκ.Ευρώ το 2015, έναντι 13,6 εκ.Ευρώ το 2013) και στο Καζακστάν κατά 100% (10,4 εκ.Ευρώ το 2015, έναντι 5.2 εκ.Ευρώ το 2013).
Εξαγωγές βασικών ελληνικών προϊόντων κατά το 2015 (αναφέρονται δειγματοληπτικά)
- Εξαγωγές ψαριών (κωδ. 0302), ως ένα από τα κυριότερα εξαγόμενα προϊόντα, εμφανίζονται σε Ιταλία (218,6 εκ.Ευρώ), Γαλλία (48,6 εκ.Ευρώ), Ισπανία (54,5 εκ.Ευρώ), Γερμανία (17,5 εκ.Ευρώ), ΗΠΑ (17,3 εκ.Ευρώ), Ην.Βασίλειο (14,9 εκ.Ευρώ), Ολλανδία (12,9 εκ.Ευρώ), Βουλγαρία (7,4 εκ.Ευρώ), Καναδά (4,9 εκ.Ευρώ), Ελβετία (4,3 εκ.Ευρώ), Ισραήλ (3,2 εκ.Ευρώ), Αλβανία (2,4 εκ.Ευρώ) και Ιαπωνία (0,8 εκ.Ευρώ),
- Εξαγωγές τυριών και πηγμένου γάλακτος για τυρί (κωδ. 0406), ως ένα από τα κυριότερα εξαγόμενα προϊόντα, εμφανίζονται σε Γερμανία (121,8 εκ.Ευρώ), Ην.Βασίλειο (55,3 εκ.Ευρώ), Ιταλία (36,4 εκ.Ευρώ), Σουηδία (26 εκ.Ευρώ), ΗΠΑ (22,8 εκ.Ευρώ), Κύπρο (18,9 εκ.Ευρώ), Αυστραλία (14,7 εκ.Ευρώ), Γαλλία (12 εκ.Ευρώ), Ολλανδία (8,9 εκ.Ευρώ), Ελβετία (6,5 εκ.Ευρώ), Βέλγιο (6,5 εκ.Ευρώ), Βουλγαρία (5,1 εκ.Ευρώ), Καναδά (3,9 εκ.Ευρώ), Φινλανδία (2 εκ.Ευρώ), Πολωνία (1,6 εκ.Ευρώ), Μάλτα (1 εκ.Ευρώ) και Νορβηγία (0,4 εκ.Ευρώ).
- Εξαγωγές ελαιολάδου (κωδ. 1509), ως ένα από τα κυριότερα εξαγόμενα προϊόντα, εμφανίζονται σε Ιταλία (445,2 εκ.Ευρώ), Γερμανία (35,2 εκ.Ευρώ), ΗΠΑ (30,9 εκ.Ευρώ), Ισπανία (17,8 εκ.Ευρώ), Καναδά (13,2 εκ.Ευρώ), Κύπρο (8,4 εκ.Ευρώ), Ην.Βασίλειο (6,2 εκ.Ευρώ), Ελβετία (4,8 εκ.Ευρώ), Αυστραλία (4,7 εκ.Ευρώ), Κίνα (4,5 εκ.Ευρώ), Ιαπωνία (3,9 εκ.Ευρώ), Σουηδία (3,7 εκ.Ευρώ), Ρωσία (3,4 εκ.Ευρώ), Βέλγιο (2,5 εκ.Ευρώ), Βραζιλία (1,5 εκ.Ευρώ), Φινλανδία (1,5 εκ.Ευρώ) και Ν.Αφρική (0,9 εκ.Ευρώ).
- Εξαγωγές φαρμάκων (κωδ. 3004), ως ένα από τα κυριότερα εξαγόμενα προϊόντα, εμφανίζονται σε Γερμανία (171 εκ.Ευρώ), Ην.Βασίλειο (136,4 εκ.Ευρώ), Ιταλία (64 εκ.Ευρώ), Κύπρο (62,3 εκ.Ευρώ), Γαλλία (60,1 εκ.Ευρώ), Ολλανδία (53,7 εκ.Ευρώ), Ισπανία (40,6 εκ.Ευρώ), Πολωνία (25,9 εκ.Ευρώ), Βέλγιο (16,4 εκ.Ευρώ), Ιράκ (16,2 εκ.Ευρώ), Αυστραλία (13,9 εκ.Ευρώ), Ν.Αφρική (12,6 εκ.Ευρώ), Ελβετία (10,8 εκ.Ευρώ), Τουρκία (8,5 εκ.Ευρώ), Φινλανδία (8,4 εκ.Ευρώ), Βουλγαρία (7 εκ.Ευρώ), Ιράν (6,7 εκ.Ευρώ), Μάλτα (6,2 εκ.Ευρώ), Σουηδία (5,4 εκ.Ευρώ), Αλβανία (5,2 εκ.Ευρώ), Ιορδανία (5,1 εκ.Ευρώ), Καναδά (3,9 εκ.Ευρώ), Σ.Αραβία (3,7 εκ.Ευρώ), Γεωργία (3,5 εκ.Ευρώ), Κίνα (2,4 εκ.Ευρώ), Λιβύη (2,1 εκ.Ευρώ), Ισραήλ (1,8 εκ.Ευρώ), Παναμά (1,2 εκ.Ευρώ), Ιαπωνία (0,8 εκ.Ευρώ) και Καζακστάν (0,2 εκ.Ευρώ).
- Εξαγωγές Κουστουμιών-ταγιέρ, ζακετών, φορεμάτων κλπ (κωδ.6104), ως ένα από τα κυριότερα εξαγόμενα προϊόντα, εμφανίζονται σε Γερμανία (16,4 εκ.Ευρώ), Ην.Βασίλειο (15,6 εκ.Ευρώ), Βουλγαρία (8,3 εκ.Ευρώ) και Σουηδία (1,6 εκ.Ευρώ).
- Εξαγωγές ελασμάτων/ταινιών αργιλίου (κωδ. 7606), ως ένα από τα κυριότερα εξαγόμενα προϊόντα, εμφανίζονται σε Γερμανία (77,5 εκ.Ευρώ), Γαλλία (63,6 εκ.Ευρώ), Ιταλία (48,3 εκ.Ευρώ), Πολωνία (46,5 εκ.Ευρώ), Τουρκία (42,3 εκ.Ευρώ), Ολλανδία (25,1 εκ.Ευρώ), Ην.Βασίλειο (21,7 εκ.Ευρώ), Ισπανία (10,1 εκ.Ευρώ), Ελβετία (9,9 εκ.Ευρώ), Ρουμανία (9,9 εκ.Ευρώ), Η.Α.Εμιράτα (8,9 εκ.Ευρώ), Αυστραλία (8,1 εκ.Ευρώ), Ισραήλ (4,1 εκ.Ευρώ), Κίνα (3,9 εκ.Ευρώ), Φινλανδία (3,8 εκ.Ευρώ), Βουλγαρία (3,7 εκ.Ευρώ), Ιαπωνία (3 εκ.Ευρώ), Ινδία (2,9 εκ.Ευρώ), Βέλγιο (2,4 εκ.Ευρώ), Νορβηγία (0,2 εκ.Ευρώ) και Ινδονησία (0,2 εκ.Ευρώ).
- Εξαγωγές ηλεκτρικών συσσωρευτών/μερών τους (κωδ. 8507), ως ένα από τα κυριότερα εξαγόμενα προϊόντα, εμφανίζονται σε Γερμανία (36,5 εκ.Ευρώ), Ιταλία (13,6 εκ.Ευρώ), Ισπανία (7,7 εκ.Ευρώ), Ισραήλ (4,7 εκ.Ευρώ), Ην.Βασίλειο (3,6 εκ.Ευρώ) και Ν.Αφρική (2,1 εκ.Ευρώ).
Πίνακας Ι : Αξία Ελληνικών Εξαγωγών ανά Χώρα
Πίνακας ΙΙ : Ανάλυση Ελληνικών Εξαγωγών ανά Χώρα και Προϊόν
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις