Αύξηση κατά 23,1% κατέγραψαν οι εξαγωγές των ελληνικών φρούτων και λαχανικών το πρώτο 7μηνο του 2020 σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο πέρσι, φθάνοντας τα 778,4 εκατ. ευρώ και τους 1.098 χιλιάδες τόνους, σε συνέχεια του ρεκόρ όλων των εποχών του 2019.
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ τα στοιχεία της οποίας επεξεργάστηκε ο Σύνδεσμος Ελληνικών Επιχειρήσεων Εξαγωγής Διακίνησης Φρούτων Λαχανικών και Χυμών INCOFRUIT – HELLAS, ήδη το πρώτο εξάμηνο του έτους οι εξαγωγές οπωροκηπευτικών ανήλθαν σε 898.162 χιλ. τόνους, 11,7% αυξημένες από την αντίστοιχη περίοδο του 2019.
Σημαντικές αυξήσεις καταγράφηκαν στα πορτοκάλια, τα λεμόνια, τις φράουλες και τα ακτινίδια κατά 32,4%, 25,6%, 22,2% και 7,1% αντίστοιχα. Η αξία του συνόλου των φρούτων αυξήθηκε κατά 27,2%, ανερχόμενη σε 652,0 εκατ. ευρώ.
Τα πορτοκάλια και τα ακτινίδια μάλιστα κατέρριψαν το πρώτο εξάμηνο, ρεκόρ εξαγωγών των εποχών, ενώ αντίστοιχο ρεκόρ καταγράφηκε στη συνέχεια και σε κεράσια και καρπούζια.
Εντυπωσιακά είναι και τα στοιχεία για τον Ιούλιο καθώς οι εξαγωγές νωπών φρούτων και λαχανικών αυξήθηκαν κατά 35,9% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2019.
Τα προσωρινά στοιχεία για τον Αύγουστο δείχνουν επίσης μια ποσοτική αύξηση κατά 10% ενώ σύμφωνα με τον Γιώργο Πολυχρονάκη, ειδικό σύμβουλο του Συνδέσμου, εκτιμάται ότι στο τέλος του χρόνου θα καταγραφεί ρεκόρ όλων των εποχών στις εξαγωγές των ελληνικών φρούτων και λαχανικών.
Πώς επηρέασε τις εξαγωγές η πανδημία
Όπως επισημαίνει ο ίδιος «ο αντίκτυπος της πανδημίας την τρέχουσα εμπορική περίοδο ήταν ότι υπήρξαν αυξημένες εξαγωγές-διακινήσεις, μειωμένες εισαγωγές και σημαντική μείωση της εγχώριας κατανάλωσης (λόγω μειωμένου τουρισμού). Είχαμε όμως και αυξημένο κόστος παραγωγής λόγω της πανδημίας (εργατικά ,μεταφορικά κ.α). Οι καταναλωτικές συνήθειες αγορών άλλαξαν, με υψηλότερη ζήτηση για προϊόντα με μετασυλλεκτική μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, μικρότερη συχνότητα αγορών και υψηλότερη ζήτηση τοπικών, και συσκευασμένων προϊόντων.
Χωρίς αμφιβολία, η πανδημία του κορονοϊού θα προκαλέσει μια οικονομική κρίση που θα επηρεάσει σημαντικά την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών. Παρά το ότι και ο αγροδιατροφικός τομέας θα επηρεαστεί, οι καταναλωτές θα αναζητήσουν τώρα περισσότερο από ποτέ τα φρούτα και λαχανικά δεδομένου ότι, εκτός από το ότι είναι υγιή, είναι πιο προσιτά από άλλα προϊόντα. Η σημασία της διατήρησης μιας υγιεινής διατροφής θα ενισχυθεί από αυτήν την κρίση και μαζί με αυτήν η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών».
Ο κ. Πολυχρονάκης σημειώνει παράλληλα πως εξακολουθούν να διακινούνται «ατυποποίητα φρούτα και λαχανικά κυρίως προς τις γειτονικές αγορές και για ορισμένα προϊόντα σε μεγάλα ποσοστά που δεν καταγράφονται στα προσωρινά στοιχεία, ενώ σημειώνονται κρούσματα δυσφήμισης των ελληνικών φρούτων και λαχανικών».
Όπως τονίζει, «οι καταναλωτές θέλουν να γνωρίζουν από πού προέρχεται το προϊόν, πώς και πού παρήχθη αλλά και τι καλλιεργητικές πρακτικές ακολούθησαν οι καλλιεργητές του. Λόγω της επιδημίας η πιο κατάλληλη υγιεινή συσκευασία καθίσταται όλο και πιο σημαντική καθώς μειώθηκε η ζήτηση για μη τυποποιημένα φρούτα και λαχανικά. Σε όλα τα παραπάνω ανταποκρίνονται τα οπωροκηπευτικά μας και θα πρέπει να διαφυλάξουμε την φήμη τους για την διεύρυνση υφισταμένων αγορών και άνοιγμα νέων».
Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία του Συνδέσμου , οι εξαγωγές-αποστολές προς την Ε.Ε. αυξήθηκαν κατά 24,6% αποτελώντας το 81,7% του συνόλου. Αντίθετα οι εξαγωγές προς τρίτες χώρες είχαν μια μικρή υποχώρηση από 19,3% το 2019 στο σύνολο, σε 18,3% που οφείλονται στις δυσκολίες μεταφοράς.
Τέλος, την ίδια περίοδο υπήρξε μείωση των εισαγωγών κατά -8,7%, κυρίως σε λαχανικά -16,7% σε όγκο και κατά -20,6% σε αξία.
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις