Στα έργα συμπεριλαμβάνεται ο οδικός διάδρομος που συνδέει τη Γερμανία με την Ελλάδα . Θα αφορούν δε διάφορες υπηρεσίες ΕΣΜ ( «έξυπνη στάθμευση» βαρέων οχημάτων, παροχή πληροφοριών σχετικά με τον χρόνο διαδρομής και την κυκλοφορία σε πραγματικό χρόνο κλπ).
Στο πλαίσιο του προγράμματος του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) της ΕΕ, θα συγχρηματοδοτηθεί, με πόσο ύψους άνω των 50 εκατ. ευρώ, η εγκατάσταση και χρήση ευφυών συστημάτων μεταφορών (ΕΣΜ) σε ευρωπαϊκούς αυτοκινητοδρόμους για τη βελτίωση της ασφάλειας και της αποτελεσματικότητας.
Στα έργα συμπεριλαμβάνεται ο οδικός διάδρομος που συνδέει τη Γερμανία με την Ελλάδα . Θα αφορούν δε διάφορες υπηρεσίες ΕΣΜ ( «έξυπνη στάθμευση» βαρέων οχημάτων, παροχή πληροφοριών σχετικά με τον χρόνο διαδρομής και την κυκλοφορία σε πραγματικό χρόνο κλπ).
Χάρη στη στενή συνεργασία 20 κρατών μελών, οδικών αρχών και ιδιωτικών φορέων θα υπάρξει βελτίωση και υποστήριξη των ΕΣΜ στα κύρια ευρωπαϊκά οδικά δίκτυα. Θα παρέχονται πληροφορίες σχετικά με την ασφάλεια και την κυκλοφορία σε όλους τους χρήστες και θα διασφαλίζεται η διασύνδεση της λειτουργίας των υπηρεσιών αυτών σε ολόκληρη την ΕΕ.
Τα ΕΣΜ θα αναπτυχθούν βάσει πέντε έργων, καθένα από τα οποία θα επικεντρώνεται σε ένα συγκεκριμένο τμήμα της Ευρώπης:
- Το έργο URSA MAJOR θα καλύπτει οδούς που συνδέουν τους λιμένες της Βόρειας Θάλασσας, του Ρουρ και της περιοχής της Ρηνανίας, καθώς και μητροπολιτικές περιοχές της νότιας Γερμανίας και της βόρειας Ιταλίας. Η Αυστρία και η Ελβετία συμμετέχουν επίσης στο έργο ως χώρες διέλευσης.
- Το έργο CROCODILE καλύπτει τρείς κύριους οδικούς διαδρόμους: τον διάδρομο Βαλτικής - Αδριατικής (που συνδέει τη Γερμανία με την Ιταλία και τη Σλοβενία), Ρήνου-Δούναβη (που συνδέει τη Γερμανία με τη Βουλγαρία) και τον ανατολικό διάδρομο/διάδρομο Ανατολικής Μεσογείου (που συνδέει τη Γερμανία με την Ελλάδα).
- Το έργο NEXT-ITS θα αφορά τον διάδρομο Σκανδιναβίας – Μεσογείου, ο οποίος από το Όσλο και τα σύνορα Φινλανδίας/Ρωσίας στον βορρά θα διέρχεται την Κοπεγχάγη για να καταλήξει στη Βρέμη και το Ανόβερο της Γερμανίας.
- Το έργο MedTIS θα παρέχει υπηρεσίες ΕΣΜ στην Ιταλία, τη Γαλλία, την Ισπανία και την Πορτογαλία κατά μήκος του διαδρόμου της Μεσογείου, συνδέοντας αρκετά λιμάνια καθώς και τη Μεσόγειο με τις ακτές του Ατλαντικού.
- Το έργο Arc Atlantique θα συνδέει σημαντικούς κόμβους στο Ηνωμένο Βασίλειο (Μπέλφαστ, Γλασκόβη, Κάρντιφ, Λονδίνο), την Ιρλανδία (Δουβλίνο), τη Γαλλία (Καλαί, Λίλ, Παρίσι, Λυόν, Μπορντό, Τουλούζη), την Ολλανδία (Ρότερνταμ, Άμστερνταμ), το Βέλγιο (Αμβέρσα, Βρυξέλλες, Σαρλερουά, Λιέγη), την Ισπανία (Σαν Σεμπαστιάν, Μπιλμπάο, Βαγιαδολίδ, Σανταντέρ, Λα Κορούνια ) και την Πορτογαλία (Πόρτο, Λισαβόνα).
Παραδείγματα υπηρεσιών ΕΣΜ που θα παρέχονται στο πλαίσιο των ανωτέρω έργων είναι τα εξής:
- υπηρεσίες ευφυούς στάθμευσης για βαρέα οχήματα, βάσει κοινών ευρωπαϊκών προτύπων για την ανεύρεση διαθέσιμων και ασφαλών χώρων στάθμευσης για βαρέα οχήματα,
- υπηρεσίες οδικής πλοήγησης με αξιόπιστες πληροφορίες σχετικά με τις συνθήκες ταξιδιού, για τον προγραμματισμό των πλέον αποδοτικών από άποψη κόστους ταξιδιών και την παροχή λεπτομερών υπολογισμών όσον αφορά τη διάρκεια των διαδρομών.
Τα έργα θα βελτιώσουν επίσης τη διαχείριση της κυκλοφορίας και τη διασυνοριακή ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ, μειώνοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο τις καθυστερήσεις που οφείλονται στην κυκλοφοριακή συμφόρηση και αυξάνοντας την ασφάλεια στους ευρωπαϊκούς δρόμους.
Τα έργα επιλέχθηκαν για χρηματοδότηση της ΕΕ με τη συνδρομή εξωτερικών εμπειρογνωμόνων, στο πλαίσιο της πρόσκλησης υποβολής προτάσεων για το πολυετές πρόγραμμα εργασιών ΔΕΔ-Μ 2013 και της προτεραιότητα «Ευφυή συστήματα μεταφορών». Η εκτέλεση των έργων θα παρακολουθείται από τον INEA, τον Εκτελεστικό Οργανισμό Καινοτομίας και Δικτύων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Όλα τα έργα θα ολοκληρωθούν έως τον Δεκέμβριο του 2015.