Με την ευκαιρία της διενέργειας των θερινών εκπτώσεων που θα ξεκινήσουν τη Δευτέρα, 11 Ιουλίου και θα λήξουν την Τετάρτη, 31 Αυγούστου 2016, η ΕΣΕΕ με επιστολή της στις Εμπορικές Ομοσπονδίες και όλους τους Εμπορικούς Συλλόγους της χώρας, έδωσε οδηγίες και διευκρινίσεις, για την έναρξη των θερινών εκπτώσεων όσο και για τη λειτουργία των καταστημάτων την πρώτη Κυριακή αυτών.
Σύμφωνα με το άρθρο 15 του νόμου 4177/2013, οι τακτικές θερινές εκπτώσεις του παρόντος έτους θα αρχίσουν τη Δευτέρα, 11 Ιουλίου και θα λήξουν την Τετάρτη, 31 Αυγούστου 2016.
Κατά τη διενέργεια των εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης.
Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία το παρεχόμενο ποσοστό έκπτωσης και στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από …. % έως …. %»). Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.
Ο τρόπος με τον οποίο υπολογίζεται και προβάλλεται η μειωμένη τιμή, πρέπει να ανταποκρίνεται στην αλήθεια και να μην είναι ανακριβής. Οι καταστηματάρχες θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν, ότι η παλαιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα, ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
Κατά την διενέργεια των τακτικών εκπτώσεων, απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή από τους επιχειρηματίες, γιατί οι κυρώσεις είναι αυστηρές και δεν επιτρέπεται να επιβάλλονται πρόστιμα λόγω λάθους και μάλιστα σε αυτήν την δύσκολη εποχή.
Γενικά, στους παραβάτες των διατάξεων περί εκπτώσεων επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσου με το 0,5% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο των 5.000 €. Σε περίπτωση που επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα 5 ετών, το πρόστιμο αυξάνεται στο 3% του ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης.
Ειδικότερα για την περίπτωση που οι εκπτώσεις είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό τους, ως προς την ακρίβεια των αναγραφόμενων τιμών ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση προϊόντων ή όταν ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσο με το 1% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο από 10.000 €, ανάλογα με τη βαρύτητα και τη συχνότητα της παράβασης. Σε περίπτωση που επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα 5 ετών, το πρόστιμο αυξάνεται στο 3% του ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης.
Αρμόδια αρχή για την επιβολή των προστίμων είναι ο Γενικός Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης («κρατικός περιφερειάρχης»), όπου διαπιστώνεται η παράβαση.
Παράλληλα με τα παραπάνω, υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με την παρ. 1 άρθρου 16 ν. 4177/2013, τα καταστήματα μπορούν να ανοίξουν προαιρετικά την πρώτη Κυριακή κατά την έναρξη της χρονικής περιόδου των εκπτώσεων, ήτοι την Κυριακή, 17 Ιουλίου 2016.
H ΕΣΕΕ υπενθυμίζει την πρωτοβουλία «Τιμώμενη Χώρα» που συνδιοργανώνει με την Aegean Airlines και βρίσκεται σε συνάφεια με τις εκπτώσεις και προσφορές. Σύμφωνα με αυτήν, ο εμπορικός κόσμος αναδεικνύει και ανταμείβει την εμπιστοσύνη των ξένων τουριστών στην χώρα μας, προσφέροντας κάθε χρόνο στους πολίτες «4 τιμώμενων χωρών» 20% έκπτωση σε συνεργαζόμενα καταστήματα. Για το 2016 οι 4 τιμώμενες χώρες είναι το Ισραήλ, η Ρωσία, η Τουρκία και οι ΗΠΑ. Την προβολή της συγκεκριμένης πρωτοβουλίας έχει η Aegean, με σχετικό φυλλάδιο που διανέμει τους επισκέπτες της χώρας μας. Αν και υπάρχει ειδική πρόβλεψη για τις συμμετέχουσες επιχειρήσεις, ώστε η πρωτοβουλία να αναστέλλεται κατά την διάρκεια των τακτικών εκπτώσεων, δεν παύουμε να βρισκόμαστε στην κορύφωση της τουριστικής περιόδου, οπότε η ΕΣΕΕ συστήνει την ομαλή συνέχιση της πρωτοβουλίας, κάτι όμως που εναπόκειται τελικά στην κρίση των επιχειρήσεων.
Η ΕΣΕΕ εύχεται στο λιανεμπόριο καλές δουλειές και προτρέπει τους καταναλωτές να εκμεταλλευτούν τις πολλές ευκαιρίες που υπάρχουν, κάνοντας φθηνές και «έξυπνες» αγορές.