Η Ελλάδα διεκδικεί τη θλιβερή πρωτιά και στο επίπεδο της μείωσης των κοινωνικών δαπανών μέσα στην Ευρώπη των 28. Κι ενώ άλλες χώρες που βρέθηκαν υπό καθεστώς Μνημονίων είχαν επίσης μειώσεις στις κοινωνικές δαπάνες, αλλά σε μικρότερη κλίμακα (η Ισπανία με -6,6%, η Πορτογαλία με -6,3%, η Ιταλία με -3,5% και η. Ιρλανδία -1,9%), στην χώρα μας το «ψαλίδι» έφτασε σε ποσοστό 13,7%.
Η Ελλάδα αποτελεί τη μοναδική εξαίρεση μενομερούς καθορισμού από το κράτος του κατώτατου μισθού κόντρα στους κοινωνικούς εταίρους. Υπενθυμίζεται ότι έχει ήδη μειωθεί κατά 22%, ενώ για τους νέους κάτω των 25 ετών υπάρχει έξτρα μείωση κατά 13%.
Το 2008 το 70,8% του ελληνικού πληθυσμού απολάμβανε εισοδήματα μεσαίων τάξεων, ενώ το 2013 μόνο το 54,2% είχε εισοδήματα που μπορούν να τον κατατάξουν στη μεσαία τάξη. Το 50% των μισθωτών αμείβεται πλέον με λιγότερα από 800 ευρώ το μήνα. Εκατοντάδες χιλιάδες ζουν με μισθούς πείνας στη μερική και εκ περιτροπής απασχόληση: περίπου 127.000 εργαζόμενοι αμείβονται με μισθούς έως 100 ευρώ και περίπου 343.000 με μισθούς από 100 έως 400 ευρώ μεικτά.
Η αγοραστική δύναμη του κατώτατου μισθού μειώθηκε κατά 24,7% την περίοδο 2010-2015 και το 48% των νοικοκυριών διαβιοί πλέον κάτω από το όριο της φτώχιας.
Στον πρόεδρο της Βουλής Νίκο Βούτση κατέθεσε τον κρατικό προϋπολογισμό του οικονομικού έτους 2017, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Γιώργος Χουλιαράκης.
Ενας προϋπολογισμός ιδιαίτερα φιλόδοξος που σηματοδοτεί, κατά την κυβέρνηση την έξοδο από την κρίση. Περιλαμβάνει, ωστόσο, ορισμένα νούμερα που θα προκαλέσουν νέες αναταράξεις καθώς προβλέπονται νέοι φόροι 2,4 δισ. ευρώ, περικοπές στις συντάξεις πάνω από 563 εκατ. ευρώ, αλλά και σειρά ρυθμίσεων για την ενίσχυση των αδύναμων κοινωνικών ομάδων.
Προβλέπει επίσης πλεόνασμα - έκπληξη, διπλάσιο από τον στόχο, στο 1,09% του ΑΕΠ, όταν ο στόχος ήταν 0,5%.
Το επόμενο έτος το Δημόσιο χρέος εκτιμάται ότι εξαιτίας της επανόδου της οικονομίας σε τροχιά υψηλής ανάπτυξης θα υποχωρήσει στο 176% του ΑΕΠ έναντι 180,3% φέτος. Σε απόλυτα μεγέθη όμως το χρέος θα συνεχίσει να αυξάνεται αγγίζοντας τα 319,2 δισ. ευρώ (σε όρους ενοποιημένου χρέους γενικής κυβέρνησης) έναντι 315,4 δισ. ευρώ φέτος.
Το ΑΕΠ αναμένεται να σημειώσει αύξηση της τάξης των 6 δισ. ευρώ και από τα 174,908 δισ. θα ανέλθει σε 180,817 δισ.
Για το το 2016 προβλέπει επίσης ότι το πρωτογενές πλεόνασμα θα είναι σημαντικά υψηλότερο από το αρχικά υπολογισθέν στο 1,09% του ΑΕΠ.
Διατηρεί πάντως τις προβλέψεις για ύφεση 0,3% το 2016 αλλά και για ανάκαμψη 2,7% το 2017.
Οι φόροι κυριαρχούν και το 2017 στον προϋπολογισμό. Προβλέπονται φορολογικές παρεμβάσεις για επιπλέον έσοδα 2,447 δισ. ευρώ που θεσπίστηκαν το προηγούμενο καλοκαίρι και εφαρμόζονται από την 1η Ιανουαρίου αλλά και παρεμβάσεις 563,6 εκατ. ευρώ στο συνταξιοδοτικό.
Ο προϋπολογισμός αποκαλύπτει προβλέψεις αυξημένων κατά 1,335 δισ. ευρώ εσόδων από έμμεσους φόρους (στα 26,443 δισ. ευρώ) και προβλέψεις εισπράξεων επιπλέον 1,161 δισ. ευρώ μόνο από φόρους εισοδήματος φυσικών προσώπων (ο λογαριασμός στα 9,172 δισ. ευρώ).
Τα συνολικά φορολογικά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού του 2016, προβλέπονται αυξημένα κατά 2 δισ. ευρώ (στα 46,858 δισ. ευρώ) σε σχέση με τις αρχικές προβλέψεις του φετινού προϋπολογισμού (44,766 δισ. ευρώ). Η αύξηση περιορίζεται σε 1 δισ. ευρώ όταν η σύγκριση γίνει με τις εκτιμήσεις πραγματοποιήσεων της φετινής χρονιάς, όπου η υπεραπόδοση των εσόδων εκτιμάται ότι θα διαμορφώσει το σύνολο των φορολογικών εσόδων στα 45,819 δισ. ευρώ.
Στο μέτωπο των δαπανών, από τον προϋπολογισμό προκύπτει ότι ένα μεγάλο μέρος της υπερσυμπίεσης η οποία έχει καταγραφεί στο δεκάμηνο, θα διατηρηθεί στο σύνολο του έτους.
Οι προβλέψεις πρωτογενών δαπανών για το 2016 είχαν προϋπολογιστεί στα 50 δισ. ευρώ , αλλά εκτιμάται τελικά ότι θα διαμορφωθούν στα 48,416 δισ. ευρώ, Σχεδόν αμετάβλητες θα παραμείνουν οι πρωτογενείς δαπάνες το 2017, στα 48,468 δισ. ευρώ.
Όπως γνωστοποίησε ο κ. Βούτσης, η συζήτηση του νέου προϋπολογισμού θα ξεκινήσει στην αρμόδια Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής την Πέμπτη 24 Νοεμβρίου για τέσσερις συνεδριάσεις.
Η συζήτηση του στην Ολομέλεια θα αρχίσει την Τρίτη 6 Δεκεμβρίου και θα ολοκληρωθεί τα μεσάνυχτα του Σαββάτου 10 του μηνός, με ονομαστική φανερή ψηφοφορία.
Οι κύριοι στόχοι της Δημοσιονομικής Πολιτικής του έτους 2017, όπως αποτυπώνονται στην Εισηγητική Έκθεση του Προϋπολογισμού, είναι:
I. Η διατήρηση της δημοσιονομικής ισορροπίας, ώστε να ολοκληρωθεί η ανάκτηση της αξιοπιστίας της χώρας και να καταστεί δυνατή η έξοδος της από το Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Προσαρμογής το ταχύτερο δυνατό και
II. Ο δίκαιος επιμερισμός του κόστους προσαρμογής και η κοινωνικά δίκαιη κατανομή του οφέλους της ήδη δρομολογημένης ανάκαμψης.
Πιο συγκεκριμένα, το 2017 προβλέπεται ότι θα υπερκαλυφθεί ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος του 1.75% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος. Πρόκειται για την τρίτη συνεχόμενη χρονιά, κατά την οποία η Κυβέρνηση θα επιτύχει τους δημοσιονομικούς στόχους της, γεγονός που οφείλεται κυρίως στην χρηστή δημοσιονομική διαχείριση, στην σταδιακή αποκατάσταση της οικονομικής δραστηριότητας και στη βελτίωση στον τομέα των φορολογικών εσόδων.
Πέρα ωστόσο από τη δημοσιονομική υπευθυνότητα και τους περιορισμούς που απορρέουν από το Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Προσαρμογής, θεμελιώδης προτεραιότητα της Κυβέρνησης παραμένει η ενίσχυση και θωράκιση της κοινωνικής προστασίας και η τόνωση των δημοσίων επενδύσεων. Για το σκοπό αυτό ο προϋπολογισμός του 2017 ενσωματώνει μία σειρά από κρίσιμες παρεμβάσεις:
· Την πλήρη επέκταση του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης (KEA) με πιστώσεις που ανέρχονται σε 760 εκατ. ευρώ. Το ΚΕΑ προβλέπεται ότι θα καλύψει πάνω από 250 χιλιάδες νοικοκυριά που διαβιούν σε συνθήκες φτώχειας.
· Την ενίσχυση των τομέων της Υγείας και Περίθαλψης, της Παιδείας και της Κοινωνικής Προστασίας με την επιπλέον πρόβλεψη 300 εκατ. ευρώ, που θα διατίθενται για την κάλυψη αναγκών που υπερβαίνουν τις υπάρχουσες εγγεγραμμένες πιστώσεις.
· Την συνεισφορά 100 εκατ. ευρώ για τις ρυθμίσεις μη εξυπηρετούμενων δανείων των υπερχρεωμένων νοικοκυριών με προκαθορισμένα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια.
· Την αύξηση του εθνικού σκέλους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων κατά 250 εκατ. ευρώ, ώστε να αντισταθμιστεί πλήρως η προβλεπόμενη μείωση του συγχρηματοδοτούμενου σκέλους.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΤΗΝ ΕΙΣΗΓΗΤΙΚΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΚΑΙ ΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΑ 1-5