Φορολόγηση ή όχι των εκτός σχεδίου εκτάσεων   για το 2014

Μετά από περίπου δυόμιση μήνες... αργίας κατά τη διάρκεια των οποίων οριστικοποιήθηκε η επιβολή του έκτακτου τέλους ακινήτων μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ και για το 2013, γίνεται σήμερα επανεκκίνηση της λειτουργίας της διακομματικής επιτροπής των κομμάτων της συγκυβέρνησης για τον νέο ενιαίο φόρο ακινήτων.

Ο νέος φόρος ακινήτων, με βάση το νέο σχεδιασμό, θα επιβληθεί από την Πρωτοχρονιά του 2014 και πρόκειται να αντικαταστήσει το Έκτακτο Ειδικό Τέλος Ηλεκτροδοτούμενων Δομημένων Επιφανειών (ΕΕΤΗΔΕ), το γνωστό χαράτσι, και το Φόρο Ακίνητης Περιουσίας. Μέχρι την διακοπή των διαβουλεύσεων της διακομματικής τον περασμένο Φεβρουάριο η διαδικασία για τα χαρακτηριστικά του νέου φόρου είχε προχωρήσει σημαντικά τόσο σε επίπεδο τρόπου υπολογισμού, όσο και σε επίπεδο βάσης υπολογισμού του φόρου. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, πολλά θέματα θα τεθούν εκ νέου στο τραπέζι της επιτροπής και μάλιστα από μηδενική βάση.

Χαρακτηριστική είναι η φορολόγηση των αγροτεμαχίων τα οποία αν και αρχικά είχε αποφασιστεί να φορολογηθούν, αυτό πλέον δεν θεωρείται δεδομένο. Ειδικότερα, τα πεδία στα οποία θα αναζητήσουν συναίνεση και λύσεις οι εκπρόσωποι της Νέας Δημοκρατίας, του ΠΑΣΟΚ και της Δημοκρατικής Αριστεράς, είναι:

- η φορολόγηση ή όχι των εκτός σχεδίου εκτάσεων (διότι τα εκτός σχεδίου κτίσματα φορολογούνται ήδη). Με βάση την αρχική συμφωνία των τριών κομμάτων τα αγροτεμάχια θα φορολογούνταν με στόχο την ετήσια εισπρακτική απόδοση 500 έως 600 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, θα υπήρχε διαφοροποίηση στη φορολόγηση των αγροτεμαχίων που αποτελούν καλλιεργήσιμη γη καθώς και των αγροτεμαχίων που ανήκουν σε κατά κύριο επάγγελμα αγρότες. Για την καλλιεργήσιμη γη είχε προβλεφθεί η απομείωση της αντικειμενικής της αξίας κατά 50% και για τους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες η θέσπιση ειδικής φορολογικής κλίμακας για τη φορολόγηση της αγροτικής γης με αφορολόγητο όριο έως και 50.000 ευρώ. Νεότερες πληροφορίες φέρουν τη Νέα Δημοκρατία να έχει σοβαρές ενστάσεις για τη φορολόγηση των αγροτεμαχίων θεωρώντας ότι θα διαρρήξει ακόμη περισσότερο τη σχέση της με τα δοκιμαζόμενα αγροτικά στρώματα. Αν εγκαταλειφθεί η ιδέα της φορολόγησης των αγροτεμαχίων τότε θα πρέπει να αναζητηθούν τα σχετικά έσοδα από άλλο πεδίο της ακίνητης φορολογητέας ύλης.

- το ύψος του αφορολόγητου ορίου του νέου φόρου. Τα σενάρια που είχε επεξεργαστεί η διακομματική επιτροπή προέβλεπαν αφορολόγητο όριο έως και 50.000 ευρώ σε ατομική βάση. Ωστόσο, με βάση τα νεότερα δεδομένα στη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας, η θέσπιση αφορολόγητου ορίου έχει τεθεί υπό αμφισβήτηση. Πρόσφατα, ο ίδιος ο υπουργός Οικονομικών κ. Γιάννης Στουρνάρας είπε ότι η θέσπιση αφορολόγητου ορίου του νέου φόρου ακινήτων θα εξαρτηθεί από την πορεία των φορολογικών εσόδων τους επόμενους μήνες.

- η διανομή του φορολογικού βάρους. Για τις μικρές και μεσαίες ιδιοκτησίες τα αρχικά σενάρια προέβλεπαν σημαντική ελάφρυνση (έως και 90%) από τη θέσπιση του ενιαίου φόρου και την συνακόλουθη κατάργηση του χαρατσιού και του ΦΑΠ. Μένει να δούμε αν αυτά τα σενάρια βρίσκονται ακόμη στο τραπέζι. Σε κάθε περίπτωση ο νέος φόρος θα πρέπει να φέρνει ετησίως στο δημόσιο ταμείο τουλάχιστον 2,8-2,9 δισ. ευρώ με το ποσό αυτό να υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να αυξηθεί καθώς από τη φορολογία των ακινήτων το ΥΠΟΙΚ θα επιχειρήσει να κλείσει τις όποιες τρύπες στο σκέλος των φορολογικών εσόδων τα επόμενα χρόνια. Η κλίμακα του νέου φόρου θα έχει μεγάλο αριθμό κλιμακίων και συντελεστών με το μεγαλύτερο συντελεστή να εξετάζεται για συμβολικούς λόγους να φθάνει ή και να ξεπερνά το 2%. Ο νέος φόρος πρόκειται να υπολογιστεί με βάση τις νέες αντικειμενικές τιμές οι οποίες θα προσεγγίζουν τις εμπορικές και αναμένεται να ανακοινωθούν εντός του καλοκαιριού.

[email protected]
Πηγή:www.capital.gr

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις