Ολόκληρο το κείμενο της Ομάδας Υψηλού Επιπέδου για τις πολιτικές της ΕΕ που θα εφαρμοσθούν στον Οίνο
ΣΥΣΤΑΣΕΙΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΟΥ ΤΟΜΕΑ ΤΟΥ ΟΙΝΟΥ ΤΗΣ Ε.Ε.
Ομάδα Υψηλού Επιπέδου για την Πολιτική Οίνου
ΤΟΝΙΖΟΝΤΑΣ τη σημασία του αμπελοοινικού τομέα για την οικονομία και την κοινωνία της ΕΕ και ιδιαίτερα τον βασικό του ρόλο για τη διαβίωση πολλών αγροτικών κοινοτήτων και τη στενή σύνδεση με τα μοναδικά τοπία, την ιστορία και την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά τους, που καθιστά το κρασί εμβληματικό σύμβολο του παραδοσιακού ευρωπαϊκού τρόπου ζωής σε όλο τον κόσμο.
ΕΚΤΙΜΩΝΤΑΣ τις μελλοντικές ευκαιρίες για νέες και αναδυόμενες οινοπαραγωγικές χώρες που μπορούν να αναπτύξουν περαιτέρω τον ευρωπαϊκό αμπελοοινικό τομέα και να συμβάλουν στην καινοτομία και στη ζωτικότητα των αγροτικών περιοχών.
ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΟΝΤΑΣ τα ευρήματα του Παρατηρητηρίου της Αγοράς Οίνου της ΕΕ στην έκθεσή του του Ιουνίου 2024 «Προοπτικές του Οίνου της ΕΕ» ,που αναφέρουν ότι ο αμπελοοινικός τομέας αντιμετωπίζει πολλαπλές προκλήσεις: από την πλευρά της ζήτησης, μια συνεχή μακροχρόνια τάση σημαντικής μείωσης της κατανάλωσης και αλλαγή στις προτιμήσεις των καταναλωτών λόγω των κοινωνικών αλλαγών· και από την πλευρά της παραγωγής, μια αυξανόμενη αβεβαιότητα σχετικά με τη διαχρονική παραγωγή λόγω της κλιματικής αλλαγής και των συχνότερων και έντονων ακραίων καιρικών φαινομένων.
ΣΗΜΕΙΩΝΟΝΤΑΣ ότι οι εξαγωγές αμπελοοινικών προϊόντων της ΕΕ αντισταθμίζουν τη μείωση της εγχώριας κατανάλωσης τις τελευταίες δύο δεκαετίες, παρέχοντας σημαντική αξία στις συνολικές εξαγωγές τροφίμων της ΕΕ, αλλά ότι τον τελευταίο καιρό αυτές οι τάσεις της αγοράς έχουν επιβραδυνθεί, λόγω των παραδοσιακών βασικών εξαγωγικών αγορών που επηρεάζονται από τις ίδιες κοινωνικές αλλαγές που συμβαίνουν στην ΕΕ και από ένα ολοένα και πιο ασταθές γεωπολιτικό πλαίσιο.
ΣΗΜΕΙΩΝΟΝΤΑΣ ότι αυτοί οι διαρθρωτικοί παράγοντες καθιστούν τον κλάδο πιο ευάλωτο σε συγκυριακές καταστάσεις όπως οι αλλαγές στην αγοραστική δύναμη των καταναλωτών και οι αυξήσεις στο κόστος παραγωγής και διανομής που συνδέονται με τη διεθνή πολιτική και οικονομική κατάσταση και τα ακραία κλιματικά φαινόμενα.
ΤΟΝΙΖΟΝΤΑΣ ότι αυτή η κατάσταση οδηγεί σε διαρθρωτική πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα στην αγορά της ΕΕ σε ορισμένες παραγωγικές περιοχές και τμήματα της αγοράς και ότι αυτές οι τάσεις, σε συνδυασμό με μια κυμαινόμενη παραγωγή, ενισχύουν τις ανισορροπίες στην αγορά οίνου της ΕΕ και την αβεβαιότητα για τους εμπλεκόμενους φορείς.
ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΟΝΤΑΣ την ανάγκη διεξαγωγής πολιτικού προβληματισμού σε βάθος σχετικά με το πώς να υποστηριχθεί καλύτερα ο τομέας για να αντιμετωπίσει τις τρέχουσες προκλήσεις, να γίνει πιο ανταγωνιστικός και ανθεκτικός και να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες της αγοράς που προκύπτουν από το εξελισσόμενο πλαίσιο, καθώς και τη συνάφεια και την επικαιρότητα της δημιουργίας αυτής της Ομάδας Υψηλού Επιπέδου προκειμένου να συζητήσει τις επιλογές πολιτικής για την προσαρμογή του πλαισίου πολιτικής της ΕΕ, ιδίως ενόψει 1) αντιμετώπισης της διαχείρισης του παραγωγικού δυναμικού, για την προσαρμογή του στη διαρθρωτική μείωση της ζήτησης· 2) ενίσχυσης της ανθεκτικότητας του κλάδου ενόψει της αλλαγής της αγοράς και της προσαρμογής στην αυξανόμενη κλιματική αλλαγή· και 3) βελτίωση της προσαρμογής στις τάσεις της αγοράς και αξιοποίηση των ευκαιριών της αγοράς.
ΚΑΛΕΙ την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αξιολογήσει τα μέτρα που προτείνονται σε αυτές τις συστάσεις και να προτείνει ένα χρονοδιάγραμμα για την πιθανή εφαρμογή τους.
1) ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΟΥ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ
Η Ομάδα Υψηλού Επιπέδου για την Πολιτική Οίνου,
ΣΗΜΕΙΩΝΕΙ ότι πολλά μέσα πολιτικής (Κανονισμός για την κοινή οργάνωση των γεωργικών αγορών1 (ΚΟΑ), κανονισμός για τα στρατηγικά σχέδια της ΚΓΠ2 (SPR), κ.λπ.), συμπεριλαμβανομένης μιας ειδικής τομεακής παρέμβασης στον οίνο, είναι ήδη διαθέσιμα στον κλάδο και θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν στο μέγιστο των δυνατοτήτων τους, και ΤΟΝΙΖΕΙ ότι, δεδομένων των προκλήσεων, αυτά τα μέσα πολιτικής θα πρέπει να εφαρμόζονται με συνέπεια στο πλαίσιο μιας καλά μελετημένης εθνικής στρατηγικής προσέγγισης που θα βασίζεται στο σημαντικό στρατηγικό πλεονέκτημα της ΚΑΠ – τα στρατηγικά σχέδια. Η εφαρμογή και οι δυνατότητες των υφιστάμενων μέτρων θα πρέπει να αξιολογηθούν από τα κράτη μέλη για να μεγιστοποιηθεί η αποτελεσματικότητα και η συνοχή τους για την αντιμετώπιση των προκλήσεων που επηρεάζουν τον τομέα.
ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΙ ότι παρά τη ελαφρά μείωση της έκτασης του αμπελώνα της ΕΕ κατά την περίοδο 2015-2023, οι παραγωγοί σε ορισμένες περιοχές και ορισμένα τμήματα της αγοράς οίνου αντιμετωπίζουν επίμονη μείωση της ζήτησης και αυξανόμενα επίπεδα αποθεμάτων, οδηγώντας σε διαρθρωτική υπερπροσφορά που πρέπει να αντιμετωπιστεί με μέτρα πολιτικής που στοχεύουν στην εξισορρόπηση του δυναμικού παραγωγής με τη ζήτηση. Ωστόσο, ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΝΕΙ ότι για να μπορέσει ο αμπελοοινικός τομέας να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει, είναι απαραίτητο να εξασφαλιστεί η κατάλληλη οικονομική στήριξη για μέτρα που υποστηρίζουν την ανταγωνιστικότητα, τη βιωσιμότητα και την ανθεκτικότητα του κλάδου, καθώς και, εάν χρειαστεί, για την αντιμετώπιση συγκεκριμένων προβλήματων όπως προσαρμογές στην υπερπροσφορά ή στα ακραία καιρικά φαινόμενα.
ΥΠΟΓΡΑΜΜΙΖΕΙ τη σημασία της διασφάλισης της αποτελεσματικότητας, της σχέσης κόστους-αποτελεσματικότητας και της συνοχής αυτών των διαρθρωτικών μέτρων, λαμβάνοντας υπόψη τον μακροπρόθεσμο αντίκτυπό τους, αποφεύγοντας τις ανισορροπίες της αγοράς σε διάφορες περιοχές της ΕΕ, διατηρώντας τα τοπία, διατηρώντας την απασχόληση στις αγροτικές περιοχές και ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητα των αμπελουργών και των οινοπαραγωγών.
ΣΥΝΙΣΤΑ την εφαρμογή μόνιμων καθεστώτων εκρίζωσης για την αντιμετώπιση της διαρθρωτικής υπερπροσφοράς σε ορισμένες περιοχές ή/και τμήματα της αγοράς και ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ 1) τη χρήση εθνικής στήριξης για την αντιμετώπιση των πιο άμεσων αναγκών σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις στους τομείς της γεωργίας και της δασοκομίας και 2 ) να παράσχει στα κράτη μέλη τη δυνατότητα να χρηματοδοτούν προγράμματα εκρίζωσης βάσει του τροποποιημένου άρθρου 216 της Ρύθμισης ΚΟΑ για συγκεκριμένες ανάγκες που ενδέχεται να προκύψουν μακροπρόθεσμα. Επιπλέον, 3) ΖΗΤΕΙ από την Επιτροπή να εξετάσει πιθανές επιλογές σχετικά με το εάν και πώς θα χρησιμοποιηθεί ο προϋπολογισμός της ΚΑΠ για μέτρα εκρίζωσης στο μέλλον.
ΖΗΤΕΙ τη διερεύνηση επιλογών που επιτρέπουν τη χρήση του μη δαπανηθέντος προϋπολογισμού τομεακής παρέμβασης για τη χρηματοδότηση άλλων μέτρων διαχείρισης κρίσεων.
ΕΙΝΑΙ ΤΗΣ ΑΠΟΨΗΣ ότι, ενώ αυτά τα προγράμματα εκρίζωσης θα πρέπει να στοχεύουν στην επίλυση συγκεκριμένων προβλημάτων περιοχών ή τμημάτων της αγοράς μειώνοντας μόνιμα το δυναμικό παραγωγής που προκαλεί αυτά τα προβλήματα ,πρέπει να είναι αρκετά ευέλικτα ώστε να επιτρέπουν στα κράτη μέλη να τα προσαρμόζουν στις συγκεκριμένες ανάγκες τους, πρέπει να καθοριστεί ένα σύνολο κοινών γενικών αρχών και κριτηρίων επιλεξιμότητας και προτεραιότητας με σκοπό την πρόληψη ανεπιθύμητων οικονομικών, κοινωνικών ή περιβαλλοντικών επιπτώσεων, καθώς και να διασφαλίζουν την αποτελεσματικότητα και την εστίαση (π.χ. σχέδιο διαρθρωτικής προσαρμογής της οικείας περιοχής· προτεραιότητα για τους ηλικιωμένους παραγωγούς ώστε να τους επιτραπεί να εγκαταλείψουν τον κλάδο με αξιοπρέπεια· αποκλεισμός ορισμένων αμπελώνων με υψηλή αξία για το τοπίο, όπως πλαγιές, αναβαθμίδες, ποικιλίες με γενετική αξία ή περιοχές με περιβαλλοντική αξία ή όπου η αμπελοκαλλιέργεια είναι κεντρική και που κινδυνεύουν να ερημωθούν), διατηρώντας παράλληλα τον γεωργικό προορισμό της γης που προηγουμένως φυτεύτηκε με αμπέλια.
ΤΟΝΙΖΕΙ την ανάγκη να εξασφαλιστεί η συνοχή των μέτρων που πρέπει να ληφθούν, συμπεριλαμβανομένου του καθεστώτος εκρίζωσης, με άλλα μέτρα πολιτικής που αποσκοπούν στη διαχείριση του παραγωγικού δυναμικού, ιδίως εκείνα που αφορούν τους ετήσιους ρυθμούς ανάπτυξης των νέων αδειών φύτευσης που ορίζονται σε εθνικό ή περιφερειακό επίπεδο , τη διάρκεια ισχύος τους, την αναδιάρθρωση και μετατροπή των αμπελώνων στο πλαίσιο των εθνικών στρατηγικών σχεδίων ή άλλα μέτρα ή μέσα που θα μπορούσαν να εξεταστούν.
ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ ότι τα κράτη μέλη μπορούν να μειώσουν την έκταση που διατίθεται μέσω νέων αδειών φύτευσης στο 0% σε επίπεδο περιφερειακής ή γεωγραφικής ένδειξης, συμπεριλαμβανομένων των περιοχών που επωφελούνται από εκρίζωση ή απόσταξη κρίσης, ή σε άλλες δεόντως αιτιολογημένες περιπτώσεις, και ΣΥΝΙΣΤΑ να δοθεί στα κράτη μέλη ακόμη περισσότερη ευελιξία στον καθορισμό κριτηρίων για την κατανομή και τη διαχείριση των αδειών φύτευσης, ώστε να αποφευχθεί η αύξηση της έκτασης του αμπελώνα σε περιοχές και τμήματα της αγοράς που είναι επιρρεπείς σε υπερπροσφορά και να δοθεί περαιτέρω προτεραιότητα στα κρασιά με ευκαιρίες αγοράς, σε συνοχή με την εθνική τομεακή στρατηγική.
ΖΗΤΕΙ να διευκολυνθεί η προσωρινή μετατροπή της έκτασης του αμπελώνα με βραχυπρόθεσμη παράταση της μέγιστης περιόδου μεταξύ της προθεσμίας εκρίζωσης και της αίτησης για την αντίστοιχη άδεια αναφύτευσης (έως πέντε έτη) και, μακροπρόθεσμα, παρατείνοντας την διάρκεια ισχύος όλων των αδειών αναφύτευσης έως οκτώ έτη και κατάργηση της διοικητικής ποινής σε περίπτωση μη χρήσης τους.
ΤΟΝΙΖΕΙ ότι οι νέες άδειες φύτευσης θα πρέπει να αντιμετωπίζονται διαφορετικά από τις άδειες αναφύτευσης, διατηρώντας για τις πρώτες μικρότερη περίοδο ισχύος και αυστηρές κυρώσεις σε περίπτωση μη χρήσης, για να μειωθεί ο κίνδυνος αύξησης του συνολικού δυναμικού του αμπελώνα και να αποφευχθεί η κερδοσκοπία.
ΖΗΤΕΙ να επιτρέπεται στους καλλιεργητές χωρίς κυρώσεις να παραιτηθούν, πριν από μια ορισμένη προθεσμία, από όλες τις έγκυρες άδειες φύτευσης που έχουν χορηγηθεί πριν από το 2024, προκειμένου να μειωθεί το υπάρχον απόθεμα έγκυρων αδειών.
ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ ότι τα κράτη μέλη μπορούν να θέτουν επαληθεύσιμους όρους με στόχο τον περιορισμό των υπερβολικών αυξήσεων της απόδοσης στους αμπελώνες που λαμβάνουν στήριξη μέσω του μέτρου αναδιάρθρωσης/αναδιαμόρφωσης.
ΖΗΤΕΙ να δοθούν περισσότερες δυνατότητες στα κράτη μέλη να θέτουν όρους κατά τη χορήγηση αδειών φύτευσης και αναφύτευσης, συμπεριλαμβανομένου του περιορισμού των μεταβιβάσεων εντός της ίδιας εκμετάλλευσης, με στόχο την αποφυγή υπερβολικών αυξήσεων των αποδόσεων και την αποφυγή υπερβολικής μείωσης της έκτασης του αμπελώνα σε ευαίσθητες περιοχές.
ΥΠΟΓΡΑΜΜΙΖΕΙ ότι η πράσινη συγκομιδή δεν μπορεί να επιλύσει διαρθρωτικές ανισορροπίες, ωστόσο μπορεί να είναι ένα πολύτιμο μέσο πολιτικής για τη μείωση της συγκυριακής παραγωγής άνω του μέσου όρου, αλλά ΤΟΝΙΖΕΙ ότι η αποτελεσματική χρήση αυτού του μέτρου απαιτεί αυξημένη ευελιξία και απλοποίηση στη χρήση του και τη δυνατότητα ανακατανομής πόρων τομεακά προγράμματα του οίνου κατά τη διάρκεια του έτους, αλλά και μεταφορά ποσών παρέμβασης και για το επόμενο έτος σε περίπτωση αχρησιμοποίητων κεφαλαίων. Επιπλέον, ΣΥΝΙΣΤΑ την εισαγωγή του μέτρου της πράσινης συγκομιδής στο άρθρο 216 του κανονισμού ΚΟΑ για να καταστεί δυνατή η χρηματοδότηση του μέτρου από τον εθνικό προϋπολογισμό.
ΧΑΙΡΕΤΙΖΕΙ τη δυνατότητα να χορηγηθούν σε Οργανώσεις Παραγωγών, Διεπαγγελματικές Οργανώσεις ή αναγνωρισμένες Ομάδες Παραγωγών που διαχειρίζονται Γεωγραφικές Ενδείξεις (ΓΕ) τα εργαλεία για τη διαχείριση μηχανισμών σταθεροποίησης της απόδοσης σε συγκεκριμένες περιοχές, επιπλέον της συντονισμένης απόσυρσης μέρους του όγκου που παράγεται όπως ορίζεται στο άρθρο 167 του κανονισμού ΚΟΑ.
2) ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΤΟΜΕΑ ΣΕ ΜΙΑ ΑΓΟΡΑ ΜΕΤΑΒΑΛΛΟΜΕΝΗ ΚΑΙ Η ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ
Η Ομάδα Υψηλού Επιπέδου για την Πολιτική Οίνου,
ΤΟΝΙΖΕΙ ότι στον τομέα, οι αμπελουργοί είναι οι πιο εκτεθειμένοι σε κινδύνους που προκύπτουν από την αγορά και την κλιματική αλλαγή και ότι ένας πιο ανθεκτικός τομέας απαιτεί ισχυρότερη και πιο εστιασμένη υποστήριξη για την ενίσχυση της θέσης των αμπελουργών στην αλυσίδα εφοδιασμού και την οικοδόμηση της ανθεκτικότητάς τους, και από την άποψη αυτή, ΕΝΘΑΡΡΥΝΕΙ την Επιτροπή να διατηρήσει μια φιλόδοξη εξαγωγική στρατηγική της ΕΕ για την επέκταση της πρόσβασης στην αγορά, την αντιμετώπιση των εμπορικών φραγμών και την προστασία των αμπελοοινικών προϊόντων από άσχετες εμπορικές διαφορές.
ΧΑΙΡΕΤΙΖΕΙ την οδηγία για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές (UTP) και ΕΝΘΑΡΡΥΝΕΙ τις αρμόδιες αρχές να ενισχύσουν περαιτέρω την επιβολή τους και ΣΥΝΙΣΤΑ την ενίσχυση των διατάξεων της ΕΕ που αποσκοπούν στην ενίσχυση της διαπραγματευτικής ικανότητας των καλλιεργητών, π.χ. με την περαιτέρω ενίσχυση της διαπραγματευτικής ισχύος των οργανώσεων παραγωγών και των ενώσεων οργανώσεων παραγωγών, την αναθεώρηση του καταλόγου των αθέμιτων πρακτικών ή τη βελτίωση του πλαισίου των συμβάσεων και τη διασυνοριακή επιβολή των διατάξεων της οδηγίας UTP.
ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ την αύξηση της ελκυστικότητας των Οργανώσεων Παραγωγών (ΟΠ) και των συνεταιριστικών μοντέλων αντιμετωπίζοντας τους συνεταιρισμούς και τις ΟΠ στον αμπελοοινικό τομέα ως ΜΜΕ (εφόσον όλα τα μέλη τους έχουν αυτό το καθεστώς και η πλειοψηφία είναι αμπελουργοί) για τους σκοπούς της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής.
ΣΥΝΙΣΤΑ τη βελτίωση των υφιστάμενων εργαλείων διαχείρισης κινδύνων και την ενίσχυση των επιλογών στην Κοινή Αγροτική Πολιτική για την υποστήριξη ασφαλιστικών και αμοιβαίων συστημάτων έναντι των κινδύνων παραγωγής με στόχο την ενίσχυση των εθνικών ασφαλιστικών συστημάτων μέσω στρατηγικών αποφυγής κινδύνου και καινοτόμων ασφαλιστικών λύσεων που μοιράζονται καλύτερα τους κινδύνους, επεκτείνουν την τη διαθεσιμότητα κάλυψης κινδύνου, τη βελτίωση της οικονομικής προσιτότητας και την αύξηση της επίγνωσης των κινδύνων των αγροτών. ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΕΙ τη διερεύνηση, μεταξύ άλλων, μηχανισμών αντασφάλισης ή συνασφάλισης της ΕΕ και ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ την προσαρμογή των κανόνων της ΚΑΠ και των κρατικών ενισχύσεων, ιδίως για τον υπολογισμό των ζημιών για τα συστήματα αποζημίωσης για το κλίμα, ώστε να λαμβάνεται υπόψη η ταχεία αλλαγή του κλίματος.
ΥΠΟΓΡΑΜΜΙΖΕΙ τη σημασία της ενίσχυσης της πρόληψης των απωλειών των καλλιεργειών και της προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή και ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ να καταστούν υποχρεωτικά τα τομεακά σχέδια προσαρμογής με σχετική ανάλυση και κλίμακα σε όλες τις σχετικές παρεμβάσεις στα προγράμματα στήριξης (μέτρα αγοράς, αναδιάρθρωσης και επενδύσεων) ,ώστε να είναι συνεπείς με τις κατευθυντήριες γραμμές και τα κριτήρια που ορίζονται σε αυτά τα σχέδια· Επιπλέον, τα μέτρα πρόληψης του κλιματικού κινδύνου θα πρέπει να επωφελούνται από υψηλότερο ποσοστό στήριξης.
ΤΟΝΙΖΕΙ ότι όλες οι πολιτικές της ΕΕ που υποστηρίζουν τον αμπελοοινικό τομέα θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τις ανάγκες εκείνων των κρατών μελών όπου η παραγωγή κρασιού ξεκίνησε πρόσφατα ή ενδέχεται να αναπτυχθεί στο εγγύς μέλλον λόγω της αλλαγής των κλιματικών συνθηκών.
ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ να ζητηθούν από την Ομάδα Εμπειρογνωμόνων Τεχνικές Συμβουλές για τη Βιολογική Παραγωγή, ώστε να αξιολογήσει τις διαδικασίες αφαίρεσης αλκοόλης για μερικώς αποαλκοολωμένα προϊόντα και να συζητήσει και να επανεκτιμήσει τη χρήση του φωσφονικού καλίου ως φυτοπροστατευτικού προϊόντος για τον έλεγχο του περονόσπορου στη βιολογική αμπέλια, υπό το πρίσμα των βασικών αρχών της βιολογικής γεωργίας και της ανάγκης διατήρησης αυτού του είδους βιολογικής παραγωγής σε ολόκληρη την Ευρώπη, με πρόσφατες διαθέσιμες τεχνικές και επιστημονικές πληροφορίες, να αξιολογήσει τη διαθεσιμότητα εναλλακτικών προϊόντων και περιορισμών στη χρήση χαλκού.
ΤΟΝΙΖΕΙ την ανάγκη να καταστούν τα πιο πρόσφατα ευρήματα της έρευνας σχετικά με την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή εύκολα προσβάσιμα στην αγροτική κοινότητα και να επεκταθεί ο κατάλογος των επιλέξιμων επενδύσεων στο πλαίσιο των παρεμβάσεων στα οινοποιεία ,ώστε να συμπεριληφθούν οι πιο πρόσφατες σχετικές τεχνολογίες.
ΖΗΤΕΙ μεγαλύτερη ευελιξία στη δημοσιονομική διαχείριση των τομεακών προγραμμάτων για τον οίνο μεταξύ των οικονομικών ετών, ώστε να καταστεί δυνατή η καλύτερη χρήση των διαθέσιμων κονδυλίων, ιδίως σε έτη όπου ο τομέας αντιμετωπίζει δυσκολίες, με τη θέσπιση πιο ευέλικτων κανόνων τόσο για τις προκαταβολές όσο και για τη μεταφορά χρηματοδοτικών κατανομών μεταξύ των τύπων παρεμβάσεων, με αυξημένα ποσοστά στήριξης για ορισμένες παρεμβάσεις που αποσκοπούν στην ενίσχυση της βιωσιμότητας της οινοπαραγωγής, και ΚΑΛΕΙ την Επιτροπή να διερευνήσει τρόπους που επιτρέπουν τη χρήση αδιάθετων κονδυλίων στα τομεακά προγράμματα στήριξης μέτρων διαχείρισης κρίσεων.
ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ να εισαχθεί η δυνατότητα υιοθέτησης μέτρων που επιτρέπουν τη χρήση εξαιρετικών τομεακών παρεμβάσεων του οίνου στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδίου της ΚΑΠ, σε περίπτωση διαταραχής της αγοράς, καθιστώντας τη διαδικασία τροποποίησης ταχύτερη και πιο ευέλικτη.
3) ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΣΤΙΣ ΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΚΑΙ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΤΩΝ ΕΥΚΑΙΡΙΩΝ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ
Η Ομάδα Υψηλού Επιπέδου για την Πολιτική Οίνου,
ΥΠΟΓΡΑΜΜΙΖΕΙ την ανάγκη για μια στρατηγική προσέγγιση για την αντιμετώπιση των διαρθρωτικών ζητημάτων και της δυναμικής που επηρεάζουν την παγκόσμια αγορά οίνου, ΤΟΝΙΖΟΝΤΑΣ τη σημασία της διευκόλυνσης της προσαρμογής στις μεταβαλλόμενες προτιμήσεις των καταναλωτών και στις συνθήκες της αγοράς.
ΧΑΙΡΕΤΙΖΕΙ το έργο του Παρατηρητηρίου της Αγοράς Οίνου της ΕΕ, ιδίως τη συλλογή πληροφοριών για τις τιμές, το εμπόριο και τα αποθέματα για διαφορετικά τμήματα της αγοράς, και ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ να διερευνήσει τρόπους ενίσχυσης της ικανότητάς του να συλλέγει και να αναλύει σχετικές ομοιογενείς πληροφορίες αγοράς, μεταξύ άλλων μέσω της ενισχυμένης δέσμευσης σε δεδομένα κοινή χρήση, ενώ ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΕΙ για το διοικητικό φόρτο εάν οι πληροφορίες που πρέπει να παρασχεθούν αναλύονται σε πολύ αναλυτικό επίπεδο και ΤΟΝΙΖΕΙ την ανάγκη καλύτερης παρακολούθησης της εξέλιξης της ζήτησης και των προτιμήσεων των καταναλωτών σε έναν μεταβαλλόμενο κόσμο, τόσο στις παραδοσιακές αγορές, όπου οι προτιμήσεις και ο τρόπος ζωής αλλάζουν γρήγορα, όσο και σε νέες πιθανές εξαγωγικές αγορές για την προσαρμογή των προϊόντων σε διαφορετικά γούστα και συνήθειες.
ΥΠΟΓΡΑΜΜΙΖΕΙ ότι τα δεδομένα που χρησιμοποιούνται για τη σύνταξη της έρευνας αγοράς παρέχονται συχνά από διεπαγγελματικές οργανώσεις και ΤΟΝΙΖΕΙ ότι το κανονιστικό πλαίσιο πρέπει να τους παρέχει ασφάλεια δικαίου σχετικά με τη συλλογή και τη χρήση αυτών των δεδομένων, μεταξύ άλλων όσον αφορά τη νομοθεσία περί ανταγωνισμού και την προστασία των εμπορικών ευαίσθητων δεδομένων.
ΖΗΤΑ από τις επικείμενες αναθεωρήσεις του νομικού πλαισίου της ΕΕ για το κρασί να διερευνηθούν όλες οι επιλογές προσαρμογής των κανόνων, συμπεριλαμβανομένων, μεταξύ άλλων, των ορισμών, των οινολογικών πρακτικών και των κανόνων συσκευασίας και παρουσίασης, ώστε να διευκολυνθεί η εμπορία αμπελοοινικών προϊόντων περισσότερο προσαρμοσμένων στις νέες απαιτήσεις των καταναλωτών, όπως περισσότερους αποδεκτούς τύπους κρασιών, και ιδιαίτερα κρασιών πλήρως και μερικώς αποαλκοολωμένων , διατηρώντας παράλληλα την ακεραιότητα του κλάδου και αποτρέποντας ζημιές στη μακροχρόνια καλή φήμη των κρασιών της ΕΕ.
ΚΑΛΕΙ τα κράτη μέλη να διασφαλίσουν μια εναρμονισμένη προσέγγιση για την εφαρμογή των ισχυόντων κανόνων για την ηλεκτρονική επισήμανση και ΤΟΝΙΖΕΙ την ανάγκη περαιτέρω εναρμόνισης (και ολοκλήρωσης) των κανόνων για την ηλεκτρονική επισήμανση, επιτρέποντας σε όλους τους φορείς και ιδιαίτερα στις ΜΜΕ να εξοικονομούν χρόνο και κόστος για τις φυσικές ετικέτες και συνεπώς διευκόλυνση του εμπορίου και των εξαγωγών, με παράλληλη προστασία των καταναλωτών και κατοχύρωση του δικαιώματός τους για εύκολη πρόσβαση σε υποχρεωτικές πληροφορίες.
ΣΥΜΦΩΝΕΙ ότι το κρασί της ΕΕ συνδέεται με αξίες όπως η παράδοση, η αειφορία, η προστασία του τοπίου, ο πολιτισμός, η γαστρονομία και ο τουρισμός και έχει τεράστια σημασία για την οικονομική βιωσιμότητα των αγροτικών περιοχών και του πληθυσμού, γεγονός που δημιουργεί διάκριση του κρασιού και ΤΟΝΙΖΕΙ ότι αυτή το ειδικό καθεστώς θα πρέπει να εξηγηθεί καλύτερα, τόσο στην ΕΕ όσο και στις εξαγωγικές αγορές.
ΥΠΟΓΡΑΜΜΙΖΕΙ ότι υπάρχουν δυνατότητες περαιτέρω και καλύτερης προώθησης των εξαγωγών, τόσο σε παραδοσιακές όσο και σε νέες αγορές, όπως με την καλύτερη στόχευση προγραμμάτων προώθησης στις νέες τάσεις της κοινωνίας και σε συγκεκριμένες δημογραφικές και πολιτιστικές ομάδες σε τρίτες χώρες, με αύξηση της διάρκειας στήριξης στα μέτρα προώθησης που θα επιτρέψουν την ενοποίηση της αγοράς, καθώς και τη διερεύνηση τρόπων δημιουργίας ενός απλοποιημένου συστήματος για τους μικρούς παραγωγούς.
ΘΕΩΡΕΙ ότι τα μέτρα προώθησης πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους λόγους δημόσιας υγείας και να δίνουν έμφαση στη μετριοπάθεια και στις προσπάθειες προώθησης για τα κρασιά χωρίς και χαμηλής περιεκτικότητας σε αλκοόλ ,ως δρόμο προς εξερεύνηση.
ΣΥΝΙΣΤΑ να αξιοποιηθούν πλήρως τα μέτρα στήριξης του τουρισμού πέρα από αυτά που είναι ήδη διαθέσιμα στις τομεακές παρεμβάσεις του κρασιού, τα οποία θα μπορούσαν να ενισχυθούν επιτρέποντας την υποστήριξη συντονισμένων δράσεων που προωθούνται από Διεπαγγελματικές Οργανώσεις Οίνου, Οργανώσεις Παραγωγών και Ομάδες Παραγωγών που διαχειρίζονται γεωγραφικές ενδείξεις και στοχεύουν στην προώθηση του οίνου - τον τουρισμό και τους δεσμούς με την επικράτεια των περιοχών παραγωγής.
ΧΑΙΡΕΤΙΖΕΙ τις συνεχιζόμενες εργασίες της DG TAXUD σχετικά με τον ειδικό φόρο κατανάλωσης για τις εξ αποστάσεως πωλήσεις αλκοόλ και οινοπνευματωδών ποτών και ΣΥΝΙΣΤΑ στην Επιτροπή να επιταχύνει την ανάπτυξη λύσεων για την απλούστευση και τη διευκόλυνση των διασυνοριακών εξ αποστάσεως πωλήσεων οίνου, με τη δημιουργία ενός συστήματος συγκρίσιμου με το Import One StopShop (IOSS) που μπορεί να είναι επωφελές ειδικά για τους μικρούς παραγωγούς.
ΤΟΝΙΖΕΙ τον ζωτικό ρόλο της έρευνας και της καινοτομίας για το μέλλον του αμπελοοινικού τομέα της ΕΕ. Η καινοτομία θα πρέπει να γίνεται αντιληπτή σε όλες τις πτυχές της παραγωγής, συμπεριλαμβανομένης της φυτοπροστασίας, των τεχνικών προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή, των νέων ποικιλιών, της ψηφιακής καλλιέργειας, των πρακτικών οινοποίησης, των τεχνολογιών των οινοποιείων, αλλά και πέρα από το προϊόν, τη συσκευασία, την παρουσίαση, την αφήγηση και τα διαφημιστικά μηνύματα. Σε αυτό το πλαίσιο, είναι ιδιαίτερα σημαντικό να καταστεί η καινοτομία προσιτή στους παραγωγούς μέσω ειδικής κατάρτισης, συμβουλευτικών υπηρεσιών και άλλων εργαλείων.
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις