Πώς κινήθηκε η αγορά τρακτέρ στην Ιταλία το 2024;

Οι ταξινομήσεις τρακτέρ στην Ιταλία θα μειωθούν κατά 12 τοις εκατό το 2024, επιπλέον της πτώσης κατά 13 τοις εκατό το 2023. Το μόνο θετικό στοιχείο είναι ότι ο μέσος όρος των τελευταίων πέντε ετών ξεπερνά τις 19 χιλιάδες μονάδες, που είναι βασικά καλύτερο από ό,τι πριν από την κοβίδα. Η γεωπολιτική κατάσταση και η αβεβαιότητα σχετικά με τα κίνητρα είναι καθοριστικά.

Η πτώση που όλοι φοβούνται και για πολλούς λόγους είναι αναπόφευκτη έχει μεταφραστεί σε αριθμούς. Το 2024 η αγορά τρακτέρ στην Ιταλία έχασε άλλες 2.166 μονάδες (το 2023 είχαν βγει 2.500 στους δρόμους) και διαμορφώθηκε στο ιστορικό χαμηλό των 15.448 τρακτέρ που ταξινομήθηκαν το 12μηνο. 

Πολύ μακριά, λοιπόν, από το μεγαλείο του 2021, όταν ταξινομήθηκαν πάνω από 24.000 ελκυστήρες, ενώ ακόμη και ο πήχης του 2022 πάνω από τις 20.000 παραμένει ένα "μακρινό όνειρο".

Το ενδιαφέρον είναι ότι το 2024 κλείνει μια πολύ περιπετειώδης πενταετία για τη γεωργική μηχανοποίηση από πλευράς πωλήσεων, αλλά ότι ουσιαστικά αν λάβουμε υπόψη το μέσο όρο της περιόδου ελάχιστα έχουν αλλάξει σε σχέση με τα προ-κόβιντ περιόδου χρόνια.

Στην πραγματικότητα, ο μέσος όρος της τελευταίας πενταετίας αντιστοιχεί σε περίπου 19.100 χιλιάδες ταξινομημένους ελκυστήρες ετησίως, αριθμός που είναι ακόμη υψηλότερος, αν και ελάχιστα, από τον προ του 2020 αριθμό των 18.500 πωληθέντων ελκυστήρων.

Αγορά τρακτέρ, το ψυχολογικό όριο της τελευταίας πενταετίας

Σύμφωνα με πολλούς ειδικούς, αυτό το τελευταίο ποσοστό αντιπροσωπεύει απερίφραστα τον «ρυθμό» της εγχώριας αγοράς με μια σχεδόν σταθερή ζήτηση.

Προφανώς, η ανάλυση δεν μπορεί να μην λάβει υπόψη της όλα τα οικονομικά γεγονότα που επηρέασαν όχι μόνο την ιταλική αγορά από το covid και μετά, αλλά και την ευρωπαϊκή και την παγκόσμια αγορά, βλέπε ιδίως την αύξηση της τιμής των μηχανημάτων λόγω της αύξησης του κόστους παραγωγής, των μεταφορών και της εφοδιαστικής και γενικά την αβεβαιότητα που προκαλούν οι γεωπολιτικές μεταβλητές και οι συνεχιζόμενες συγκρούσεις στην Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή. 

Επιστρέφοντας στους αριθμούς για το 2024, η πτώση των αριθμών είναι λίγο πολύ γενικευμένη για όλες τις μεγάλες μάρκες, με εξαίρεση την Case IH, η οποία κατάφερε να αυξηθεί ακόμη και κατά 50 μονάδες (από 434 σε 487 ταξινομήσεις) και την Steyr, η οποία ουσιαστικά ισορρόπησε, αλλά σε πολύ χαμηλότερους αριθμούς. Σε γενικές γραμμές, ολόκληρος ο όμιλος CNH Industrial είναι αυτός που χάνει λιγότερο από την αγορά, καταγράφοντας αύξηση μεριδίου κατά 2,05 ποσοστιαίες μονάδες και κατασταλάζοντας στο 21,2% της αγοράς.

Συνολικά, η SDF και η Kubota είχαν επίσης μέτριες υποχρεώσεις. Αντίθετα, η Antonio Carraro και η John Deere είναι αυτές που υποχωρούν περισσότερο, με την τελευταία να αφήνει περισσότερα από 600 τρακτέρ στο χωράφι και να πέφτει από το 9,46 στο 6,8% του μεριδίου, ξεπερνώντας για πρώτη φορά τη Fendt σε επίπεδο μάρκας.

Για άλλη μια φορά, ξεχωρίζει η αύξηση των συμπαγών ελκυστήρων κάτω των 50 ίππων, η οποία αυξάνεται από 622 μονάδες το 2023 σε 840 το 2024 (με συνολικό μερίδιο 9 τοις εκατό των συνολικών ταξινομήσεων).

Πρωταγωνιστής είναι το ινδικό Solis, το οποίο διανέμεται στην Ιταλία από την Fiaccadori Soluzioni, σταθερά πλέον πάνω από 3,5 ποσοστιαίες μονάδες, με το μοντέλο Solis 26 να κατέχει το ρεκόρ των ταξινομήσεων στην Ιταλία (226). Ο αριθμός αυτός προφανώς κάνει να αναρωτιέται κανείς πώς η απώλεια των ταξινομήσεων είναι πιθανότατα μικρότερη από την πραγματική πτώση του κύκλου εργασιών στον τομέα.

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις