Υψίστης σημασίας μέτρο προστασίας της εγχώριας παραγωγικής βάσης, αλλά και των οικιακών καταναλωτών που έχουν στραφεί στο φυσικό αέριο σε μια περίοδο πτώσης των τιμών του, αποτελεί η παρέμβαση του ΥΠΕΝ - την Πέμπτη 14 Ιουλίου 2016 με υπουργική τροπολογία - για τον εξορθολογισμό της ανακτήσιμης διαφοράς του ΔΕΣΦΑ και τον επανακαθορισμό της Ρυθμιζόμενης Περιουσιακής Βάσης του, προκειμένου να αποφευχθεί η υπέρογκη αύξηση των τιμών του φυσικού αερίου.
Ο επανακαθορισμός κρίνεται επιβεβλημένος, καταρχήν λόγω της υποχρέωσης να διορθωθούν μεθοδολογικά σφάλματα και λανθασμένες πρακτικές, που δεν επιτρέπεται να διατηρούνται σε ισχύ.
Εξάλλου, η διαμόρφωση της συνολικής ανακτήσιμης διαφοράς σε 829 εκατ. ευρώ, σε συνδυασμό με τον υφιστάμενο κανονισμό τιμολόγησης της χρήσης του δικτύου φυσικού αερίου, θα οδηγήσει σε εξωπραγματικές αυξήσεις στα τέλη χρήσης, κατά 68%. Εύλογες είναι οι σοβαρές αρνητικές συνέπειες για την οικονομία της χώρας, ευρύτερα για το δημόσιο συμφέρον, από την επαπειλούμενη αύξηση.
Η προστασία των χρηστών φυσικού αερίου έχει πολλαπλά οφέλη, καθώς εμποδίζει τη περαιτέρω αύξηση των τιμών προϊόντων και υπηρεσιών που επηρεάζονται από το ενεργειακό κόστος. Ταυτόχρονα ενισχύει την προσπάθεια παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας, σε μια χρονική στιγμή που είναι ζωτικής σημασίας η ανάπτυξη και η αύξηση της απασχόλησης.
Παράλληλα, βρισκόμαστε στην αρχή της περαιτέρω ανάπτυξης του δικτύου μεταφοράς φυσικού αερίου, με τη ΔΕΠΑ να αναπτύσσει και να υλοποιεί το σχεδιασμό της για τη δυνατότητα μεταφοράς αερίου ακόμη κι εκεί που δεν υπάρχουν αγωγοί.
Τίποτα απ' όλα αυτά δεν πρέπει να απειληθεί, ιδιαίτερα σε μια κρίσιμη στιγμή για την οικονομία της χώρας, με τις προκλήσεις να έχουν πολλαπλασιαστεί και το αποτέλεσμα να επηρεάζει τη ζωή όλων των πολιτών.
Με αφορμή δημοσιεύματα για την στάση των εταιριών SOCAR και SNAM, διευκρινίζεται ότι η προτεινόμενη ρύθμιση δεν εμπίπτει στους όρους του διαγωνισμού και δεν επηρεάζει τη μελλοντική σύμβαση και την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ.
Επιπρόσθετα, το αποτέλεσμα των διαπραγματεύσεων της SOCAR με τη Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τοποθέτησε της αζέρικη εταιρία, που νωρίτερα είχε επικρατήσει στον διεξαχθέντα διεθνή διαγωνισμό, στη θέση του «παθητικού μετόχου», που δεν μπορεί να έχει πάνω από το 49% του ΔΕΣΦΑ, με ό, τι αυτό συνεπάγεται.
Σε κάθε περίπτωση, το ζήτημα της αποτροπής των υπέρογκων αυξήσεων στα τέλη χρήσης υπέρ του ΔΕΣΦΑ δεν είναι καινούργιο ζήτημα, απασχολεί όλους τους εμπλεκόμενους, ανεξάρτητα από το βαθμό εμπλοκής τους, εδώ και αρκετούς μήνες.
Η θέση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ήταν γνωστή και δεδομένη, μέσα από δημόσιες δηλώσεις, συζητήσεις, αρθρογραφία, ανακοινώσεις. Γίνεται γνωστό ότι το ζήτημα είχε τεθεί επανειλημμένα σε κυβερνητικές συσκέψεις και οι προθέσεις ήταν σε γνώση των ΤΑΙΠΕΔ, SOCAR και SNAM.
Είναι αναμφισβήτητο ότι κάθε μέτρο που πλήττει την υφιστάμενη κατανάλωση φυσικού αερίου και εμποδίζει τη διάδοση της χρήσης του, πλήττει κάθε προσδοκώμενο όφελος, προγραμματισμένο ή μη. Πρόκειται για μια άποψη που πρέπει να λαμβάνεται υπόψη από όλους.
Υπό αυτή την έννοια, μια συζήτηση που εστιάζεται στην πιθανή ανατροπή σχεδίων προσδοκώμενων κερδών, δεν μπορεί να αγνοεί το σύνολο των παραμέτρων που επηρεάζουν τέτοιους υπολογισμούς και σχέδια.