Σχόλια, Αντιρρήσεις και Προτάσεις για την εφαρμογή του Μέτρου 11 Βιολογική Γεωργία του Π.Α.Α. 2014-2020

Σχόλια, Αντιρρήσεις και Προτάσεις απέστειλε η  Ένωση Βιοκαλλιεργητών Λακωνίας σχετικά με την Υ.Α. για την εφαρμογή του Μέτρου 11 Βιολογική Γεωργία του Π.Α.Α. 2014-2020 προς τους  Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Ε. Αποστόλο, Γ.Γ. Αγροτικής Πολιτικής και Διαχείρισης Κοινοτικών Πόρων κ. Χ. Κασίμη, Γ.Γ. κ. Αντώνογλου Προιστάμενο Δ/νσης Βιολογικής Παραγωγής ΥΠΑΑΤ κ. Φίλλιπο Σέκκα και Πρόεδρο και Αντιπρόεδρο ΟΠΕΚΕΠΕ. Ακολουθεί ολόκληρο:

Έχοντας υπόψη το Σχέδιο Υπουργικής Απόφασης που αφορά στην βιολογική γεωργία και το οποίο έχει τεθεί σε διαβούλευση, σας γνωρίζουμε τις απόψεις της Ένωσης μας.

Σχόλια:

1. Οι ενισχύσεις για την μετατροπή ή την διατήρηση της βιολογικής γεωργίας θα πρέπει να ενθαρρύνουν τους αγρότες να συμμετέχουν σε τέτοια προγράμματα. Δυστυχώς η εμπειρία μας από το προηγούμενο πρόγραμμα 2007-2013, έχει αντίθετα αποτελέσματα σε ποσοστό που υπερβαίνει σε κάποιες περιοχές το 50%. Προκειμένου να αποφευχθεί η μεγάλης κλίμακας επιστροφή των γεωργών στην συμβατική γεωργία, θα πρέπει να λάβουν στήριξη τόσο τα μέτρα μετατροπής όσο και τα μέτρα διατήρησης. Η ενισχύσεις θα πρέπει να συμβάλλουν στην κάλυψη των πρόσθετων δαπανών που πραγματοποιήθηκαν και της απώλειας εισοδήματος ως αποτέλεσμα της δέσμευσης και να καλύπτουν τις δεσμεύσεις που υπερβαίνουν τα σχετικά υποχρεωτικά πρότυπα και απαιτήσεις. Οι γεωργοί που σήμερα επιλέγουν την βιολογική γεωργία είναι εκτεθειμένοι πολύ περισσότερο από τους συμβατικούς σε αυξανόμενους οικονομικούς και περιβαλλοντικούς κινδύνους ως συνέπεια της αλλαγής του κλίματος και της αυξανόμενης αστάθειας των τιμών. Επίσης είναι εκτεθειμένοι κατά τον ίδιο βαθμό σε θέματα φυτοπροστασίας και θρέψης των φυτών. Προκειμένου να διασφαλιστεί η ίση μεταχείριση των γεωργών σε ολόκληρη την Ένωση, για αποφυγή στρέβλωσης του ανταγωνισμού και της τήρησης των διεθνών δεσμεύσεων θα πρέπει να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες για την ίση μεταχείριση στα κράτη μέλη.

2. Το Μέτρο 11 «Βιολογική Γεωργία» του παρόντος σχεδίου καθώς και ο υπολογισμός του ύψους ενίσχυσης και της λεπτομέρειες αυτού καθορίζονται από τους Κανονισμούς 1305/13, 1306/13, 1307/13.

Α) Στον Καν. 1305/13, άρθρο 29, παρ. 3, ρητά αναφέρει: «Οι δεσμεύσεις που αναλαμβάνονται είναι υποχρεωτικά για περίοδο 5-7 ετών», πουθενά όμως δεν λέει ότι οι δεσμεύσεις των νεοεισερχόμενων είναι 3ετούς διάρκειας και ότι εφόσον επιθυμούν να παραμείνουν μπορούν να ενταχθούν στην συνέχεια του προγράμματος. Αυτό δεν ίσχυε ποτέ και δημιουργεί στρεβλώσεις και ανισότητες και δεν είναι αποδεκτό (Άρθρο 8, παρ. 8). Θα πρέπει να μπει ασφαλιστική δικλείδα τουλάχιστον 3 ετών για να μην διακόπτουν την ένταξη τους στην Βιολογική Γεωργία με σκοπό να καρπωθούν την αυξημένη ενίσχυση. Επίσης στο ανωτέρω άρθρο 8, παρ. 9 οι νεοεισερχόμενοι δεσμεύονται να καταρτιστούν στις βιολογικές καλλιεργητικές πρακτικές και μεθόδους μέσο του μέτρου 01 «δράσεις μετάδοσης γνώσης και ενημέρωσης » κατά την διάρκεια της 3ετους δέσμευσης χωρίς να προσδιορίζει το πότε και για πόσο χρονικό διάστημα και σύμφωνα με την δική μας γνώμη, η οποία έχει κατατεθεί σε προηγούμενη διαβούλευση (Καν. 834/2007), θα πρέπει να ισχύει και για τους δικαιούχους 5ετης διάρκειας. Εν συνεχεία στο άρθρο 8, παρ. 10, οι δικαιούχοι νεοεισερχόμενοι θα πρέπει να έχουν συνάψει σύμβαση με τους Ο.Ε.Π. τουλάχιστον 3 μήνες πριν την δημοσιοποίηση των οριστικών πινάκων της πρόσκλησης, ειδάλλως θα έχουμε τα ίδια συμπτώματα του προηγούμενου προγράμματος 2007-2013. Επίσης στο άρθρο 29 του Καν. 1305/13, παρ. 4 ρητά αναφέρει ότι οι ενισχύσεις χορηγούνται ετησίως για να αποζημιώνουν τους δικαιούχους για το σύνολο ή μέρος των πρόσθετων δαπανών και του διαφυγόντος εισοδήματος, ως αποτέλεσμα των δεσμεύσεων που ανελήφθησαν εφόσον δε είναι αναγκαίο μπορούν επίσης να καλύπτουν το κόστος συναλλαγής ως και 20% της ενίσχυσης που καταβάλλεται για τις δεσμεύσεις. Η στήριξη περιορίζεται στα ανώτατα ποσά που καθορίζονται στο παράρτημα 2, (άρθρο 29, παρ. 5 Βιολογική Γεωργία) ήτη:

1) 600(*) ευρώ ανά εκτάριο ετησίως για της ετήσιες καλλιέργειες

2) 900(*) ευρώ ανά εκτάριο ετησίως για τις ειδικές πολυετείς καλλιέργειες

3) 450(*) ευρώ ανά εκτάριο ετησίως για τις άλλες χρήσεις γης

Όπου δε αστερίσκος επεξηγείτε στο παράρτημα, τα ποσά αυτά μπορούν να προσαυξηθούν σε δεόντως τεκμηριωμένες περιπτώσεις λαμβανομένων υπόψη ειδικών συνθηκών οι οποίες πρέπει να αιτιολογούνται στα προγράμματα Αγροτικής Ανάπτυξης.

Β) Στον Καν. 1305/13, άρθρο 15, παρ. 8 προβλέπεται ποσό για συμβουλευτικές υπηρεσίες 1500 ευρώ ανά συμβουλή καθώς επίσης στο άρθρο 16, παρ. 4, 3000 ευρώ για καθεστώτα ποιότητας και ανά γεωργική εκμετάλλευση ετησίως. Επίσης στην μελέτη για τον Υπολογισμό ύψους

ενίσχυσης των προϊόντων που συνέταξε για λογαριασμό της διαχειριστικής αρχής του προγράμματος Π.Α.Α. 2014-2020, η εταιρία INTRAWAY, παραδέχεται ότι στις σχετικές δοκιμές που έγιναν προέκυψαν ΜΗ αξιόπιστα στοιχεία κατά την εκπόνηση της μελέτης, πηγές των στοιχείων τους ήταν η τηλεφωνική επικοινωνία με φορείς πιστοποίησης, γεωπόνους μελετητές και γεωπόνους πολλών Ε.Α.Σ. και όχι από κάποια συγκεκριμένη μελέτη ή εγγράφως. Κατόπιν των ανωτέρω ρωτάμε: 1) Γιατί στην υπό διαβούλευση Υ.Α. δεν συμπεριλήφθηκε ο Γεωπόνος Σύμβουλος;

2) Στους πίνακες της υπό διαβούλευση Υ.Α. για μεν τους νεοεισερχόμενους για την δράση 11.1.1 το (κόστος συναλλαγής) πιστοποίηση προβλέπεται να το διεκδικήσουν βάση του άρθρου 16, παρ. 4 (Καν. 1305/13) οπότε και το ύψος ενίσχυσης αυτών αυξάνεται κατακόρυφα, ενώ για τους παλιούς δικαιούχους, δράση 11.2.1 συμπεριλαμβάνεται το (κόστος συναλλαγής) πιστοποίηση, στο ύψος της ενίσχυσης το οποίο είναι πολύ μικρότερο των νεοεισερχόμενων. Ποια είναι τα κριτήρια της άνισης κατανομής των ενισχύσεων μεταξύ παλιών και νέων δικαιούχων εφόσον από την μελέτη προέκυψαν μη αξιόπιστα στοιχεία;

Πιστεύουμε μετά από όλα αυτά ότι θα έπρεπε να ληφθούν υπόψη και να δοθούν στους δικαιούχους τα ανώτατα ποσά που προβλέπει ο Κανονισμός. Δεν σας κρύβουμε ότι το ερώτημα αυτό επειδή το έχουμε διατυπώσει επανειλημμένα σε εσάς χωρίς να λάβουμε απάντηση, θα το διατυπώσουμε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Απαραίτητη δε προϋπόθεση για την ολοκλήρωση του νέου προγράμματος θα πρέπει να είναι η ένταξη στο καθεστώς ενίσχυσης όλων των καλλιεργούμενων ειδών που πληρούν τις προϋποθέσεις του Καν. 834/2007 και η οικονομική ενίσχυση να είναι βάση του παραρτήματος του πίνακα II του Καν. 1305/13.

ΑΝΤΙΡΗΣΕΙΣ

Η αρμοδιότητα που δόθηκε στο ΟΠΕΚΕΠΕ και ο αποκλεισμός των ΔΑΟΚ και ΔΑΟ μας βρίσκει κάθετα αντίθετους. Η ευθύνη μέχρι σήμερα των καθυστερήσεων και της μη καταβολής των ενισχύσεων για τα Γεωργοπεριβαλλοντικά Μέτρα ανήκει αποκλειστικά και μόνο στον ΟΠΕΚΕΠΕ. Το λογισμικό σύστημα από την αρχική προκήρυξη του μέτρου 2007-13 έως και σήμερα είναι προβληματικό (λίαν επιεικώς) και θα πρέπει άμεσα να αλλάξει. Εάν δεν γίνει αυτό το πρόβλημα θα διαιωνίζεται. Αυτά προκύπτουν από παραδοχές και έγγραφα του ίδιου του ΟΠΕΚΕΠΕ. Επίσης θα πρέπει να γνωρίζουμε και ρωτάμε για μια ακόμη φορά, πως είναι δυνατόν να δίνονται εντολές στις ΔΑΟΚ-ΔΑΟ, με έγγραφα χωρίς πρωτόκολλο, σφραγίδα της υπηρεσίας και ονοματεπώνυμο και να αναφέρουνε «Ομάδα Υποστήριξης Γεωργοπεριβαλλοντικών». Πρέπει να μάθουμε ποιοι είναι αυτοί και να δώσουν εξηγήσεις στις αρμόδιες αρχές. Η μέχρι σήμερα συνεργασία μας με τις ΔΑΟΚ-ΔΑΟ ήταν άψογη, παρόλα τα προβλήματα που προέκυπταν από το σύστημα του ΟΠΕΚΕΠΕ και απαιτούμε να παραμείνουν ως ενδιάμεσος φορέας διαχείρισης.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

1. Προτείνουμε την άμεση επαναξιολόγηση της υποβληθείσας Υ.Α. για διαβούλευση καθώς και του προγράμματος για να αντιμετωπισθούν οι ανισότητες.

2. Να παραμείνει ο ΟΠΕΚΕΠΕ ως οργανισμός πληρωμής, ως έχει πιστοποιηθεί και να υπάρξει αυστηρότερος έλεγχος από τη προϊσταμένη αρχή (ΥΠΑΑΤ).

3. Το θέμα των γεωχωρικών δεδομένων και ο κατακερματισμός των αγροτεμαχίων θα πρέπει επιτέλους να λάβει τέλος και μετά από επιτόπιους ελέγχους ακόμα και από τους Ο.Ε.Π. να προσδιορίζεται η έκταση.

4. Θα πρέπει να απαλειφθούν οι ποινές με συνέπεια την αποβολή από το πρόγραμμα όταν στο αγροτεμάχιο υπάρχουν καλλιέργειες μη επιλέξιμες για ενίσχυση. Αυτό δεν αναφέρεται σε κανένα Κανονισμό και είναι εφεύρημα του ΟΠΕΚΕΠΕ.

5. Να αποκλεισθούν από το πρόγραμμα όσοι αναφέρονται στο άρθρο 4, παρ 15, δ) στο σύνολο τους.

6. Άρθρο 6, παρ. β, να διευκρινιστεί τι ισχύει για τους συνταξιούχους εκτός από αυτούς της πρόωρης συνταξιοδότησης.

7. Άρθρο 7, παρ. Α, 1, Ποιο είναι το κριτήριο της επιλέξιμης καλλιέργειας (δηλαδή σε ένα αγροτεμάχιο με ελαιοκαλλιέργεια με πυκνότητα φύτευσης τουλάχιστον 10 δένδρα/στρέμμα και συγκαλλιέργεια κηπευτικών μη επιλέξιμη για ενίσχυση ή με 10 δένδρα αμυγδαλιές, το καθιστά μη επιλέξιμο;)

8. Η μη χρησιμοποίηση των γεωπόνων συμβούλων καθιστά αδύνατη την υποβολή αιτήσεων ένταξης, στήριξης και πληρωμής των οικονομικών ενισχύσεων από τους παραγωγούς με αποτέλεσμα να γίνουν θύματα επιτηδείων με ανυπολόγιστο κόστος ή το χειρότερο να μην μπορούν να συμμετέχουν στο πρόγραμμα.

9. Στο προτεινόμενο σχέδιο καταργήθηκε η δυνατότητα υποβολής ένστασης και προέκυψε η «Ενδικοφανής Προσφυγή» κατά την έννοια του άρθρου 25 του Ν. 2690/1999. Επίσης αναφέρεται ότι τα αποτελέσματα των ενδικοφανών προσφυγών θα είναι οριστικά. Αυτό σημαίνει ότι καταργείται το Συνταγματικό Δικαίωμα της αίτησης θεραπείας;

10. Οι επιτόποιοι έλεγχοι να διενεργούνται από τις ΔΑΟΚ και όχι από τον ΟΠΕΚΕΠΕ (λόγο ελλείψεως προσωπικού και καθυστερήσεων έως και 2 χρόνια) όταν προκύπτουν προφανή λάθη όπως ορίζονται από τους Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς και αυτά δεν έχουν γίνει από σκοπιμότητα τεκμηριωμένα.

11. Η καταβολή της ενίσχυσης βάση του Καν. 1305/13 χορηγείται ετησίως και όχι πέραν τις 31/6 του επόμενου ημερολογιακού έτους του έτους καταβολής και όχι σε δυο δόσεις. Αυτό θα δημιουργήσει σύγχυση στα ποσά που δικαιούται ο κάθε δικαιούχος. Στην περίπτωση καθυστέρησης θα πρέπει να καταβάλλονται νομιμοτόκος.

12. Άρθρο 19, δεν είναι δυνατόν η ενδικοφανής προσφυγή να κατατίθεται εντός 10 εργάσιμων ημερών και η εξέταση αυτών να έχει ολοκληρωθεί εντός διαστήματος που δεν υπερβαίνει τους 6 μήνες (αυτό είναι παραδοχή ελλείψεως προσωπικού ή ένδικων μέσων;).

Οι απόψεις της Γενικής Διεύθυνσης Περιφερειακής Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής, Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου η οποία σας εστάλη στις 27/10/2016 με Αρ. Πρ. 279820/62758 και υπογράφεται από τον προϊστάμενο αυτής μας βρίσκει καθόλα σύμφωνους και τη συνυπογράφουμε ανεπιφύλακτα.

Θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι οι αμαρτίες του παρελθόντος προγράμματος δεν θα πρέπει να επαναληφθούν. Περιμένουμε ευδοκίμηση των προτάσεων, απάντηση στα ερωτήματα και ενεργοποίηση σε Εθνικό επίπεδο του Καν. 834/2007, ο οποίος είναι αλληλένδετος με το τρέχων πρόγραμμα. Η βιολογική γεωργία, σε όλα της τα επίπεδα πρόγραμμα – νομοθεσία – αγορές, αποτελεί την αιχμή του δόρατος των ποιοτικών προϊόντων για την ανάπτυξη του πρωτογενούς τομέα παραγωγής.