Βελτίωση και απλοποίηση δασικής νομοθεσίας (τεκμηρίωση για τροπολογία που κατατέθηκε στο ν/σ Υπ. Εσωτερικών "Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης Αποχέτευσης (Δ.Ε.Υ.Α.). Ρυθμίσεις σχετικές με την οργάνωση, τη λειτουργία, τα οικονομικά και το προσωπικό των Ο.Τ.Α.. Ευρωπαϊκοί Όμιλοι Εδαφικής Συνεργασίας. Μητρώο Πολιτών και άλλες διατάξεις")
Εισαγωγή
Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας υλοποιεί το έργο των δασικών χαρτών, εκπληρώνοντας μια συνταγματική απαίτηση περισσότερων των 40 ετών.
Η ανάρτηση για πρώτη φορά ενός μεγάλου ποσοστού χαρτών (στο 35% της έκτασης της χώρας σε σχέση με το μόλις 1,5% κατά το παρελθόν) οδήγησε στην αποκάλυψη σημαντικών προβλημάτων χρήσεων γης και διαχείρισης του δασικού χώρου και εν γένει της υπαίθρου, τα οποία απαιτούσαν επίλυση, τόσο με αλλαγές στη νομοθεσία των δασικών χαρτών, όσο και σε αυτή της προστασίας των δασικών οικοσυστημάτων.
Το Υπουργείο δημιούργησε διαρκή ομάδα εργασία διυπουργική και οργάνωσε εντατικές διαδικασίες διαβούλευσης σε πολλές περιοχές της Ελλάδας, ενημερώθηκε για τις απόψεις των διάφορων ενδιαφερομένων μερών και έχει προχωρήσει ήδη σε σειρά ρυθμίσεων (νόμοι, ΚΥΑ, ΥΑ και εγκυκλίους) για τη δημιουργία εργαλείων που εξυπηρετούν τους πολίτες, ενώ ετοιμάζονται και λοιπές εφαρμοστικές αποφάσεις για να συνεχιστεί απρόσκοπτα η διαδικασία της κατάρτισης των δασικών χαρτών.
Τα βασικά χαρακτηριστικά του έργου έχουν ως εξής:
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη σε έκταση ανάρτηση που έγινε ποτέ στη χώρα (35%), 42 χρόνια μετά τη συνταγματική επιταγή
Οριοθετείται και διασφαλίζεται ο δασικός χώρος
Ενημερώνεται άμεσα ο πολίτης για τον χαρακτήρα της έκτασης
Αποδεσμεύεται η Δασική Υπηρεσία από μια χρονοβόρα διαδικασία (πράξεις χαρακτηρισμού)
Τακτοποιείται η σχέση δάσους – γεωργικής εκμετάλλευσης
Μπορεί να προχωρήσει απρόσκοπτα το Εθνικό Κτηματολόγιο και να υπάρχει ασφάλεια δικαίου.
Με την τροπολογία που περιγράφεται στη συνέχεια βελτιώνονται στοιχεία της παλαιότερης δασικής νομοθεσίας (όχι της πρόσφατης των δασικών χαρτών) με στόχο τη διευκόλυνση των πολιτών, των οικονομικών και επαγγελματικών δραστηριοτήτων και των υπηρεσιών.
Νέες ρυθμίσεις με την Υπουργική τροπολογία
Με τις τροπολογίες που καταθέτουμε στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών«ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟ ΤΟΥ ΘΕΣΜΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ (Δ.Ε.Υ.Α.). ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΜΕ ΤΗΝ ΟΡΓΑΝΩΣΗ, ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ, ΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΤΩΝ Ο.Τ.Α.- ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΙ ΟΜΙΛΟΙ ΕΔΑΦΙΚΗΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ. ΜΗΤΡΩΟ ΠΟΛΙΤΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»επιδιώκουμε να ρυθμίσουμε θέματα που αφορούν στη δασική νομοθεσία, απλοποιώντας διαδικασίες και διευκολύνοντας και τις οικονομικές δραστηριότητες.
Οικοδομικές άδειες
Απελευθερώνεται η έκδοση οικοδομικών αδειών, οι οποίες μπορούν να εκδοθούν, άμεσα μετά την λήξη της υποβολής αντιρρήσεων, μετά από αίτηση του ενδιαφερόμενου και έκδοση από τη Διεύθυνση Δασών του νομού βεβαίωσης, ότι η έκταση είναι ΑΑ, δηλαδή υπήρξε ανέκαθεν μη δασική (εφόσον δεν έχουν ασκηθεί αντιρρήσεις,ή δεν είναι στις εξαιρέσεις από την αναδάσωση).
Με την επιλογή αυτή δεν χρειάζεται να περιμένει ο πολίτης τη μερική κύρωση του χάρτη, κάτι που αποτελεί επιτάχυνση τουλάχιστον δύο μηνών.
Απαλλαγή του πολίτη από την υποχρέωση να απευθύνεται στη Δασική Υπηρεσία για βεβαίωση του χαρακτήρα της έκτασης.
Ο δασικός χάρτης, είτε αναρτημένος είτε κυρωμένος, είναι ένα έγκυρο δημόσιο έγγραφο. Ο οποιοσδήποτε έχει πρόσβαση στο περιεχόμενό του. Δίνεται η δυνατότητα να βεβαιώνει τον χαρακτήρα της έκτασης επάνω στο τοπογραφικό διάγραμμα ο συντάκτης αυτού.
Δεν χρειάζεται πλέον ο πολίτης να προσφεύγει στη Δασική Υπηρεσία για να αποκτήσει βεβαίωση για το χαρακτήρα αυτής. Μειώνεται με αυτό τον τρόπο η γραφειοκρατία και βελτιώνεται η σχέση πολίτη-δημοσίου. Ο συντάκτης του τοπογραφικού είναι υποχρεωμένος να αναφέρει αν το περιεχόμενο του χάρτη είναι προσωρινό ή οριστικό.
Απαλλαγή του πολίτη, μετά την κύρωση του δασικού χάρτη, από την υποχρέωση να απευθύνεται στα κτηματολογικά γραφεία.
Στις περιοχές με κτηματογράφηση ο πολίτης είχε την υποχρέωση να προσφεύγει στα κτηματολογικά γραφεία για να πάρει πιστοποιητικό βεβαίωσης χαρακτήρα της έκτασης για τη μεταβίβαση δασικού χαρακτήρα εκτάσεων, με αρκετές καθυστερήσεις.
Με την τροπολογία δίνουμε την αρμοδιότητα βεβαίωσης χαρακτήρα της έκτασης για τη μεταβίβαση δασικού χαρακτήρα εκτάσεων μόνο στις Διευθύνσεις Δασών των Νομών.Έτσι γίνεται άμεση η ανταπόκριση στα αιτήματα των πολιτών.
Προσθέτουμε, επίσης, διάταξη ότι όταν η έκταση δεν είναι δασικού χαρακτήρα δεν χρειάζεται το παραπάνω πιστοποιητικό και θα αναγράφει ο τοπογράφος στο τοπογραφικό ότι η έκταση είναι ΑΑ, δηλαδή ανέκαθεν μη δασική.
Παραχωρητήρια και δασικοί χάρτες
Δίνεται παράταση για τρία χρόνια ώστε να γίνουν τα προσωρινά παραχωρητήρια της δασικής νομοθεσίας οριστικά.Προσωρινά μπορεί να ήταν, για παράδειγμα, λόγω μη αποπληρωμής όλου του τιμήματος, ή άλλης υποχρέωσης. Το περιθώριο των τριών χρόνων κάνει αυτή τη στιγμή και τα προσωρινά παραχωρητήρια να είναι νόμιμες πράξεις της διοίκησης.
Δεν απαιτείται λοιπόν η υποβολή αντίρρησης από την πλευρά του κατόχου τους.Η έκταση βρίσκεται σε νόμιμη αλλαγή χρήσης.
Δασωμένοι Αγροί
Στον 4467/2017 νομθετήσαμε την εξής ευεργετική διάταξη:
Στις ρυθμίσεις των δασωμένων αγρών μπορούν να εντάσσονται και:
πρώην αγροτικές εκτάσεις που είχαν δασωθεί κάποτε,
για τις οποίες είναι λυμένο το ιδιοκτησιακό έναντι του δημοσίου
αλλά τώρα (όταν γίνεται η αίτηση του ενδιαφερόμενου και εξετάζεται η έκταση από τον Δασάρχη) μπορεί να μην έχουν δασικό χαρακτήρα.
Αυτό επεκτείνεται και σε εκτάσεις με τίτλο έως το 2004. Άρα επιπλέον ισχύει:
πρώην αγροτικές εκτάσεις που ναι μεν είχαν δασωθεί κάποτε,
για τις οποίες υπάρχουν τίτλοι μετά το 1946, αλλά όχι νεότεροι της 8-8-2004
αλλά τώρα (όταν γίνεται η αίτηση του ενδιαφερόμενου και εξετάζεται η έκταση από τον Δασάρχη) μπορεί να μην έχουν δασικό χαρακτήρα.
Συνολικά, λοιπόν, για τους δασωμένους αγρούς ισχύει ο παρακάτω Πίνακας, ο οποίος δίνει πολλές διευκολύνσεις σε πολίτες που βρίσκονται σε αναρτημένο δασικό χάρτη.
Οι πολίτες, αντί της αντίρρησης, θα πρέπει να εξετάζουν εάν μπορούν να μπουν στις διατάξεις του άρθρου 67 του ν 998/79 περί δασωμένων αγρών.
Πίνακας 1. Διάταξη περί δασωμένων αγρών (άρθρο 67 ν. 998/79)
Σημερινή μορφή δασωμένου αγρού | | | |
Ύπαρξη τίτλων | Δάσος | Δασική έκταση |
Άλλη μορφή (αγροτική κλπ) |
Τίτλοι προ της 23/2/1946 | Η έκταση παραμένει ιδιωτικό δάσος | Η έκταση τίθεται εκτός δασικής νομοθεσίας | Η έκταση τίθεται εκτός δασικής νομοθεσίας |
Τίτλοι μεταξύ 24/2/1946 και 8/8/2004 | Η έκταση παραμένει δάσος | Η έκταση μπορεί να διατεθεί για γεωργική ή δενδροκομική καλλιέργεια | Η έκταση μπορεί να διατεθεί για γεωργική ή δενδροκομική καλλιέργεια |
Επιτροπές Δασολογίου
Με τον ν 4467/2017 επιτρέψαμε την λειτουργία των Επιτροπών Δασολογίου επί αναρτημένου δασικού χάρτη (προβλεπόταν μόνο επί κυρωμένου). Οι Επιτροπές Δασολογίου αποφαίνονται επί του ειδικότερου χαρακτηρισμού –Δ- του δασικού χάρτη, δηλαδή αν η έκταση είναι Δάσος ή χαρακτηρίζεται ως Δασική Έκταση.
Διαπιστώθηκε ότι η σύστασή τους ήταν δύσκολη λόγω της παλαιότερης πρόβλεψης να προεδρεύει σε όλες τις Επιτροπές Δασολογίου μιας Αποκεντρωμένης Διοίκησης ο Διευθυντής Συντονισμού και Επιθεώρησης Δασών.
Με την τροπολογία Πρόεδρος των Επιτροπών δασολογίου θα είναι ο Διευθυντής Δασών του Νομού. Έτσι απελευθερώνουμε και επιταχύνουμε τις Επιτροπές, οπότε απελευθερώνονται και οι επιτρεπτές επεμβάσεις/δραστηριοότητες επί δασικού χαρακτήρα εκτάσεων.
Επίσηςυπήρχε η πρόβλεψη για επιλογή ως γραμματέα των επιτροπών υπάλληλου Δ.Ε. διοικητικού υπηρεσίας της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Διαπιστώθηκε ότι δεν υπάρχει επαρκής αριθμός τέτοιων υπαλλήλων.
Ξεμπλοκάρουμε την αδυναμία αυτή θέτοντας ως γραμματέα υπάλληλο Δ.Ε. των οικείων Δασικών Υπηρεσιών.
Τεχνητές φυτείες
Πριν τον ν 4280/2014 μπορούσαν να χαρακτηρίζονται ως δάση και οι τεχνητές φυτείες που προέκυψαν από προγράμματα δάσωσης.Με το ν 4280/2014 αυτές έχουν εξαιρεθεί από τη δασική νομοθεσία.
Με την τροπολογία προβλέπεται να εκδίδεται διαπιστωτική πράξη που να χαρακτηρίζει αυτές τις εκτάσεις (τεχνητές φυτείες), ως εκτός δασικής νομοθεσίας(διότι είναι τεχνητές φυτείες που δημιουργήθηκαν από τους ιδιοκτήτες τους για προγράμματα δάσωσης).
Τακτοποίηση εκτάσεων και λοιπών επεμβάσεων
Αποτελεί νομοτεχνική βελτίωση για τις εκτάσεις που εκχερσώθηκαν για γεωργική εκμετάλλευση μεταξύ 1975-2007.Ουσιαστικά απαλείφονται σημαντικοί περιοριστικοί όροι που αφορούν εκτάσεις στις οποίες έχει διαμορφωθεί εδώ και χρόνια ένα αγροτικό περιβάλλον.
Δίνεται, επίσης, παράταση τριών (3) ετών για τη νομιμοποίηση υφιστάμενων επεμβάσεων σε δασικού χαρακτήρα εκτάσεις, όπως κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις, υδατοκαλλιέργειες, Ιεροί Ναοί, χιονοδρομικά κέντρα, έργα ύδρευσης, αθλητικές εγκαταστάσεις των ΟΤΑ, κατασκηνώσεις, κτλ.
Περί Δασικών Συνεταιρισμών
Αποτελεί Νομοτεχνική βελτίωση του Ν. 4423/2016. Ο Νόμος προβλέπει ότι οι δασικοί συνεταιρισμοί συστήνονται με 21 άτομα.
Σε δύο σημεία του νόμου προβλέπεται ότι αυτοί διαλύονται όταν η σύνθεσή τους πέσει κάτω από 25 άτομα. Με νομοτεχνική ρύθμιση διορθώνουμε αυτό το λάθος.
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις