Στο «στόχαστρο» του Ντόναλντ Τραμπ μπαίνουν τα ευρωπαϊκά προϊόντα, καθώς ο πλανητάρχης αποφάσισε, μετά την Κίνα, να ανοίξει εμπορικό πόλεμο και με τη Γηραιά ήπειρο, επιβάλλοντας δασμούς ύψους 7,5 δισ. δολαρίων στις εισαγωγές τροφίμων made in... Europe. Η κίνηση αυτή μεταφράζεται ως αντίποινα
στις κρατικές ενισχύσεις της Ε.Ε. στην Airbus που δημιουργούν πρόβλημα στην αμερικανική ανταγωνιστική εταιρεία Boeing, με την παγκόσμια αγορά να παρακολουθεί με κομμένη την ανάσα τις εξελίξεις, διερωτώμενη μέχρι που μπορεί να φτάσει ο Αμερικανός πρόεδρος.
Η νέα δασμολογική πολιτική ενεργοποιήθηκε από τις 18 Οκτωβρίου και στο έλεός της βρίσκονται αρκετές ελληνικές εταιρείες, οι οποίες μη μπορώντας να επωμιστούν το κόστος, θα αναγκαστούν να βγάλουν τις ΗΠΑ, έναν σημαντικό εμπορικό εταίρο, από τον χάρτη εξαγωγών τους.
Eιδικότερα, η Ουάσινγκτον σχεδιάζει να επιβάλει δασμούς 10% στα αεροσκάφη που εισάγονται από την Ευρώπη και να εφαρμόσει έναν φόρο εισαγωγών ύψους 25% σε άλλα γεωργικά και βιομηχανικά προϊόντα, σύμφωνα με το Γραφείο του Αμερικανού Εκπροσώπου Εμπορίου. Στον μακρύ κατάλογο περιλαμβάνονται ελληνικά προϊόντα, όπως γιαούρτι, τυριά και υποκατάστατα τυριών (μίγματα) πεκορίνο, γαλακτοκομικά (βούτυρα, μαργαρίνες, αλοιφές, κρέμες γάλακτος), φρούτα, φρουτοσαλάτες, επιδόρπια, κομπόστες, χυμοί φρούτων και λαχανικών, χοιρινό συσκευασμένο, μύδια, αχιβάδες και θαλασσινά.
Βάλλεται το ελληνικό ροδάκινο
Ο μεγάλος «χαμένος» από την εμπορική διαμάχη μεταξύ ΗΠΑ και Ε.Ε. αναμένεται να είναι οι ελληνικές εξαγωγές κομπόστας ροδάκινου, με τα τυροκομικά και το γιαούρτι να ακολουθούν σε πτώση. Ωστόσο, μπροστά σε μια φορολογική πολιτική που πλήττει σημαντικά την ανταγωνιστικότητά της, η Ευρώπη δεν πρόκειται να κάτσει με σταυρωμένα τα χέρια. Τουναντίον, ετοιμάζει αντίστοιχα μέτρα που θα εφαρμοστούν στις εισαγωγές αμερικανικών προϊόντων, αρχής γενομένης από το 2020.
Οι Αμερικανοί τρέφουν ιδιαίτερη αγάπη για τα ελληνικά ροδάκινα, απορροφώντας το 15% της παραγωγής, η οποία αγγίζει σε αξία τα 35 εκατομμύρια δολάρια. Περί τα 1.200.000 κιβώτια που περιέχουν διαφορετικές σε μέγεθος συσκευασίες, από πλαστικά κουπάκια των 125 γραμμαρίων μέχρι συσκευασίες των 3 κιλών, ταξιδεύουν από Ελλάδα για την άλλη άκρη του Ατλαντικού, ενώ υπάρχουν και 600.000 επιπλέον χαρτοκιβώτια με συσκευασίες των πέντε κιλών, που φεύγουν από τη χώρα μας για Ταϊλάνδη, ανασυσκευάζονται από ντόπιες ασιατικές εταιρείες και στη συνέχεια στέλνονται στην Αμερική.
«Από τη στιγμή που έχουν κλειστεί συμβόλαια σε συγκεκριμένες τιμές, οι εισαγωγείς δεν προτίθενται να επιβαρυνθούν με την πρόσθετη φορολόγηση 25% που επιβάλλει ο Τραμπ. Το πιο πιθανό είναι να δούμε ακυρώσεις συμβολαίων. Καθώς οι Κινέζοι και οι Αμερικανοί παραμένουν οι δυνατότεροι παίκτες με τις πιο ανταγωνιστικές τιμές, το να μετακυλίσεις το κόστος στον τελικό καταναλωτή δεν είναι σοφή κίνηση» τονίζει στον «Φ» ο Χρήστος Γιαννακάκης, σύμβουλος της Venus Growers και πρόεδρος της Κοινοπραξίας Συνεταιρισμών Οργανώσεων Παραγωγών του Νομού Ημαθίας.
Αναφερόμενος στους Κινέζους που έχουν υποστεί ήδη δύο αυξήσεις, ο κ. Γιαννακάκης εξηγεί ότι ο βασικός λόγος που έχουν καταφέρει να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητά τους οφείλεται κατ' εξοχήν στην οικονομική στήριξη της κινεζικής κυβέρνησης, στρατηγική που απέχει πολύ από την ελληνική πραγματικότητα.
«Το θέμα δεν είναι αν οι ελληνικές εταιρείες αποφασίσουν να περιορίσουν τις εξαγωγές τους, αλλά το ότι η ίδια η αμερικανική αγορά θα απομακρυνθεί σταδιακά από τα ελληνικά προϊόντα, αφού οι τιμές τους θα είναι απλησίαστες για τον μέσο Αμερικάνο καταναλωτή» επισημαίνει ο κ. Γιαννακάκης και προσθέτει πως στην πιθανότητα μιας αποτυχημένης διαπραγμάτευσης με τους εισαγωγείς, το πρόβλημα θα μετατοπιστεί στον κύριο όγκο ποσοτήτων που δεν θα μπορούν να απορροφηθούν.
«Χάνουμε μια αγορά που απορροφούσε 40.000 τόνους ροδάκινα. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι λόγω της υπερπροσφοράς που θα υπάρξει, θα δούμε να συντελείται πτώση τιμών για τους παραγωγούς. Ο αγροτικός κόσμος ακόμα υφίσταται τις συνέπειες του ρωσικού εμπάργκο το 2014. Ηταν η Νο 1 αγορά εισαγωγής ελληνικών ροδάκινων και ακόμα δεν μπορούμε να συνέλθουμε από την απώλειά της» καταλήγει.
Στο ίδιο μήκος κύματος και οι δηλώσεις του Νίκου Χριστοδούλου, διευθύνοντος συμβούλου της CHB, εταιρείας που έχει στην κατοχή της, μεταξύ άλλων, τους φυσικούς χυμούς «Οικογένεια Χριστοδούλου». Ο γνωστός επιχειρηματίας υπενθυμίζει ότι η Ευρώπη φορολογείται ήδη κατά 18% για το συγκεκριμένο αγαθό και ότι για επιχειρήσεις όπως η δική του, που εξάγουν 50 εκατομμύρια δολάρια κομπόστα, οι συνέπειες θα είναι κάτι παραπάνω από αισθητές.
Τονίζει ότι πρόκειται για ένα πολύ σοβαρό θέμα, το οποίο απασχολεί τις ευρωπαϊκές εταιρείες τροφίμων που πρέπει να βρουν δικλίδες ασφαλείας και να επανασχεδιάσουν την εξαγωγική στρατηγική τους. «Στην Anuga, μία από τις σημαντικότερες διεθνείς εκθέσεις τροφίμων, θα δώσουν το ''παρών'' όλες οι μεγάλες αμερικανικές εταιρείες του κλάδου. Εχουμε ζητήσει από τους εκπροσώπους του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης να κάνουν κάποιες συναντήσεις μαζί τους, ώστε να βρουν εναλλακτικούς τρόπους στήριξης των εξαγωγών» επισημαίνει.
Παράλληλα, ο κ. Χριστοδούλου διευκρινίζει ότι εάν τελικά το νέο μέτρο τεθεί σε εφαρμογή, η φορολόγηση θα επιβληθεί όχι μόνο στις νέες συμφωνίες, αλλά και στα συμβόλαια που έχουν ήδη κλειστεί. Ο λόγος είναι ότι οι Αμερικάνοι, όταν κάνουν deals, «κλειδώνουν» ουσιαστικά τους όγκους και όχι τις τιμές, πράγμα που σημαίνει ότι επιλέγουν την κράτηση (booking) και όχι το συμβόλαιο (contract).
«Λαμβάνοντας υπόψη ότι οποιαδήποτε πρόσθετη φορολόγηση θα επιβαρύνει τα οικονομικά μας αποτελέσματα, θα περιορίσουμε τις εξαγωγές στην Αμερική» ξεκαθαρίζει ο κ. Χριστοδούλου.
Τεράστια ευκαιρία για το ελληνικό λάδι
Αν τα ελληνικά φρούτα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα βγαίνουν στη... σέντρα, το ελληνικό λάδι βγαίνει στον... «αφρό» καθώς γλίτωσε τους αμερικανικούς δασμούς. Οπως επισημαίνει ο Νίκος Πίπας, Director of Operations της ελληνικών συμφερόντων DreamFoods, που δραστηριοποιείται με 6 bakery cafe στην Αμερική, τώρα διαγράφεται μια λαμπρή ευκαιρία για τους Ελληνες παραγωγούς ελαιολάδου, οι οποίοι μπορούν να διεκδικήσουν μερίδια αγοράς από τους Ισπανούς, καθώς οι δεύτεροι θα πληρώσουν τη «νύφη» της φορολογίας του 25% στο λάδι.
«Οι Αμερικανοί τιμούν τα ελληνικά προϊόντα, αναγνωρίζοντας ότι αποτελούν τη βάση της μεσογειακής διατροφής. Δυστυχώς, τώρα αρχίζουν να καταλαβαίνουν ότι η Ελλάδα, εκτός από φέτα και γιαούρτι, παράγει και εξαιρετικής ποιότητας ελαιόλαδο. Πλέον οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν στα ράφια τους ελληνικό λάδι και αυτό είναι ενθαρρυντικό» αναφέρει ο κ. Πίπας.
Ανεπανόρθωτη ζημιά στα γαλακτοκομικά προϊόντα
Ισχυρό πλήγμα δέχονται και οι γαλακτοβιομηχανίες, με τον αναπληρωτή διευθύνοντα σύμβουλο της Δωδώνη Α.Ε., Μιχάλη Παναγιωτάκη, να δηλώνει ότι η εταιρεία του βρίσκεται σε φάση μελέτης και διαβούλευσης, με τα αρμόδια όργανα και συνεργάτες σε Ελλάδα και ΗΠΑ, για να δει πώς θα αντιμετωπίσει τη συγκεκριμένη αρνητική, κατά τα φαινόμενα, εξέλιξη.
«Αυτή τη στιγμή διακυβεύεται η διατήρηση της συνεχούς αυξανόμενης εξαγωγικής δραστηριότητας προς τις ΗΠΑ, τόσο για τη Δωδώνη όσο και για τις λοιπές εταιρείες, γεγονός που μάλλον αποτελεί μια de facto συνέπεια, δεδομένου ότι οποιαδήποτε προσπάθεια για αύξηση τιμών αποτελεί πολύ δύσκολο έως και μη ρεαλιστικό εγχείρημα» τονίζει.
Θεωρεί δε ότι η πρωτογενής παραγωγή, καθώς και η αγορά των ΗΠΑ, θα βρουν τον τρόπο να προσαρμοστούν στα περισσότερα από τα φορολογηθέντα προϊόντα, με κίνδυνο ο συγκεκριμένος φόρος, όταν αρθεί, να έχει επιφέρει χρόνια και σχεδόν μόνιμη ζημιά στα ελληνικά γαλακτοκομικά προϊόντα.
ΠΗΓΗ: veriotis.gr