Την πολύ μεγάλη γεωστρατηγική σημασία του East Med ως έργου που αλλάζει το τοπίο για τις πηγές και οδεύσεις φυσικού αερίου για την Ελλάδα και ολόκληρη την Ευρώπη.
Την πολύ μεγάλη γεωστρατηγική σημασία του East Med ως έργου που αλλάζει το τοπίο για τις πηγές και οδεύσεις φυσικού αερίου για την Ελλάδα και ολόκληρη την Ευρώπη, αποτελώντας παράλληλα παράγοντα ενίσχυσης της στρατηγικής σχέσης της χώρας με την Κύπρο και το Ισραήλ και έμπρακτη απάντηση στον αναθεωρητισμό και την προκλητικότητα της Τουρκίας ανέδειξε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης.
Στην τοποθέτησή του στη Βουλή κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου για την κύρωση της Διακυβερνητικής Συμφωνίας μεταξύ Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ (που υπεγράφη στις 2 Ιανουαρίου στο Ζάππειο), ο κ. Χατζηδάκης έκανε λόγο για τη σημαντικότερη διεθνή ενεργειακή σύμβαση της Ελλάδος. Μια σύμβαση που στηρίζεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση. «Προετοιμαζόταν εδώ και πολλά χρόνια, εγώ έτρεξα τα τελευταία μέτρα», είπε χαρακτηριστικά, κάνοντας ειδική αναφορά στο έργο των προκατόχων του κ.κ. Γιάννη Μανιάτη και Γιώργου Σταθάκη. Απαντώντας στις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης για την παρουσία της Ιταλίας στον τίτλο της σύμβασης (αν και δεν υπέγραψε τη συμφωνία του Ζαππείου), ο ΥΠΕΝ υπογράμμισε ότι η Ρώμη συμμετείχε σε όλη τη διαπραγμάτευση και έχει κρατήσει το δικαίωμα να υπογράψει στον πρόσφορο γι’ αυτή χρόνο. «Θεωρούμε ότι το ζήτημα θα λήξει θετικά, κρατάμε ωστόσο ανοιχτές όλες τις επιλογές για την τελική όδευση του αγωγού, όπως και το ενδεχόμενο συμμετοχής άλλων χωρών, όπως η Αίγυπτος».
Αναφερόμενος στην πρόοδο του έργου, ο κ. Χατζηδάκης τόνισε ότι η Συμφωνία δημιουργεί το πλαίσιο συνεργασίας που θα επιτρέψει την ταχεία υλοποίηση του έργου σε ρυθμιστικό και αδειοδοτικό επίπεδο, συμπεριλαμβανομένης της συνεργασίας για τη χρηματοδοτική στήριξη από την ΕΕ. «Ήδη τα πράγματα κινούνται, όχι σε επίπεδο έκθεσης ιδεών, αλλά σε επίπεδο εργασιών», είπε χαρακτηριστικά, αναλύοντας τα βασικότερα ορόσημα:
- Το Υπουργείο Ανάπτυξης προχώρησε με την αδειοδοτική διαδικασία στις αρχές Μαρτίου και προσδοκάται ότι σύντομα θα ολοκληρωθεί η ανάλογη διαδικασία και για την Κύπρο.
- Ο φορέας υλοποίησης του έργου, IGI Poseidon (κοινοπραξία ΔΕΠΑ-Edison) εισέπραξε τα 13,8 εκατ. ευρώ από τα συνολικά 34,5 εκατ. ευρώ που έχουν δεσμευθεί από τη ΕΕ για τη χρηματοδότηση της τελικής μελέτης σκοπιμότητας (FEED), συνολικού κόστους 69 εκατ. ευρώ
- Η ΔΕΠΑ (παρά τη διάσπασή της σε ΔΕΠΑ Διεθνών και την επερχόμενη ενσωμάτωση της ως θυγατρικής της ΕΔΕΥ) έχει δεσμεύσει τα απαραίτητα κονδύλια που απαιτούνται για τη χρηματοδότηση της δικής της συμμετοχής στη μελέτη, ύψους 16 εκατ. ευρώ. Η σχετική απόφαση θα εγκριθεί από τη Γενική Συνέλευση των μετόχων τις επόμενες ημέρες.
- Πριν δέκα ημέρες, η IGI Poseidon προχώρησε σε ανοιχτή πρόσκληση μέσω διαδικασίας ανταγωνιστικού διαλόγου με στόχο την προεπιλογή των δυο υποψηφίων αναδόχων για τον σχεδιασμό, προμήθεια, κατασκευή, μεταφορά, εγκατάσταση και αρχική θέση σε λειτουργία των τεσσάρων υπερακτίων τμημάτων του αγωγού, μήκους 1.470 χλμ.
Όσον αφορά στη βιωσιμότητα του έργου που συναρτάται με αποφάσεις του Ισραήλ και της Κύπρου για ποσότητες που θα δεσμευθούν από υφιστάμενα και δυνητικά κοιτάσματα φυσικού αερίου, ο κ. Χατζηδάκης τόνισε ότι δεν πρόκειται για ελληνικές αποφάσεις, αλλά δήλωσε βέβαιος για την δέσμευση και των δυο χωρών στη σύμβαση. «Όσοι μιλάνε για την συγκυρία (σ.σ. των χαμηλών τιμών πετρελαίου) μιλάνε για την παρούσα κατάσταση. Δεν ανατρέπονται τα πάντα για τους υδρογονάνθρακες σε βάθος χρόνου».
Ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε ότι το φυσικό αέριο είναι καύσιμο μετάβασης, όπως προβλέπει το ΕΣΕΚ και ότι η χώρα ακολουθεί την ευρωπαϊκή πολιτική για απαγόρευση του σχιστολιθικού αερίου, δηλαδή είναι αρνητική. Άδραξε επίσης την ευκαιρία για να απαντήσει για άλλη μια φορά στο θέμα των χρήσεων γης στις περιοχές Natura (που συζητήθηκε εξαντλητικά κατά την ψήφιση του περιβαλλοντικού νόμου) για να υπογραμμίσει ότι δεν υπάρχει εξ’ ορισμού απαγόρευση όλων των χρήσεων γης στις εν λόγω περιοχές σε καμία χώρα της ΕΕ. «Αν απαγορεύαμε εκ προοιμίου τα πάντα, θα ήμασταν οι πρώτοι που θα το κάναμε», είπε, τονίζοντας ότι «ειδικά οι εξορύξεις υδρογονανθράκων υπάγονται σε ειδική αδειοδότηση αυξημένου ελέγχου… Τι θα συνέβαινε όμως αν υιοθετούσαμε προτάσεις για απαγόρευση όλων των εξορύξεων αυτή τη στιγμή με την όξυνση της τουρκικής προκλητικότητας στο Αιγαίο; Δεν θα μας κατηγορούσαν ότι παραδινόμαστε αμαχητί στους Τούρκους; Δεν θα το κάνουμε. Η ευαισθησία μας για το περιβάλλον είναι δεδομένη. Εμείς είμαστε που προωθούμε την απολιγνιτοποίηση, την ηλεκτροκίνηση, την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης, την πράσινη ατζέντα. Δεν θα είμαστε όμως εμείς που θα παραδοθούμε στους Τούρκους», κατέληξε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Για ΔΕΔΑ και ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων
Απαντώντας σε σχόλια βουλευτών για την απένταξη οκτώ πόλεων (σε Πελοπόννησο και Κεντρική Μακεδονία) από τον σχεδιασμό της ΔΕΔΑ για την επέκταση των δικτύων διανομής φυσικού αερίου, ο κ. Χατζηδάκης επέρριψε ευθύνες στην προηγούμενη διοίκηση της εταιρίας. «Τίποτε δεν είχε προχωρήσει και η νέα διοίκηση παρέλαβε μια πολύ προβληματική κατάσταση», ανέφερε. Σημείωσε ότι το πρόβλημα ξεκίνησε από νόμο της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ που δίνει στη ΡΑΕ το δικαίωμα να απεντάσσει έργα αν δεν έχει προχωρήσει η διαδικασία εντός 18μηνου. «Η ΡΑΕ, της οποίας σέβομαι την ανεξαρτησία, αλλά δεν την ορίσαμε εμείς, εξάντλησε την αυστηρότητά της. Η ΔΕΔΑ θα χρησιμοποιήσει όλα τα νομικά εργαλεία που έχει στη διάθεσή της για να μπορέσει να κάνει η ίδια τα έργα για τα δίκτυα φυσικού αερίου στις πόλεις της Βέροιας και των Γιαννιτσών που έχουν επιταχυνθεί», είπε. Τόνισε παράλληλα τη βούληση του ΥΠΕΝ «να πάει το φυσικό αέριο σε όσες περισσότερες πόλεις γίνεται και στην Πελοπόννησο και στην Δυτική και την Κεντρική Μακεδονία».
Τέλος, αναφορικά με την ενσωμάτωση της ΔΕΠΑ Διεθνών στην ΕΔΕΥ (που προβλέπει ο περιβαλλοντικός νόμος) και τα δήθεν «ασυμβίβαστα» που δημιουργεί –κατά τον ΣΥΡΙΖΑ- η συμμετοχή 35% των ΕΛΠΕ στην ΔΕΠΑ Διεθνών, ο κ. Χατζηδάκης επανέλαβε ότι πρόθεση της κυβέρνησης είναι να εξαγοραστεί το μερίδιο των ΕΛΠΕ στη ΔΕΠΑ Διεθνών. Εξέφρασε ωστόσο την έκπληξή του που ο ΣΥΡΙΖΑ κόπτεται για την συμμετοχή των ΕΛΠΕ στη ΔΕΠΑ Διεθνών, αλλά δεν είχε κανένα πρόβλημα να συμμετέχουν τα ΕΛΠΕ με 35% και ένας ακόμα ιδιώτης επενδυτής με 14% στην υπό δημόσιο έλεγχο ΔΕΠΑ Υποδομών (που περιελάμβανε και τα διεθνή έργα) όπως προβλεπόταν από το δικό του σχέδιο ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ. «Ακριβοί στα πίτουρα και φθηνοί στο αλεύρι», σχολίασε χαρακτηριστικά.