Στην Ελλάδα, πριν από πολλά χρόνια, οι παραγωγοί κατάφεραν να χτίσουν ισχυρά brand names για τα προϊόντα τους χωρίς καν να το έχουν σχεδιάσει. Προϊόντα που οι καταναλωτές επέλεγαν συνειδητά κατ’ επανάληψη καθώς κάλυπταν απόλυτα τις προσδοκίες τους. Προϊόντα που τα εμπιστεύονταν….Μια εμπιστοσύνη που στηρίχθηκε αποκλειστικά στα ποιοτικά χαρακτηριστικά των προϊόντων. Ιδιαίτερες γεύσεις, αρώματα και ελκυστικά χρώματα που οφείλονταν στο έδαφος, το κλίμα αλλά κυρίως στις ιδιαίτερες πρακτικές και τεχνικές που εφάρμοζαν οι παραγωγοί.
Αυτά τα brand names κάποια στιγμή, στις αρχές της δεκαετίας του 1990 η Ε.Ε. έκρινε ότι πρέπει να τα προστατεύσει. Μια απόφαση απόλυτα σωστή καθώς:
- κάθε ένα από αυτά τα brand names είναι τμήμα του μεγάλου puzzle που λέγεται ευρωπαϊκή ιστορία και πολιτισμός.
- ξεκίνησε η κατοχύρωση δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας, που αποτρέπει τις απομιμήσεις. Αν δεν υπήρχε η κατοχύρωση αυτή, ακόμη και η Ελληνική αγορά, θα είχε πλημμυρίσει με φέτα από σκόνη αγελαδινού γάλακτος.
- ενθαρρύνει τις προσπάθειες των παραγωγών για να παράγουν ένα ευρύ φάσμα ποιοτικών προϊόντων
Η πολιτική αυτή της Ε.Ε έχει οδηγήσει στην προστασία περίπου 3.400 ονομασιών για προϊόντα που έχουν ισχυρούς δεσμούς με τις περιοχές παραγωγής τους αλλά και στη δημιουργία ενός ακόμη ισχυρού brand name. Τα ακρωνύμια ΠΟΠ (Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης) ή ΠΓΕ (Προστατευόμενη Γεωγραφική Ένδειξη), τα λογότυπα που τα συνοδεύουν και η φήμη που αυτά κατέχουν αποτελούν όλα εκείνα τα στοιχεία που συνθέτουν το νέο αυτό brand. Είναι ένα brand name που αγκαλιάζει όλα τα προϊόντα ονομασίας προέλευσης της Ε.Ε γύρω από το οποίο έχει δημιουργηθεί μια αγορά η οποία σε ετήσια βάση πλέον κινείται κοντά στα 75 δις €.
Θα μπορούσε κανείς να πει ότι η αγορά αυτή υπήρχε και ότι το brand name “ΠΟΠ/ΠΓΕ” δεν προσδίδει καμία υπεραξία. Είναι όμως έτσι;
Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη η αξία πώλησης ενός προϊόντος με γεωγραφική ένδειξη (ΠΟΠ, ΠΓΕ ή ΓΕ) στην ΕΕ‐28 είναι κατά 2,07 φορές μεγαλύτερη από την αξία πώλησης παρόμοιων προϊόντων χωρίς πιστοποίηση. Με άλλα λόγια αν δεν υπήρχε το brand name ΠΟΠ/ΠΓΕ η συνολική αξία της αγοράς των προϊόντων αυτών θα ήταν περίπου στο μισό.
Τι μπορεί να γίνει για να αρχίσει να φαίνεται η υπεραξία που προσδίδει το brand «ΠΟΠ/ΠΓΕ» και στην Ελλάδα; Πόσες από τις ελληνικές επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν το σήμα ΠΟΠ στις συσκευασίες των προϊόντων τους έχουν τη δυνατότητα να επενδύσουν πέρα από την ανάδειξη της δικής τους ταυτότητας και στο γεγονός ότι αποτελούν μέλη ενός εξειδικευμένου club; Και γιατί να το κάνουν όταν οι άλλες επιχειρήσεις που συμμετέχουν στο club αυτό, δεν το κάνουν; Ένας φαύλος κύκλος ο οποίος, στην Ελλάδα κρατά τις τιμές των εξαιρετικών αυτών προϊόντων καθηλωμένες στα επίπεδα των συμβατικών. Ένας φαύλος κύκλος που μπορεί να σπάσει και να απελευθερώσει τη δυναμική των προϊόντων με ονομασία προέλευσης.
Το πρώτο βήμα έγινε.
Στην πλατφόρμα www.deligate.gr παρουσιάζονται όλα τα ελληνικά προϊόντα με ονομασία προέλευσης. Κάθε ένα από τα 270 ελληνικά προϊόντα με μια ξεχωριστή παρουσία που τονίζει την ιδιαιτερότητά του, οπτικοποιεί τις προδιαγραφές του και αποτυπώνει σε χάρτη τη μοναδική περιοχή όπου επιτρέπεται η παραγωγή του. Μια παρουσίαση που μπορεί εύκολα να χρησιμοποιηθεί από κάθε επιχείρηση η οποία επιθυμεί να αναδείξει (στην Ελλάδα και στο εξωτερικό) τα προϊόντα ΠΟΠ που παράγει και διαθέτει προς πώληση.
Παράλληλα αποτελεί έναν εικονικό χώρο ο οποίος διαθέτει τη δυνατότητα να φιλοξενήσει όλες τις επιχειρήσεις που παράγουν ή διαθέτουν προϊόντα ΠΟΠ ενισχύοντας με τον τρόπο αυτό την αίσθηση της κοινής ιδιοκτησίας. Και πράγματι έτσι είναι. Κάθε επιχείρηση που φιλοξενείται στο deligate εκτός του ότι μπορεί να χτίσει το δικό της προφίλ συμμετέχει με το προφίλ της και στη διαμόρφωση της συλλογικής εικόνας που πρέπει να έχουν οι καταναλωτές για ελληνικά προϊόντα ΠΟΠ. Μια συλλογική εικόνα που προτάσσει την αξία των προϊόντων ΠΟΠ. Μια αξία που δεν περιορίζεται στην τιμή αγοράς αλλά δίνει στον καταναλωτή την ευκαιρία να ανακαλύψει την ιστορία, τον πολιτισμό, την παράδοση και τη μοναδική φροντίδα που κρύβεται σε κάθε προϊόν με ονομασία προέλευσης.
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις