Λέει ο αξιωματούχος της Επιτροπής
Οι μικρές τροφικές αλυσίδες, που συχνά θεωρούνται «πιο πράσινοι» τρόποι για να φάνε φαγητό στο τραπέζι, δεν είναι απαραίτητα συνώνυμοι με τη βιωσιμότητα, σύμφωνα με αξιωματούχο της Επιτροπής, ο οποίος ζήτησε μια προσεκτική προσέγγιση στη συζήτηση για το εμπόριο και τη βιωσιμότητα.
«Η απόσταση δεν είναι ο καθοριστικός παράγοντας της βιωσιμότητας», τόνισε ο Rupert Schlegelmilch, διευθυντής της Αμερικής, γεωργία και ασφάλεια των τροφίμων στη DG TRADE στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Αντίθετα, τόνισε ότι είναι σημαντικό να κατανοήσουμε πλήρως τις πολυπλοκότητες της τροφικής αλυσίδας.
Τα σχόλιά του οφείλονται στο αυξημένο ενδιαφέρον για τη μείωση των γεωργικών αλυσίδων εφοδιασμού, βασικό επίκεντρο της εμβληματικής πολιτικής τροφίμων της ΕΕ, της στρατηγικής «Farm to Fork».
Αυτό είναι κάτι που αναπτύχθηκε μετά από τη στρατηγική του ιού κοραναϊού, η οποία οδήγησε σε πολλές συζητήσεις σχετικά με τον καλύτερο τρόπο αύξησης τόσο της βιωσιμότητας όσο και της ανθεκτικότητας στον τομέα των τροφίμων της ΕΕ, με αποτέλεσμα την αύξηση του ενδιαφέροντος για τοπικές αγορές.
«Κανονικά, η επίδραση του σωστού κλίματος, του σωστού εδάφους ή του σωστού νερού υπερβαίνει πολύ συχνά το κόστος μεταφοράς, το οποίο είναι το πρώτο πράγμα που σκέφτεστε όταν σκέφτεστε τη βιωσιμότητα», είπε.
Προσέφερε το παράδειγμα της καλλιέργειας μπανανών στην Ισλανδία, το οποίο είπε ότι γίνεται επί του παρόντος με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Ωστόσο, η στάθμιση του κόστους των λιπασμάτων και των εισροών ενέργειας που απαιτούνται για να επιτευχθεί αυτό έναντι του κόστους εισαγωγής μπανανών από αλλού δεν αυξάνει απαραίτητα, είπε.
Ο Flavio Coturni, προϊστάμενος της γεωργίας τροφίμων και υγειονομικών και φυτοϋγειονομικών θεμάτων στη DG TRADE, συμφώνησε, λέγοντας ότι πρέπει να καταστεί σαφές ότι «αυτό που έχει σημασία από την άποψη της βιωσιμότητας δεν είναι τόσο πολύ όπου παράγεται το προϊόν, αλλά μάλλον τι είδος προϊόντος με το οποίο ασχολείται ».
«Ένα προϊόν είναι διαφορετικό από το άλλο όσον αφορά το αποτύπωμα άνθρακα, αλλά και τον τρόπο παραγωγής του. Και οι μέθοδοι παραγωγής μπορεί να είναι βιώσιμες ή μη βιώσιμες, ανάλογα με μια ποικιλία στοιχείων, και όχι απαραίτητα ανάλογα με το πού και πόσο καιρό ή σύντομο είναι η αλυσίδα εφοδιασμού », τόνισε.
Παρ 'όλα αυτά, υπάρχει μια ισχυρή σχέση απόστασης με τη βιωσιμότητα μεταξύ των καταναλωτών, σύμφωνα με τη Λέα Αούφρετ, ανώτερη υπεύθυνη εμπορικής πολιτικής στην Ευρωπαϊκή Οργάνωση Καταναλωτών, BEUC.
«Τα δύο τρίτα των καταναλωτών λένε τώρα ότι είναι έτοιμοι να αλλάξουν τις διατροφικές τους συνήθειες για να μειώσουν τις επιπτώσεις τους στο περιβάλλον. Και οι περισσότεροι λένε ότι οι τοπικές αλυσίδες εφοδιασμού είναι συνώνυμο της αειφορίας, συνδέουν πραγματικά τις δύο έννοιες », είπε, προσθέτοντας ότι η προέλευση παραμένει ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες για τους καταναλωτές όταν αγοράζουν τρόφιμα.
Ωστόσο, επεσήμανε ότι αυτό το ενδιαφέρον για την προέλευση πηγαίνει βαθύτερα από τη βιωσιμότητα.
«Όταν λέμε ότι οι καταναλωτές θέλουν να φέρουν το αγρόκτημα πιο κοντά στο πιρούνι, δεν είναι μόνο να μειωθεί ο αντίκτυπος των μεταφορών. Είναι επίσης επειδή θέλουν να υποστηρίξουν τους τοπικούς παραγωγούς, επειδή θέλουν να μάθουν από ποια χώρα μπορεί να προέλθει το προϊόν, απλώς για να έχουν μια ιδέα για το τι είδους περιβάλλον ή πρότυπο τι είδους εργασιακά δικαιώματα ισχύουν εκεί, για να κάνουν κατάλληλη επιλογή », είπε ο Auffret.