Μεταξύ αυτών βρίσκονται και αρκετοί Έλληνες οι οποίοι ενδέχεται να κάνουν Χριστούγεννα στο «τιμόνι».
Παρά την απόφαση για άρση των περιορισμών από τα ξημερώματα σήμερα, οι ουρές των φορτηγών παραμένουν αμετάλλακτες και η αποκατάσταση της ομαλής κίνησης αναμένεται να πάρει ακόμα και ημέρες (σ.σ. τα σύνορα έκλεισαν λόγω της μετάλλαξης του κορονοϊού στη Βρετανία).
Την εκτίμηση αυτή διατυπώνουν, μιλώντας στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, οδηγοί, ιδιοκτήτες μεταφορικών εταιριών και εκπρόσωποι των φορέων τους, επισημαίνοντας ότι οι διαδικασίες είναι χρονοβόρες: αφενός, χιλιάδες οδηγοί θα πρέπει να κάνουν rapid test πριν μπουν στη Γαλλία, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε καθυστερήσεις. Αφετέρου, ο αριθμός των ακινητοποιημένων φορτηγών είναι τόσο μεγάλος, που η απορρόφησή τους από το δίκτυο δεν μπορεί παρά να είναι πολύ αργή.
Την κατάσταση επιδεινώνει το γεγονός ότι τα σύνορα έκλεισαν σε μια περίοδο, που παρά τις αρρυθμίες στις μεταφορές λόγω πανδημίας, η κίνηση ήταν -κατά τους μεταφορείς- αυξημένη λόγω εορτών, αλλά και του Brexit, που ώθησε πολλούς εισαγωγείς στη Βρετανία να «στοκάρουν» προϊόντα, ενόψει των νέων τελωνειακών διαδικασιών από 1ης Ιανουαρίου.
«Χαριτολογώντας πολλοί λένε ότι η ουρά φτάνει από το Ντόβερ μέχρι τον περιφερειακό του Λονδίνου. Θα πάρει λοιπόν πολλές μέρες να αποκατασταθεί η ομαλή ροή. Δεν έχουμε ακριβή εικόνα ως προς τον συνολικό αριθμό των ελληνικών φορτηγών που είναι εγκλωβισμένα, αλλά είναι αρκετοί οι οδηγοί που ήρθαν σε επαφή μαζί μας. Φοβάμαι πως πολλοί θα κάνουν Χριστούγεννα στο φορτηγό, αν όχι και Πρωτοχρονιά» επισημαίνει, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδας Διεθνών Μεταφορών (ΟΦΑΕ), Απόστολος Κενανίδης, ο οποίος επισημαίνει ότι, ήδη από την πρώτη στιγμή που έκλεισαν τα σύνορα, η ΟΦΑΕ ήρθε σε επαφή με την πρεσβεία και τα υπουργεία Εξωτερικών και Μεταφορών, αναζητώντας λύσεις.
Ουρά 50 χιλιομέτρων και χρυσές δουλειές για τις καντίνες
Ο Αντώνης Μαγγίνας, ιδιοκτήτης εταιρείας διεθνών μεταφορών, έχει οκτώ φορτηγά εγκλωβισμένα στην Αγγλία, στην οποία πραγματοποιεί μεταφορές τα τελευταία 30 χρόνια. Όπως λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, παρά τις πληροφορίες για άρση των περιορισμών από τα ξημερώματα, η κατάσταση παρέμενε το μεσημέρι της Τετάρτης ακριβώς ίδια με αυτή των προηγούμενων ημερών. Η ουρά των φορτηγών προς το Φόλκστον (δίπλα στο λιμάνι του Ντένβερ), επισημαίνει, λέγεται πως φτάνει στα 50 χιλιόμετρα και Έλληνες οδηγοί που είχαν περάσει το Σάββατο στην Αγγλία, αλλά τώρα δεν μπορούν να συνεχίσουν το ταξίδι τους, έχουν κάνει το φορτηγό τους σπίτι επί πάνω από τρεις μέρες, αφού μένουν κατ' ανάγκη σταθμευμένοι σε πάρκινγκ έξω από το Λονδίνο, στο Μάνστεστερ, το Λίβερπουλ, το Μπρίστολ και αλλού.
Οι οδηγοί των ελληνικών φορτηγών, πολλά από τα οποία μεταφέρουν ευπαθή προϊόντα, όπως νωπά ψάρια, δεν έχουν στη διάθεσή τους ούτε τα βασικά: φαγητό και τουαλέτα. «Φαγητό δεν υπάρχει. Μόνο κάποιες καντίνες, οι οποίες έχουν ξεπουλήσει» επισημαίνει ο κ. Μαγγίνας.
«Νομίζω πως αν προσθέσουμε τα φορτηγά που είναι στα σύνορα, αυτά που είναι ακινητοποιημένα σε διάφορα πάρκινγκ και εκείνα που είναι σταθμευμένα σε ένα αεροδρόμιο της περιοχής (σ.σ. το πρώην αεροδρόμιο του Μάνστον), ο συνολικός αριθμός των φορτηγών από όλες τις χώρες φτάνει στα 15.000. Ακόμα και με ανοιχτά σύνορα, δεν υπάρχει τρόπος να απορροφηθεί γρήγορα αυτός ο αριθμός. Κάποια φορτηγά ελπίζουμε πως θα φύγουν με το υπόγειο τρένο μέσω του Channel Tunnel (σ.σ. με βαγόνια που φορτώνουν και φορτηγά), που κάθε ώρα έχει τρία με τέσσερα δρομολόγια και άλλα με πλοίο, αλλά δεν βλέπω να ομαλοποιείται η κατάσταση πριν από αύριο-μεθαύριο, δεδομένου ιδίως ότι για να μπουν στη Γαλλία όλοι οι οδηγοί θα πρέπει να κάνουν rapid test, γεγονός που θα δημιουργήσει πρόσθετες καθυστερήσεις» επισημαίνει.
Σαν «κερασάκι στην τούρτα» σε μια περίοδο συσσωρευμένων προβλημάτων για την ομαλή διακίνηση εμπορευμάτων, ήρθαν οι περιορισμοί στην κίνηση μεταξύ Γαλλίας και Αγγλίας, όπως επισημαίνει στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΣΕΒΕ), Παναγιώτης Χασάπης.
«Ο συνδυασμός της Covid-19 (και των προβλημάτων που προκάλεσε στις μεταφορές) με το επικείμενο Brexit, είχε ήδη προκαλέσει σημαντικές δυσκολίες. Αερομεταφορές (για εμπορεύματα) από Θεσσαλονίκη προς Ηνωμένο Βασίλειο ουσιαστικά δεν υπάρχουν, αφού πετάει μόνο μία εταιρεία. Το καράβι θέλει δέκα ημέρες για να φτάσει, οπότε η θαλάσσια μεταφορά δεν προσφέρεται για ευπαθή προϊόντα. Στις οδικές μεταφορές υπάρχει αρρυθμία με πολύ λιγότερα δρομολόγια. Ο αποκλεισμός των συνόρων ήρθε να προστεθεί σε αυτά» σημειώνει.
Το Ηνωμένο Βασίλειο αποτελεί σήμερα τον έβδομο κυριότερο εμπορικό εταίρο της Ελλάδας, με εξαγωγές που ανήλθαν πέρυσι στο 1,250 δισ. ευρώ. Οι ελληνικές εξαγωγές αφορούν κυρίως πετρελαιοειδή, φάρμακα (με εξαγωγές περίπου 200 εκατ. ευρώ ετησίως έκαστο) και συνολικά τα τρόφιμα (πάνω από 250 εκατ. ευρώ). Σημαντικό μέρος των ελληνικών εξαγωγών τροφίμων στο Ηνωμένο Βασίλειο αφορά τα γαλακτοκομικά, ενώ «ράλι» πραγματοποιεί το ελληνικό γιαούρτι, που -σύμφωνα με τον κ. Χασάπη- διπλασίασε τις εξαγωγές του την τελευταία πενταετία.
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις