Oι τιμές των ναύλων για τις μεταφορές εμπορευμάτων με πλοία έχουν αρχίσει να μειώνονται από τα επίπεδα – ρεκόρ του περασμένου Σεπτεμβρίου, αλλά εξακολουθούν να αποτελούν κίνδυνο για τις τιμές των εισαγομένων προϊόντων και τον πληθωρισμό.
Σύμφωνα με προβλέψεις της UNCTAD, αν τα ναύλα παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα έως το 2023, τα παγκόσμια επίπεδα τιμών εισαγωγών και τιμών καταναλωτή μπορεί να αυξηθούν κατά 10,6% και 1,5%, αντίστοιχα.
Τα ναύλα τετραπλασιάστηκαν από την αρχή της πανδημίας
Το κόστος των θαλάσσιων μεταφορών εκτινάχθηκε πέρυσι καθώς αυξήθηκε η παγκόσμια ζήτηση, ενώ η πανδημία συνέχισε να διαταράσσει την εφοδιαστική αλυσίδα. Τα ναύλα αυξήθηκαν πάνω από τέσσερις φορές από την αρχή της πανδημίας, με τη μεγαλύτερη άνοδο να σημειώνεται στα τρία πρώτα τρίμηνα του 2021.
Τα lockdown, οι ελλείψεις σε εργατικό δυναμικό και οι πιέσεις στα δίκτυα των εφοδιαστικών αλυσίδων οδήγησαν στην αύξηση του μεταφορικού κόστους και παράλληλα επιμήκυναν πολύ τους χρόνους παράδοσης των προϊόντων.
Σύμφωνα με μελέτη του ΔΝΤ, από τον Σεπτέμβριο, οι τιμές των ναύλων μειώθηκαν 16%, κυρίως λόγω της πτώσης τους στις μεταφορές εμπορευμάτων στον Ειρηνικό, μέσω του οποίου γίνεται το εμπόριο της Κίνας με τις ΗΠΑ.
Η μείωση των ναύλων υποδηλώνει ότι η ζήτηση προϊόντων έχει αρχίσει να υποχωρεί μετά την παραδοσιακά υψηλή περίοδο Αυγούστου - Οκτωβρίου για το θαλάσσιο εμπόριο. Επιπλέον, στην εξέλιξη αυτή συνέβαλε το γεγονός ότι οι ΗΠΑ έχουν επιβάλει τη διεύρυνση των ωραρίων λειτουργίας σε αρκετά λιμάνια τους και έχουν αυξήσει την αποδοτικότητά τους, μειώνοντας έτσι τον συνωστισμό των πλοίων έξω από τα λιμάνια και τα προβλήματα στην προσφορά.
Ποιοι παράγοντες κρατούν υψηλά τις τιμές των ναύλων
Το ΔΝΤ εκτιμά ότι τα ναύλα πιθανόν θα κινηθούν σε υψηλά επίπεδα έως το τέλος του 2022 καθώς ορισμένοι βασικοί περιορισμοί στην προσφορά δεν μπορούν να αντιμετωπισθούν άμεσα.
Τέτοιοι περιορισμοί είναι οι ανεκτέλεστες εντολές για μεταφορές και οι καθυστερήσεις στα λιμάνια, οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού και οι διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα στο εσωτερικό, σε συνδυασμό με προβλήματα του ναυτιλιακού κλάδου, όπως η χαμηλή αύξηση της δυναμικότητάς του και οι συγχωνεύσεις που οδηγούν λίγες εταιρείες στην απόκτηση ελέγχου της αγοράς.
Από την άλλη πλευρά, αν η πανδημία ελεγχθεί στο μέλλον, η ζήτηση για εμπορεύματα μπορεί να μειωθεί σταδιακά καθώς θα ανακάμπτουν κλάδοι παροχής υπηρεσιών, όπως ο ταξιδιωτικός και ο τουριστικός.
Πηγή: Ημερησία
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις