Wojciechowski: Ποιες είναι οι κατευθυντήριες γραμμές για τo μέλλον των αγροτικών επιδοτήσεων
τo μέλλον των αγροτικών επιδοτήσεων

Janusz Wojciechowski: Η Κοινή Αγροτική Πολιτική πρέπει να είναι πιο αποτελεσματική. Αυτό σημαίνει μια πολιτική που βασίζεται στην απόδοση και επικεντρώνεται στα αποτελέσματα.

Τα 387 δισεκατομμύρια ευρώ  δαπανούμε για την ΚΓΠ υπό τις τρέχουσες δημοσιονομικές προοπτικές πρέπει να αποφέρουν απτά αποτελέσματα για τους αγρότες και για την κοινωνία συνολικά:

  • Χρειαζόμαστε οικονομικά αποτελέσματα, με τη μορφή αξιοπρεπούς εισοδήματος για τους αγρότες.
  • Χρειαζόμαστε περιβαλλοντικά αποτελέσματα, με τη μορφή μεγαλύτερων οφελών για το κλίμα, τους φυσικούς πόρους και τη βιοποικιλότητά μας.
  • Και χρειαζόμαστε αποτελέσματα για την κοινωνία, με τη μορφή συμβολής στη βιώσιμη ανάπτυξη των αγροτικών περιοχών.
  • Με βάση αυτά τα κριτήρια θα αξιολογήσουμε τα στρατηγικά σχέδια τους επόμενους μήνες και την εφαρμογή τους τα επόμενα χρόνια.

 

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε τη νέα μεταρρύθμιση με μεγάλη πλειοψηφία στα τέλη του περασμένου μήνα.

Μια νέα Κοινή Γεωργική Πολιτική που θα θέσει νέα πρότυπα για το περιβάλλον, που θα καταστήσει τη γεωργία πιο βιώσιμη και θα βοηθήσει τους αγρότες μας να αντεπεξέλθουν στις μελλοντικές προκλήσεις.

Επιτρέψτε μου να πω από την αρχή: η Επιτροπή είναι ικανοποιημένη με τον πολιτικό συμβιβασμό που επιτεύχθηκε.

Καθ' όλη τη διάρκεια της πανδημίας Covid - που δεν έχει τελειώσει ακόμα! –Το αγροδιατροφικό μας σύστημα της ΕΕ λειτούργησε και απέδειξε ότι λειτουργεί ως αντίδραση σε κρίσεις.

Θέλω να ξεκινήσω την ομιλία μου ευχαριστώντας όλους τους παίκτες της τροφικής αλυσίδας για τις προσπάθειές τους σε αυτές τις δύσκολες στιγμές. Χωρίς αυτούς δεν θα ήταν δυνατό.

Για να καταστεί η γεωργία κατάλληλη για το 2030, η νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική πρέπει να είναι πιο δίκαιη, πιο πράσινη και πιο αποτελεσματική.

Ως πρώην δικαστής, έχω κάποιες επιφυλάξεις σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο ορίζουμε και μετράμε τη «δικαιοσύνη». Κατ' αρχήν, η δικαιοσύνη δεν μπορεί να βαθμονομηθεί σύμφωνα με μια κλίμακα. Για να το θέσω απλά, είτε κάτι είναι δίκαιο, είτε δεν είναι.

Για να το πω ωμά, μια αγροτική πολιτική πρέπει να είναι δίκαιη.

Σε αυτό το πλαίσιο, τρία στοιχεία έχουν καίρια σημασία.

Μια δίκαιη πολιτική για όλους τους αγρότες

Πρώτον, μια δίκαιη γεωργική πολιτική είναι μια «πολιτική ίσων ευκαιριών»: κανείς δεν πρέπει να μείνει πίσω. Θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα δίκαιο για τις μικρές και μεσαίες οικογενειακές εκμεταλλεύσεις.

Χάσαμε τόσα πολλά από αυτά τα αγροκτήματα τα τελευταία χρόνια, καθώς δεν ήταν σε θέση να ανταγωνιστούν σε έναν ολοένα και πιο άνισο αγωνιστικό χώρο, με την ολοένα εντατική γεωργία.

Σε ορισμένους τομείς (ιδιαίτερα στην κτηνοτροφία), οι μικρές και μεσαίες εκμεταλλεύσεις έχουν σχεδόν αποκλειστεί πλήρως από τον ανταγωνισμό.

Μια δίκαιη γεωργική πολιτική έχει να κάνει με την αναστροφή της παρακμής των μικρομεσαίων οικογενειακών εκμεταλλεύσεων και να τους επιτρέψει να επανεκκινήσουν την παραγωγή και να εισέλθουν ξανά στην αγορά.

Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με εργαλεία της νέας ΚΓΠ, όπως οι αναδιανεμητικές πληρωμές και τα οικολογικά συστήματα.

Μπορεί επίσης να επιτευχθεί με την υποστήριξη της ΚΓΠ για δράσεις για την καλή διαβίωση των ζώων και τη βιολογική γεωργία, που προσφέρουν ευρείες ευκαιρίες για βιώσιμα προγράμματα που θα μπορούσαν εύκολα να εφαρμοστούν σε μικρές και μεσαίες εκμεταλλεύσεις.

Η φροντίδα για τις μικρές και μεσαίες εκμεταλλεύσεις δεν σημαίνει ότι παραμελούμε τις μεγάλες. Μακριά από αυτό. Χρειαζόμαστε φάρμες διαφορετικών τύπων.

Δεδομένου ότι οι γεωργικές συνθήκες και δομή διαφέρουν από χώρα σε χώρα, η προσέγγισή μας πρέπει να είναι ευέλικτη. Η νέα ΚΓΠ είναι ελκυστική και για τις μεγάλες εκμεταλλεύσεις, ιδίως όσον αφορά τα οικολογικά συστήματα, όπως η γεωργία ακριβείας και η εκτροφή άνθρακα.

Μια δίκαιη γεωργική πολιτική πρέπει να διασφαλίζει ίση και καθολική πρόσβαση στη χρηματοδότηση της ΕΕ για όλους τους τύπους αγροκτημάτων. Αυτό είναι κάτι στο οποίο θα εστιάσω κατά την αξιολόγηση των στρατηγικών σχεδίων: τα κριτήρια πρόσβασης δεν πρέπει να κάνουν διακρίσεις σε βάρος κανενός.

 

Μια διαφανής πολιτική

Δεύτερον, μια δίκαιη γεωργική πολιτική πρέπει να είναι μια διαφανής πολιτική.

Κατά την αξιολόγηση και την εφαρμογή των στρατηγικών σχεδίων, θα δώσουμε ιδιαίτερη προσοχή στη διαφάνεια των κριτηρίων κατανομής των κεφαλαίων.

Η Επιτροπή θα διασφαλίσει ότι η πρόσβαση σε γεωργικά κονδύλια δεν περιορίζεται σε μια μικρή ομάδα δικαιούχων και ότι κάθε γεωργός, εάν το επιθυμεί, μπορεί να ενημερωθεί για τα προγράμματα εγκαίρως προκειμένου να υποβάλει αίτηση.

Ομοίως, θα ληφθεί μέριμνα ώστε να αποφευχθεί οποιαδήποτε σύγκρουση συμφερόντων κατά τη διανομή των κονδυλίων της ΕΕ.

 

Δίκαιες απαιτήσεις για τα κράτη μέλη

Τρίτον, μια δίκαιη ΚΓΠ σημαίνει δίκαιες απαιτήσεις για τα κράτη μέλη.

Ενώ έχουμε κοινούς στόχους της ΚΓΠ της ΕΕ, οι αντίστοιχες αφετηρίες των κρατών μελών διαφέρουν, ιδίως όσον αφορά τους περιβαλλοντικούς και κλιματικούς στόχους.

Υπάρχουν πολύ ουσιαστικές διαφορές όσον αφορά το επίπεδο των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, τη χρήση φυτοφαρμάκων, χημικών λιπασμάτων και αντιβιοτικών, καθώς και την ανάπτυξη της βιολογικής γεωργίας.

Η Επιτροπή θα λάβει υπόψη αυτές τις διαφορές με δίκαιο τρόπο κατά την αξιολόγηση των στρατηγικών της σχεδίων από τα κράτη μέλη .

Η Επιτροπή θα εξασφαλίσει επίσης μια διαφανή αξιολόγηση των στρατηγικών σχεδίων, ιδίως μέσω της δημοσίευσης καταλόγων παρακολούθησης, μετά την προκαταρκτική αξιολόγηση. Όλοι θα μπορούν να δουν τα σχόλια της Επιτροπής για τα αντίστοιχα σχέδια και να συγκρίνουν τις απαιτήσεις που ισχύουν για τα διάφορα κράτη μέλη.

Κυρίες και κύριοι, πιστεύω ότι, σύμφωνα με τα τρία στοιχεία που περιέγραψα –ίσες ευκαιρίες για τους αγρότες, πλήρης διαφάνεια για τους πολίτες και ισορροπημένες απαιτήσεις για τα κράτη μέλη– πληρούνται όλες οι προϋποθέσεις για μια δίκαιη ΚΓΠ.

Μια πιο πράσινη πολιτική

Εκτός από δίκαιη, η Κοινή Αγροτική Πολιτική πρέπει να είναι και πιο πράσινη. Αυτό απαιτεί η κοινή γνώμη και δικαίως.

Η γεωργία είναι ένα σημαντικό συστατικό του περιβάλλοντος, στο οποίο ασκεί ισχυρή επιρροή. Ομοίως, έχει αντίκτυπο στην κλιματική αλλαγή και επηρεάζεται πρώτα από την κλιματική αλλαγή και τις φυσικές καταστροφές που φέρνει. Επομένως, η γεωργική μας πολιτική δεν μπορεί να είναι ξεχωριστή από τις περιβαλλοντικές και κλιματικές πολιτικές μας.

Όπως έχω ξαναπεί, η γεωργία δεν είναι βιομηχανία, η γη δεν είναι εργοστάσιο, τα ζώα δεν είναι μηχανές.

Και οι αγρότες δεν είναι οδηγοί αγώνων. Η γεωργία δεν πρέπει να είναι ένας αγώνας δρόμου για την παραγωγή όσο το δυνατόν περισσότερων και όσο το δυνατόν πιο εντατικών, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι περιβαλλοντικές συνέπειες.

Εδώ θα ήθελα να αναφέρω τον Ιωάννη Παύλο Β', ο οποίος σε μια συνάντηση με αγρότες πριν από πολλά χρόνια είπε κάτι πολύ σημαντικό: «φροντίστε να μην υποκύψετε στον πειρασμό να αυξήσετε την παραγωγικότητα και το κέρδος εις βάρος της φύσης… όταν ο άνθρωπος το ξεχάσει αυτό αρχή… αργά ή γρήγορα η φύση θα επαναστατήσει εναντίον της».

Αρχίζουμε να παρατηρούμε σημάδια αυτής της εξέγερσης σε φυσικές καταστροφές και κλιματικά φαινόμενα, όπως ξηρασίες και πλημμύρες, καθώς και σε ασθένειες των ζώων.

Έχουμε βγάλει τα κατάλληλα συμπεράσματα στη νέα ΚΓΠ.

Η έμφαση μας δίνεται στη βιώσιμη γεωργία, στην αγροοικολογία, σε πρακτικές που διατηρούν το έδαφος, περιορίζουν τις εκπομπές CO2 και βελτιώνουν τη διαχείριση των υδάτων.

Μερικοί άνθρωποι φοβούνται ότι η πράσινη αρχιτεκτονική της ΚΓΠ θα οδηγήσει σε μείωση της παραγωγής, θέτοντας απειλή για την επισιτιστική ασφάλεια. Φυσικά, θα παρακολουθούμε στενά αυτήν την πτυχή. αλλά δεν νομίζω ότι η πράσινη γεωργία σημαίνει λιγότερο αποδοτική γεωργία.

Κίνητρα, όπως η οικονομική στήριξη για οικολογικές εκμεταλλεύσεις ή η καλή διαβίωση των ζώων, θα επιτρέψουν σε πολλές εκμεταλλεύσεις, ιδίως στις μικρές και μεσαίες εκμεταλλεύσεις, να επανεκκινήσουν ή να αυξήσουν τη γεωργική παραγωγή με πιο βιώσιμο τρόπο.

Η Επιτροπή θα παράσχει χρηματοδότηση και εργαλεία, μεταξύ άλλων, για την εκτροφή άνθρακα και την καλλιέργεια ακριβείας. Αυτό μπορεί να αυξήσει τη γεωργική παραγωγή, ενώ ταυτόχρονα να μειώσει τις επιβλαβείς εκπομπές και να κάνει την κατανάλωση των εισροών πιο ορθολογική, μεταφραζόμενη σε μεγαλύτερη απόδοση συνολικά.

Μια πιο αποτελεσματική πολιτική

Τέλος, κυρίες και κύριοι, η Κοινή Αγροτική Πολιτική πρέπει να είναι πιο αποτελεσματική. Αυτό σημαίνει μια πολιτική που βασίζεται στην απόδοση και επικεντρώνεται στα αποτελέσματα.

Τα 387 δισεκατομμύρια ευρώ που δαπανούμε για την ΚΓΠ υπό τις τρέχουσες δημοσιονομικές προοπτικές πρέπει να αποφέρουν απτά αποτελέσματα για τους αγρότες και για την κοινωνία συνολικά:

 

  • Χρειαζόμαστε οικονομικά αποτελέσματα, με τη μορφή αξιοπρεπούς εισοδήματος για τους αγρότες.
  • Χρειαζόμαστε περιβαλλοντικά αποτελέσματα, με τη μορφή μεγαλύτερων οφελών για το κλίμα, τους φυσικούς πόρους και τη βιοποικιλότητά μας.
  • Και χρειαζόμαστε αποτελέσματα για την κοινωνία, με τη μορφή συμβολής στη βιώσιμη ανάπτυξη των αγροτικών περιοχών.

Με βάση αυτά τα κριτήρια θα αξιολογήσουμε τα στρατηγικά σχέδια τους επόμενους μήνες και την εφαρμογή τους τα επόμενα χρόνια.

 

Τελικές παρατηρήσεις

Η νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική θέτει στο τραπέζι ένα πακέτο ευκαιριών για τους αγρότες μας.

Στα στρατηγικά τους σχέδια, τα κράτη μέλη θα αποφασίσουν ποιες από αυτές τις ευκαιρίες θα προσφέρουν στους αγρότες τους. Αυτά τα σχέδια θα παρέχουν την πρώτη συνολική εικόνα της μεταρρύθμισης της ΚΓΠ.

Πρέπει να εστιάσουμε την προσοχή μας σε αυτά τα σχέδια. Η Επιτροπή θα αξιολογήσει αυτά τα σχέδια κυρίως σε σχέση με την υλοποίηση των κοινών μας στόχων της ΚΓΠ. Σε αυτό θα είμαστε αυστηροί.

Ωστόσο, πολλές βασικές αποφάσεις θα αφεθούν στην κυριαρχική διακριτική ευχέρεια των κρατών μελών.

Εναπόκειται στα κράτη μέλη να αποφασίσουν ποιοι γεωργοί θα δικαιούνται πληρωμές και πώς θα αναδιανείμουν τουλάχιστον το 10% των πληρωμών σε μικρές και μεσαίες εκμεταλλεύσεις.

Θα εναπόκειται στα κράτη μέλη να αποφασίσουν ποια οικολογικά συστήματα θα επιλέξουν και ποια προγράμματα και παρεμβάσεις θα προταθούν στο πλαίσιο του δεύτερου πυλώνα.

Για να ληφθούν ισχυρές αποφάσεις, πρέπει πρώτα να γίνει ισχυρός διάλογος.

Δεν αναφέρομαι μόνο στον κρίσιμο διάλογο που διεξάγεται μεταξύ της Επιτροπής και των κρατών μελών, όσον αφορά τα στρατηγικά τους σχέδια.

Αναφέρομαι επίσης στις εσωτερικές συζητήσεις εντός των κρατών μελών, μεταξύ των εθνικών αρχών, των αγροτών και του ευρύτερου κοινού. Αυτός ο διάλογος έχει μεγάλη σημασία.

Από την πλευρά μου, καλώ όλα τα μέρη να εμπλακούν σε αυτόν τον διάλογο, ανεξάρτητα από τις διαβουλεύσεις που έχουν ήδη ολοκληρωθεί.

Μέχρι να εγκριθούν οριστικά τα στρατηγικά σχέδια, υπάρχουν πάντα περιθώρια βελτίωσης.

Η μορφή και η επιτυχία αυτών των σχεδίων παραμένουν σταθερά στα χέρια μας. Ο στόχος μιας πιο δίκαιης, πιο πράσινης και πιο αποτελεσματικής πολιτικής για τους αγρότες και τους πολίτες μας είναι σταθερά στο χέρι μας.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλεί όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη να σχολιάσουν τους προτεινόμενους αναθεωρημένους κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις για τους τομείς της γεωργίας, της δασοκομίας και της αλιείας . Σκοπός της προτεινόμενης αναθεώρησης είναι η ευθυγράμμιση των ισχυόντων κανόνων με τις τρέχουσες στρατηγικές προτεραιότητες της ΕΕ, ιδίως την  Κοινή Αγροτική Πολιτική (ΚΓΠ), την Κοινή Αλιευτική Πολιτική (ΚΑλΠ), καθώς και με την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία . Τα κράτη μέλη και άλλα ενδιαφερόμενα μέρη μπορούν να απαντήσουν στη διαβούλευση έως τις 13 Μαρτίου 2022.

Η εκτελεστική αντιπρόεδρος Margrethe  Vestager , αρμόδια για την πολιτική ανταγωνισμού, δήλωσε: « Οι σημερινές προτάσεις στοχεύουν να διασφαλίσουν ότι οι κανόνες μας για τις κρατικές ενισχύσεις στους τομείς της γεωργίας, της δασοκομίας και της αλιείας είναι κατάλληλοι για την πράσινη μετάβαση. Οι αναθεωρημένοι κανόνες θα καταστήσουν επίσης ευκολότερη και ταχύτερη για τα κράτη μέλη την παροχή χρηματοδότησης,  χωρίς να  προκαλούν αδικαιολόγητες στρεβλώσεις του ανταγωνισμού στην ενιαία αγορά.  Ενθαρρύνουμε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη να μοιραστούν τις απόψεις τους».

Η διαβούλευση καλύπτει τις προτεινόμενες αναθεωρήσεις των διαφόρων συνόλων κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις που ισχύουν για τους τομείς της γεωργίας, της δασοκομίας και της αλιείας, και συγκεκριμένα τις  κατευθυντήριες γραμμές του 2014 για τις κρατικές ενισχύσεις στους τομείς της γεωργίας και της δασοκομίας και στις αγροτικές περιοχές , τον κανονισμό απαλλαγής κατά κατηγορίες για τη γεωργία  («ABER »), τις κατευθυντήριες γραμμές για την εξέταση των κρατικών ενισχύσεων στον τομέα της αλιείας και της υδατοκαλλιέργειας , τον κανονισμό απαλλαγής κατά κατηγορίες αλιείας («FIBER») και τον κανονισμό για την αλιεία de minimis .

Η Επιτροπή διεξήγαγε αξιολόγηση των υφιστάμενων κανόνων που ισχύουν για τους τομείς της γεωργίας και της δασοκομίας και επίσης διενεργεί αξιολόγηση των κανόνων που ισχύουν στον τομέα της αλιείας. Τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν αντικατοπτρίστηκαν στις προτάσεις που βρίσκονται υπό διαβούλευση.

Σε αυτή τη βάση, η Επιτροπή θεωρεί ότι οι υπό έλεγχο κανόνες λειτουργούν καλά και είναι σε γενικές γραμμές κατάλληλοι για τον σκοπό. Στην πραγματικότητα, καλύπτουν σε μεγάλο βαθμό τις ανάγκες των σχετικών τομέων, ενώ συμβάλλουν επίσης στην επίτευξη ευρύτερων στόχων πολιτικής της ΕΕ, όπως η προστασία του περιβάλλοντος καθώς και η προστασία των φυτών, των ζώων και, γενικότερα, της δημόσιας υγείας.

Ταυτόχρονα, η αξιολόγηση αποκάλυψε ότι οι υφιστάμενοι κανόνες χρειάζονται ορισμένες στοχευμένες αναθεωρήσεις, συμπεριλαμβανομένων διευκρινίσεων ορισμένων εννοιών, περαιτέρω εξορθολογισμού και απλούστευσης, καθώς και προσαρμογών ώστε να αντικατοπτρίζουν περαιτέρω τις εξελίξεις της αγοράς και τις τεχνολογικές εξελίξεις και τις τρέχουσες στρατηγικές προτεραιότητες της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων, ιδίως, η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία , η  Στρατηγική Farm to Fork και η Στρατηγική για  τη  Βιοποικιλότητα . Επιπλέον, οι κανόνες πρέπει να προσαρμοστούν για να μπορέσουν τα κράτη μέλη να θεσπίσουν γρήγορα τη μεταρρυθμισμένη Κοινή Αγροτική Πολιτική (ΚΓΠ) και το νέο Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας, Αλιείας και Υδατοκαλλιέργειας (EMFAF).

Στο πλαίσιο αυτό, η Επιτροπή προτείνει ορισμένες αλλαγές στα διάφορα σύνολα κανόνων, όπως, μεταξύ άλλων:

  • Κατευθυντήριες γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις στους τομείς της γεωργίας και της δασοκομίας και στις αγροτικές περιοχέςΗ Επιτροπή προτείνει να εξεταστεί το ενδεχόμενο οι ενέργειες των κρατών μελών στο πλαίσιο της μεταρρυθμισμένης ΚΓΠ που πραγματοποιούνται ως μέρος των στρατηγικών τους σχεδίων της ΚΓΠ να είναι σύμφωνες με τους κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις, έτσι ώστε η απαραίτητη διαδικασία έγκρισης των κρατικών ενισχύσεων να μπορεί να πραγματοποιηθεί γρήγορα. Η πρόταση εισάγει επίσης νέες κατηγορίες ενισχύσεων που πρέπει να αξιολογηθούν και να εγκριθούν βάσει των κατευθυντήριων γραμμών, π.χ. ενίσχυση για την πρόληψη, τον έλεγχο και την εξάλειψη της προσβολής από χωροκατακτητικά ξένα είδη και αναδυόμενες ασθένειες για την προστασία της υγείας των φυτών, των ζώων και της δημόσιας υγείας. Επιπλέον, οι προτεινόμενες αναθεωρημένες κατευθυντήριες γραμμές παρέχουν περισσότερα κίνητρα για μέτρα διαχείρισης των δασών που είναι ευνοϊκά για το περιβάλλον και το κλίμα (οι λεγόμενες υπηρεσίες δασικού περιβάλλοντος και κλίματος), αυξάνοντας τη μέγιστη ένταση ενίσχυσης στο 120% των επιλέξιμων δαπανών για τη βιοποικιλότητα , υπηρεσίες σχετικές με το κλίμα, το νερό ή το έδαφος,
  • Κανονισμός απαλλαγής κατά κατηγορίες γεωργικών προϊόντων . Η Επιτροπή προτείνει να ευθυγραμμιστούν οι εντάσεις ενίσχυσης για ένα μέτρο που θα εμπίπτει στο ABER με εκείνες που προβλέπονται από τα στρατηγικά σχέδια της ΚΓΠ στο πλαίσιο της αναθεωρημένης Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΓΠ). Προτείνει επίσης τη θέσπιση νέων κατηγοριών μέτρων ενίσχυσης προς απαλλαγή κατά κατηγορία, π.χ. ενίσχυση για την αποκατάσταση των ζημιών που προκαλούνται από προστατευόμενα είδη ζώων και ενίσχυση για την αντιστάθμιση του πρόσθετου κόστους που προκύπτει όταν η γεωργική γη βρίσκεται σε περιοχές Natura 2000.
  • Κατευθυντήριες γραμμές για την εξέταση των κρατικών ενισχύσεων στον τομέα της αλιείας και της υδατοκαλλιέργειας . Η Επιτροπή προτείνει τη θέσπιση νέων κατηγοριών ενισχύσεων που θα αξιολογηθούν από την Επιτροπή στο πλαίσιο των κατευθυντήριων γραμμών, ιδίως ενισχύσεων για την πρόληψη, τον έλεγχο και την εξάλειψη της προσβολής από χωροκατακτητικά ξένα είδη και αναδυόμενες ασθένειες και ενίσχυση για την αντιστάθμιση των ζημιών που προκαλούνται από προστατευόμενα είδη ζώων (εκτός εάν απαλλάσσονται κατά κατηγορία). Το προτεινόμενο σχέδιο κατευθυντήριων γραμμών αποσαφηνίζει επίσης και εξορθολογίζει τους κανόνες σε ορισμένους τομείς, όπως εκείνους που σχετίζονται με τις ενισχύσεις για την ανανέωση του αλιευτικού στόλου στις εξόχως απόκεντρες περιοχές. Αυτό αποσκοπεί στην αύξηση της αναγνωσιμότητας των σχεδίων κατευθυντήριων γραμμών, διευκολύνοντας έτσι την εφαρμογή τους και παρέχοντας μεγαλύτερη σαφήνεια στα κράτη μέλη, επίσης υπό το φως της εμπειρίας που αποκτήθηκε.
  • Κανονισμός απαλλαγής κατά κατηγορίες αλιείας . Η Επιτροπή προτείνει να εξαιρεθούν νέες κατηγορίες μέτρων ενίσχυσης από την υποχρέωση κοινοποίησης και έγκρισης από την Επιτροπή, ιδίως οι ενισχύσεις για αποζημίωση για ζημίες που προκαλούνται από προστατευόμενα είδη ζώων και οι ενισχύσεις για την αποζημίωση ζημιών που προκαλούνται από ορισμένες δυσμενείς καιρικές συνθήκες.
  • Κανονισμός για την αλιεία ήσσονος σημασίας . Η Επιτροπή προτείνει επικαιροποίηση των ανώτατων σωρευτικών ποσών ενισχύσεων de minimis που μπορούν να χορηγηθούν ανά κράτος μέλος με βάση πιο πρόσφατα τομεακά δεδομένα.

Οι προτάσεις που βρίσκονται υπό διαβούλευση και όλες οι λεπτομέρειες σχετικά με τις δημόσιες διαβουλεύσεις είναι διαθέσιμες:

  • εδώ όσον αφορά τους τομείς της γεωργίας και της δασοκομίας και τις αγροτικές περιοχές και
  • εδώ όσον αφορά τον αλιευτικό τομέα.

Επόμενα βήματα

Εκτός από τη διαβούλευση που ξεκίνησε το σχέδιο αναθεωρημένων κειμένων του ABER και του FIBER και του αναθεωρημένου κανονισμού για την αλιεία ήσσονος σημασίας θα συζητηθούν επίσης σε δύο συνεδριάσεις μεταξύ της Επιτροπής και των κρατών μελών, η πρώτη θα πραγματοποιηθεί προς το τέλος της διαβούλευσης. περίοδο και το δεύτερο μόλις αναθεωρηθούν τα σχέδια με βάση τα στοιχεία που ελήφθησαν κατά τη δημόσια διαβούλευση. Το σχέδιο κατευθυντήριων γραμμών θα συζητηθεί επίσης σε πολυμερή συνάντηση με τα κράτη μέλη που θα πραγματοποιηθεί προς το τέλος της περιόδου διαβούλευσης.

Αυτό θα διασφαλίσει ότι τόσο τα κράτη μέλη όσο και τα άλλα ενδιαφερόμενα μέρη θα έχουν επαρκείς ευκαιρίες να σχολιάσουν το σχέδιο προτάσεων της Επιτροπής.

Η έγκριση των αναθεωρημένων κανόνων έχει προγραμματιστεί για τα τέλη του 2022.

Ιστορικό

Ο κανονισμός απαλλαγής κατά κατηγορία γεωργικών προϊόντων ( ABER ) και ο κανονισμός απαλλαγής κατά κατηγορίες αλιείας ( FIBER ) δηλώνουν συγκεκριμένες κατηγορίες κρατικών ενισχύσεων συμβατές με τη Συνθήκη και τις εξαιρούν από την απαίτηση προηγούμενης κοινοποίησης και έγκρισης από την Επιτροπή, υπό τον όρο ότι πληρούν ορισμένες προϋποθέσεις.

Αυτή η εξαίρεση αποτελεί σημαντική απλούστευση, η οποία επιτρέπει στα κράτη μέλη να παρέχουν ταχεία ενίσχυση, όταν πληρούνται οι προϋποθέσεις που περιορίζουν τη στρέβλωση του ανταγωνισμού στην ενιαία αγορά. Ως αποτέλεσμα αυτών των κανόνων, ένα υψηλό ποσοστό μέτρων κρατικών ενισχύσεων εφαρμόζεται πλέον από τα κράτη μέλη χωρίς να απαιτείται προηγούμενη έγκριση από την Επιτροπή, για παράδειγμα περίπου 80% στον γεωργικό τομέα. Αυτό συνάδει με την προσέγγιση της Επιτροπής να επικεντρωθεί στην παροχή περισσότερων και ταχύτερων, ενώ παράλληλα να κάνει λιγότερα εκεί που δεν έχει προστιθέμενη αξία.

Οι κανόνες που ορίζονται στο ABER και στο FIBER είναι συμπληρωματικοί με εκείνους που ορίζονται στις κατευθυντήριες γραμμές που ισχύουν για τους τομείς της γεωργίας, της δασοκομίας και της αλιείας , οι οποίες καθορίζουν τους όρους υπό τους οποίους η Επιτροπή αξιολογεί εάν τα μέτρα κρατικών ενισχύσεων που δεν απαλλάσσονται κατά κατηγορία είναι συμβατά με την ενιαία αγορά. Μαζί, αυτά τα δύο σύνολα κανόνων αποτελούν ένα ολοκληρωμένο εγχειρίδιο κανόνων για τη χορήγηση κρατικών ενισχύσεων στους τομείς της γεωργίας, της δασοκομίας και της αλιείας.

Οι κανονισμοί για τις ήσσονος σημασίας εξαιρούν τα μικρά ποσά ενισχύσεων από το πεδίο εφαρμογής του ελέγχου των κρατικών ενισχύσεων, καθώς θεωρείται ότι δεν έχουν αντίκτυπο στον ανταγωνισμό και το εμπόριο στην ενιαία αγορά. Κατά συνέπεια, η υποστήριξη de minimis μπορεί να χορηγηθεί χωρίς προηγούμενη κοινοποίηση και έγκριση από την Επιτροπή.

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις