Ωστόσο οι επιπτώσεις και στο βαμβάκι είναι πολύ μεγάλες, καθώς επηρεάζεται η παγκόσμια οικονομία και το βαμβάκι είναι άμεσα συνδεδεμένο με αυτήν.
Ο πρόεδρος των «Θρακικών Εκκοκκιστηρίων» Σταμάτης Κουρούδης για τις επιπτώσεις του πολέμου στην παγκόσμια οικονομία και κατ’ επέκταση στην αγορά του βαμβακιού.
Μπορεί ο πόλεμος στην Ουκρανία να έχει μέχρι στιγμής να δημιουργεί μεγάλη ανησυχία σε σχέση με προϊόντα που τόσο η Ουκρανία όσο και η Ρωσία εξάγουν, όπως τα σιτηρά, με τις αγορές να αναζητούν ήδη εναλλακτικές προμήθειες, ωστόσο και το βαμβάκι, ως χρηματιστηριακό προϊόν και επομένως ευμετάβλητο σε σχέση με τις αναταράξεις στην παγκόσμια οικονομία, φαίνεται ότι επηρεάζεται πολύ, παρά το γεγονός ότι στην περιοχή ούτε παράγεται ούτε καταναλώνεται βαμβάκι.
Όπως εξήγησε μιλώντας το πρωί της Πέμπτης στο «Ράδιο Παρατηρητής 94fm» ο πρόεδρος των Θρακικών Εκκοκκιστηρίων κ. Σταμάτης Κουρούδης μπορεί η επιρροή αυτή να μην είναι τόσο άμεση όπως αυτή στα δημητριακά, το σιτάρι, το κριθάρι κ.α. προϊόντα που παράγονται στην Ουκρανία σε μεγάλες ποσότητες, ωστόσο οι επιπτώσεις και στο βαμβάκι είναι πολύ μεγάλες, καθώς επηρεάζεται η παγκόσμια οικονομία και το βαμβάκι είναι άμεσα συνδεδεμένο με αυτήν. Ο ίδιος υπογράμμισε τους παράγοντες που επηρεάζουν την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών εξηγώντας πως από τα πρώτα πράγματα που «κόβει» κανείς σε καταστάσεις όπως αυτή του πολέμου και της ανασφάλειας που αυτή δημιουργεί είναι τα ρούχα, η ζήτηση των οποίων μειώνεται.
Στην συγκεκριμένη περίπτωση ο κ.Κουρούδης εμφανίστηκε επιφυλακτικός ως προς τον βαθμό των επιπτώσεων, εξηγώντας πως πλέον τα μέτρα που λαμβάνουν οι κυβερνήσεις σε σχέση με την παγκόσμια αγορά και την αντιμετώπιση του αυξημένου κόστους παραγωγής οδηγούν σε πιο γρήγορη αντιμετώπιση των όποιων επιπτώσεων, εξηγώντας ωστόσο πως ο χρόνος θα δείξει το ακριβές αποτύπωμα του πολέμου και στην παγκόσμια οικονομία.
Το «θετικό αποτύπωμα» της Ουκρανικής κρίσης στο βαμβάκι Ερωτηθείς σχετικά με το ενδεχόμενο θετικών επιρροών της ουκρανικής κρίσης στο βαμβάκι εξήγησε πως το τελευταίο διάστημα υπάρχει «έκρηξη» στις τιμές των δημητριακών, αύξηση που οδηγεί στο να «φεύγουν» πολλά στρέμμα από το βαμβάκι που «αντικαθίσταται» από άλλες καλλιέργειες όπως η σόγια, που όμως δεν καλλιεργείται στην Ελλάδα. Γιατί όμως η σόγια;
Όπως έκανε γνωστό πρόκειται για μια καλλιέργεια που δεν απαιτεί καθόλου λιπάσματα αζώτου, που αυτή τη στιγμή είναι πολύ ακριβά. Το μεγαλύτερο πρόβλημα στο κομμάτι της καλλιέργειες βαμβακιού θα αντιμετωπίσουν χώρες όπως η Ινδία όπου αντιμετωπίζουν πρόβλημα χρηματοδότησης καλλιέργειας, παρά το γεγονός ότι είναι η πρώτη σε έκταση καλλιέργειας βαμβακιού χώρα, με περισσότερα των 130 εκατ. στρεμμάτων. Στη λογική αυτή την επόμενη χρονιά η κρίση στην Ουκρανία θα οδηγήσει σε μειωμένη παγκόσμια παραγωγή βαμβακιού γεγονός θετικό ωστόσο για τις τιμές που αναμένεται να πάρουν τη ανιούσα.
Στα «θετικά» για το βαμβάκι δεδομένα σύμφωνα με τον ίδιο συγκαταλέγονται τόσο οι τεράστιες αυξήσεις στις συνθετικές ίνες, ο βασικός «ανταγωνιστής» του βαμβακιού που όμως παρασκευάζονται από παραπροϊόντα του πετρελαίου και άρα επηρεάζονται και από τις αυξήσεις στις τιμές του, καθώς και η ισχυροποίηση του δολαρίου, που αποτελεί και το νόμισμα πώλησης του βαμβακιού και άρα επίσης ανεβάζει την τιμή του.
Αναντικατάστατο το ελληνικό βαμβάκι για τις γείτονες χώρες λόγω κόστους μεταφοράς Τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και με τα πάρα πολύ υψηλά κόστη μεταφοράς λειτουργούν επίσης θετικά για το βαμβάκι καθιστώντας για παράδειγμα το ελληνικό βαμβάκι αναντικατάστατο για χώρες όπως η Τουρκία, που έχουν να επιλέξουν διαφορετικά την μεταφορά του από χώρες όπως οι ΗΠΑ ή η Βραζιλία πληρώνοντας το επιπλέον και δυσβάσταχτο σε πολλές των περιπτώσεων κόστος μεταφοράς.
Ερωτηθείς ως προς το ενδεχόμενο «στροφής» των παραγωγών προς άλλες καλλιέργειες, υπό τον κίνδυνο ελλείψεων σε βασικά υλικά όπως το σιτάρι κ.ο.κ. ο κ.Κουρούδης υπογράμμισε πως ναι μεν θα πρέπει να αλλάξει η αγροτική πολιτική της Ε.Ε. ωστόσο αυτό δεν συνεπάγεται και σε επιστροφή στα χρόνια δημιουργίας της Ε.Ε. που είχε ως στόχο και την επισιτιστική επάρκεια σε αγροτικά προϊόντα και άρα σε «στροφή» των παραγωγών σε άλλες καλλιέργειες. «Δεν θα ξαναφτάσουμε σε αυτό το σημείο, θα υπάρχουν οι ανοιχτές αγορές, αλλά βραχυπρόθεσμα θα πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος να αντιμετωπιστούν τα υψηλά κόστη παραγωγής για να μπορέσει να μείνει η αγροτική καλλιέργεια στην Ε.Ε.» ανέφερε.
Σε κάθε περίπτωση όπως επεσήμανε το βαμβάκι όπως και κάθε προϊόν είναι προϊόν που εξελίσσεται. «Υπάρχει ένας διεθνής ανταγωνισμός που σημαίνει βελτίωση συγκεκριμένων χαρακτηριστικών. Αυτός είναι και ο λόγος που εμείς τα τελευταία χρόνια προσπαθήσαμε να μπούμε στην παραγωγή ενός βαμβακιού με μεγαλύτερη αξία ούτως ώστε και ο παραγωγός να πληρώνεται καλύτερα, να υπάρχει συνέχεια στην καλλιέργεια και να είμαστε ανταγωνιστικοί.
Το ξεκινήσαμε από τη Θράκη, αγκαλιάστηκε από τους παραγωγούς, πηγαίνει πολύ καλά αυτή η προσπάθεια και με χαρά βλέπουμε ότι πραγματικά υιοθετείται σαν λογική σε όλη Ελλάδα, ώστε να γίνει το ελληνικό βαμβάκι πιο καινοτόμο, πιο πρωτοπόρο και πιο ανταγωνιστικό στις διεθνείς αγορές» κατέληξε.